24. juni 2008

 

 

Samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 8. juli 2008

 

Foreløbig oversigt over rådsmødet (ECOFIN) den 8. juli 2008

 

 

1.             Formandskabets arbejdsprogram for ECOFIN for 2. halvÃ¥r 2008

KOM-dokument foreligger ikke

­- Præsentation

 

2.             Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten

 

a)             Stabilitets og konvergensprogrammer

KOM-dokument foreligger ikke

- RÃ¥dsudtalelser

 

b)             Proceduren for uforholdsmæssigt store underskud vedr. Polen

KOM-dokument foreligger ikke

- RÃ¥dsbeslutning

 

3.             Udvidelse af euroomrÃ¥det med Slovakiet

KOM(2008) 249, KOM(2008) 250

- Vedtagelse

 

4.             International Accounting Standards Board (IASB) organisering

KOM-dokument foreligger ikke

- RÃ¥dskonklusioner

 

5.             Finansiel stabilitet

         KOM-dokument foreligger ikke

- Udveksling af synspunkter, evt. rådskonklusioner

 

6.             Eventuelt


Der fremsendes dokumenter vedrørende følgende dagsordenspunkter, som skønnes at vedrøre Politisk-Økonomisk Udvalgs ansvarsområde:

 

 

1.             Formandskabets arbejdsprogram for ECOFIN for 2. halvÃ¥r 2008

KOM-dokument foreligger ikke

­- Præsentation

 

2.             Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten

 

a)             Stabilitets og konvergensprogrammer

KOM-dokument foreligger ikke

- RÃ¥dsudtalelser

 

b)             Proceduren for uforholdsmæssigt store underskud vedr. Polen

KOM-dokument foreligger ikke

- RÃ¥dsbeslutning

 

3.             Udvidelse af euroomrÃ¥det med Slovakiet

KOM(2008) 249, KOM(2008) 250

- Vedtagelse

 

 

 

 

 


Dagsordenspunkt 1:             Formandskabets arbejdsprogram for ECOFIN for 2. halvår af 2008

 

Resumé

Det nye formandskab (Frankrig) ventes på rådsmødet (ECOFIN) den 8. juli 2008, som det er normal praksis, at fremlægge sit arbejdsprogram vedrørende ECOFIN’s arbejde.

 

Baggrund og Indhold

ECOFIN-arbejdsprogrammet for det franske formandskab tager udgangspunkt i formandskabets eget arbejdsprogram, som forventes offentliggjort i løbet af juni 2008, samt det fælles 18-måneders arbejdsprogram (Rådsdok. 10093/08), som Frankrig, Tjekkiet og Sverige har udarbejdet i overensstemmelse med Sevilla-konklusionerne fra 2002.

 

Det skønnes, at det franske formandskab vil have følgende overordnede prioriteter for ECOFIN’s arbejde:

 

1.        Økonomisk-politisk samarbejde

2.        Finansielle tjenesteydelser

3.        Skatter og afgifter 

4.        EU’s budget

5.        Bedre regulering

 

1. Økonomisk-politisk samarbejde

Fra 1. januar 2009 ventes Slovakiet at indføre den fælles valuta, euroen. Rådet (ECOFIN) ventes mødet den 8. juli 2008, efter at sagen har været forelagt Rådet i dets sammenhæng af stats- og regeringschefer, at give sin formelle godkendelse af landets eurodeltagelse. Under det franske formandskab ventes ECOFIN at følge Slovakiets forberedelser op til implementering af euroen tæt, så denne kan forløbe så hurtigt og problemfrit som muligt.

 

Implementeringen af den reviderede Stabilitets- og Vækstpagt forventes fortsat i løbet af 2. halvår af 2008, både vedr. den forbyggende og den korrigerende del, herunder en række sager i relation til proceduren for uforholdsmæssigt store underskud. Desuden ventes stabilitets- og konvergensprogrammerne for hhv. Belgien og Polen behandlet på ECOFIN den 8. juli 2008.

 

I efteråret 2008 forventes medlemslandene desuden at aflevere deres tredje fremskridtsrapport for det nationale reformarbejde under Lissabon-strategien. Fremskridtsrapporterne ventes behandlet i ECOFIN i november 2008.

 

2. Finansielle tjenesteydelser

For så vidt angår det finansielle område ventes det franske formandskab i 2. halvår af 2008 at fortsætte arbejdet med at følge op på Kommissionens hvidbog vedrørende den fremtidige politik for finansielle tjenesteydelser for perioden 2005-2010.

 

Formandskabet forventes ligeledes at fortsætte bestræbelserne på at lette strukturerne i tilsynet med de finansielle markeder, idet et effektivt tilsyn kan bidrage til den finansielle integration mellem medlemslandene. Således ventes ECOFIN også i 2. halvår 2008 at prioritere bedre regulering af den finansielle sektor højt, herunder evt. nye initiativer i lyset af turbulensen på de finansielle markeder, initiativer til sikring af den finansielle stabilitet i EU samt øget konvergens i tilsynspraksis højt. I den forbindelse ventes ECOFIN bl.a. at følge op på arbejdet med effektivisering af Lamfalussy-processen og på arbejdet med ændringer af direktiverne om endelig afregning i betalings- og værdipapirafviklingssystemer. Derudover ventes formandskabet at begynde arbejdet med opdatering af direktivet om kapitalkrav til kreditinstitutter, med ændringer til direktiverne om investeringsinstitutter (investeringsforeninger) og med e-pengedirektivet.

 

Arbejdet med Solvens II-direktivet, som skal harmonisere tilsynskravene for forsikringsselskaber, forventes ligeledes at have høj prioritet under det franske formandskab. Forslaget lægger op til, at forsikringsselskabernes solvenskrav i højere grad skal afspejle den reelle risikoprofil i selskabernes aktiviteter, således at der skabes incitament til bedre risikostyring som et led i styrkelsen af det indre marked for forsikringsydelser og styrkelsen af de europæiske forsikringsselskabers globale konkurrenceevne. Det franske formandskab stiler mod en vedtagelse af forslaget i slutningen af formandskabet.

 

Endelig kan andre udvalgte initiativer i relation til Kommissionens grønbog om finansielle tjenesteydelser i detailleddet forventes drøftet i ECOFIN i løbet af 2. halvår af 2008.

 

3. Skatter og afgifter

Formandskabet ventes generelt at fortsætte arbejdet med forenkling og modernisering af skatte- og afgiftssystemerne med det mål at reducere de administrative omkostninger, forbedre det Indre Marked og styrke EU’s konkurrenceevne. Det franske formandskab ventes i den forbindelse at fortsætte arbejdet med nye initiativer, herunder vedr. momsreglerne på bank- og forsikringstjenesteydelser.

 

Det franske formandskab ventes at prioritere bekæmpelse af skatte- og momssvig inden for rammerne af det gældende momssystem højt, og formandskabet vil fortsætte det igangsatte arbejde på dette område. Endelig ventes formandskabet at fokusere på drøftelserne af Kommissionens forslag til nyt direktiv om forsendelse af harmoniserede punktafgiftspligtige varer. Formålet med direktivændringerne er at sikre et moderne regime for handel med sådanne varer.

 

Det franske formandskab vil muligvis også påbegynde drøftelserne af et forslag om en fælles konsolideret selskabsskattebase (CCCTB). Kommissionen har bebudet, at der vil blive fremsat et forslag herom i løbet af 2. halvår af 2008.

 

Formandskabet ventes ligeledes at fortsætte forhandlinger om et fremtidigt regime for nedsatte momssatser.

 

4. EU’s budget

Kommissionen præsenterede pÃ¥ RÃ¥dsmødet den 14. maj 2008 ECOFIN for et foreløbigt udkast til EU’s budget for 2009. Forud for dette havde ECOFIN pÃ¥ mødet den 4. marts 2008 opnÃ¥et enighed om en række prioriteter for det kommende Ã¥rs budget, bl.a. vedr. budgetdisciplin og forsvarlig økonomisk forvaltning. ECOFIN foretager sin første behandling af budgetforslaget den 17. juli 2008 og den anden behandling den 21. november 2008. Den endelige aftale om budgettet for 2009 ventes indgÃ¥et med Europa-Parlamentet i december 2009.

 

I april vedtog Europa-Parlamentet, på baggrund af Revisionsrettens årsberetning med tilhørende revisionserklæring samt ECOFIN’s henstilling fra 12. februar, en decharge til Kommissionen for gennemførelsen af EU’s budget for 2006. Revisionsretten ventes at præsentere sin årsberetning for EU’s budget for regnskabsåret 2007 i løbet af det franske formandskab.

 

5. Bedre regulering

Formandskabet ventes – i tæt samarbejde med Kommissionen og Europa-Parlamentet – at fortsætte arbejdet i ECOFIN og Rådet (konkurrenceevne) med bedre regulering. Det ventes, at det franske formandskab vil fokusere på en fortsat styrkelse af konsekvensvurderinger af ny regulering og på simplificering af allerede eksisterende lovgivning.

 

Kommissionen ventes ligeledes med opbakning fra formandskabet at fortsætte arbejdet med måling af de administrative byrder i medlemslandene, ligesom Kommissionen ventes at arbejde videre med konkrete forenklingsforslag.

 

Hjemmelsgrundlag

Ikke relevant.

 

Nærhedsprincippet

Ikke relevant.

 

Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om formandskabets ECOFIN-arbejdsprogram.

 

Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor

Det franske formandskabs ECOFIN-arbejdsprogram har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.

 

Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser

Det franske formandskabs ECOFIN-arbejdsprogram har ikke i sig selv statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser. De konkrete sager på ECOFIN’s dagsorden i 2. halvår 2008 kan imidlertid have statsfinansielle eller lovgivningsmæssige konsekvenser.

 

Høring

Formandskabets ECOFIN-arbejdsprogram har ikke været i høring.

 

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Det franske formandskabs ECOFIN-arbejdsprogram har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.

 

Holdning

 

Dansk holdning

Regeringen kan generelt støtte det franske formandskabs arbejdsprogram for ECOFIN i 2. halvår af 2008.

 

Andre landes holdninger

Rådet ventes at udtrykke generel støtte til det franske formandskabs arbejdsprogram for ECOFIN i 2. halvår af 2008.

 

 


 Bilag

 Oversigt over løbende ECOFIN-sager og initiativer

Sag/initiativ/hjemmel

Forløb/status

 

Det franske formandskabs ECOFIN-arbejdsprogram

 

Det franske formandskab ventes at præsentere sit arbejdsprogram for det økonomiske og finansielle område på ECOFIN den 8. juli 2008. Kommissionen offentliggjorde sit arbejdsprogram for 2008 ultimo oktober 2007, herunder for ECOFIN’s arbejde.

 

 

Overordnet økonomisk politik – de integrerede retningslinier (IG)

 

Traktatens artikel 99 EF

(kvalificeret flertal)

 

Den centrale procedure i den økonomisk-politiske samordning i EU.

 

Processen følger den nye koordinationsprocedure, hvorefter Rådet på baggrund af Det Europæiske Råds konklusioner skal vedtage ”et sæt integrerede retningslinier bestående af to elementer: de overordnede økonomisk-politiske retningslinier (BEPG) og retningslinierne for beskæftigelsen (EG). Da BEPG er det generelle instrument for samordning af de økonomiske politikker, bør de fortsat omfatte hele viften af makro- og mikroøkonomiske politikker og beskæftigelsespolitikkerne, for så vidt der er et samspil mellem disse og de økonomiske politikker”. Dette er et led i midtvejsevalueringen af Lissabon-strategien, der blev gennemført på forårstopmødet i marts 2005, hvor det bl.a. blev besluttet, at reorganisere hele strategien efter en treårig cyklus, inklusive den samlede pakke af retningslinier bestående af BEPG’erne og EG’erne. Den kommende nye cyklus for de integrerede retningslinier, herunder BEPG’erne dækker perioden 2008-2010.

 

Det Europæiske Råds godkendte på mødet den 13.-14. marts 2008 den nye treårige cyklus for de integrerede retningslinier 2008-2010, herunder de overordnede økonomisk-politiske retningslinier (BEPG). Retningslinierne for 2008-2010 ledsagedes af landespecifikke anbefalinger.

 

 

Traktatens artikel 104 EF

(kvalificeret flertal)

 

Proceduren vedrørende uforholdsmæssigt store underskud og Stabilitets- og Vækstpagten.

 

Eurolandene afleverer stabilitetsprogrammer og de øvrige medlemslande konvergensprogrammer. Hovedparten af de opdaterede stabilitets- og konvergensprogrammer blev behandlet af ECOFIN på møderne den 12. februar og 4. marts 2008. Belgiens opdaterede stabilitetsprogram og Polens opdaterede konvergensprogram ventes behandlet på ECOFIN den 8. juli 2008.

 

ECOFIN opnÃ¥ede pÃ¥ et møde den 20. marts 2005 enighed om en aftale om ’forbedring af implementeringen af Stabilitets- og Vækstpagten’ i form af en rapport, som efterfølgende blev endosseret pÃ¥ Det Europæiske RÃ¥d den 22.-23. marts 2005. Rapporten er herefter udmøntet i konkrete justeringer af Pagtens forordninger mv. RÃ¥dets forordninger nr. 1055/2005 og 1056/2005, blev endelig godkendt den 27. juni 2005. Den reviderede adfærdskodeks for stabilitets- og konvergens-programmerne blev godkendt i ECOFIN den 10. oktober 2005.

 

ECOFIN ventes under det franske formandskab at fortsætte implementeringen af den reformerede Stabilitets- og Vækstpagt, både mht. til den forebyggende og den korrigerende arm.

 

 

Makroøkonomisk dialog

(Køln-processen)

 

Møde med deltagelse af repræsentanter fra ECOFIN, Rådet (social- og arbejdsministre), ECB og arbejdsmarkedets parter. Dialogen afholdes i forbindelse med ECOFIN to gange årligt.

 

 

Budgetsager

 

EU’s budget for 2009: Kommissionen præsenterede pÃ¥ RÃ¥dsmødet den 14. maj 2008 ECOFIN for et foreløbigt udkast til EU’s budget for 2009. Forud for dette havde ECOFIN pÃ¥ mødet den 4. marts 2008 opnÃ¥et enighed om en række prioriteter for det kommende Ã¥rs budget, bl.a. vedr. budgetdisciplin og forsvarlig økonomisk forvaltning. ECOFIN foretager sin første behandling af budgetforslaget den 17. juli 2008 og den anden behandling den 21. november 2008. Den endelige aftale om budgettet for 2009 ventes indgÃ¥et med Europa-Parlamentet i december.

 

Midtvejsevaluering af EU’s budget: Et centralt led i DER’s kompromis i december 2005 om de finansielle perspektiver for 2007-2013 var, at der i 2008/2009 skal fremlægges et review, som mere grundlæggende skal overveje, hvad EU’s budget skal anvendes til i fremtiden. I henhold til DER-konklusionerne skal review’et fokusere pÃ¥ bÃ¥de indtægter og udgifter, herunder landbrugsordninger og rabatsystemer. Kommissionen fremlagde i september 2007 en meddelelse, der igangsætter en høring, hvor alle interessenter opfordres til at byde ind med forslag inden 15. juni 2008. Review’et forventes fremlagt i form af en hvidbog fra Kommissionen primo 2009.

I april 2008 vedtog Europa-Parlamentet, på baggrund af Revisionsrettens årsberetning med tilhørende revisionserklæring samt ECOFIN’s henstilling fra 12. februar 2008, en decharge til Kommissionen for gennemførelsen af EU’s budget for 2006. Revisionsretten ventes at præsentere sin årsberetning for EU’s budget for regnskabsåret 2007 i løbet af det franske formandskab

 

 

Udvidelse af euroområdet

 

 

Euroområdet er pr. 1. januar 2008 blevet udvidet med to nye medlemslande, Cypern og Malta. Den formelle beslutning om optagelse af de to lande blev vedtaget i ECOFIN den 10. juli 2007 efter forelæggelse sagen for Rådets i dets sammensætning af stats- og regeringschefer den 21.-22. juni 2007.

 

ECOFIN drøftede den 3. juni 2008 Kommissionens og ECB’s konvergensrapporter for ti lande uden for euroen, herunder Slovakiet, samt Kommissionens forslag til optagelse af Slovakiet i eurosamarbejdet. Der er generel enighed om, at Slovakiet opfylder konvergenskriterierne og derfor vil kunne optages i eurosamarbejdet pr. 1. januar 2009. Den formelle optagelse ventes at blive vedtaget på ECOFIN den 8. juli 2008 efter forelæggelse for Rådet i dets sammensætning af stats- og regeringschefer den 19. juni 2008 i marginen af DER den 19.-20. juni 2008.

 

 

Bedre regulering

 

ECOFIN ventes i 2. halvår af 2008 at fortsætte det arbejde med bedre regulering som igangsattes i december 2004, og som det slovenske formandskab videreførte i 1. halvår 2008.

 

Det ventes, at det franske formandskab vil fokusere på en fortsat styrkelse af konsekvensvurderinger af ny regulering og på simplificering af allerede eksisterende lovgivning.

 

Kommissionen ventes ligeledes med opbakning fra formandskabet at fortsætte arbejdet med måling af de administrative byrder i medlemslandene, ligesom Kommissionens ventes at arbejde videre med konkrete forenklingsforslag.

 

 

Statistik

 

 

På ECOFIN den 28. november 2006 opnåede Rådet, på baggrund af den Økonomiske og Finansielle Komités (EFC) statusrapport på statistikområdet, enighed om konklusioner, som fremhæver nødvendigheden af reduktioner af de administrative byrder forårsaget at statistikrapportering i EU. Desuden opfordrede ECOFIN til, at Kommissionen fortsætter sine analyser af mulighederne for at overgå til et ”Single Flow”-system for intern varehandel i EU, således at handler mellem to EU-lande alene afrapporteres af det eksporterende land.

 

På ECOFIN den 13. november 2007 drøftedes reduktionen af de statistiske byrder og Rådet anerkendte det arbejde, der er blevet iværksat, men opfordrede samtidig Kommissionen til at fremskynde arbejdet. ECOFIN drøftede endvidere rammerne for statistisk produktion og vedtog en beslutning om oprettelsen af et rådgivende organ og et rådgivende udvalg herom. Endelig drøftedes et sæt fælles retningslinier for gennemførelser af større justeringer af statistiske oplysninger. ECOFIN har budt de fælles retningsliner velkommen og opfordret medlemslandene til at tage dem til efterretning.

 

 

 

 


Skatteområdet

Sag/initiativ/hjemmel

Forløb/status

 

Skattepakken

 

Traktatens artikel, 94EF (enstemmighed)

 

EU-landene indgik den 1. december 1997 principaftale om skattepakken, dvs.

 

1.                  Beskatning af opsparing (rentebeskatningsdirektivet)

2.                  Beskatning af renter og royalties og

3.                  Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning.

 

ECOFIN vedtog skattepakken (rentebeskatningsdirektivet og rente-/royaltydirektivet samt en rådsresolution om rentebeskatning og adfærdskodeksen for erhvervsbeskatning) den 3. juni 2003.

 

Rentebeskatningsdirektivets (Direktiv 2003/48/EF) ikraft-træden afhænger af aftaler dels mellem EU og fem tredjelande (herunder Schweiz) og dels mellem hvert EU-land og ti områder tilknyttet UK og Nederlandene. ECOFIN konstaterede den 7. juni 2005, at forudsætningerne for direktivets ikrafttræden den 1. juli 2005 var opfyldt, og alle 40 parter i direktivet og rentebeskatningsaftalerne vil anvende direktivet med virkning fra denne dato.

 

For punkt 1, 2 og 3 henvises til nedenfor.

 

 

Rentebeskatningsdirektivet

 

Efter rentebeskatningsdirektivets artikel 18 skal Kommissionen hvert tredje år aflægge rapport til Rådet om, hvorledes direktivet virker, og eventuelt foreslå Rådet de ændringer af direktivet, som måtte være nødvendige for bedre at sikre en reel beskatning af indtægter fra opsparing og fjerne uønskede konkurrencefordrejninger.

 

Kommissionen fremlagde en foreløbig rapport for ECOFIN 14. maj 2008 om erfaringen med direktivets virkninger, og Rådet opfordrede Kommissionen til at fremlægge en endelig rapport, herunder forslag til justeringer i direktivet, senest 30. september 2008.

 

Sagen ventes drøftet i ECOFIN i 2. halvår af 2008.

 

 

Renter og royalties

 

Traktatens artikel 94EF (enstemmighed)

 

Direktivet om rente-/royaltybetalinger mellem forbundne selskaber i forskellige EU-lande blev vedtaget af ECOFIN den 3. juni 2003 som led i vedtagelsen af den samlede skattepakke, jf. ovenfor.

 

Kommissionen fremsatte 30. december 2003 et forslag til ændring af rente-/royaltydirektivet. Kommissionen foreslog en præcisering af direktivet, således at et EU-lands pligt til at undlade kildebeskatning af renter og royalties bliver betinget af, at det selskab, der modtager betalingen i et andet EU-land, er omfattet af en effektiv beskatning i dette land.

 

ECOFIN kunne den 7. juni 2005 ikke opnå enighed om det foreslåede ændrings-direktiv, idet et medlemsland ikke kunne acceptere forslaget.

 

Efterfølgende har en arbejdsgruppe drøftet sagen og et nyt kompromisforslag, som kunne accepteres af det pågældende medlemsland, men ikke af et andet medlemsland.

 

Sagen vil muligvis blive behandlet i ECOFIN i 2. halvår af 2008.

 

 

Adfærdskodeks for er­hvervsbeskatning

 

Mellemstatslig aftale af 1. december 1997.

 

Arbejdet med adfærdskodeksen, der skal bidrage til at forhindre skadelig skattekonkurrence inden for selskabsbeskatningen, varetages af EU’s adfærdskodeksgruppe, der løbende påser, at EU-landene ophæver eller ændrer deres ordninger, som er i strid med kodeksen (Rollback), og at EU-landene ikke indfører nye ordninger i strid med kodeksen (Standstill). Desuden har gruppen set på EU-landenes regler og praksis for transfer pricing og udveksling af information. Endelig har gruppen drøftet procedurer for dens beslutninger og andre opgaver.

 

ECOFIN godkendte den 3. juni 2003 en rapport fra adfærdskodeksgruppen om gennemført eller planlagt afvikling af eksisterende skadelige ordninger. Rådet godkendte, at ændringerne – som beskrevet i rapporten – var tilstrækkelige og gav tilladelse til tidsbegrænsede forlængelser af visse ordninger efter den principielle afviklingsfrist ved udgangen af 2005.

 

ECOFIN har efterfølgende løbende modtaget rapporter om arbejdet i adfærdskodeksgruppen den 25. november 2003, den 7. december 2004, den 7. juni og 6. december 2005, den 7. juni og 28. november 2006, 5. juni og 4. december 2007 samt 3. juni 2008

 

Sagen ventes behandlet i ECOFIN i 2. halvår af 2008.

 

 

Selskabsbeskatning

 

Traktatens artikel 94

 

EU-kommissionen udsendte i 2001 en meddelelse på baggrund af undersøgelser af selskabsbeskatningen i EU.

 

Økonomi- og finansministrene havde på deres uformelle møde i september 2004 en generel drøftelse vedr. mulighederne for en fælles selskabsskattebase. Det blev i den forbindelse besluttet at nedsætte en teknisk arbejdsgruppe, der skulle undersøge muligheder for og konsekvenser ved etablering af en fælles konsolideret selskabsskattebase i EU (Common Consolidated Corporate Tax Base (CCCTB)).

 

Kommissionen præsenterede på ECOFIN den 28. november 2006 en meddelelse om det hidtidige arbejde i arbejdsgruppen og planerne for det videre arbejde.

 

Forslaget omfatter selskaber, som har aktivitet i flere medlemsstater. I dag kan et selskab med aktivitet i flere medlemsstater blive beskattet i alle disse stater efter deres forskellige skatteregler og under hensyn til de bilaterale dobbeltbeskatningsoverenskomster. Forslaget medfører, at selskabet kan opgøre en samlet skattepligtig indkomst efter ét sæt fælles EU-regler. Indkomsten fordeles mellem de berørte stater efter en fordelingsnøgle. Hver stat beskatter den del af selskabets indkomst, som henføres til staten. Det er kun metoden til beregning af skattepligtig indkomst, der er fælles. Hver medlemsstat bestemmer selv sin skattesats.

 

Formålet med ordningen er at reducere de administrative byrder for selskaber med grænseoverskridende aktivitet, gøre det lettere at gennemføre grænseoverskridende omstruktureringer og hindre dobbeltbeskatning inden for EU.

 

Kommissionen ventes i løbet af efteråret 2008 at stille et konkret forslag til udformning af den fælles selskabsskattebase.

 

Sagen vil muligvis blive behandlet i ECOFIN i 2. halvår af 2008. 

 

 

Kommissionens meddelelser om direkte beskatning

 

Kommissionen har sendt RÃ¥det tre meddelelser af 19. december 2006 om Koordinering af medlemsstaternes systemer for direkte beskatning i det indre marked (KOM(2006)823, KOM(2006)824 og KOM(2006)825).

 

I den første meddelelse redegør Kommissionen for baggrunden for meddelelserne. Personer og selskaber, som har grænseoverskridende aktiviteter, kan blive udsat for diskrimination, dobbeltbeskatning eller øgede administrative omkostninger. Det udgør en hindring for grænseoverskridende etablering, aktivitet og investering. En fælles konsolideret selskabsskattebase (CCCTB), jf. ovenfor, er en systematisk måde til at fjerne disse grundlæggende skattehindringer på. Imidlertid vil CCCTB ikke omfatte personer og ikke nødvendigvis alle selskaber og/eller alle EU-lande og derfor er der behov for mere målrettede tiltag på kort og mellemlangt sigt. Der er bl.a. behov for at sikre, at EU-landenes skattesystemer fungerer bedre sammen, både for at undgå de skattemæssige hindringer for grænseoverskridende aktivitet mv. og for at hindre en udhuling af EU-landenes skattegrundlag.

 

Desuden er der efter Kommissionens opfattelse behov for vejledning om betydningen af de principper, der følger af EF-domstolens afgørelser, for så vidt angår direkte beskatning.

 

De to andre meddelelser vedrører to områder, hvor de nuværende skattesystemer kan medføre sådanne skattemæssige hindringer, nemlig

-         den skattemæssige behandling af underskud i grænseoverskridende tilfælde,

-         fraflytningbeskatning, dels nÃ¥r en person flytter fra et EU-land til et andet, dels nÃ¥r et selskab flytter aktiver fra anvendelse i et EU-land til et andet.

 

I den førstnævnte meddelelse foreslår Kommissionen en undersøgelse af mulighederne for en effektiv og bindende mekanisme til løsning af problemer med international dobbeltbeskatning inden for EU.

 

ECOFIN tog på mødet den 27. marts 2007 meddelelserne til efterretning. Sagen vil muligvis blive behandlet i ECOFIN i 2. halvår af 2008.

 

 

Nedsat moms

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der blev uden drøftelse på Rådsmødet (miljø) den 22. december 2003 vedtaget konklusioner om forlængelse af forsøgs-ordningen for nedsat moms på arbejdskraftintensive tjenesteydelser (momsdirektivets bilag IV). ECOFIN traf den 10. februar 2004 formel beslutning om en to-årig forlængelse med udløb 31. december 2005.

 

Der blev indgået en politisk aftale om nedsat moms på ECOFIN den 24. januar 2006. Som opfølgning herpå vedtog ECOFIN den 14. februar 2006 uden drøftelse en ændring af direktivet om nedsat moms, der bl.a. indebærer, at ordningen vedrørende reducerede momssatser for arbejdskraftintensive ydelser (bilag IV) forlænges til den 31. december 2010, at alle medlemslande fik mulighed for at søge om anvendelse af bilag IV inden 31. marts 2006, samt at Kommissionen inden udgangen af juni 2007 opfordres til at præsentere ECOFIN og Europa-Parlamentet for en rapport om virkningerne af nedsat moms på lokale tjenesteydelser med hensyn til beskæftigelse, økonomisk vækst og indre marked. Analyserne skulle gennemføres af en uafhængig økonomisk tænketank.

 

Kommissionen har i 2. halvår 2007 fremlagt denne rapport. Samtidig har den i en meddelelse skitseret et oplæg til principper for anvendelse af nedsat moms i EU-landene fra 1. januar 2011. ECOFIN vedtog 4. december 2007 at vende tilbage til sagen i 2008 for bl.a. at drøfte, om nedsat moms er et egnet instrument til at nå sektorpolitiske mål.

 

På ECOFIN den 4. december 2007 opnåede man enighed om en forlængelse af nogle af de nye medlemslandes ordninger om nedsatte momssatser frem til 31. december 2010.

 

Kommissionen forventes i juli 2008 at fremsætte direktivforslag om en permanent ordning med mulighed for nedsat moms på lokale ydelser. Dette forslag forventes drøftet i 2. halvår 2008.

 

 

Moms på rejsebureauer

 

Forslaget har været behandlet i Rådets Fiskalgruppe i 2002 og 2003. Forhandlingerne forventes genoptaget i 2. halvår 2008, hvis tiden tillader det.

 

 

Forskellige ændringer af momsdirektivet

 

Kommissionen har i november 2007 fremsat forslag til forskellige ændringer i momsdirektivet. Det vedrører bl.a. momsfritagelse for leverancer til fællesforetagender inden for forskning m.v. oprettet efter traktatens artikel 171 og justering af reglerne om momsfradrag for byggemoms.

 

Forslaget har været behandlet på arbejdsgruppeniveau i 1. halvår 2008, og drøftelserne ventes fortsat i 2. halvår 2008.

 

 

Momsfritagelsen for bank- og forsikringsydelser

 

Kommissionen har i november 2007 fremsat forslag til justeringer i momsdirektivets regler om momsfritagelse for bank- og forsikringsydelser. Samtidig har Kommissionen fremsat forslag til rådsforordning med gennemførelsesbestemmelser herom.

 

Formålet med forslagene er at ajourføre reglerne under hensyn til den udvikling, der er sket siden 1970’erne, og at gøre reglerne klarere. Endvidere foreslås det bl.a., at medlemsstaterne skal tillade finansielle virksomheder frivillig momsregistrering for salg af finansielle ydelser, der aktuelt er momsfri.

 

Forslaget har været behandlet på arbejdsgruppeniveau i 1. halvår 2008, og ECOFIN den 3. juni 2008 har taget en fremskridtsrapport fra formandskabet om arbejdet til efterretning. Drøftelserne ventes fortsat i 2. halvår 2008.

 

 

 

Svigsbekæmpelse

 

Kommissionen har den 2. juni 2006 fremsendt en meddelelse til bl.a. ECOFIN om behovet for at udvikle en koordineret strategi mod den fiskale svig. På ECOFIN den 28. november 2006 opnåede Rådet enighed om konklusioner, som lægger vægt på vigtigheden i at bekæmpe skattesvig og som anerkender behovet for en fælles anti-svig strategi som kan komplementere de nationale bestræbelser på dette område. Rådet opfordrede Kommissionen til at forberede en sådan strategi med vægten lagt på en styrkelse af medlemslandes sanktionsmuligheder over for svindlere, bedre beskyttelse af medlemslandenes momsindtægter samt bedre og hurtigere informationsdeling medlemslandene imellem.

 

På ECOFIN den 5. juni 2007 præsenterede Kommissionen en foreløbig rapport om arbejdet og de forslag, der undersøges. På det grundlag opnåede ECOFIN enighed om konklusioner, der opfordrer Kommissionen til dels at fremsætte visse af forslagene inden årets udgang med henblik på vedtagelse i Rådet inden udgangen af 2008, dels at prioritere undersøgelserne af de øvrige forslag med henblik på en rapport til Rådet inden årets udgang.

 

På ECOFIN den 4. december 2007 fremlagde Kommissionen en meddelelse med afrapportering om det hidtidige arbejde og overvejelser om fokus for det videre arbejde. ECOFIN opnåede enighed om konklusioner, som støtter retningen i Kommissionens arbejde.

 

På møderne 28. november 2006 og 5. juni 2007 samt på uformelt ECOFIN 20.-21. april 2007 har mulighederne for at ændre momssystemet som led i svigsbekæmpelsen ligeledes været drøftet. På ECOFIN den 5. juni 2007 opnåede Rådet enighed om konklusioner, der opfordrer Kommissionen til inden årets udgang at komme med en teknisk analyse af to forslag til ændringer: Dels at EU-landene vil kunne vælge at indføre generel omvendt betalingspligt for moms af indenlandske B2B-leverancer (herunder et eventuelt pilotprojekt herom i en medlemsstat), dels indførelse af moms i afgangslandet for grænseoverskridende vareleverancer B2B inden for EU.

 

Kommissionen har februar 2008 præsenteret en foreløbig analyse.

 

På møderne 4. marts og 14. maj 2008 har ECOFIN drøftet konklusioner vedrørende det videre arbejde med bekæmpelse af momssvig. Der blev ikke opnået enighed om konklusioner. Det hænger sammen med uenighed om en eventuel opfordring fra Rådet til kommissionen om forslag angående et pilotprojekt vedrørende generel omvendt betalingspligt.

 

 

Forslag vedrørende svigsbekæmpende foranstaltninger

 

Kommissionen har marts 2008 fremsat forslag til en række ændringer i momsdirektivet og forordningen om administrativt samarbejde på momsområdet. Hovedsigtet er, at skattemyndighederne skal have hurtigere angivelsesoplysninger om moms fra virksomhederne og at der skal ske hurtigere udveksling af sådanne oplysninger mellem medlemsstaterne. Bl.a. foreslås det, at momsperioden i medlemsstaterne fremover som hovedregel skal være måneden, og at den særlige angivelse af varesalg til erhvervskunder i andre EU-lande skal ske månedligt i stedet for, som i dag, kvartalsvis.

 

Behandlingen af forslaget indledtes i 1. halvår 2008, og drøftelserne forventes fortsat i 2. halvår 2008.

 

 

Registreringsafgift og årlig ejerafgift for motorkøretøjer

 

Kommissionen fremsatte i juli 2005 et direktivforslag om harmonisering af visse regler om ejerafgift og registreringsafgift af biler. 

 

Forslaget blev drøftet på ECOFIN 13. november 2007, hvor der var bred skepsis over for EU-rammebestemmelser vedrørende CO2-differentiering af bilafgifter.

 

Drøftelserne forventes ikke genoptaget i 2. halvår 2008. 

 

 

Fjernsalgsdirektivet

(Punktafgifter)

 

Kommissionens forslag til ændring af direktiv om fjernsalg af harmoniserede punktafgiftspligtige varer har senest været behandlet i rådsarbejdsgruppen primo 2005. Der kunne ikke opnås enighed om reglerne for indførsel heraf. Direktivet har ikke været forhandlet siden.

 

Ændringer af cirkulationsdirektivet (92/12) – dvs. den generelle ordning for punktafgiftspligtige varer – har været drøftet i en arbejdsgruppe under Kommissionen, der i februar 2008 fremsatte et nyt samlet forslag til cirkulationsdirektiv. Forslaget gentager det tidligere forslag vedrørende fjernsalg men indeholder som noget nyt de regler, som virksomhederne skal overholde i forbindelse med indførelse af et elektronisk angivelses- og kontrolsystem for forsendelse af punktafgiftspligtige varer i EU (systemet forkortes ”EMCS”).

 

Behandlingen af forslaget er indledt 1. halvår 2008, og ECOFIN den 3. juni 2008 tog en fremskridtsrapport fra formandskabet om arbejdet til efterretning. Drøftelserne ventes fortsat 2. halvår 2008.

 

 

Beskatning af alkohol

 

Traktatens artikel 93 (enstemmighed)

 

 

 

På ECOFIN den 28. november 2006 drøftedes forslag til justeringer af minimumssatserne for alkoholbeskatning. Desuden drøftedes muligheden for vedtagelse af en mekanisme for automatisk inflationskorrektion af satserne. Skønt der med få undtagelser var generel tilslutning til en justering af minimumssatserne, lykkedes det ikke at opnå enighed.

 

Rådet opfordrede således Kommissionen til at udfærdige en analyse af alkoholbeskatning, herunder udviklingen i konkurrencesituationen og niveauet for alkoholpriser og -afgifter. Analysen skal også se på en mere smidig procedure for regelmæssige beslutninger, der kan inflationskorrigere minimumssatsen.

 

Kommissionens analyse af alkoholbeskatning forventes ikke at foreligge i løbet af 2. halvår 2008.

 

 

Revision af rejsegodsdirektivet

 

På ECOFIN den 28. november 2006 opnåedes der politisk enighed om det finske formandskabs kompromisudspil til revision af rejsegodsdirektivet 69/169.

 

Det endelige kompromis indebærer en forhøjelse af beløbsgrænsen for afgiftsfri indførelse af varer til 430 euro for flyrejsende og skibsrejsende samt 300 euro for alle øvrige rejsende. Beløbsgrænsen gælder for alle, der rejser til et EU-land fra tredjelande.

 

Direktivet blev endeligt vedtaget den 20. december 2007, og de tilsvarende regler i toldforordningen blev endeligt vedtaget den 17. marts 2008. De ændrede rejsegodsregler træder i kraft den 1. december 2008.

 

 

Kommerciel diesel

 

Kommissionen fremsatte i marts 2007 et forslag om at hæve de eksisterende EU-minimumssatser for afgifter på kommerciel diesel (også kaldet gasolie). Samtidig blev det foreslået at hæve minimumsafgiften for blyfri benzin.

 

Forslaget har været drøftet på arbejdsgruppeniveau i 2007 og senest på et enkelt møde 1. halvår 2008. Det er usikkert, om drøftelserne genoptages i 2. halvår 2008.

 

 

 

 


Det finansielle område

 

Sag/initiative/hjemmel

Forløb/status

 

Handlingsplanen for de finansielle markeder

 

Arbejdet med nye initiativer om finansielle tjenesteydelser sker på grundlag af Kommissions hvidbog om den fremtidige politik for finansielle tjenesteydelser 2005-2010.

 

I hvidbogen fremlægger Kommissionen behovet for nye EU initiativer om finansielle tjenesteydelser samt udformningen af nye initiativer. Kommissionen lægger i hvidbogen op til at formueforvaltning og detailmarkedet for finansielle tjenesteydelser, herunder realkreditmarkedet, er områder der vil blive fokuseret på i den fremtidige politik på det finansielle område.

 

 

’Clearing og afvikling’

 

Aktørerne på værdipapirmarkederne nåede den 7. november 2006 til enighed om en ”Code of Conduct”. Retningslinierne er nu fuldt gennemført for handelen med aktier.

 

Kommissionen forventes i løbet af 2. halvår 2008 at orientere ECOFIN om erfaringerne med retningslinierne på dette område.

 

Endvidere forventes en orientering fra Kommissionen om arbejdet med clearing og afvikling af værdipapirhandelen, herunder en orientering fra Den Europæiske Centralbank (ECB) om TARGET2-værdipapirafviklings-systemet.

 

 

Direktiv om solvenskrav til forsikringsselskaber (Solvens II)

 

Kommissionen fremsatte den 10. juli 2007 et direktiv om solvenskrav til forsikringsselskaber (Solvens II).

 

Forslaget vil i højere grad end hidtidigt indebære risikobaserede solvenskrav, og reglerne vil betyde en højere grad af harmonisering af tilsynsfunktionen i EU. Reglerne skal ses som led i en styrkelse af det indre marked for forsikringsydelser, og reglerne forventes at styrke europæiske forsikringsselskabers konkurrenceevne. Direktivet vil styrke forsikringsselskabernes incitament til bedre risikostyring og dermed styrke beskyttelsen af de europæiske forsikringstagere.

 

Det franske formandskab forventer, at forslaget kan vedtages inden udløbet af formandskabet.

 

 

”Lamfalussy-processen”

 

 

Lamfalussy-processen vedrørende finansielle tjenesteydelser er blevet evalueret i 2007. ECOFIN-rådet opnåede den 4. december 2007 december enighed om et sæt rådskonklusioner om den videre tilpasning af processen til erfaringerne. ECOFIN-rådet vil blive orienteret om arbejdet med opfølgningen på rådskonklusionerne i 2. halvår af 2008.

 

 

Hvidbog om ”asset management”

 

 

Kommissionen offentliggjorde den 15. november 2006 en hvidbog om investeringsfonde (i Danmark anvendes betegnelsen investeringsforeninger). I hvidbogen opridser Kommissionen en række forslag til fremme af det indre marked for investeringsfonde.

 

Udgangspunktet i hvidbogen er, at der ikke i øjeblikket er et presserende behov for en gennemgribende revision af EU-reguleringen. Kommissionen vil imidlertid se på delelementer, herunder:

 

·        Effektivisering af den europæiske investeringsforeningsindustri,

·        fjernelse af administrative barrierer for grænseoverskridende markedsføring,

·        øgede muligheder for grænseoverskridende fusioner af investeringsforeninger,

·        asset pooling (fælles forvaltning af aktiver),

·        europæisk pas til administrationsselskaber,

·        styrkelse af tilsynssamarbejdet,

·        forbedringer af det indre marked til gavn for investorerne,

·        forenklede prospekter og distributionssystemer.

 

Kommissionen forventer at kunne fremlægge et forslag til direktivændringer i løbet af 2. halvår 2008

 

 

Indskudsgarantiordninger for pengeinstitutter

 

Kommissionen har den 27. november 2006 udsendt en meddelelse om indskydergarantiordninger. Her vurderes det, at der i mange tilfælde kan gennemføres forbedringer af indskudsgarantiordningerne, uden at der er behov for at ændre det gældende direktiv.

 

ECOFIN ventes at drøfte Kommissionens arbejde i 2. halvår 2008.

 

 

Hedge fonde

 

Kommissionen har bebudet et udspil om forskellige typer af investeringsfonde. Udspillet forventes den. 1. oktober 2008.

 

ECOFIN ventes efterfølgende at drøfte behovet for fælles EU-initiativer i forhold til disse fonde.

 

 

Grønbog om finansielle tjenesteydelser i detailleddet

KOM(2007)226

 

Kommissionen offentliggjorde den 30. april 2007 en grønbog om finansielle tjenesteydelser i detailleddet i det indre marked.[1]

 

Kommissionen mener, at integrationen af det indre marked for finansielle tjenesteydelser i detailleddet kan videreudvikles gennem:

 

1.      Øget konkurrence. Fælles regler pÃ¥ visse omrÃ¥der forventes at øge konkurrencen pÃ¥ tværs af grænser og give forbrugerne konkrete fordele i form af lavere priser og flere valgmuligheder,

2.      Øget forbrugertillid. Dette forventes opnÃ¥et gennem en tilstrækkelig, ensartet forbrugerbeskyttelse, og ved information om tilsynskontrol af de finansielle udbydere, sÃ¥ledes at forbrugerne kan være trygge ved produkter udbudt fra udbydere i andre medlemslande 

3.      Styrkelse af forbrugernes evne til at gennemskue finansielle produkter (”finansiel viden”). Formidlingen af den rette information skal finde sted pÃ¥ rette tid og sÃ¥ledes at forbrugerne har mulighed for at anvende informationen til at træffe finansielle valg.

 

Kommissionen fortsætter i 2008 arbejdet med de initiativer, der er nævnt i grønbogen.

 

Det franske formandskab ventes at drøfte udvalgte emner i grønbogen.

 

 

Ændring af direktivet om finansiel sikkerhedsstillelse for så vidt angår forbundne systemer og fordringer samt direktivet om endelig afregning i betalingssystemer og værdipapirafviklingssystemer.

 

 

 

Kommissionen har den 17. marts 2008 fremsat forslag til en mindre udvidelse af direktivets anvendelsesområde, så der gives mulighed for at stille sikkerhed i flere typer aktiver samt at præcisere og ændre direktivet på en række mindre punkter. Der er tale om forslag til tekniske ændringer i de 2 direktiver. Det væsentligste ændringsforslag er ønsket om at udvide direktiverne til at omfatte fordringer, der er godkendt som sikkerhed i forbindelse med centralbankernes kreditoperationer.

 

Det franske formandskab forventes at kunne afslutte forhandlingerne om forslaget.

 

Hvidbog om boligfinansiering (realkredit)

 

Kommissionen har den 18. december 2007 fremsat en hvidbog om boligfinansiering (realkredit), der argumenterer for, at der vil kunne opnås både samfundsmæssige fordele samt fordele i form af et større produktudbud med delvist harmoniserede regler ved en tilnærmelse af reglerne om boligfinansiering i EU-landene.

 

I Hvidbogen gennemgår Kommissionen 12 initiativer, som den vil tage i perioden 2008-2010. Blandt initiativerne vil være et forslag til direktiv, der regulerer 1) tilbagebetaling før tid, 2) oplysninger som låntager skal have inden låneaftalen indgås, 3) oplysninger om låneomkostninger og 4) adgang til oplysninger om kreditoplysninger om lånerne.

 

Det franske formandskab har ikke oplyst, om der forudses drøftelser af emner i hvidbogen.

 

 

Single Euro Payment Area (SEPA)

 

SEPA er en ny infrastruktur for betalinger i euro mellem pengeinstitutter i EU/EØS og Schweiz. Infrastrukturen skal gøre det muligt at foretage grænseoverskridende betalingstjenester i Europa lige så hurtigt og billigt, som når der er tale om indenlandske betalingstjenester.

 

Formandskabet har ikke oplyst, om der forudses drøftelse om SEPA i 2. halvår af 2008.

 

 

Kreditvurderingsinstitutter

 

Kommissionen undersøger i øjeblikket kreditvurderingsinstitutternes rolle i den finansielle sektor, herunder i lyset af senere tids turbulens på de finansielle markeder. Turbulensen på de finansielle markeder opstod som følge af problemerne på det amerikanske sub prime lånemarked.

 

 

Dialog med 3. lande om et nordatlantisk / globalt finansielt marked

 

Kommissionen drøfter et tættere samarbejde med en række lande – først og fremmest USA – om at fjerne restriktioner for den frie udveksling af finansielle tjenesteydelser.

 

Kommissionen ventes løbende at orientere ECOFIN om fremskridtene i disse forhandlinger.

 

 

Opdatering af direktivet om kapitalkrav til kreditinstitutter

 

Kommissionen ventes at fremsætte forslag om opdatering af direktivet om kapitalkrav til kreditinstitutter. Opdateringen forventes bl.a. at indeholde initiativer i opfølgning på turbulensen på de finansielle markeder.

 

Det franske formandskab forventes at stile mod en vedtagelse af forslaget i løbet af 2. halvår 2008.

 

 

Revision af e-pengedirektivet

 

Kommissionen har bebudet, at den vil foreslå ændringer af det eksisterende e-pengedirektiv.

 

Det franske formandskab forventes at stile mod en vedtagelse af forslaget i løbet af 2. halvår 2008.

 

 

 

 

 

 

 


Dagsordenspunkt 2a:           Stabilitets- og konvergensprogrammer (Belgien og Polen)

 

Resumé

Som led i udmøntningen af Stabilitets- og Vækstpagten forventes Rådet (ECOFIN) den 8. juli 2008 at behandle de opdaterede stabilitets- og konvergensprogrammer for Belgien og Polen.

 

Baggrund

Eurolandene og EU-landene uden for euroen skal Ã¥rligt udarbejde henholdsvis stabilitetsprogrammer og konvergensprogrammer til EU. Det enkelte land fremlægger i sit program mÃ¥l og økonomisk-politiske tiltag i relation til udviklingen i de offentlige finanser pÃ¥ kort og mellemlang sigt samt mÃ¥l og tiltag i relation til finanspolitikkens langsigtede holdbarhed. EU-landene uden for euroen redegør endvidere for deres penge- og valutakurspolitik.

 

ECOFIN vedtager og offentliggør en udtalelse om det enkelte lands program på baggrund af vurderinger fra Kommissionen og drøftelse i Den Økonomiske og Finansielle Komité (EFC).  

 

Stabilitets- og vækstpagten har en grundlæggende målsætning om budgetter ’tæt på balance eller i overskud’, men målsætningen differentieres i lyset af det enkelte lands udfordringer. Målsætningen for det enkelte lands strukturelle saldo (saldoen renset for konjunktureffekter og engangstiltag) bør således være mere ambitiøs desto højere gæld og desto lavere potentiel vækst (målsætningen skal på et senere tidspunkt efter vedtagelse i Rådet differentieres i lyset af den samlede finanspolitiske holdbarhed på lang sigt).

 

Det enkelte lands målsætning bør opfylde tre generelle formål, 1) sikring af en tilstrækkelig sikkerhedsmargin i forhold til 3-procentsgrænsen for det faktiske underskud, 2) sikring af hurtige fremskridt mod finanspolitisk holdbarhed, og 3) sikring af et budgetmæssigt råderum.

 

Det enkelte land bør gøre fremskridt i forhold til at opfylde sin mellemfristede målsætning, idet indsatsen bør være større i gode tider, men kan være mere begrænset i dårlige tider. Et land kan afvige fra sin mellemfristede målsætning eller tilpasningen hertil, i det omfang landet gennemfører strukturreformer, der styrker de offentlige finanser på lang sigt. 

 

Når det gælder eurolande og ERMII-lande bør den mellemfristede målsætning være et underskud på højst 1 pct. af BNP for lande med lav gæld / høj potentiel vækst og sigte på ’balance eller overskud’ for lande med høj gæld / lav potentiel vækst. De lande, der endnu ikke opfylder deres mellemfristede mål, bør sikre årlige strukturelle budgetforbedringer på som udgangspunkt 0,5 pct. af BNP. 

 

På rådsmødet (ECOFIN) den 8. juli 2008 behandles de opdaterede stabilitets- og konvergenssprogrammer for Belgien og Polen.

 

Indhold

 

Belgien

Belgiens faktiske budgetunderskud udgjorde i 2007 0,2 pct. af BNP mod et forventet overskud på 0,3 pct. af BNP skønnet i det forrige stabilitetsprogram. Forværringen skyldes blandt andet en højere end forventet udgiftsvækst pga. en kraftig stigning i subsidier (bl.a. lønsubsidier) til virksomheder samt uventede engangsudgifter, bl.a. i form af tilbagebetaling af skat til virksomheder. I 2008 forventes den offentlige budgetsaldo at balancere.

 

Programmets hovedmål i den mellemfristede budgetstrategi er at sikre en fortsat reduktion af den stadig høje offentlige gæld fra ca. 85 pct. af BNP i 2007 til ca. 71 pct. af BNP i 2011. Reduktionen forventes at ske på baggrund af gradvist højere offentlige budgetoverskud.

 

De offentlige indtægter forventes at stige over programperioden med 0,5 pct. af BNP som følge af en forventet vækst i skattebasen. Samtidig forventes de offentlige udgifter at falde med 0,7 pct. af BNP, primært som følge af lavere renteudgifter pga. den faldende offentlige gæld. I modsætning til det forrige stabilitetsprogram forventer Belgien ikke at anvende engangstiltag efter 2008.

 

Programmets budgetskøn er baseret på, at realvæksten i BNP vil udgøre 1,9 pct. i 2008, hvilket er lavere end i 2007, og stabilisere sig omkring 2 pct. i de efterfølgende år. Outputgabet skønnes over perioden fra 2008 til 2011 ændret fra -0,3 i 2008 til -0,1 i 2011.

 

Kommissionen vurderer, at der er risiko for en værre budgetudvikling end skønnet i programmet. Det skyldes bl.a., at der er risiko for, at den makroøkonomiske udvikling bliver værre end skønnet, særligt i 2008 og 2009. Derudover synes den forventede skatteelasticitet at være meget høj i 2008. Desuden indeholder programmet ikke tiltag til at opnå den planlagte tilpasning af de offentlige finanser i lyset af de stigende aldersrelaterede udgifter og forventede høje lønstigninger.

 

Programmet angiver, at det mellemfristede mål (MTO) for den strukturelle saldo er et overskud på 0,5 pct. af BNP, der planlægges opnået i 2009. Det er et år senere end angivet i Belgiens forrige stabilitetsprogram. Udskydelsen afspejler, at Belgien ikke opnåede overskud på de offentlige finanser i 2007 og heller ikke forventes at opnå det i 2008 som planlagt i det forrige stabilitetsprogram.   


 


Tabel 1

Makroøkonomiske nøgletal for Belgien

 

 

 

2006

2007

2008

2009

2010

2011

 

 

Offentlige finanser (pct. af BNP):

 

 

 

 

 

 

 

 

Offentlige indtægter

48,8

48,7

49,0

48,8

48,9

49,2

 

 

Offentlige udgifter (inkl. renter)

48,5

48,9

49,0

48,5

48,3

48,2

 

 

Faktisk budgetsaldo

0,3

-0,2

0,0

0,3

0,7

1,0

 

 

Primær budgetsaldo

4,3

3,7

3,7

3,8

4,1

4,3

 

 

Offentlig gæld

88,2

84,9

81,5

78,1

74,7

71,1

 

 

Output gab

-0,7

-0,3

-0,3

-0,3

-0,2

-0,1

 

 

Konjunkturrenset budgetsaldo1

0,3

-0,4

0,0

0,5

1,0

1,4

 

 

Strukturel budgetsaldo1,2

-0,4

-0,3

0,0

0,5

1,0

1,4

 

 

Øvrige nøgletal (pct.):

 

 

 

 

 

 

 

 

Real BNP-vækst

2,8

2,7

1,9

2,0

2,0

2,0

 

 

Inflation (HICP)

2,3

1,8

3,0

1,7

1,8

1,8

 

 

Beskæftigelsesvækst

1,2

1,6

1,1

0,9

0,9

0,8

 

 

Ledighed (pct. af arbejdsstyrken)

8,2

7,6

7,3

7,1

7,0

6,7

 

 

 

 

Anm.: 1) Kommissionens beregninger baseret på informationen i programmet.

           2) Den strukturelle saldo er den faktiske saldo korrigeret for konjunktureffekter og engangstiltag.

Kilde: Stabilitetsprogram for Belgien af april 2008.

 

 

Den strukturelle saldo forventes forbedret fra et underskud på 0,3 pct. af BNP i 2007 til et overskud på 1,4 pct. af BNP i 2011. Kommissionen anbefaler, at Belgiens tilpasning mod MTO styrkes i 2008. I 2009 er tilpasningen umiddelbart i overensstemmelse med Stabilitets- og Vækstpagten, der foreskriver en årlig forbedring af den strukturelle saldo på 0,5 pct. af BNP som ”benchmark” for eurolande og lande, der deltager i ERMII, og mere end 0,5 pct. af BNP i ”gode tider”. Kommissionen vurderer imidlertid, at der pga. de nævnte budgetrisici er behov for at understøtte tilpasningen, særligt på udgiftssiden, for at sikre opnåelsen af MTO.

 

Med hensyn til at sikre de offentlige finansers holdbarhed på lang sigt vurderer Kommissionen, at risikoen for Belgien er middel pga. en forventet relativt høj stigning i pensionsudgifterne. Belgien har vedtaget en pensionsreform, som bl.a. har til formål at øge den effektive tilbagetrækningsalder, som er en af de laveste i EU. Kommissionen vurderer, at selvom reformen er et skridt i den rigtige retning, er der behov for yderligere tiltag. Ved at opretholde høje primære budgetoverskud på mellemfristet sigt, nedbringe gælden under referenceværdien på 60 pct. af BNP og implementere yderligere tiltag, som adresserer den forventede markante stigning i aldersrelaterede udgifter, vil Belgien kunne reducere risici i forhold til holdbarheden af de offentlige finanser.

 

Polen

Polens faktiske budgetunderskud faldt fra 3,8 pct. af BNP i 2006 til 2,0 pct. af BNP i 2007. Hermed er budgetunderskuddet reduceret til under Traktatens referenceværdi på 3 pct. af BNP. ECOFIN ventes derfor, udover at drøfte Polens konvergensprogram for 2008-2010, at ophæve proceduren vedrørende uforholdsmæssigt store underskud i forhold til Polen. Forbedringen af den offentlige budgetsaldo skyldes især den gunstige konjunkturudvikling i 2007, men også faldende offentlige udgifter.

 

Ifølge konvergensprogrammet vil det faktiske budgetunderskud vokse til 2,5 pct. af BNP i 2008, hvorefter saldoen igen forbedres i 2009 og 2010. Det skyldes en forventning om, at de offentlige udgifter først vil begynde at falde fra 2009, idet større offentlige investeringer planlægges i 2008. De offentlige indtægter ventes at falde en smule i 2008-2010.

 

Kommissionen vurderer, at risici i forbindelse med den skønnede budgetudvikling i 2008 er balancerede, men at budgetunderskuddet fra 2009 og frem risikerer at blive større end forventet, bl.a. fordi tiltag, der skal reducere underskuddet, ikke er specificeret. En tilstrækkelig sikkerhedsmargin i forhold til 3 pct. referenceværdien for det faktiske underskud er ikke sikret i hele programperioden. Herudover vurderer Kommissionen, at inflationen er undervurderet i Polens konvergensprogram. Det kan medføre højere offentlige udgifter end forventet, idet Polen genindfører årlig indeksering af sociale overførsler i 2008 i forhold til både inflation og lønudviklingen.

 

Polens offentlige gæld ventes at aftage i programperioden fra 44,9 pct. af BNP i 2007 til 42,3 pct. af BNP i 2010.

 

Konvergensprogrammets makroøkonomiske scenarie bygger på en reduktion i realvæksten i BNP fra 6,5 pct. i 2007 til 5,5 pct. i 2008, hvorefter væksten ventes at udgøre ca. 5,0 pct. i resten af programperioden. Outputgabet ventes at falde fra 1,1 pct. i 2007 til -0,9 pct. i 2010.

 

Målsætningen for Polens budgetmæssige strategi er en holdbar reduktion af det strukturelle budgetunderskud, der sikrer opnåelsen af det mellemfristede mål (MTO) om en strukturel saldo på -1,0 pct. af BNP senest i 2011. Dette svarer til målsætningen i Polens tidligere konvergensprogram fra 2006.

 

Den strukturelle saldo ventes forværret fra -2,4 pct. af BNP i 2007 til -2,8 pct. af BNP i 2008, hvilket ikke er i overensstemmelse med Stabilitets- og Vækstpagten. Saldoen ventes herefter forbedret til -1,1 pct. af BNP i 2010. Kommissionen vurderer, at den budgetmæssige konsolidering, som angivet i konvergensprogrammet, muligvis ikke vil være tilstrækkelig til at opnå MTO i 2011. Idet den økonomiske situation fortsat er gunstig i 2008 bør konsolideringsindsatsen øges i overensstemmelse med Stabilitets- og Vækstpagten.

 

 

Tabel 1

Makroøkonomiske nøgletal for Polen

 

 

 

2006

2007

2008

2009

2010

 

 

Offentlige finanser (pct. af BNP):

 

 

 

 

 

 

 

Offentlige indtægter

40,0

40,4

40,0

39,2

38,7

 

 

Offentlige udgifter (inkl. renter)

43,8

42,4

42,5

41,2

40,1

 

 

Faktisk budgetsaldo

-3,8

-2,0

-2,5

-2,0

-1,5

 

 

Primær budgetsaldo

-1,1

0,2

-0,2

0,3

0,8

 

 

Offentlig gæld

47,6

44,9

44,2

43,3

42,3

 

 

Output gab

0,5

1,1

0,7

-0,2

-0,9

 

 

Konjunkturrenset budgetsaldo1

-4,0

-2,4

-2,8

-1,9

-1,1

 

 

Strukturel budgetsaldo1,2

-4,0

-2,4

-2,8

-1,9

-1,1

 

 

Øvrige nøgletal (pct.):

 

 

 

 

 

 

 

Real BNP-vækst

6,2

6,5

5,5

5,0

5,0

 

 

Inflation (HICP)

1,3

2,6

3,5

2,9

2,5

 

 

Beskæftigelsesvækst

3,3

4,3

1,6

1,2

1,1

 

 

Ledighed (pct. af arbejdsstyrken)

13,8

9,4

7,2

5,8

4,5

 

 

 

 

Anm.: 1) Kommissionens beregninger baseret på informationen i programmet.

           2) Den strukturelle saldo er den faktiske saldo korrigeret for konjunktureffekter og engangstiltag.

Kilde: Stabilitetsprogram for Polen af april 2008 og Kommissionens forårsprognose 2008.

 

 

Risikoen for Polen med hensyn til at sikre de offentlige finansers holdbarhed vurderes at være lav. Effekten af den aldrende befolkning på de offentlige finanser er blandt de laveste i EU. Det er imidlertid vigtigt, at risikoen for de offentlige finansers holdbarhed begrænses yderligere ved øget finanspolitisk konsolidering, især ved implementering af en reform af førtidspensionsssystemet, som angivet i konvergensprogrammet.

 

RÃ¥dsudtalelser

RÃ¥det ventes at vedtage udtalelser om stabilitets- og konvergensprogrammerne for

Belgien og Polen, der bl.a. anbefaler, at:

 

·               Belgien bør sikre, at mÃ¥let om et balanceret budget i 2008 opnÃ¥s, og at MTO opnÃ¥s i 2009; at Belgien i lyset af den stadig høje offentlige gæld og forventede stigning i de aldersrelaterede udgifter fortsat adresserer den langsigtede holdbarhed af de offentlige finanser.

·               Polen bør drage fordel af den økonomiske vækst i 2008 og styrke den strukturelle konsolideringsindsats i forhold til opnÃ¥elsen af MTO, især i lyset af stigende inflationspres, ved at benytte højere offentlige indtægter til at reducere underskuddet pÃ¥ den offentlige budgetsaldo og ved at specificere og implementere udgiftsreducerende tiltag i de kommende Ã¥r.

 

Hjemmelsgrundlag

Proceduren vedrørende medlemslandenes stabilitets- og konvergensprogrammer har hjemmel i Traktatens artikel 99.

 

Nærhedsprincippet

Ikke relevant.

 

Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig.

 

Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor

Proceduren vedrørende medlemslandenes stabilitets- og konvergensprogrammer har ingen konsekvenser for gældende dansk ret.

 

Statsfinansielle konsekvenser

Proceduren vedrørende medlemslandenes stabilitets- og konvergensprogrammer har ikke statsfinansielle konsekvenser for Danmark.

 

Samfundsøkonomiske konsekvenser

Proceduren vedrørende medlemslandenes stabilitets- og konvergensprogrammer har ikke samfundsøkonomiske konsekvenser for Danmark.

 

Høring

Ikke relevant.

 

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Folketingets Europaudvalg har ikke tidligere modtaget notater om de opdaterede stabilitets- og konvergensprogrammer fra 2008 for Belgien og Polen.

 

Holdning

 

Dansk holdning

Regeringen vil generelt kunne støtte Rådets udtalelser i den form, der kan opnås enighed om.

 

Andre landes holdninger

EU-landene ventes generelt at støtte udkast til rådsudtalelser om stabilitets- og konvergensprogrammerne for Belgien og Polen.

 

 


Dagsordenspunkt 2b:           Proceduren for uforholdsmæssigt store underskud

vedr. Polen

 

Resumé

ECOFIN ventes at vedtage en beslutning under Traktatens artikel 104.12, der ophæver proceduren for uforholdsmæssigt store underskud vedrørende Polen.

 

Baggrund

Polens offentlige budgetunderskud for 2003 blev primo 2004 opgjort til 4,1 pct. af BNP.[2] ECOFIN vedtog derfor den 5. juli 2004 en beslutning om eksistens af et uforholdsmæssigt stort budgetunderskud i Polen, jf. Traktatens artikel 104.6, og en henstilling til Polen om at bringe situationen med et uforholdsmæssigt stort underskud til ophør, jf. Traktatens artikel 104.7. En sådan henstilling skal fastsætte en frist for korrektionen af det uforholdsmæssigt store underskud, som bør gennemføres i året efter, at det er konstateret, medmindre der foreligger særlige omstændigheder. Kommissionen og Rådet fandt, at der i Polens tilfælde forelå sådanne omstændigheder, idet underskuddet ved Polens indtræden i EU lå signifikant over referenceværdien på 3 pct. af BNP og i lyset af den strukturelle omstilling til en markedsøkonomi.

 

Kommissionen og ECOFIN fandt derfor, at Polens konvergensprogram fra maj 2004 og efterfølgende opdateringer, der fremsatte planer om, at underskuddet skulle bringes under 3 pct. af BNP i 2007, samt Rådets udtalelser herom skulle udgøre grundlaget for korrektionen af det uforholdsmæssigt store underskud.[3]

 

I ECOFIN’s udtalelse om Polens første konvergensprogram af maj 2004 godkendtes planen om at nedbringe underskuddet til 1,5 pct. af BNP i 2007. ECOFIN vurderede imidlertid, at programmets budgetmål muligvis ikke var tilstrækkelige til at bringe underskuddet under 3 pct. i 2007 på grund af de ventede effekter af Eurostats beslutning af 2. marts 2004 vedrørende pensionsordninger.

 

Eurostats beslutning indebærer, at individuelle aktuariske fondsbaserede pensionsordninger ikke medregnes i de offentlige finanser. Polens pensionsreform af 1999 medførte en delvis omlægning til sådanne pensionsordninger. Polen fik en overgangsordning i forhold til Eurostat-beslutningen, som indebar, at de pågældende polske pensionsordninger kunne medregnes i de offentlige finanser til og med 2006. Polens pensionsreform vil styrke de offentlige finansers holdbarhed på lang sigt, men skønnes at forringe de offentlige finanser med ca. 2 procentpoint årligt på kort sigt, så længe ordningerne udviser overskud, jf. tabel 1.

 


 

Tabel 1: Polens offentlige finanser

 

(% af BNP)

2004

2005

2006

2007

2008

2009

 

Saldoen på de offentlige finanser

 

 

 

 

 

 

 

Anbefalet saldo i henstillingen af 5. juli 2004 /

Polens første konvergensprogram af maj 20041

-5,7

-4,2

-3,3

-1,5

 

 

 

Polens konvergensprogram af november 20042

-5,4

-3,9

-3,2

-2,2

 

 

 

Polens konvergensprogram af januar 2006

Inkl. effekterne af pensionsreformen / Eurostat-beslutningen3

-3,8

(-5,6)

-2,9

(-4,7)

-2,6

(-4,6)

 (-2,2)

-4,1

 (-1,9)

-3,7

 

 

 

Polens konvergensprogram af november 2006

Inkl. effekterne af pensionsreformen / Eurostat-beslutningen4

-3,9

(-5,7)

-2,5

(-4,4)

-1,9

(-3,9)

(-1,4)

-3,4

(-1,0)

-3,1

(-0,6)

-2,9

 

Polens konvergensprogram af marts 2008

Inkl. effekterne af pensionsreformen / Eurostat-beslutningen

-3,9

(-5,7)

-2,4

(-4,3)

-1,8

(-3,8)

 

-2,0

 

-2,5

 

-1,5

 

Strukturelle budgetforbedringer

 

1,7

0,2

1,6

-0,4

0,9

 

Offentlig gæld

45,7

47,1

47,6

44,9

44,2

43,3

 

1)       pensionsreformen / Eurostat-beslutningen skønnedes at ville forringe saldoen med ca. 1,6 procentenheder Ã¥rligt

2)       pensionsreformen / Eurostat-beslutningen skønnedes at ville forringe saldoen med ca. 1,5 procentenheder Ã¥rligt

3)       skønnedes at forringe saldoen med 1,8% in 2004, 1,8% in 2005, 2,0% in 2006, 1,9% in 2007 og 1,8% in 2008

4)       skønnedes at forringe saldoen med 1,8% in 2004, 1,9% in 2005, 2,0% in 2006, 2,0% in 2007 og 2,1% in 2008 samt 2,3% i 2009

Anm.: Ved opgørelse af Polens budgetsaldo tages der først højde for pensionsreformen fra og med 2007, jf. overgangsordningen ift. Eurostat-beslutningen. Tallene i parentes frem til 2007 angiver budgetsaldoen, hvis Polen ikke havde haft en overgangsordning. Tallene i parentes fra 2007 og frem angiver budgetsaldoen, hvis der fortsat ikke var taget højde for pensionsreformen.

Kilde: Polens konvergensprogrammer og Kommissionens forårsprognose af 2008.

 

Den 28. november 2006 vedtog ECOFIN en beslutning under Traktatens artikel 104.8, der fastslog, at Polens opfølgning på rådshenstillingen under artikel 104.7 var utilstrækkelig. Da Polen ikke deltager i euroen, er Polen ikke omfattet af artikel 104.9, og Rådet kan dermed ikke – i opfølgning på en beslutning om manglende efterlevelse af en henstilling under artikel 104.7 – beslutte at pålægge Polen at træffe foranstaltninger til at rette op på det uforholdsmæssigt store underskud. I stedet kan Rådet vedtage en ny henstilling under artikel 104.7, der fastholder fristen for korrektionen eller fastsætter en ny frist.

 

Den 27. februar 2007 vedtog ECOFIN således en ny henstilling til Polen om at bringe situationen med et uforholdsmæssigt stort underskud til ophør, jf. artikel 104.7. Den nye henstilling fastholdt 2007 som frist for korrektion af det uforholdsmæssigt store underskud og anbefalede Polen at iværksætte effektive tiltag i overensstemmelse med denne henstilling senest den 27. august 2007. Polen anbefaledes at nedbringe underskuddet på troværdig og holdbar vis og, med henblik på at nå dette mål, sikre en forbedring af den strukturelle saldo på mindst 0,5 pct. af BNP fra 2006 til 2007.

 

I henstillingen blev der henvist til Polens konvergensprogram fra november 2006, som, til trods for budgetmålet på 3,4 pct. af BNP i 2007, sigtede mod korrektion af det uforholdsmæssigt store underskud i 2007, idet det anførtes, at der ved vurderingen af budgetunderskuddet i 2007 kunne tages højde for 60 pct. af effekterne af pensionsreformer. Konvergensprogrammet refererede hermed til bestemmelserne i den reformerede Stabilitets- og Vækstpagt, der fastslår, at Rådet skal tage højde for effekterne på de offentlige finanser af pensionsreformer i forbindelse med beslutninger om ophævelse af proceduren for uforholdsmæssigt store underskud, hvis underskuddet er nedbragt væsentligt og kontinuert og er kommet tæt på 3 pct. af BNP. [4]

 

Den 4. december 2007 konkluderede ECOFIN, på baggrund af Kommissionens vurdering, at de polske myndigheder havde iværksat effektive tiltag i overensstemmelse med ECOFIN’s henstilling af februar 2007. På baggrund af den væsentlige risiko forbundet med holdbarheden af korrektionen af underskuddet i 2008 og frem opfordrede ECOFIN imidlertid de polske myndigheder til at udarbejde et opdateret konvergensprogram, som kunne bekræfte, at det uforholdsmæssigt store underskud ville blive nedbragt på holdbar vis.

 

Indhold

På baggrund af Kommissionens henstilling af juni 2008 ventes ECOFIN den 8. juli 2008 at træffe beslutning under Traktatens artikel 104.12 om ophævelse af proceduren for uforholdsmæssigt store underskud vedrørende Polen. Kommissionens henstilling bygger på reduktionen af Polens offentlige budgetunderskud, jf. tabel 1, og Kommissionens vurdering af troværdigheden og holdbarheden af den forbedrede saldo.

 

Polens faktiske budgetunderskud faldt fra 3,8 pct. af BNP i 2006 til 2,0 pct. af BNP i 2007. Dermed er budgetunderskuddet reduceret til under Traktatens referenceværdi på 3 pct. af BNP. Forbedringen af den offentlige budgetsaldo skyldes især den gunstige konjunkturudvikling i 2007, men også mindre vækst i de offentlige udgifter. Idet Polens faktiske budgetunderskud inkl. effekterne af pensionsreformen er reduceret til under 3 pct. af BNP i 2007, er det ikke relevant at tage højde for pensionsreformens virkning ved vurderingen af korrektionen af det uforholdsmæssigt store underskud.

 

Ifølge konvergensprogrammet ventes det faktiske budgetunderskud at vokse til 2,5 pct. af BNP i 2008, hvorefter saldoen igen forbedres i 2009 og 2010. Det skyldes en forventning om, at de offentlige udgifter først vil begynde at falde fra 2009, idet større offentlige investeringer planlægges i 2008, samt at andre tiltag vil mindske de offentlige indtægter i 2008. Polens offentlige gældskvote ventes at aftage i programperioden fra 44,9 pct. af BNP i 2007 til 42,3 pct. af BNP i 2010.

 

Polens strukturelle budgetsaldo forbedredes med 1,6 procentpoint i 2007, hvilket overstiger ECOFIN’s anbefaling om en forbedring på 0,5 procentpoint. Imidlertid ventes den strukturelle budgetsaldo forværret i 2008. I lyset af denne udvikling er det vigtigt, at Polen øger indsatsen for at opfylde den mellemfristede målsætning (MTO), som er et strukturelt underskud på 1 pct. af BNP i 2011.

 

Samlet set vurderer Kommissionen, at reduktionen af det uforholdsmæssigt store underskud i Polen er holdbar og troværdig, og det henstilles til ECOFIN at træffe beslutning om ophævelse af proceduren for uforholdsmæssigt store underskud vedrørende Polen.

 

Hjemmelsgrundlag

Sagen har hjemmel i Traktatens artikel 104.12 om ophævelse af proceduren for uforholdsmæssigt store underskud. Iværksættelsen af proceduren for uforholdsmæssigt store underskud har hjemmel i Traktatens artikel 104.6 og 104.7.

Nærhedsprincippet

Ikke relevant.

 

Europa-Parlamentets udtalelser

Ikke relevant.

 

Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor

Ikke relevant.

 

Statsfinansielle konsekvenser

Sagen vurderes ikke at have statsfinansielle konsekvenser.

 

Samfundsøkonomiske konsekvenser

Sagen vurderes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser.

 

Høring

Sagen har ikke været i høring.

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Iværksættelsen af proceduren vedrørende uforholdsmæssigt store underskud over for Polen, og Rådets første henstilling under artikel 104.7, blev forelagt Europaudvalget den 2. juli 2004 mhp. forhandlingsoplæg forud for ECOFIN den 5. juli 2004. Rådets beslutning under artikel 104.8 om utilstrækkelig efterlevelse af henstillingen blev forelagt Europaudvalget 24. november 2006 til orientering forud for ECOFIN den 28. november 2006. Rådets anden henstilling til Polen blev forelagt Folketingets Europaudvalg den 23. februar 2007 mhp. forhandlingsoplæg forud for ECOFIN den 27. februar 2007. Senest blev opfølgningen på den anden henstilling forelagt Europaudvalget den 30. november 2007 til orientering forud for ECOFIN den 4. december 2007.

 


Holdning

 

Dansk holdning

Regeringen støtter rådsbeslutningen under Traktatens artikel 104.12, der ophæver proceduren for uforholdsmæssigt store underskud vedrørende Polen.

Polen bør endvidere udnytte den gunstige konjunktursituation, og den deraf følgende favorable udvikling i budgetunderskuddet, til at styrke den finanspolitiske konsolidering i 2008. Polen bør specificere og implementere udgiftsreducerende tiltag og dermed styrke den strukturelle konsolideringsindsats i forhold til opnåelsen af MTO.

 

Andre landes holdninger

Der ventes bred enighed om rådsbeslutningen, der ophæver proceduren for uforholdsmæssigt store underskud vedrørende Polen.

 


 Dagsordenspunkt 3:            Udvidelse af euroområdet med Slovakiet

 

Resumé

Slovakiet opfylder de nødvendige betingelser for deltagelse i euroen, og Kommissionen har derfor fremsat forslag om, at Slovakiet optages i eurosamarbejdet pr. 1. januar 2009. Alle medlemslande ventes at støtte forslaget.

 

KOM(2008)249 og KOM(2008)250

Baggrund og indhold

Kommissionen og ECB har i deres konvergensrapporter af 7. maj 2008 vurderet, at Slovakiet opfylder de nødvendige betingelser for deltagelse i euroen, givet en rådsbeslutning om at ophæve proceduren om uforholdsmæssigt store underskud vedrørende Slovakiet. Proceduren blev ophævet på ECOFIN-mødet den 3. juni 2008, hvorefter Slovakiet opfylder alle konvergenskriterierne. Kommissionen har derfor fremsat forslag om, at Slovakiet optages i eurosamarbejdet pr. 1. januar 2009, jf. traktatens artikel 122 stk. 2.

 

Beslutningen om optagelse af Slovakiet i eurosamarbejdet træffes af ECOFIN med kvalificeret flertal på baggrund af konvergensrapporterne og Kommissionens forslag. Sagen blev behandlet på ECOFIN-mødet den 3. juni 2008, hvor ministrene drøftede Kommissionens og ECB’s konvergensrapporter for Slovakiet samt Kommissionens forslag om optagelse af landet i euroen.

 

Optagelsen af Slovakiet i eurosamarbejdet ventes formelt vedtaget på ECOFIN-mødet den 8. juli 2008 efter høring af Europa-Parlamentet og drøftelse i Rådet i dets sammensætning af stats- og regeringschefer i forbindelse med Det Europæiske Råd (DER) den 19.-20. juni 2008.

 

Optagelsen af Slovakiet i eurosamarbejdet indebærer, at forordning 974/98 vedr. introduktion af euroen samt forordning 2866/98 vedr. omregningskurserne mellem euroen og valutaerne i de medlemsstater, der indfører euroen, skal ændres.

 

Europa-Parlamentets holdning

Europa-Parlamentet forventes på plenarforsamlingen den 16.-19. juni 2008 at godkende Kommissionens forslag og støtte Slovakiets optagelse i eurosamarbejdet pr. 1. januar 2009.

 

Nærhedsprincippet

Ikke relevant.

 

Gældende dansk ret

Ikke relevant.

 

Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser

Forslaget om Slovakiets optagelse i eurosamarbejdet har ingen lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser.

 

Samfundsøkonomiske konsekvenser

Da det forventes, at Slovakiets optagelse i eurosamarbejdet blandt andet vil bidrage til visse effektivitetsgevinster samt et gennemsnitligt lavere rentespænd for Slovakiet og heraf afledt højere økonomisk aktivitet i landet, skønnes isoleret, at fortegnet på den økonomiske aktivitet i Danmark principielt er positivt, men omfanget meget småt i kraft af landets størrelse.

 

Optagelsen af Slovakiet i euroen medfører, at forholdene i landet vil indgå i grundlaget for ECB’s fastlæggelse af renten, og at Slovakiet opnår medindflydelse på denne rente.

 

Slovakiet vil deltage i eurogruppen som observatør fra dagen for den officielle godkendelse af landets optagelse i eurosamarbejdet. Fra 1. januar 2009 vil landet være fuldt medlem af eurogruppen.

 

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg den 30. maj 2008 forud for rådsmødet (ECOFIN) den 3. juni 2008.

 

Holdning

 

Dansk holdning

Fra dansk side støttes, at Slovakiet opfylder de nødvendige betingelser for deltagelse i euroen og derfor kan optages i eurosamarbejdet pr. 1. januar 2009.

 

Andre landes holdninger

Det forventes, at alle medlemslandene støtter, at Slovakiet opfylder de nødvendige betingelser for deltagelse i euroen og derfor kan optages i eurosamarbejdet pr. 1. januar 2009.

 



[1] http://ec.europa.eu/internal_market/finservices-retail/docs/policy/com_2007_226_da.pdf

[2] Underskuddet blev senere revideret til 4,7 pct. af BNP.

[3] Rådet traf tilsvarende afgørelser for andre lande, som havde uforholdsmæssigt store underskud, da de blev optaget i EU den 1. maj 2004.

[4] Adfærdskodeksen præciserer, at der skal tages højde for effekten af reformen på de offentlige finanser i en overgangsperiode på 5 år (5 år efter reformen, eller 5 år efter 2004 for lande, der allerede har gennemført en sådan reform), idet der i de 5 år tages højde for hhv. 100, 80, 60, 40, og 20 pct. af effekten.