SAMLENOTAT

 

Rådsmøde Transport & Energi d. 9. oktober 2008.

 

Rådskonklusioner om inddragelse af luftfarten i Det Europæiske Fællesskabs ordning for handel med emissioner – tredjelandes deltagelse (foreløbigt udkast foreligger i rådsdokument Aviation W. Doc. 2008/83 og 2008/89)

 

Nyt notat

 

1. Resumé

 

På rådsmødet (transport og energi) den 9. oktober 2008 foreslår formandskabet at der skal  vedtages rådskonklusioner om inddragelsen af luftfart i EU's handelssystem for drivhusgasemissionstilladelser (såkaldte CO2 kvoter). Der foreligger p.t. blot et ufærdigt udkast til rådskonklusioner, som fortsat diskuteres i rådets arbejdsgruppe og forventes forelagt COREPER forud for rådsmødet. Udkastet til rådskonklusioner glæder sig over udkommet af Europaparlamentets andenbehandling af forslaget, der bekræfter aftalen fra slutningen af juni 2008 mellem Europaparlamentet, Rådet og Kommissionen om en række ændringsforslag til direktivforslaget. Samtidig henvises til vigtigheden af visse kerneelementer i direktivteksten, ligesom det konstateres, at inddragelsen af luftfart i EU's kvotehandelssystem blot er første etape på vejen mod det endelige mål, som er inddragelse af emissioner fra luftfart i et globalt kvotemarked og der sendes signaler til tredjelande og den internationale luftfartsorganisation ICAO om at fremskynde processen hen imod dette mål, ligesom Kommissionen opfordres til at fremme bilaterale klimaaftaler for luftfartssektoren med tredjelande. Endelig noteres det, at det tilkommer medlemsstaterne at tage stilling til anvendelsen af indtægterne fra provenuet fra auktionering af kvoter, mens der lægges op til, at det endvidere skal fremgå, at medlemsstaterne forpligter sig til at anvende provenuet til at bekæmpe klimaændringer i Den Europæiske Union eller i tredjelande.

 

2. Baggrund

Der er i juni 2008 opnået enighed mellem Rådet, Parlamentet og Kommissionen om at inkludere luftfarten i EU’s kvotehandelssystem. EU Kommissionen offentliggjorde direktivforslaget i december 2006. Rådet vedtog en række ændringsforslag i december 2007. Parlamentet vedtog en række 2. læsnings ændringsforslag i juni 2008. Ultimo juni 2008 blev der i trialogforhandlinger mellem Rådet, Parlamentet og Kommissionen indgået en aftale om ændringer til direktivteksten, som blev endeligt vedtaget af Parlamentet d. 8. juli, og som snarest forventes godkendt formelt af Rådet.

 

I forhold til Kommissionens oprindelige forslag er der sket en række væsentligste ændringer i den direktivtekst der er aftalt mellem Rådet, Parlamentet og Kommisionen, herunder bl.a. at kvotemægden reduceres til 97% i 2012 og 95% fra 2013 og at andelen af kvoter der auktioneres øges til 15%. Dog holder direktivteksten eksplicit  muligheden åben for evt. at revidere kvotemængden og/eller at øge andelen af kvoter der auktioneres ifm. de igangværende forhandlinger om revisionen af CO2 kvotedirektivet for perioden efter 2012. Desuden kunne der ikke opnås enighed om Kommissionens forslag om at provenuet fra auktionering skal øremærkes, hvorfor teksten er ændret til, at provenuet bør anvendes til klimatiltag.

 

Det Franske formandskab har nu udarbejdet et udkast til rådskonklusioner, som primært sigter mod at engagere tredjelande i at lade emissioner fra luftfart omfatte af kvotesystemer, bl.a. via en tilkendegivelse om, at medlemsstaterne forpligter sig til at anvende provenuet fra auktionering til klimatiltag.

 

3. Hjemmelsgrundlag

 

Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.

 

4. Nærhedsprincippet

                                                                                                                              

Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.

 

5. Formål og indhold

 

Indholdet af udkastet til rådskonklusioner kan opsummeres som følger:

 

 

 

 

 

 

 

 

6. Europa-Parlamentets udtalelser

 

Ikke relevant.

 

7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor

 

Der er tale om rådskonklusioner. Punktet har dermed ingen umiddelbar retsvirkning i forhold til dansk lov, men det kan ikke forudses på nuværende tidspunkt, hvorvidt der på sigt kan forekomme tilpasninger i forhold til dansk lov når direktivet om inkludering af luftfart i kvotedirektivet skal implementeres, formentlig via. Kvoteloven.

 

8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller

beskyttelsesniveauet

 

Rådskonklusionerne sigter bl.a. mod at opfordre tredjelande til at lade emissioner fra luftfart omfatte af kvotesystemer, hvilket i givet fald vil få positive konsekvenser for miljøet via. udledning af færre drivhusgasser.

 

Såfremt rådskonklusionerne kommer til at bidrage til, at tredjelande lader emissioner fra luftfart omfatte af kvotesystemer kan det ligeledes få effekt på samfundsøkonomien, eksempelvis via besparelser som følge af energibesparelser i luftfartssektoren.

 

Rådskonklusionerne har ikke på nuværende tidspunkt statsfinansielle konsekvenser. Men indførelsen af kvotesytemer i tredjelande vil mindske europæiske medlemsstaters provenu fra auktionering af kvotebelagte emissioner fra indgående fly fra tredjelande. Såfremt rådskonklusionerne skulle vise sig at medføre en øget forpligtigelse for medlemsstaterne til at anvende provenuet fra auktionering af kvoter til klimatiltag kan konklusionerne få statsfinansielle konsekvenser.

 

9. Høring

 

Ikke relevant, da udkastet til rådskonklusioner ikke har været udsendt i offentlig høring.

 

Samlenotatet blev sendt i skriftlig høring i klima- og energispecialudvalget d. 19.9 2008 med frist for kommentarer d. 22.9. Der indkom fire høringssvar.

 

Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i Erhvervs Regulering og Skatteministeriet havde ingen bemærkninger.

 

Greenpeace og det Økologiske Råd fremhævede, at der skal være tale om 100% auktionering fra 2013 - og at provenuet herfra skal øremærkes til bæredygtige klimatiltag i EU og i udviklingslande, samt at der skal anvendes en multiplikationsfaktor for luftfartens CO2-udslip.

 

10. Regeringens foreløbige generelle holdning

 

Fra dansk side lægges der vægt på, at konklusionsudkastet generelt gennemarbejdes og fokuseres i forhold til formålet, nemlig at sende et budskab om at EU ønsker at tredjelande hurtigst muligt bør engagere sig i at inddrage luftfarten i et globalt kvotehandelssystem eller lignende foranstaltninger, som kan bidrage til at reducere luftfartens drivhusgasudledning.

 

I forhold til det første udkast fra formandskabet er der behov for at sikre, at rådskonklusionerne tekstmæssigt lægger sig tæt op ad selve direktivteksten:

 

 

 

11. Generelle forventninger til andre landes holdninger

 

Generelt er det opfattelsen, ud fra den første drøftelse af udkastet til rådskonklusioner i Rådets arbejdsgruppe, at udkastets retorik skal forbedres redaktionelt, men at der vil kunne opnås enighed mellem landene på de fleste punkter.

 

Et flertal af medlemslandene synes at ønske, at henvisningen til direktivteksten om øremærkning af provenuet fra auktionering til klimatiltag bør fremstå mere tekstnært.

 

Mange lande synes også at ønske, at rådskonklusionerne i højere grad lægger sig op ad aftalen fra juni 2008 mellem Rådet, Parlamentet og Kommissionen, fsva. Pkt. 8 om fremtidig kvotemængde og auktioneringsgrad, idet det af denne aftale fremgår, at kvotemængden kan justeres og auktioneringsandelen forøges, såfremt der opnås enighed herom i de igangværende forhandlinger om revision af EU's kvotedirektiv for perioden efter 2012. 

 

12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

 

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.