NOTAT
|
København,
den 9. januar 2007
|
|
|
Beskrivelse
af det aftalemæssige grundlag og rammebetingelserne for Forsvarsministeriets
overtagelse af ansvaret for havmiljøforureningsbekæmpelse
Nærværende notat
har til formål at beskrive de politisk aftalte rammebetingelser, der har været
gældende for Forsvarsministeriets udvikling af havmiljøovervågningen og
bekæmpelse af havmiljøberedskabet siden 1995.         Â
Aftalen om forsvarets ordning
1995-99
- Ved aftalen om forsvarets
ordning af 1995-1999 blev det aftalt, at der med virkning fra 1. januar
1996 skulle ske en trinvis overførsel af driftsansvaret for maritim
miljøovervågning og maritim forureningsbekæmpelse fra Miljø- og
Energiministeriet til Forsvarsministeriet.
- Forsvarsrammen blev som følge
heraf fra 1996 forøget med 36 mio. kr. årligt (prisniveau 1996) ved
overførsel af skibe og driftsansvaret herfor fra Miljø- og
Energiministeriet til Forsvarsministeriet, ligesom det i øvrigt blev
aftalt, at der skulle ydes kompensation efter hidtidige principper for
forsvarets deltagelse i forureningsbekæmpelse og lignende ikke-militære
opgaver.
- Ved overførslen af
EU-meldecenter
1. marts 1997 fra Miljø- og Energiministeriet til Forsvarsministeriet blev
der ved et aktstykke overført i alt 3,2 mio. kroner yderligere fra Miljø-
og Energiministeriet til Forsvarsministeriet for 1996.
- Ved overførslen af ansvaret for
den havmiljømæssige flyovervågning fra Miljø- og Energiministeriet til
Forsvarsministeriet blev forsvarsrammen fra 1. januar 1998 forøget med 10
mio. kroner (prisniveau 1998).
-------------------------
- Ved kongelig resolution af 11.
juni 1999 blev ressortansvaret for udøvende tiltag på havmiljøområdet med
virkning fra 1. januar 2000 overført fra miljø- og energiministeren til forsvarsministeren
- i overensstemmelse med aftalen om forsvarets ordning 2000 – 2004, der
blev indgået den 25. maj 1999.
Aftalen om forsvarets ordning
2000-2004
- Ved aftalen om forsvarets
ordning af 2000-2004 blev det aftalt, at ressortansvaret for den statslige
maritime miljøovervågning og håndhævelse samt den statslige maritime forureningsbekæmpelse
til søs med virkning fra 1. januar 2000 blev overført fra Miljø- og
Energiministeriet til Forsvarsministeriet.
- Forsvarsrammen blev som følge
heraf fra 2000 forøget med i alt ca. 4,1 mio. kroner årligt (inklusive 2
årsværk med dertil knyttet lønsum).
- Indsatsen blev aftalt at skulle
fortsætte på det i aftalen aktuelt besluttede niveau, og den maritime konkrete
miljøbekæmpelseskapacitet blev aftalt til blandt andet at omfatte:
- To beredskabspålagte miljødivisioner(i
alt 6 enheder) i Korsør og København.
- gennemførsel af 500
timers havmiljøovervågning årligt fløjet med forsvarets jetfly.
- nyanskaffelse af tre
miljøbekæmpelsesmoduler til brug på skibe af Standard Flex 300-typen.
- Driftsudvidelser udover det således
aftalte daværende niveau samt nyanskaffelser blev aftalt i givet fald at
skulle finansieres ved en tilsvarende forøgelse af forsvarsrammen.
Aftale om forsvarets ordning
af 2005-2009
- Af aftalen om forsvarets ordning
af 2005-2009 fremgår det generelt om havmiljø, at en række nationale og
internationale foranstaltninger mod forurening af havmiljøet og sikring af
skibsfarten mod terror medfører et stadigt større tilsyn med og overvågning
af den civile skibstrafik i danske farvande med deraf følgende større ressourceforbrug.
- Endvidere fremgår det, at det
blev aftalt, at Marinehjemmeværnet blandt andet deltager i
havmiljøberedskabet, og at der i den sammenhæng anskaffes miljømateriel
til hjemmeværnets fartøjer for 20 mio. kr. i aftaleperioden.
Implementering af aftalen om forsvarets ordning 2005 -
2009
Med den politiske aftale af 10. juni
2004 om forsvarets ordning 2005 – 2009 bortfaldt de tidligere aftalte klausuler
om, at indsatsen på havmiljøområdet skulle fortsætte på det aktuelle niveau og
om, at driftsudvidelser samt nyanskaffelser i givet fald skulle finansieres ved
en forøgelse af den aftalte forsvarsramme.
PÃ¥ den baggrund udpegede Forsvarsministeriet i 2005 og
2006 havmiljøområdet til at være et særligt indsatsområde og tog i den forbindelse
initiativ til, at der skulle udarbejdes en risikoanalyse for olie- og
kemikalieforurening i danske farvande, og at der på baggrund af risikoanalysen
skulle gennemføres en kapacitetsundersøgelse af det samlede havmiljøberedskab.
COWI A/S blev - på baggrund af en
forudgående EU-udbudsprocedure i 2005 - i april 2006 anmodet om at forestå udarbejdelsen
af risikoanalysen. Rapporten forelå ultimo marts måned 2007. Risikoanalysen er
et væsentligt værktøj – både i forhold til den netop gennemførte kapacitetsundersøgelse,
men også på længere sigt blandt andet til brug for fremtidig dimensionering af
havmiljøforureningsberedskabet.
PÃ¥ baggrund af blandt andet
risikoanalysen har Forsvarsministeriet i december 2007 færdiggjort kapacitetsanalysen,
og et resume heraf er i december 2007 sendt til Rigsrevisionen og primo januar
2008 til såvel forligskredsen som Forsvarsudvalget og Miljø- og
Planlægningsudvalget. Analysen udsendes i januar 2008 i ekstern høring og vil
herefter blive forelagt partierne bag den politiske aftale om forsvarets
ordning med henblik på drøftelse af rapportens vurderinger og anbefalinger m.v.
PÃ¥ baggrund af rapporten vil der
blive udarbejdet forslag til initiativer, der dels på kort sigt vil kunne
iværksættes inden for den nuværende aftaleperiode, dels på længere sigt kan
indgå i en kommende aftale om forsvarets ordning efter 2009.