9. januar 2008
Forslag fra SF
Miljø- og Planlægningsudvalgets udtalelse til Europaudvalget vedrørende Kommissionens Grønbog â€Tilpasning til klimaændringerne – hvad kan der gøres pÃ¥ EU-planâ€.
Kommissionens Grønbog er et positivt initiativ, som udvalget bakker op om. Udvalget anbefaler at Kommissionen i det videre arbejde fokuserer på den forebyggende indsats på fællesskabsplan og i medlemslandene, herunder en gennemgribende opdatering af de eksisterende EU-regler og støtteordninger.
Vi er derfor enig med Kommissionen i, at det er nødvendigt med en forebyggende indsats, og mener, at tilpasningen til klimaforandringerne skal ses som en positiv udfordring, og at Europa skal investere klogt i tilpasningerne, således at de får størst mulig, gavnlig effekt.
Grønbogen bør hurtigst muligt følges af en Hvidbog med en liste over de nødvendige initiativer på alle områder, samtidigt med at arbejdet med initiativerne igangsættes.
Udvalget har følgende kommentarer og forslag til yderligere forbedringer:
Vandmiljø
Der er grund til i endnu større grad at fokusere på vandmiljøets tilpasning end der lægges op til i Grønbogen. Det fremgår af Grønbogen, at:
â€Med vandrammedirektivet har vi en sammenhængende ramme for integreret forvaltning af vandressourcerne. Det omhandler imidlertid ikke klimaændringerne direkte. Udfordringen vil bestÃ¥ i at inkorporere foranstaltninger til hÃ¥ndtering af klimaændringerne som led i direktivets gennemførelse, fra og med den første planlægningscyklus for 2009â€.
Udvalget støtter, at konsekvenserne af klimaændringerne inkorporeres i Vandrammedirektivets første planlægningscyklus for 2009. Det fremgår af sammenhængen at Kommissionen især har fokus på kvaliteten af vandforsyningen i et forandret klima, og i mindre grad på vandmiljøet. Det er afgørende for udvalget at Kommissionen og medlemslandene i lige så høj grad retter opmærksomheden på vandmiljøet, når det skal sikres, at den første planlægningscyklus inkorporerer disse foranstaltninger
Baggrundsrapporter, udarbejdet for den danske regering, peger på, at klimaændringerne vil føre til en reduktion i vandets iltindhold og en større udvaskning af næringsstoffer fra land:
* â€Det forventes at en temperaturstigning pÃ¥ 3 grader som følge af klimaændringer alt andet lige vil medføre en reduktion i iltindholdet pÃ¥ ca. 30 % i sommer/efterÃ¥rssæsonen og en 2-3 dobling af det areal der rammes af iltsvind sammenlignet med i dag. De negative effekter pÃ¥ dyrelivet forventes at blive endnu mere udtalte. Omfattende iltsvind og store omrÃ¥der med en havbund uden bunddyr kan derfor gÃ¥ hen og blive normen i løbet af dette Ã¥rhundredeâ€
* â€PÃ¥ baggrund af temperatur- og nedbørscenarier konkluder rapporten, at vandmiljøet vil blive pÃ¥virket markant i fremtiden. Især Vestdanmark vil i vinterhalvÃ¥ret opleve stigende grundvandsstand og øget afstrømning. I Østdanmark imødeses en signifikant forlængelse af sommerperiodens minimale vandføring, selvom der fortsat hersker usikkerhed om effekten af fremtidige ekstremhændelser. Begge udviklingstendenser vil kunne bidrage til stigende problemer med udvaskning af næringsstoffer som fosfor og kvælstof til vandmiljøetâ€
[http://www.mst.dk/Klima/Klimatilpasning/klimatilpasningsrapporter.htm?wbc_purpose=Basic]
Generelt om tålegrænser.
Ændrede gennemsnitstemperaturer og nedbørsforhold m.m. kan også påvirke miljøet og naturens evne til at optage eller neutralisere andre stoffer, herunder miljøfremmede stoffer. Fællesskabets lovgivning bør derfor opdateres således at fastsatte mål og tidsgrænser bliver justeret i overensstemmelse hermed, under iagttagelse af forsigtighedsprincippet.
Nogle af disse tiltag vil have karakter af økonomiske win-win situationer når de samtidigt nedbringer emissioner af drivhusgasser. Eksempelvis kan emissionen af NOx (SO2, kviksølv, partikler m.m.) fra kraftværker nedsættes ved at behandle røggassen, men den kan også nedsættes ved at sikre gennemførelsen af større kapacitet til VE-produktion.
Natur og bymiljø
De forøgede nedbørsmængder i Danmark og Nordeuropa kan ikke håndteres fuldt ud med de eksisterende kloaknet, selv ikke i udbygget og renoveret form. Inddragelse af lavtliggende landområder, reservoir, naturgenopretning og etablering af bynære vandmiljøer bør inddrages som virkemiddel ved vedtagelse af foranstaltninger til håndtering af regnvand.
CO2 optag
Klimaforandringerne vil påvirke jorden evne til at optage CO2 negativt. I forvejen afgiver jordene i EU-15 mere CO2 end der optages pga. tab af organisk materiale (mere end 45 mio. tons CO2 i 2005) . Dette bør inddrages i fællesskabets regler og støttepolitik, således at tabet minimeres eller vendes til et netto-optag af CO2. Dette vil have en række positive sideeffekter i form af mere natur, mere robuste jordbundsforhold samt mindske CO2-belastningen.
Skovene i Nordeuropa optager mere CO2 i et varmere klima, men samtidigt tyder ny forskning på, at det forandrede klima vil betyde en netto CO2-afgivelse fra skovene fordi nedbrydningen af blade m.v. i skovbunden er mere intensiv.
Udvalget mener, at EU bør arbejde for, at muligheden for at medregne optag af CO2 i de nationale reduktionsforpligtelser begrænses og helt udelukkes. Denne politiske tilpasning til klimaforandringerne bør indgå i EU’s forhandlingslinie.
Infrastruktur og planlægning
Infrastruktur som veje, broer m.v. bygges med henblik at skulle fungere i op til 100 år eller mere. Ved vurderingen af virkningerne for miljøet (VVM) bør klimaændringerne inddrages således at miljøpåvirkningerne i fremtidens klima inddrages, og ikke kun de nuværende miljø- og klimaforhold.
Natur
Bestræbelserne på at skabe mere og sammenhængende naturområder bør intensiveres for at sikre arterne større mobilitet i et forandret klima. Samtidigt bør indsatsen mod invasive arter forstærkes.
Dyrkning af enårige energiafgrøder bør begrænses mest muligt også fordi disse afgrøder vil konkurrere med etablering af natur i marginale områder.
Landbruget
Landbruget bør spille en meget stor rolle i tilpasningen til klimaforandringerne, og ikke kun gennem erhvervets eget valg af nye afgrøder. Landbruget optager en stor andel af Europas areal og en endnu større andel af EU’s budget. Klimatilpasning bør inddrages i ændringerne af EU’s landbrugspolitik.
Affaldsdepoter, kemikalier, pesticider og grundvand.
I hvert fald i Danmark og store dele af Nordeuropa vil jordmiljøet blive mere ’vådt’ i fremtiden, og dette vil betyde at der vil være en større kontakt med overflade og undergrund. Grundvandsdannelsen vil derfor i højere grad end nu blive påvirke af aktiviteterne på overfladerne, herunder udsivninger fra affaldsdepoter, forurenet jord, pesticidanvendelse, kemikalieoplag- og produktion m.m. Godkendelsesordninger m.v. bør derfor justeres for at tage højde for den øgede risiko for forurening af vandmiljøet, herunder grundvandet (vandrammedirektivet, pesticiddirektivet, RECAH m.m.)
EU’s eksterne politik.
Udvalget værdsætter, at grønbogen lægger stor vægt på, at tilpasningskrav integreres i EU’s eksterne foranstaltninger.
Det er helt afgørende, at udviklingslandenes indsats for at opfylde FN’s millenniumsudviklingsmål ikke undermineres af klimaændringerne. Det kræver, at EU tager beslutning om at yde additionel klimabistand, og at EU tager nye politiske initiativer.
Som en del af samarbejdet med nabolande lægger udvalget stor vægt på også at inddrage Europas nordlige dele, herunder Grønland i nye klimatilpasningsstrategier - og i den sammenhæng en generel fornyelse og styrkelse af det arktiske miljøsamarbejde.
EU bør gå i spidsen for også i praksis at sikre handel med miljøteknologi uden toldbegrænsninger, samt for at sikre langt hurtigere teknologioverførsel fra verdens rige lande til verdens fattige lande.
En vigtig del af en kommende hvidbogs konkrete initiativer pÃ¥ dette omrÃ¥de bør samtidig bidrage til at udvikle EU’s politik for gennemførelsen af Bali-konferencens â€Road-map to Copenhagen†pÃ¥ de omrÃ¥der, der handler om klimatilpasning, finansiering og teknologioverførsel.