Danmarks Mission ved OSCE, IAEA og CTBTOÂ Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Wien, den 7. december 2007
OSCE´s ministermøde i Madrid 29.-30. november 2007 blev som ventet præget af modsætninger mellem de vestlige lande på den ene side og Rusland og dets allierede på den anden side, men der opnåedes trods alt nogle vigtige resultater.
Modsætningerne inden for den menneskelige dimension var på nogle punkter så store, at bestræbelserne på at opnå konsensus omkring de fremsatte beslutningsforslag måtte opgives. Dette gjaldt spørgsmålene om valgobservation, menneskerettighedsforkæmpere og NGO-deltagelse i OSCE-møder.
Det mest markante resultat på mødet vedrørte OSCE-formandskaberne for årene 2009-11. Det kontroversielle spørgsmål om Kasakhstans formandskabskandidatur for 2009 blev genstand for en pakkeløsning, hvor Grækenland bliver formand i 2009, Kasakhstan i 2010 og Litauen i 2011. Der knyttedes ikke betingelser til Kasakhstans formandskab, men den kasakhiske udenrigsministers indlæg på mødet havde karakter af en håndfæstning, hvor Kasakhstan lovede at prioritere den menneskelige dimension højt og beskytte ODIHR´s uafhængighed.
En anden vigtig beslutning vedrørte et OSCE-engagement omkring Afghanistans grænser. Målet er at bidrage til en styrkelse af grænsekontrollen, bl.a. ved at uddanne grænsevagter og toldembedsmænd, med henblik på at bekæmpe den illegale transport af våben og narkotika.
For så vidt angår OSCE´s samarbejde med Middelhavspartnerlandene og de asiatiske partnere opnåedes der desuden enighed om en ministerrådserklæring, der taler for et styrket samarbejde med Partnerlandene. Endvidere blev der truffet beslutning om at oprette en Partnerskabsfond, der gennem frivillige bidrag fra deltagerstaterne skal finansiere samarbejdet med OSCE´s Partnerlande.
Konsensus om samtlige beslutningsudkast om terrorismebekæmpelse afspejlede den generelle enighed inden for dette område, der er en prioritet også for Rusland. Man vedtog således beslutninger om beskyttelse af kritisk energi-infrastruktur mod terror- og kriminelle anslag, offentlig-privat partnerskab i bekæmpelsen af terrorisme og støtte til FN's globale strategi mod terrorisme.
Det lykkedes ikke at få vedtaget teksten til en konvention om juridisk personlighed, privilegier og immuniteter for OSCE, som en særlig arbejdsgruppe efter flere års forarbejder havde færdiggjort udkastet til i oktober. Bestræbelserne herpå strandede som følge af et russisk krav om forudgående eller i det mindste samtidig vedtagelse af et Charter for OSCE - d.v.s. en grundlæggende traktat, der fastlægger rammerne for organisationens virke og de forskellige institutioners status - et krav USA afviste med stor bestemthed. USA, der fremhæver OSCE´s fleksible og "ubureaukratiske" karakter som en af organisationens styrker, frygter tillige, at vedtagelsen af et charter uundgåeligt vil indebære en tilbagetræden fra allerede påtagne forpligtelser.
Under OSCE´s menneskelige dimension blev der igen i år vedtaget en beslutning om tolerance og ikke-diskrimination, der ikke rummede mange nye elementer i forhold til sidste års beslutning. Der blev endvidere vedtaget en beslutning om bekæmpelse af menneskehandel i forbindelse med tvangsarbejde samt en beslutning om bekæmpelse af seksuel udnyttelse af børn på internettet. Beslutningsforslagene omhandlende menneskerettighedsforkæmpere samt effektiv deltagelse i demokratiske samfund blev som forventet skudt ned af Rusland og Belarus, der fra begyndelsen demonstrativt havde meldt sig ud af forhandlingerne om disse forslag.
Spørgsmålet om valgobservation blev ligeledes begravet, eftersom det ikke var muligt at opnå konsensus om hverken det kontroversielle russiske forslag, EU´s modforslag eller det spanske formandskabs vage, men ikke ufarlige kompromisforslag om at genoptage drøftelserne i 2008. Trods manglende gevinst i Madrid er der dog stor sandsynlighed for, at Rusland og øvrige SNG-lande vil fortsætte deres forsøg på at stække OSCE´s valgobservationer i 2008 - ikke mindst i praksis.
I den militære dimension (Forum for sikkerhedssamarbejde, FSC), hvor Danmark for tiden har formandskabet, blev det blandt andet besluttet at videreføre implementeringen af dokumenterne om Small Arms and Light Weapons og Lagre af Konventionel Ammunition samt forpligtelserne i Wien-dokumentet 1999 vedrørende tillids- og sikkerhedsskabende foranstaltninger. Sideløbende med ministerrådsmødet blev der afholdt bi- og multilaterale møder vedrørende CFE-traktatens fremtid. Det danske FSC-formandskab havde til ministerrådsmødet fremsendt en beretning om arbejdet i den militære dimension i det forløbne år, hvor blandt andet efterårets intensiverede sikkerhedsdialog var fremhævet.
I den økonomisk- og miljømæssige dimension lykkedes det kun at få vedtaget en meget udvandet erklæring vedr. en strategi for miljø og sikkerhed. Særligt Rusland var imod vidtgående forpligtelser på dette område, ligesom USA modsatte sig en eksplicit omtale af "klimaændringers" mulige negative virkninger.
Som det var tilfældet de seneste fire år, nåede man heller ikke denne gang til enighed om en politisk sluterklæring. Det var igen spørgsmålet om Istanbul-forpligtelserne om russisk tilbagetrækning af tropper og materiel fra Georgien og Moldova, der stod i vejen herfor.
Heller ikke forsøg på at nå til enighed om regionale erklæringer om henholdsvis Georgien og Moldova bar frugt i lyset af situationen i disse konflikter. Under indtryk af den uafklarede situation op til Trojkaens afrapportering til Sikkerhedsrådet den 10. december 2007 var det ej heller muligt at nå til enighed om en erklæring om Kosovo. Til gengæld vedtog mødet en kort erklæring om konflikten i Nagorno-Karabakh, hvori Armenien og Aserbajdsjan opfordres til at forsætte forhandlingerne på grundlag af de grundlæggede principper for en fredelig løsning af konflikten, som formandskabet for Minsk-gruppen har udarbejdet.
Under generaldebatten og ministrenes uformelle arbejdsfrokost på førstedagen blev der udtrykt bred opbakning til en forlængelse af mandatet for OSCE's mission i Kosovo efter udløbet af det nuværende mandat den 31. december 2007 - særligt med den opgave at følge statusimplementeringen og herunder efterlevelsen af forpligtelserne vedrørende behandlingen af mindretal. Alene Serbien og Rusland udtrykte sig stærkt forbeholdent til forslaget om en forlængelse af mandatet.
*Â *Â *
Der udestår mange og vanskelige opgaver for det finske OSCE-formandskab i 2008. Dels vil de emner inden for den menneskelige dimension, som der ikke opnåedes enighed om i Madrid, givetvis komme til behandling igen - dels vil Rusland m.fl. fortsat presse på for at få udarbejdet et Charter eller en anden form for grundlæggende dokument for organisationen. USA er stærkt imod et sådant projekt, idet man ønsker at bevare den nuværende fleksibilitet. EU er åben over for Charter-tanken, så længe der ikke bliver tale om begrænsninger i eksisterende forpligtelser og i institutionernes uafhængighed - men dette vil blive vanskeligt at forene med de russiske hensigter med forslaget.