Baggrund
Det Politisk-Økonomiske Udvalg har i sin beretning om behandlingen af forÂslag til folkeÂtingsbeslutning om en etisk offentlig indkøbs- og investeringsÂpolitik opforÂdret regeringen til at udarbejde en samlet redeÂgøÂrelse for de regÂler, der gælder vedrørende grundlæggende arbejdstager- og menneskerettigheÂder, nÃ¥r offentÂlige institutioner køber eller investerer. Samtidig har udvalget bedt regeringen forÂholde sig til, i hvilken udÂstrækning Danmark lever op til de internationale aftaler, som det har underÂskrevet pÃ¥ dette omrÃ¥de, og hvad regeringens fremÂadrettede strategi er for at leve op til disse aftaleforÂpligtelser.
Det er i det følgende lagt til grund, at offentlige indkøb omfatter offentlige myndigheders køb af varer, tjenesteydelser og bygge- og anlægsarbejder. OfÂfentlige indÂkøb er omÂfattet af EU’s udbudsdirektiver, sÃ¥ snart de overstiger nærmere angivne tærskelværdier. EU’s udbudsÂregler har i det store hele kaÂrakter af proÂcedureforskrifter, som fastsætter den fremgangsmÃ¥de, som ofÂfentÂlige udbydere skal følge, nÃ¥r de vil indÂhente tilÂbud pÃ¥ udførelsen af en bygge- og anlægsopgave eller ved indkøb af varer og tjenesteydelser.
Det er endvidere lagt til grund, at offentlige investeringer kan omfatte tilskud af midler i forbindelse med Danmarks bistandsprojekter i udviklingslande samt en række institutionelles investorers og statsligt delejede virksomheders investeringer.
Nærværende redegørelse indeholder for det første en gennemgang af de love, regler og internationale konventioner, der enten pÃ¥ et overordnet niveau reÂgulerer, eller specifikt fastsætter en pligt for offentlige myndigheder og inÂstitutioner til at understøtte, at grundlægÂgende arbejdstager- og menneÂskeretÂtigÂheder overholdes i forbinÂdelse med offentlige indkøb og investeringer. Der gives eksemÂpler pÃ¥, hvordan betydelige offentlige indkøbere efterlever disse regler.
Der redegøres for det andet for hvilke instrumenter, som offentlige indkøbere eller institutionelle investorer kan benytte for at sikre, at grundlæggende arÂbejdstager- og menÂneskerettigheÂder efterleves. Samtidig redegøres for regeringens arbejde for at sikre, at de offentlige indkøÂbere bruÂger de muligheder, der forefindes, for at sikre efterleÂvelsen af grundÂlæggende arÂbejdsÂtager- og menneÂskerettigheder.
Redegørelsen er inddelt i følgende afsnit:
1. Love, regler og internationale konventioner, der vedrører grundlægÂgende arbejdstager- og menneskerettigheÂder ved offentlige indkøb og investeringer.
2. Instrumenter til sikring af grundlæggende arbejdstager- og menneskeÂrettigheder ved offentlige indkøb og investeringer.
1. Love, regler og internationale konventioner der vedrører grundlæggende arbejdstager- og menneÂskerettigheÂder ved offentlige indÂkøb og investeringer
1.1. Offentlige indkøb
Offentlige myndigheder og institutioner er bundet af love, regler og internatiÂonale konventioner, der understøtter, at indÂkøbte varer eller ydelser er proÂduceret eller udført med respekt for grundlæggende arÂbejdstaÂger- og menneÂskeretÂtigheder.
1.1.1. EU’s udbudsdirektiver
De danske offentlige myndigheder er forpligtet til at overholde EU’s udbudsdirektiver ved køb af varer, tjenesteydelser og bygge- og anlægsopgaver.
Selvom udbudsdirektivet ikke indeholder særskilte bestemmelser herom, skal udførelsen af en offentlig kontrakt, efter at den er tildelt, ske i fuld overensstemmelse med alle nationale, internationale og europæiske regelsæt, der obligatorisk finder anvendelse på det sociale område.
Når det gælder tilbud fra lande uden for EU, er den offentlige myndighed ikke forpligtet til at tage tilbud i betragtning, med mindre landet er omfattet af den såkaldte GPA-aftale. GPA, der står for Government Procurement Agreement, er en multi-lateral aftale i WTO-regi, men speciel i den forstand, at den bygger på bilaterale aftaler mellem de parter, der har tiltrådt aftalen. Således har EU stillet en række krav til de andre partnere og er også selv blevet mødt af specifikke krav. Foreløbigt er det kun udviklede lande, der har tiltrådt GPA-aftalen, men hvis et udviklingsland som f.eks. Kina ønsker at tiltræde GPA-aftalen vil de også blive mødt af individuelle krav.
Ud over de nævnte lovgivningskrav, rummer udbudsdirektiverne også mulighed for, at myndighederne kan vælge at tilføje yderligere sociale klausuler i kontrakten. Det drejer sig om kontraktvilkår, som pålægger den vindende tilbudsgiver en nærmere angivet social forpligtelse. Som eksempel kan nævnes en klausul om, at leverandøren skal beskæftige et bestemt antal langtidsledige eller personer med anden etnisk baggrund. En sådan social klausul kan naturligvis indeholde konsekvenser for kontrakten ved manglende overholdelse.
Mange udbydere har på eget initiativ valgt at udnytte de muligheder, der findes for at føre en etisk indkøbspolitik, som det vil fremgå senere i denne redegørelse.
1.1.2 ILO’s grundlæggende konventioner:
De grundlæggende arbejdstagerrettigheder defineres ved ILO’s 8 grundlægÂgenÂde konÂventioner[1], der dækker:
· Konvention nr. 29 om tvungent eller pligtmæssigt arbejde
· Konvention nr. 87 om foreningsfrihed og beskyttelse af retten til at organiÂsere sig
· Konvention nr. 98 om retten til at organisere sig og føre kollektive forhandÂlinger
· Konvention nr. 100 om lige løn til mandlige og kvindelige arbejdere for arbejde af samme værdi
· Konvention nr. 105 om afskaffelse af tvangsarbejde
· Konvention nr. 111 om forskelsbehandling med hensyn til beskæftigelse og erhverv
· Konvention nr. 138 om mindstealder for adgang til beskæftigelse
· Konvention nr. 182 om forbud mod og omgÃ¥ende indsats for afskaffelse af de værste former for børneÂarÂbejde
NÃ¥r en stat ratificerer en international konvention, bliver konventionens beÂstemmelser bindende for staten. En international konvention, der er ratificeÂret, bliver først binÂdende for tredjepart i staten, nÃ¥r staten har impleÂmenteÂret konventionen i sin lovgivÂning.
ILO’s grundlæggende konventioner gælder i henhold til ILO-erklæring fra 1998 om grundlæggende principper og rettigheder pÃ¥ arbejdet for alle ILO’s medlemslande uanset om de har ratificeret konventionerne[2]. NÃ¥r stort set alle lande er ILO medlemmer, er de grundlæggende Âkonventioner i princippet ogsÃ¥ bindende for regeringerne i disse lande.
Det beror dog pÃ¥ den enkelte stats villighed, og ikke mindst evner til at hÃ¥ndÂhæve nationale love og regler, om konventionerne faktisk efterleves.
Det skal understreges, at ILO ikke har et sanktionssystem ved mangÂlende overholdelse af konÂventionerne, men ILO har derimod et omfattende rapÂporteÂringssystem til overvÃ¥gning af landenes efterlevelse af konventionerne. Ved manglende overholdelse kan ILO komme med henstillinger til landene, fx i form af â€direct requests†og â€observationsâ€.
Danmark har ratificeret alle ILO’s 8 grundlæggende konventioner. De er imÂplementeÂret i dansk lovgivning ved følgende:
· straffeloven (for så vidt angår tvangsarbejde)
· arbejdsmiljøÂloven og bekendtgørelsen om unges arbejde (for sÃ¥ vidt angÃ¥r mindstealder for beskæftiÂgelse og de værste former for børÂnearbejde)
· lov om ligebehandling af mænd og kvinder mht. beskæftigelse (for så vidt angår forskelsbehandling med hensyn til beskæftigelse og erhverv)
· ligelønsloven (for sÃ¥ vidt angÃ¥r lige løn til mandlige og kvindelige arbejÂdere for arbejde af samme værdi) og
· foreningsfrihedsloven (for sÃ¥ vidt angÃ¥r forÂeningsÂfrihed og beskyttelse af retten til at organisere sig).
Danmark opfylder herved sine forpligtelser i relation til grundlæggende arÂbejdsÂtagerrettigheÂder. Der rapporteres løbende til ILO om Danmarks efterlevelse af de grundlæggende konventioner om arbejdstagerrettigheder.
For så vidt angår Den Europæiske Menneskerettighedskonvention er denne i sin helhed inkorporeret i dansk ret.
Kommissionen har i en fortolkningsmeddelelse udtalt sig om, hvilke sociale bestemmelser, der finder anvendelse i offentlige kontrakter[3]. Kommissionen skriver i fortolkningsmeddelelsens afsnit 3.1.
â€Det skal straks slÃ¥s fast, at selv om udbudsdirektiverne ikke indeholder særlige bestemÂmelser herom, skal udførelsen af en offentlig kontrakt, efter at den er tildelt, ske i fuld overÂensstemmelse med alle nationale, internationale og europæiske standarder, love, bestemmelser og forpligtelser, der obligatorisk finder anvendelse pÃ¥ det sociale omrÃ¥de.â€
Kommissionen udtaler endvidere i sin fortolkningsmeddelelse:
â€Nogle af Den Internationale Arbejdsorganisations (ILO’S) konventioner kan ogsÃ¥ være forpligtende pÃ¥ denne mÃ¥de. De grundlæggende internationalt anerkendte arbejdsstandarder i form af de af ILO fastlagte principper og rettigheder gælder selvfølgelig ubetinget i medÂlemsstaterne.â€
1.1.3. Arbejdsklausuler der beskytter arbejdstagere, der hvor arbejdet udføres
Statslige myndigheder er i forbindelse med indgÃ¥else af visse kontrakter forÂpligtet til at indskrive klauÂsuler om arbejdsvilkÃ¥r i kontrakterne, jf. ArÂbejdsmiÂnisteriets cirkulære af 18. maj 1966 om arÂbejdsklauÂsuler i ofÂfentlige kontrakÂter. Cirkulæret implementerer ILO-konvention nr. 94 om arbejdsklauÂsuler i offentlige kontrakter, som Danmark ratificerede den 22. juli 1955. Det følger heraf, at der i kontrakter indgÃ¥et mellem statslige myndigheder og eksterne leverandører skal indÂsættes klausuler om, at vedÂkomÂmende arbejdsÂtagere skal sikres en løn, herunder særlige ydelser, arbejdstid og andre arÂbejdsvilkÃ¥r, der ikke er mindre gunstige end dem, der gælder pÃ¥ den egn, hvor arbejdet udføÂres i henhold til overÂenskomster mv., voldgiftskendelser, eller national lov.
Konventionen er et instrument til at imødegÃ¥ social dumping. Konventionens anvendelsesomrÃ¥de gælÂder kontraktforhold om bygge- og anlægsarbejder, fabrikation og udførelse eller ydelse af tjenester, som en offentlig myndighed mÃ¥tte indgÃ¥. Dog kan anvendelsen begrænses til kontrakter, der overskrider tærskelværdien for udbud i henhold til EU-reglerne herom. Konventionen gælder endvidere ikke ved indkøb af varer.
Cirkulæret følges i cirkulæreskrivelse nr. 115 af 27. juni 1990 op med et forÂnyet pÃ¥læg til de statsÂlige myndigheder og en henstilling til kommuner og amtsÂkommuner om ligeledes at indsætte arÂbejdsklauÂsuler efter samme retÂningslinÂjer, som gælder for statslige kontrakter.
Danmark har som nævnt implementeÂret konventionen i dansk ret, jf. cirkuÂlære af 18. maj 1966 om arÂbejdsklauÂsuler i ofÂfentlige kontrakter. ILO følger pÃ¥ lige fod med andre lande løbende op pÃ¥ Danmarks efterlevelse. Danmark har senest rapporteret november 2007. Herudover kan det konstateÂres, at de største statslige udbydere af bygge- og anlægsarbejÂder har integreret ILO konÂventionen nr. 94 som standard afÂtalegrundlag i forbindelse med udbud og/eller kontrakter, jf. faktaboks 1:
Faktaboks 1:
Arbejdsklausuler i forbindelse med offentlige bygge- og anlægsarbejder i Danmark
1. Slots- og Ejendomsstyrelsen (SES) skriver i de fællesbetingelser, der er standard aftalegrundlag i deres entrepriseaftaler, følgende:
Entreprenøren forpligter sig til at sikre, at de ansatte, som entreprenøren og eventuelle unÂderentreÂprenører beskæftiger i Danmark med henblik pÃ¥ opgavens udførelse, har løn- og ansættelsesforÂhold, der ikke er mindre gunstige end dem, der er gældende pÃ¥ den egn, hvor arbejdet udføres.
Medfører manglende overholdelse af denne forpligtelse et berettiget krav fra de ansatte, kan Slots- og Ejendomsstyrelsen tilbageholde vederlag med henblik på at tilgodese dette krav.
â€
2. Forsvarets Bygnings- & Etablissementstjeneste’s (FBE) indsætter som en del af udbuds- og konÂtraktÂgrundlaget i alle deres bygge- og anlægsopgaver følgende arbejdsklausuler i ByggesagsbeskrivelÂsen:
â€
… Entreprenøren og dennes evt. underentreprenører er forpligtet til at sikre at vedkomÂmende arÂbejdere har løn, arbejdstid og andre arbejdsvilkÃ¥r, der ikke er mindre gunstige end dem, der i henÂhold til kollektiv overenskomst, voldgiftskendelse, nationale love eller adminiÂstrative forskrifter gælder for arbejdere af samme art indenfor vedkommende fag eller induÂstri pÃ¥ den egn hvor arbejÂdet udføres. Overholder entreprenøren ikke denne forpligtelse, og medfører dette et berettiget krav fra de ansatte, kan FBE tilbageholde vederlag til entrepreÂnøren med henblik pÃ¥ at tilgodese dette krav.
â€
3. I forbindelse med udbud af teknisk rÃ¥dgivning og bistand samt bygge- og anlægsopgaver kræver UniÂverÂsitets- og Bygningsstyrelsen, at tilbudsgiverne i forbindelse med tilbudsafgivelsen underskriver en erÂklæring om respekt af arbejdsklausuler i henhold til ILO-konvention nr. 94, ratificeret den 22. juli 1955. Underskrives erklæringen ikke, udelukkes tilbudsgiveren fra at afÂgive tilbud. Erklæringen har følÂgende ordlyd:
â€
I henhold til ILO konvention nr. 94 om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter ratificeret af Danmark den 22. juli 1955 erklærer undertegnede tilbudsgiver at respektere nærvæÂrende klausul:
SÃ¥fremt arbejdsforhold af den i nærværende kontrakt omhandlede art ikke pÃ¥ den egn, hvor arbejdet udføres, er omfattet af kollektiv overenskomst, mÃ¥ løn og arbejdsvilkÃ¥rene ikke være mindre gunstige end de vilkÃ¥r, der inden for det fag eller den industri, i hvilken entreÂprenøren (leverandøren) har sin virksomhed, i almindelighed bydes under tilsvarende forhold.
Ansvaret for, at denne bestemmelse overholdes, påhviler virksomhedens leder.
Tilsvarende gælder ogsÃ¥ arbejde, der udføres af underentreprenører (underleverandører) eller af personer, der har fÃ¥et overÂdraget kontrakten til udførelse. I sÃ¥ tilfælde pÃ¥hviler det lederen af den virksomhed, der stÃ¥r som entreprenør (leverandør, at pÃ¥se, at bestemmelsen finder anvendelse).
Såfremt entreprenøren (leverandøren) ikke overholder bestemmelsen, er Universitets- og Bygningsstyrelsen berettiget til at bestemme, at pågældende afskæres fra at opnå fremtidige kontrakter af den nævnte karakter, indtil det er dokumenteret, at det pågældende forhold er bragt i orden.
â€
1.1.4 Nationale regler der beskytter arbejdstagere, der hvor arbejdet udføres
Arbejdsministeriets cirkulære af 18. maj 1966 om arÂbejdsklausuler i offentlige kontrakter forpligter som nævnt statslige myndigheder til at indskrive arbejdsÂklausuler om løn og arbejdsÂvilkÃ¥r.
NÃ¥r en EU-virkÂsomhed uden for Danmark skal udføre arbejde i Danmark, er virksomheden endvidere forpligtet af direkÂtiv 96/71/EF. Direktivet forpligter virksomheden til at overholde nationale (danske) regler om højeste arbejdstid og mindÂste hviletid, om sikkerhed og sundÂhed pÃ¥ arbejdspladsen og om ikke-forskelsÂbehandling, nÃ¥r virksomheden udfører arbejde i Danmark. Direktivet er gennemÂført i dansk ret ved bekendtgøÂrelse af lov om udstationeÂring af lønÂmodtaÂgere.
1.2. Offentlige investeringer
Det afklares i det følgende, om der for danske bistandsprojekÂter, enkelte inÂstitutionelle investorers eller statsligt delejede virksomheders investerinÂger gælder regÂler, der pÃ¥ et overordnet eller konkret niveau sikrer grundlægÂgende arbejdstaÂger- og menneskerettigheder.
1.2.1. Danske bistandsprojekter
Generelt gælder, at Danmark er bundet af de internatioÂnale menneskerettighedskonventioner (KonÂventionen om Borgerlige og PoliÂtiske Rettigheder, Konventionen om Økonomiske, Sociale og KultuÂrelle RetÂtigheder, Racismekonventionen, Kvindekonventionen, Torturkonventionen og BørnekonvenÂtionen), som Danmark har ratificeret. Det gælder ogsÃ¥ i forÂbindelse med offentligt finansierede danske bistandsproÂjekter/-aktiviteter. I afsnit 2.2.1 redegøres nærmere for, hvilke instrumenter der anvendes for at sikre efterlevelsen af disse konventioner.
1.2.2. ATP og LD
ATP er en selvejende institution, hvis virksomhed udføres i henhold til Lov om ATP[4]. Der er ikke i ATP-loven sat krav om varetagelsen af grundlægÂgende arbejdstager- og menneskerettigheder. Tilsvarende forhold er gældende for Lønmodtagerens Dyrtidsfond[5]. Se i øvrigt under punkt 2.2.2 nedenfor om ATP’s og LD’s politikker.
1.2.3. Statsligt ejede virksomheder
Der findes ikke særlige regler om, hvilke krav de statslige aktieselskaber skal stille til deres leverandørers eller underleverandørers samfundsmæsÂsige anÂsvar, ej heller om deres overholdelse af ILO’s grundlæggende konventioner[6].
2. Instrumenter til sikring af grundlæggende arbejdstager- og menneskeÂrettigheÂder ved offentÂlige indkøb og investerinÂger
2.1. Offentlige indkøb
Offentlige myndigheder og institutioner kan i kontrakten fastsætte vilkÃ¥r for udførelsen af de udbudte opgaver med henblik pÃ¥ at varetage grundlæggende arbejdstager- og menneskeretÂtigheder. Disse muligÂheder benævnes instrumenter og beskrives i det følgende:
2.1.1 Kontraktvilkår om grundlæggende arbejdstagerrettigheder- og menneskerettigheder
Offentlige myndigheder og institutioner kan i deres kontrakter med eksterne leverandører indskrive vilkÃ¥r om, at grundlæggende arbejdstager- og menneÂskerettigheder skal overholdes ved konÂtraktens udførelse.
FormÃ¥let skal enten være at kunne ekskludere en tilbudsgiver i en udbudsÂrunde, sÃ¥fremt tilbudsgiveren i sit tilbud tager forbehold for at ville opfylde grundlæggende arbejdstager- og menneskerettigheder ved kontraktens udføÂrelse, eller at have muligheden for at gøre misligholdelsesbeføjelser gældende overfor en valgt leveranÂdør, der senere ved kontraktens udførelse krænker de grundlæggende arbejdstager- og menneskeÂrettigheder.
Eftersom leverandørens hovedforpligÂtelse i en kontrakt er at levere en ydelse eller vare, vil overholdelsen af vilkÃ¥r vedrørende grundlæggende arbejdstager- og menÂneskeÂrettigheder udÂgøre en biforpligtelse i et kontraktforhold. Det er overladt til de almindelige obligationsretlige udfyldningsregler, om ordregiveÂren kan bruge kontraktens misligholdelsesbeføjelser ved misligholdelse af biforpligtelser, og svaret i en konkret sag vil sÃ¥ledes bero pÃ¥ en vurdering af gældende ret.
Et eksempel pÃ¥ sÃ¥danne vilkÃ¥r findes i kontrakter indgÃ¥et i regi af statens indÂkøbsprogram.
2.1.1.1 Statens Indkøbsprogram
Regeringen igangsatte i forÃ¥ret 2006 et statsligt indkøbsprogram. Statens Indkøbsprogram udpeger i de kommende Ã¥r omrÃ¥der, der skal konkurrenceÂudsættes i fællesstatslige udbud. Det fællesstatslige indkøb vurderes at beløbe sig til i alt omkring 12 mia. kr. Ã¥rligt. IndkøbsproÂgrammet muliggør, at staten opnÃ¥r en effektivisering af sit indkøb gennem forÂpligtelse af statslige instiÂtutioner til at anvende de fælles indkøbsaftaler (rammeÂkonÂtrakter), ÂkoordinaÂtion af indkøbet pÃ¥ færre leverandører og standardisering af sortimenÂtet pÃ¥ færre og forÂnuftige standarder. IndÂkøbsprogrammets 1. fase vedrørte udbud af rammeÂkontrakter om indkøb af Pc’er, konÂtorÂartikÂler, konÂtormøbler og multifunktiÂonsmaskiner. 2. fase i indkøbsproÂgrammet vedrørte rammekonÂtrakÂter om Pc’er (genudbud), servere, storage og teleÂfoni- og dataÂkommuniÂkationsforÂbindelser.
Kommuner, regioner og statslige selvejende institutioner har i forbindelse med 1. fase af indkøbsproÂgrammet haft mulighed for at tilslutte sig de statslige indÂkøbsÂaftaler. Kommuner og statslige selvejende institutiÂoner har mulighed for at tilÂslutte sig indkøbsaftalerne i 2. fase.
Staten har i sine rammekontrakter i 2. fase af indkøbsprogrammet indarbejdet grundlæggende ILO konÂventiÂoner og krav til menneskerettigheder som â€miniÂmumskravâ€. Minimumskravet betyÂder, at et tilbud, der indeholder et forbehold om ikke at ville opfylde minimumskravet, ikke tages i betragtning. MiniÂmumsÂkravene fremgÃ¥r i fakÂtaboks 2:
Faktaboks 2:
Etiske minimumskrav i rammekontrakter i 2. fase af Statens IndkøbsproÂgram
Ved opfyldelsen af Rammekontrakten indestÃ¥r Leverandøren for til enhver tid at overholde gælÂdende lovgivning, der tager sigte pÃ¥ forbud mod forskelsbeÂhandling pÃ¥ grund af race, hudfarve, religion eller tro, politisk anskuelse, sekÂsuel orientering, alder, handicap eller national, social eller etnisk oprindelse, eller som tager sigte pÃ¥ at sikre etnisk ligebehandling.
Leverandøren forpligter sig ved opfyldelsen af Rammekontrakten endvidere til at sikre overholdelÂsen af de grundlæggende arbejdstagerrettigheder, hvilket bl.a. indebærer:
· At de leverede produkter og dele heraf ikke er produceret i strid med det generelle forbud imod tvangsarbejde, således som dette bl.a. har fundet udtryk i ILO konvention nr. 29 og 105.
· At de leverede produkter og dele heraf ikke er produceret i strid med det generelle forbud imod anvendelse af børnearbejde, således som dette bl.a. har fundet udtryk i ILO konvention nr. 138 og 182.
· At de leverede produkter er produceret under forhold, hvor det geneÂrelle princip om retten til organisationsfrihed og retten til kollektive forhandlinger er sikret, sÃ¥ledes som dette princip bl.a. har fundet udtryk i ILO konvention nr. 87, 98 og 135.
· At de leverede produkter og dele heraf er produceret under forhold, hvor det generelle princip om retten til rimelig aflønning er overholdt, således som dette princip bl.a. har fundet udtryk i ILO konvention nr. 26 og 131 og FN's Verdenserklæring om Menneskerettigheder artikel 23, stk. 3.
· At de leverede produkter og dele heraf er produceret under forhold, hvor det generelle princip om retten til rimelige arbejdstider er overÂholdt, sÃ¥ledes som dette princip bl.a. har fundet udÂtryk i ILO konvenÂtion nr. 1 og 30 samt FN's Verdenserklæring om Menneskerettigheder artikel 24.
· At de leverede produkter og dele heraf er produceret under forhold, hvor det generelle princip om retten til et sikkert og sundt arbejdsmiljø er overholdt, således som dette princip bl.a. har fundet udtryk i ILO konvention nr. 155.
Leverandøren skal sÃ¥ledes sikre, at opfyldelsen af Rammekontrakten sker i overensstemmelse med de grundlæggende, internationalt anerkendte arbejdsÂstandarder.
I rammekontrakternes præambel står endvidere:
â€Leverandøren skal ved Rammekontraktens opfyldelse medvirke til at værne om natur og miljø, sÃ¥ledes at samfundsudviklingen kan ske pÃ¥ et bæredygtigt grundlag i respekt for menneskets livsvilÂkÃ¥r og for bevarelsen af dyre- og plantelivet…â€
Regeringen har dermed i det statslige indkøbsprogram anvendt et offensivt instrument for at sikre, at grundlæggende arbejdstager- og menneskerettigÂheder efterleves i forbindelse med statslige indkøb.
Rigsrevisionen afgav i 2006 en beretning om staten som indkøber. Som opÂfølgÂning herpÃ¥ vil regeringen udarbejde en ny statslig indkøbspolitik. IndkøbsÂpoÂlitikken vil indeholde vejledÂninger for, hvordan de enkelte ministeromrÃ¥der indretter deres indkøb. Indkøbspolitikken vil endvidere efter planen indeholde retningslinjer for, hvordan grundlæggende arÂbejdstager- og menneskerettigheder kan sikres i det fællesstatslige indkøb.
2.1.2 Sociale hensyn og klausuler
Offentlige myndigheder og institutioner kan endvidere lade sociale hensyn være en del af betingelserne ved indhentning af tilbud pÃ¥ indkøbsopgaver. De kan ogsÃ¥ indÂskrive sociale klausuler i kontrakter om udførelsen af en offentlig opÂgave.
Sociale hensyn er en samlet betegnelse for forhold, der ikke er rent økonomiske, men har indflydelse pÃ¥ værdien af kontrakten set ud fra myndighedens eller institutionens side. Man kan i princippet tage sociale hensyn i alle faser i et offentligt indkøb efter EU’s udÂbudsdirektiÂver.
Det er dog først og fremmest på udførelsesstadiet, at en offentlig kontrakt kan være et middel til at fremme sociale målsætninger[7].
I valget af hvad der skal købes kan offentlige myndigheder og institutioner ved indkøb af varer og tjenesteÂydelser f.eks. indgÃ¥ kontrakter om uddannelse af langtidsledige, indkøb af specialudstyr til handicapÂpede, etablering af legeÂpladÂser eller lignende. Det offentlige har sÃ¥ledes vide rammer ved indkøb af varer og tjenesteydelser, som opfylder et socialt formÃ¥l. PÃ¥ baggrund af EF-traktaÂtens grundlæggende principper om forbud om forskelsbehandling og om fri bevægelighed mÃ¥ det, der efterÂspørges, dog ikke vælÂges med det formÃ¥l eller resultat, at det reelt kun er danÂske virksomheder, der kan vinde kontrakÂten.
I afgørelsen af, hvordan en udÂbudt opgave skal udføres findes der et spilleÂrum for at indskrive sociale klausuler i kontrakterne mellem ordregiÂver og leverandør. Kravet indebærer en nærmere angivet social forpligtelse for den, der vinder opgaven.
BÃ¥de dansk ret og EU-retten rummer overordnet en række begrænsninger i og betingelser for brugen af sociÂale klausuler i udbudskontrakterne. Der henÂvises til KonkurrenÂcestyrelsen (www.ks.dk) vejledning â€Sociale klausuler ved offentlige indkøb†for nærmere uddybning.
Sociale hensyn og klausuler dækker over yderst forskellige betydninger og områder. Det kan henvise til foranstaltninger vedrørende overholdelse af grundlæggende rettigheder, f.eks. de grundlæggende ILO-konventioner, men kan også dække over bestemmelser om fortrinsstilling, f.eks. vedrørende indslusningsordninger på arbejdsmarkedet[8].
2.2 Offentlige investeringer
Der er indledningsvis langt til grund, at offentlige investeringer omfatter anÂbringelse af midler i danske bistandsprojekter samt en række institutionelle virksomheders og statsligt ejede virksomheders investeringer. I det følgende klarlægges det, hvordan regeringen stiller krav over for de lande, man har et samarbejde med om bistand, om at arbejdstager- og menneskerettigheder efterleves. Desuden klarlægges det, hvordan en række institutionelle investoÂrer og statsligt delejede virksomheder søger at sikre, at de virksomheder, som man investerer i eller samarbejder med, over for sine medarbejder varetager hensynet til arÂbejdstaÂger- og menneskerettigheder.
2.2.1 Danske bistandsprojekter[9]
Inden for de overordnede rammer for det bilaterale samarbejde med proÂgramsamarbejdslandene bliver der i forbindelse med højniveauforhandlinger (der afholdes hvert andet Ã¥r) gjort status for tiltrædelse af en række konventiÂoner, herunder FN’s menneskerettighedskonventioner (jf. afsnit 2.1.1 over for) og ILO-konventioner om arbejdstagerrettigheder. Hvor relevant indgÃ¥r en drøftelse med partnerÂlandene om forbedring af forÂholdene – enten ved at et partnerland tiltræder konventionerne eller ved at dette forbedrer efterlevelÂsen af allerede tiltrÃ¥dte konventioner.
Hvad angÃ¥r de overordnede retningslinjer for gennemførelsen og administraÂtion af udviklingssamarbejÂdet (AMG - Aid Management Guidelines) indgÃ¥r menneskerettigheder (der vil omfatte arbejdstagerretÂtigheder) som et af de tværgÃ¥ende hensyn, der skal belyses ved programidentificering og videre i program-cyklen.
AMG danner ogsÃ¥ rammen for de specifikke regler, der anvendes bl.a. i Danida’s erhvervsinÂstrumenter. Konkrete regler i forhold til disse instrumenter er:
· Business-to-Business og Offentlige-private partnerskaber: Projekterne skal overholde ILO’s grundlæggende principper om arbejdstagerrettigheder. Disse betingelser indgår i de generelle forretningsbetingelser, som også omfatter anti-korruptionsprincippet. Projekterne skal ifølge programretningslinjerne overholde national lovgivning i udviklingslandet i forhold til arbejdsmiljø og det eksterne miljø. Såfremt den lokale partner på ansøgningstidspunktet ikke opfylder de nationale krav, skal der udarbejdes en handlingsplan herfor. Partnerne opfordres til at forbedre forholdene, så de lever op til danske og internationale standarder.
· Blandede Kreditter: En stor del af blandet kredit projekterne er direkte miljørelaterede eller har en betydelig miljø-komponent. I forbindelse med appraisal af projekterne foretages en miljøvurdering (Environmental Impact Assessment). Endvidere afdækkes forhold vedr. arbejdsmiljø og arbejdstagerrettigheder. Bevilling af støtte til projekterne baseres på appraisal-rapporten, og skulle der være forhold, som Danida finder særligt vigtige at tage højde for eller rette op på, vil disse blive indført som betingelser for bevilling. Efter indgåelse af kommerciel kontrakt underskriver de kommercielle parter erklæringer over for UM (Eksportør- og Købererklæring), hvor de forpligter sig til at overholde antikorruptionsbestemmelserne og de fundamentale arbejdstager-rettigheder.
· Danidas firmakontrakter:
Leverandører til Danidas bistandsprojekter skal overholde ILO’s grundÂlæggende principper om arÂbejdstagerrettigheder og opfylde Business InteÂgrity Management System.
For sÃ¥ vidt angÃ¥r NGO-bevillingen, kan det oplyses, at der i aftalegrundlaget med de danske NGO'er henvises til, at gennemførelse af aktiviteter, hvortil der ydes støtte, til enhver tid skal være i overensÂstemmelse med dansk biÂstandspolitik. I forbindelse med stillingsbesættelser henvises specifikt til, at der ved besættelse af stillinger med en varighed af mere end 12 mÃ¥neder i forbindelse med aktiviteten anÂvendes Ã¥bne stillingsopslag og transparente udvælgelsesprocedurer. Ved udvælgelsen af kandidater mÃ¥ der ikke diskrimiÂneres mod race, køn, eller politisk og religiøst tilhørsforhold.
IFU, Industrialiseringsfonden for Udviklingslandene og IØ, IndustrialiseÂringsfonden for Østlandene deltager med risikovillig kapital i form af aktiekaÂpital, lÃ¥n m.v. og som aktive sparringspartnere i danske virksomheder, der opererer i verdens fattigste omrÃ¥der og vækstmarkeder. IFU/IØ’s Corporate Social Responsibility (CSR) politik fra 2005 omfatter FN's MenneskerettigÂhedsdeklaration og ILO's grundlæggende konventioner. Via et Human Rights Compliance Assessment (HRCA) værktøj sikres det, at projektselskaÂberne overholder en række specifikke krav i praksis. Værktøjet har udgangsÂpunkt i alle de relevante internationale konventioner, men bygger pÃ¥ den forÂudsætning, at virksomheden skal benytte og overholde den standard, der giÂver den bedste beskyttelse, uanset om det er national lovgivning eller de inÂternationale standarder.
Med HRCA'en gennemgÃ¥r IFU/IØ de væsentligste spørgsmÃ¥l vedrørende de ansattes arbejdsmæssige vilkÃ¥r i projektselskaberne, samt de kulturelle og geoÂgrafiske rettigheder og forhold, som kan blive pÃ¥virket af virksomhedens aktiÂviteter og produkter. Endelig beder IFU/IØ projektselskaber om at have screeningsmekanismer, der kan sikre at arbejdsforhold og lign. hos projektselÂskabers leverandører lever op til minimumsstandarderne.
2.2.2 Eksport Kredit Fonden
Eksport Kredit Fonden (EKF) arbejder allerede aktivt med samfundsansvar og stiller krav til virksomhederne inden for miljø og anti-bestikkelse. EKF er desuden ved at udarbejde en overordnet politik for samfundsansvar, herunder med arbejdstager- og menneskerettigheder. EKF har haft en miljøpolitik siden 2000 og har fra 2002 Ã¥rligt udarbejdet en miljørapport. EKF vurderer mulige miljørisici i alle forretninger og har indført en miljøtilsynsprocedure ved behandling af ansøgninger om eksportkreditgaranti. EKF har derudover, som det første eksportkreditinstitut, tilsluttet sig â€Ã†kvator-principperne†(udarbejdet af Verdensbanken), som er retningslinjer for lÃ¥ngivers vurdering og hÃ¥ndtering af miljø og sociale risici i forbindelse med projektfinansiering i udviklingslande. Endelig har EKF siden 2001 haft en anti-bestikkelsespolitik, hvor eksportører og garantitagere skal underskrive en ikke-bestikkelseserklæring.
2.2.3 ATP og LD
ATP har etableret en intern komité, der overvÃ¥ger den soÂciale ansvarlighed i de selskaber, som ATP investerer i. Det sker bl.a. pÃ¥ grundlag af rapporter, hvori selskaber screeÂnes for brud pÃ¥ internationale konventioner om menneÂskeÂrettigheder, miljø, arbejdsforhold, korruption mv.[10]
ATP underskrev august 2006 FN’s charter for institutionelle investorer vedrøÂrende ansvarlige investeringer (Principles for Responsible Investment).
Af ATP’s retningslinjer for social ansvarlighed i forbindelse med investeringer fremgÃ¥r det endvidere, at ATP ikke køber aktier i virksomheder, der bevidst og gentagÂne gange bryder regler, der er fastsat af nationale myndigÂheder pÃ¥ de markeder, hvor virksomheden arbejder, eller af internationale organisationer med Danmarks tiltrædelse. ATP køber endvidere ikke aktier i virksomheder i lande, som er genÂstand for en handelsblokade, der er vedtaget af FN eller EU og er tiltrÃ¥dt af Danmark[11].
Lønmodtagernes Dyrtidsfond (LD) har i sin politik for Corporate Governance bl.a. fastsat krav om, at virksomhederne overholder grundlæggende arbejdstaÂger- og menneskerettigheder. Corporate GovernÂance sker ved et sÃ¥kaldt aktivt ejerskab, jf. følgende afsnit fra LD’s hjemmeside: www.ld.dk[12] i faktaboks 3:
Faktaboks 3:
LD om Corporate Governance
â€Det overordnede mÃ¥l for LD’s investeringsstrategi er, at midlerne anbringes med henblik pÃ¥ at opnÃ¥ en betryggende sikÂkerhed, opretholdelse af midlernes realværdi samt højst mulig forrentning. Det er LD's opfattelse, at inddragelse af etiske aspekter i den samlede vurdering af en aktieinvestering er et nødvenÂdigt led i at vurdere investeringens afkast og realværdi pÃ¥ sigt.
LDs politik vedrørende virksomhedernes etiske ansvar er en integreret del af det aktive ejerskab, som LD tilstræber at udvise over for de danske virksomÂheder, der indgÃ¥r i porteføljen.
LD forventer, at en virksomheds ledelse fastlægger en strategi med det formÃ¥l at skabe langsigtet vækst i indtjening og i selskabets værdi, samt at sikre, at virksomhedens aktiviteter foregÃ¥r i en god balance med de krav og forventÂninger, der stilles i det danske samfund. Her tænkes pÃ¥ krav og forventninger med hensyn til miljø, faglige rettigheder, menneskeretÂtigheder, beskyttelse af børn, sociale forhold, sikÂkerhed og sundhed blandt ansatte og forbrugere.
LD betragter det som et mindstekrav, at virksomhederne overholder national lovgivning i de lande, hvor de har aktiviteÂter, samt at de med hensyn til menÂneskerettigheder, faglige rettigheder, beskyttelse af børn og miljøforhold efÂterlever de standarder og retningslinjer, der er indeholdt i internationale konÂventioner og love, der er tiltrÃ¥dt af Danmark og/eller EU.
LD anerkender, at en virksomheds ansvar mÃ¥ ses i sammenhæng med virkÂsomhedens mulighed for at pÃ¥virke forholdene. En virksomhed har det fulde ansvar for forhold i relation til egne ansatte og aktiÂviteter, som virksomheden har en direkte ledelsesret over. En virksomhed vil i mange tilfælde ogsÃ¥ have ansvar for forhold hos forretningspartnere, underleverandøÂrer, distributører, agenter etc. Endvidere kan det i nogle situationer have sin berettigelse at forÂvente, at virksomheden draÂger omsorg for basale leveÂvilkÃ¥r for lokale befolkÂningsgrupper i de nære omgivelser af virksomhedens aktiviteter. Det bør i hvert enkelt konkret tilfælde vurderes, hvor bredt virksomhedens ansvar bør fortolkes.
I tilfælde, hvor der rejses spørgsmÃ¥l om etisk ansvarlighed over for en virkÂsomhed, hvor LD er aktioÂnær, vil LD søge dialog med virksomhedens ledelse, om hvilke realistiske muligheder ledelsen har for at pÃ¥virke forholdene. DiaÂlogen melÂlem LD og den pÃ¥gældende virksomhed vil være fortrolig, og offentÂligheden oplyses normalt ikke herom.
Gentagen kritik af etiske forhold uden at en virksomheds ledelse i tilstrækkelig grad er lydhør, vil norÂmalt føre til at LD sælger sin aktiepost.â€
LD har oplyst, at LD har et samarbejde med en virksomÂhed, der pÃ¥ vegne af bl.a. LD overvÃ¥ger, om de virksomheder, som der er investeret i, efterlever grundlæggende arbejdstager- og menneskerettigheÂder. Virksomheden gør over for LD kontinuerligt status pÃ¥ efterlevelsen iblandt de virkÂsomheder, hvor der er investeret.
2.2.4. Statsligt ejede virksomheder
En række statslige virksomheder arbejder aktivt med at fremme forhold om grundlæggende arbejdstaÂgervilkÃ¥r og menneskerettigheder. En række eksemÂpler herpÃ¥ fremgÃ¥r i det følgende:
DSB har indført et sæt etiske regler (Code of Conduct). For at handle med DSB skal leverandøren derÂfor overholde alle internationale konventioner og national lovgivning, der gælder i det land, hvor arbejÂdet eller serviceydelsen udføres. Derudover skal leverandøren efterleve en række specifikke krav om at overholde international og national lovgivning om børnearÂbejde, om sikkerhed og sundÂhed, der hvor arbejdet udføres, om ikke-diskriminaÂtion osv.[13] DSB's Code of Conduct vil fra 01.05.2007 være en del af alle DSB's indkøb og samhandelsaftaler og sÃ¥fremt leverandøren ikke overholder forÂpligtelserne som beskrevet i DSB’s Code of Conduct, forbeholder DSB sig ret til at annullere ethvert samarbejde med leverandøren og ret til at kræve erstatÂning for det tab DSB mÃ¥tte have lidt i forbindelse hermed.
Det statslige aktieselskab DONG Energy har tilsluttet sig FN’s Global ComÂpact, der et internationalt program for virksomhedernes samfundsmæssige anÂsvar[14]. Med Global Compact opfordres virksomheÂderne for det første til at støtte op om ti principper indenfor omrÃ¥derne menneskerettigheder, arbejdstaÂgerÂrettigheder, miljø og korruption, og til at implementere disse i deres virksomhed. Virksomhederne opfordres for det andet til at bidrage med frivillige initiativer til at fremme FN’s mÃ¥l om bæredygtig udÂvikling. NÃ¥r en virksomÂhed er tilsluttet, skal den én gang Ã¥rligt rapportere pÃ¥, hvordan den impleÂmenteÂrer de førstnævnte 10 principper i sit virke.
DONG Energy har oplyst, at virksomheden har udarbejdet et etisk reÂgelsæt for sine leverandører. Regelsættet er udsendt i brev til nuværende leveÂrandøÂrer, og i fremtiden vil det være en del af kontraktÂgrundlaget for fremtiÂdige leverandører.
Afsluttende bemærkninger
På baggrund af ovenstående er det vurderingen, at der i den nuværende lovgivning er passende rammer for, at sociale og etiske hensyn kan indgå i offentlige kontrakter og i investeringer fra de institutionelle investorer som ATP og Lønmodtagernes Dyrtidsfond. Den konkrete beslutning om krav og kriterier bør forblive hos udbyderen frem for at iværksætte nye regler og procedurer fra centralt hold. Dertil kommer, at både ATP og Lønmodtagernes Dyrtidsfond allerede har vedtaget etiske retningslinjer for deres investeringsvirksomhed.
Udbud varierer i omfang og art, og derfor er det vurderingen, at det er mere hensigtsmæssigt at lade det enkelte udbud afgøre, hvorvidt det er nødvendigt at inddrage arbejdstager- og menneskerettigheder. Også i forhold til de bydende virksomheder er en sådan fremgangsmåde hensigtsmæssig. I en række anskaffelsessituationer vil det således være overflødigt, at virksomhederne fx skal dokumentere, at der ikke anvendes børnearbejde.
Som annonceret i regeringsgrundlaget (â€Mulighedernes samfundâ€) vil regeringen i nær fremtid offentliggøre en handlingsplan for virksomheders samfundsansvar, som bl.a. ogsÃ¥ vil adressere spørgsmÃ¥let om den offentlige indkøbspolitik.
[2] Jf. www.ilo.org samt www.csrkompasset.dk/?page=40
[3] KOM (2001) 566 endelig. Kommissionens fortolkningsmeddelelse om fællesskabsretten vedrørende offentlige kontrakter og mulighederne for at tage hensyn til sociale aspekter i disse kontrakter.
[4] Bekendtgørelse af lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension LBK nr. 887 af 24/08/2004. I lovens § 26 stÃ¥r: â€Bestyrelsen og direktøren er forpligtet til at anbringe Arbejdsmarkedets Tillægspensions kapital pÃ¥ en hensigtsmæssig og for medlemmerne tjenlig mÃ¥de, sÃ¥ledes at der er betryggende sikkerhed for, at Arbejdsmarkedets Tillægspension til enhver tid kan opfylde sine forpligtelser. Ved midlernes anbringelse skal der tilstræbes en opretholdelse af midlernes realværdi.â€.
[5] Lønmodtagernes Dyrtidsfond er oprettet ved lov (bekendtgørelse nr. 939 af 15. september 2004 af lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond – LD-loven). Midlerne er tilvejebragt gennem indskud fra staten med henblik på senere udbetaling til de berettigede lønmodtagere (LD-lovens § 2). Med loven er LD etableret som en selvstændig fond, det vil sige at LD ikke er en offentlig forvaltningsenhed, som kan pålægges særlige investeringshensyn gennem statslige instruktioner. Forvaltningsretligt kan LD karakteriseres som et selvstændigt forvaltningssubjekt. LD skal som det fremgår af loven overholde en række placeringsregler, ligesom fondens bestyrelse skal forvalte de omfattede midler, således at de bliver til størst mulig gavn for de berettigede lønmodtagere (LD-lovens § 6).
[6] Jf. regeringens svar på spørgsmål S 6826 af 31. august 2006.
[7] Jf. Kommissionens fortolkningsmeddelelse nævnt i note 3.
[8] Jf. Kommissionens fortolkningsmeddelelse nævnt i note 3.
[9] Dansk udviklingsbistand er i hovedsagen gavebistand. Egentlige investeringsaktiviteter finder primært sted i forbindelse med Industrialiseringsfonden for Udviklingslandenes aktiviteter, herudover yder erhvervsinstrumentet Blandede Kreditter lånebistand.
[10] ATP Koncernen årsrapport 2006.
[11] ATP Koncernen årsrapport – supplerende oplysninger vedrørende investeringsvirksomheden.
[12] www.ld.dk, â€Corporate Governanceâ€, “Miljø samt det sociale og etiske ansvarâ€, overskriften: â€Etiske aspekter ved aktieinvesteringer.â€
[13] Jf. DSB Koncernindkøb på adressen: http://www.dsb.dk/cs/Satellite?pagename=DSB/Page/Indholdsside_med_sidemenu_og_introindhold&c=Page&cid=1125894796552&a=Artikel&aid=1148304969149&p=Artikel&pid=1148304969149
[14] Jf. beskrivelsen af FN’s Global Compact på: http://www.unglobalcompact.org/Languages/danish/index.html.