|
||
Orientering om prioriteter på klima og energiområdet under fransk EU formandskab
|
Dato            8. september 2008
|
|
|
|
|
Den absolut største prioritet for det franske formandskab er forhandlingerne af klima- og energipakken, som blev fremlagt af Kommissionen i januar 2008.
Klima- og energipakken udmønter beslutningen fra Det Europæiske Råds møde i marts 2007 om at EU under alle omstændigheder skal reducere udslippet af drivhusgasser med 20 % i 2020 og op til 30 % hvis der indgås en global klimaaftale.
Klima og energipakken behandles parallelt i Rådet (miljø) og Rådet (energi). Pakken omfatter fire retsakter:
- Forslag til Europa-Parlamentets og RÃ¥dets forslag om fremme af anvendelsen af vedvarende energikilder (VE-direktivet) KOM (2008) 19.
- Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om medlemsstaternes indsats for at reducere deres drivhusgasudledninger for at opfylde Fællesskabets forpligtelser til reduktion af drivhusgasudledninger op til 2020. (Afgørelse om byrdefordeling udenfor ETS), KOM (2008) 17.
- Kommissionens forslag til revision af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om en ordning for handel med kvoter for drivhusgas-emissioner i Fællesskabet. (Revideret kvotehandelsdirektiv), KOM(2008)16
- Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om geologisk lagring af kuldioxid og ændring af Rådets direktiver 85/337/EØF, 96/61/EF, Direktiverne 2000/60/EF, 2001/80/EF, 2004/35/EF, 2006/12/EF og forordning (EF) Nr. 1013/2006 (CCS-direktivet), KOM (2008)18
Det franske formandskab indledte med at afholde uformelt miljøministermøde og uformelt energiministermøde den 3.-5. juli i Paris, hvor klima- og energipakken var et af hovedemnerne.  Formandskabet har sat pakken på dagsordenen for rådsmødet (energi) og rådsmødet (miljø) hhv. den 10. og den 20. oktober og igen på rådsmøderne i december, som finder sted den 4.-5. december (miljø) og den 8.-9. december (energi).
Ifølge formandskabets foreløbige dagsordener lægges der pÃ¥ rÃ¥dsmøderne i oktober op til politisk drøftelse, mens der i december lægges op til â€generel enighed†om de fire forslag i pakken.
Â
Sagen forventes ogsÃ¥ drøftet pÃ¥ Det Europæiske RÃ¥ds møder i hhv. oktober og december.Â
Klima- og energipakken behandles også i Europa-Parlamentets komiteer i løbet af efteråret, og formandskabet vil indlede trialog med Europa-Parlamentet og Kommissionen i løbet af september måned. En samlet EU vedtagelse af pakken inden udgangen af 2008 forudsætter, at der opnås enighed mellem Europa-Parlamentet og Rådet. Enighed inden udgangen af 2008 om klima- og energipakken er grundlaget for, at EU kan fastholde sin ledende rolle og sin troværdighed i de internationale forhandlinger om klimaforandring.
PÃ¥ rÃ¥dsmødet (miljø) den 20. oktober skal ministrene desuden vedtage rÃ¥dskonklusioner om EU’s positioner i forbindelse med COP 14 mødet i Poznan. Â
På rådsmødet (miljø) i december har formandskabet endvidere lagt op til at Rådets skal nå politisk enighed om Kommissionens forslag til forordning om præstationsnormer for nye personbilers emissioner.
Rådet (energi) skal på rådsmødet i oktober færdigbehandles forslagene i den 3. liberaliseringspakke. Pakken består af fem forslag:
- Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv 2003/54/EF om fælles regler for det indre marked for elektricitet. KOM (2007)528
- Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv 2003/55/EF om fælles regler for det indre marked for naturgas. KOM(2007)529
- Forslag til Europa-Parlamentets og RÃ¥dets forordning om oprettelse af et agentur for samarbejde mellem energimyndigheder. KOM(2007)531
- Forslag til Europa-Parlamentets om Rådets forordning om ændring af forordning nr. 1228/2003 om betingelser for netadgang i forbindelse med grænseoverskridende elektricitetsudveksling. KOM(2007)531
- Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1775/2005 om betingelserne for adgang til natrugratransmissionsnet. KOM(2007)532.
Liberaliseringspakken som Rådet (energi) opnåede generel enighed om på rådsmødet den 6. juni 2008 er sat på dagsordenen med henblik på vedtagelse af politisk enighed.
Rådet (energi) skal desuden på mødet i oktober vedtage rådskonklusioner om energieffektivisering og rådet skal have en politisk debat om energisikkerhed.
Rådskonklusionerne om energieffektivisering forventes at fokusere på implementering af direktivet om energimærkning og direktivet om eco-design. Sidstnævnte direktiv har Kommissionen netop foreslået at ændre, som det ikke blot omfatter energiprodukter, men også energirelaterede produkter.
Diskussionen om energisikkerhed er en opfølgning på en grønbog om unionens energisikkerhed som Kommissionen fremlagde tilbage i år 2000. Energisikkerhed figurerer som den tredje søjle i den handlingsplan for EU's energistrategi, som stats- og regeringscheferne vedtog på marts-topmødet i 2007. Efter at have søsat store initiativer på de to andre områder (konkurrenceevne og klima) lægger Kommissionen og det franske formandskab nu op til, at EU's energisikkerhed sættes højt på dagsordenen.
Både energieffektivitet og energisikkerhed optræder også på dagsordenen for Rådets (energi) møde i december. Her lægger formandskabet op til, at der skal vedtages rådskonklusioner om en rapport om nationale handlingsplaner for energieffektivisering.
Om emnet energisikkerhed vil der ligeledes ifølge formandskabets foreløbige planer blive vedtaget rÃ¥dskonklusioner. Det forventes, at konklusionerne bl.a. forholder sig til Kommissionens udkast til 2. strategiske energiredegørelse, som Kommissionen planlægger at fremlægge i slutningen af oktober.  Â
 Â
Â
Â
Â
Â