Til FOLKETINGETS MILJØUDVALG! |
26.september 2008 J.nr.56.806 / |
Vedr. Danmarks Automobilforhandler Forenings foretræde for
Folketingets Miljøudvalg
Onsdag den 1. oktober 2008 kl. 08.30!
Danmarks Automobilforhandler Forening henvender sig til Folketingets Miljøudvalg i håb om, at udvalget og dets medlemmer vil medvirke til en større politisk aktivitet for at forbedre de danske transportmidlers nuværende miljøforurening, først og fremmest ved nedsættelse af CO-2-udslip.
Udgangspunkt
Den danske bilpark omfatter i dag 2,1 millioner personbiler, hvoraf 1,1 million er fra det forrige århundrede (registreret før 1. januar 2000). Af disse er 871.000 (41%) mere end 10 år gamle (registrerert før 1. januar 1998). 300.000 (14%) af de i alt 2,1 million personbiler er ikke forsynet med katalysatorer (registreret før 1. januar 1991).
Tilsvarende omfatter bilparken i Danmark 500.000 varebiler (op til 3.500 kg totalvægt) med en lidt yngre aldersfordeling end personbiler.
Den danske bilparks gennemsnitsalder for biler er stigende, fra niveau 13,5 år i 2005 til forventet 14,5 år i 2008.
Biler fra før 1998 må lovligt forurene 10 gange så meget som nye, men 30% af disse biler kan end ikke overholde disse lempelige regler ved periodiske syn, ifølge Applus+
Antallet af importerede brugte person.- og varebiler er fordoblet fra niveau 30.000 i 2005 til forventet niveau 60.000 i 2008. Hovedsagelig på grund af tyske miljøregler, som gør kørsel med ældre person- og varebiler i Tyskland til en dyr fornøjelse.
Medens de tyske afgiftsregler så at sige straffer ældre biler for dårlig miljøadfærd, har danskerne ikke sådanne regler – snarere tværtimod.
Forskellige tiltag for at opnå bedre miljøforsatåelse blandt bilister og i befolkningen som helhed opnås bedst ved økonomiske indgreb i form af afgifter eller belønninger. Således har politikere, bilbranchen og forskere i 10 år talt om forhøjede miljøudslip fra flere biler, men først da Folketinget i 2007 vedtog belønning i form af afgiftslettelser for mindre miljbelastende personbiler kom der større forståelse i befolkningen. Mere end 40% af de solgte nye personbiler i 1. halvår af 2008 kan referere sig til den såkaldte lille (og miljøgavnlige) klasse.
Â
Forslag til handlingsplan:
I erkendelse af, at en total omlægning af landets bilafgifter fra det såkaldte værdiafgiftsprincip til mere miljørigtige principper næppe ligger lige om hjørnet, foreslår vi derfor følgende mere kortsigtede indgreb for at standse den nuværende uhensigtsmæssige udvikling af landets bilpark:
1. Indførelse af skrotpræmie i en kortere periode
I den nuværende situation anses det ikke for muligt for auto- og bilbranchen at kunne â€sælge sig ud af problemerne†ved større nybilslag og mere omfattende reparationsarbejde og eftermontering af miljøgavnligt udstyr. Landets bilister gÃ¥r i øjeblikket mod lavere friværdier, dÃ¥rligere lÃ¥nemuligheder og højere renter til finansiering af bilkøb, og det hæmmer allerede nybilslalget og forventnibnger til de næste 2 Ã¥r.
Derfor foreslÃ¥r vi en kortvarig skrotpræmie, eksempÃ¥elvis pÃ¥ 15.000 kr. til bilejere, der skrotter deres ældre og udtjente biler over 10 Ã¥r gamle. Pengene fra skrotningspræmien bør kunne tages fra det nuværende overskud i Miljøordning fra biler med en dækningsgaranti fra staten. Man kan eventuelt gøre udbetaling af skrotpræmie betinget af, at der i flere foregÃ¥ende Ã¥r er indbetalt bidrag til skrotpantordningen via forsikringsselskaberne. Herved undgÃ¥r man â€snyd†med at importere ældre udlandske biler, fÃ¥ dem registreteret her i landet og derefter afmeldt mod skrotpræmie.
Statens udgifter til en sÃ¥dan skrotpræmie er til at overse. TransportrÃ¥det evaluerede i 1995 den af regeringen i 1993 indførte skrotningspræmieordning. Det viste sig, at 50% af de skrottede bilers ejere anskaffede sig en anden brugt bil, hvilket gav moms- og andre indtægter til staten, medens næsten 10% købte en hel ny bil, hvilket gav staten indtægter i form af registreringsafgifter. AltsÃ¥ en win-win-situation for alle, idet autobranchen fik en større omsætning ved salg og reparationsarbejde, og de kollektive transportmidler tog sig af de resterende 40% â€billøseâ€.
2. Miljømærkning, miljøzoner og periodiske syn
Det foreslås endvidere, at der i forbindelse med periodisk syn af person- og varebiler  stilles krav om miljøtest med en tydeligt efterfølgende miljømærkning, der påviser, at det pågældende køretøj opfylder de krav, som der på 1.-gangs-registreringstidspunktet blev stillet til køretøjet.
Disse mærkninger skønnes at få en absolut præventiv og miljøforstående virkning blandt andre trafikanter.
Det foreslås også, at Danmark indfører samme type miljøafgifter og samme type miljøzoner, som er indført i Tyskland. En sådan indførelse vil automatisk luge ud blandt de mest miljøforurenende biler i bilparken, samtidig med at incitamentet til at importere gamle tyske miljøforurenende biler standses.
Endelig foreslÃ¥s det at indføre krav om periodisk syn hver Ã¥r (frem for som nu hvert andet Ã¥r) for person- og varebiler, der er mere end 10 Ã¥r gamle. Det vil betyde at antallet af ældre og mÃ¥ske slidte eller dÃ¥rligt vedligeholdte biler, der pt. kører rundt pÃ¥ landevejene vil blive halveret, idet de som oftest kører â€indtil de bliver kasseret ved næste synâ€.
3. El-knallerter og –cykler
Selv om det ikke er lige vort gebet, foreslår vi, at politikerne undersøger mulighederne for med økonomiske midler at kunne erstatte de meget støj- og luftforurenende knallerter med tilsvarende støjfri el-knallerter, som sælges i Kina til omtrent samme pris som en Cykel. Disse kunne måske også tiltrække andre potentielle to-hjulede trafikanter.
Konklusion
Det er vor opfattelse, at de her nævnte forslag udmærket lader sig gennemføre i den nuværende folketingssamling, således at Danmark kan stå som nogle af de bedste i rækken af miljødukse på trafikområdet, når den meget omtalte klimakonference finder sted herhjemme.
Vi har tiltro til, at sådanne tiltag både vil møde forståelse blandt politikere og i autobranchen, som ellers i den seneste tid er blevet mødt med nye lovforslag fra regeringen, der trækker bilparken i en mere miljøfourenende retning.
Med venlig hilsen
Danmarks Automobilforhandler Forening
Â
Preben Kjær
Adm. direktør