Global index for produkters & ydelsers LØDIGHED gennem deres levetid.

 

Miljøets påvirkning af menneskenes gøren og laden, er efterhånden ved at indtage en central placering i den globale debat.

 

Der er gjort en del nationale tiltag, som skal identificere og gøre opmærksom på de enkelte produkters lødighed, igennem vedtagelser af lovgivninger og forordninger i Danmark og en del andre lande.

 

Set fra mit synspunkt, er der imidlertid ikke redegjort for de enkelte produkters totale lødighed, under hensyntagning til produkternes energiforbrug ved fremstilling, transport fra produktionssted til forbruger, levetid, bortskaffelse og nyttevirkning i forskellige sammenhæng.

 

Derfor mener jeg at det ville være nyttigt med et globalt "Produkt Miljø Index (PMI)".

Et sådant index skal indregne alle miljø faktorer og nyttevirkninger for hver enkelt produkt, herunder produktionssted, anvendelsessted og formål. 

 

F.eks. vil jeg gerne stille spørgsmål ved om et økologisk æble, produceret i Italien og transporteres til Danmark, kan betragtes som et egentligt økologisk produkt, når man medtager alle miljøpåvirkninger, fra "vugge til grav"? Og dertil kommer nyttevirkningen af at kunne spise økologike æbler hele året rundt i Danmark!

 

Eller hvad med os fra den rigeste del af verden, som nu flyver over kontinenter, for at slappe af et par uger under solen. Hvor miljøbevidste er vi i den sammenhæng?

Der findes allerede diskutioner om hvor vidt vindmøller er bæredygtige, når alle faktorerer ingår i beregningerne, men det forekommer mig at man end ikke på det område er kommet særligt langt. Har man f.eks. medtaget de ekstra anlæg af internationale og nationale hoved forsyningskabler, som skal til for at fordele overskudsstrømmen i perider med kraftig vind og lav forbrug?

 

Her blot et umiddelbart oplæg til indexet's inhold og dets parametre:

 

Total index:

Indexer fra 0 til x, fra hver enkelt område herunder.
x-et tilpasses det enkelte underindex's påvirkning af det totale index.
Jo tættere på 1, jo mindre miljøpåvirkning.
Alle underindex multipliceres til eet totalt index, som angiver ydelsens eller produktets lødighed.

 

Fremstilling og transport:

Produktionsomkostninger per enhed.
Fortrængning af andre nødvendige produkter p.g.a. økonomiske og andre incitamenter.
Forbrug, forurening og erodering.
Globale råvarereserver.
Transport, støj, biodiversitetsforurening og slid på transportmidlet, inkl. veje og baner etc.

Anvendelsesfaktorer.

Enhedsnytteværdi.

 

Lokal nytteværdi: Fra ren luksus til nødvendig forplejning og medicin og institutioner.

F.eks: Ferie & underholdning / Arbejde & uddannelse. Sjov / Alvor. Kosmetik / Maling. Kosmetik / Medicin. Vin / Vand. MJ per person Km. Angreb / Forsvar. Individuel / Kollektiv- eller persondreven transport.

 

Og underholdningens del menneskets sociale kompetencer og overlevelse, altså lokal kvalitetsvurdering.

 

Altså luksus contra vigtighed.

 

Brug:

Levertid og tilgængelige bortskaffeffelsesmuligheder i lokalområdet.

Proportionalitet mellem norm-levetid og genbrug og produktets index.

Levetid ved normal brug.

Forurening, afgasning, vedligehold etc. i levetiden.

Nedbrydelighed og (gen)opforarbejdning og transport, herunder også evt. batteri- og brænstof-forbrug og

bortskaffelse af disse og heraf forurening.

Faktiske indsamlingsmuligheder og praksis ved bortskaffelse og genanvendelse.

 

Etc.

Andre parmetre som fremkommer ved global diskution.

 

Det bliver naturligvis en kompliceret opgave at finde frem til alle faktorer på alle vare til alle tider, men omvendt så nytter det ikke at tale om klodens og menneskers og miljøers tilstand, hvis man ikke kender de enkelte faktorer som ligger til grund for diskutionerne.

 

Derfor mener jeg, at diskutionen bør komme igang, således at vi kan begynde at sammenligne de enkelte faktorer som vi skal diskutere. Dernæst må vi komme igang med indsamling af data alle de forbrugsvarer og ydelser som vi er brugere af.

 

 

Fremsat af Peter Rechnagel Kristensen.

Nørre Voldade 12.5 tv.     1358 København K.         Tlf. privat: 3315 7752       Mobil: 20 700 716

E-mail: [email protected]