Miljøteknologi

J.nr. 146-00167

Ref. KAKL

Den 15. august 2008

 

 

 

    

GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG OG MILJØ- OG PLANLÆGNINGSUDVALG

 

Kommissionens meddelelse ”Miljøpolitisk Årsberetning 2007”

 

KOM(2008) 409 endelig.

 

1.      Status

Kommissionen sendte den 15. juli 2008 ovennævnte meddelelse til Rådet og Europa-Parlamentet.

 

Kommissionen udarbejder årligt en beretning om miljøpolitikken, hvor der gøres status for årets initiativer, gives en vurdering af hvorledes initiativerne påvirker EU’s overordnede mål på miljøområdet og peges på kommende initiativer. Årsberetningen udarbejdes i forlængelse af 6. Miljøhandlingsprogram, og er struktureret om 6. miljøhandlingsprograms fire hovedprioriteter: klimaforandringer, natur og biodiversitet, miljø og sundhed samt naturressourcer og affald. Den første rapport var for året 2003.

 

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget.

 

Der forventes ikke en egentlig rådsbehandling af meddelelsen.

 

2.  Formål og indhold

Kommissionen opridser de miljøpolitiske initiativer der er gennemført i 2007 herunder energi- og klimapakken, temastrategier og ledsagelovgivning i forlængelse af 6. Miljøhandlingsprogram, direktiver om industriemissioner og miljøansvar, vedtagelse af Reach forordningen og enighed om et havstrategisk rammedirektiv.

 

Kommissionen nævner eksisterende og nye finansieringsmekanismer, der er vedtaget i 2007, herunder Life+ med en budgetramme på 2.143 mio. EUR i 2007-13, 288 mio. EUR i 2007-13 til miljøinnovation inden for rammeprogrammet for konkurrenceevne og innovation, temaprogram om miljø og bæredygtig forvaltning af naturressourcer, herunder energi med et budget på 889 mio. EUR i 2007-13 og endelig et budget på 189,8 mio. EUR i 2007-13 til støtte til aktiviteter inden for civilbeskyttelse.

 

Bedre regulering har været centralt placeret i Kommissionens udvikling af miljøpolitikken i 2007.

 

Kommissionen vurderer, at der er sket en styrket integration af miljøhensyn i andre politikområder og nævner bl.a. transportpolitikken og det fremlagte forslag som skal gøre det muligt at nå 2012-målet for CO2 emissioner og vedtagelse af Euro 5 og 6 normer. Udover transportpolitikken nævnes også landbrugsområdet, udviklingspolitikken og handelspolitikken som eksempler.

 

Som eksempler på EU's internationale engagement nævnes indsatsen for at nå en global klimaaftale i 2009 om indsatsen efter 2012 og den 14. partskonference i konventionen om international handel med udryddelsestruede arter.

 

Kommissionen fremhæver, at de miljøpolitiske rammebestemmelser og en række foranstaltninger er gennemført, men at medlemsstaternes gennemførelse ikke altid er tilstrækkelig. Ud af 479 traktatbrudssager ved EU domstolen er 22 % fra miljøområdet. Kommissionen vil forsætte bestræbelserne på at forbedre gennemførelsen i to spor: 1) støtteforanstaltninger og 2) sanktioner. Kommissionen vil intensivere støtte til gennemførelsesindsatsen gennem information, vejledning og uddannelse samt gennem eksterne hjælpeprogrammer, der kan give finansiel støtte bl.a. til kandidatlande og potentielle kandidatlande.

 

Kommissionen vil styrke indsatsen for overholdelse af miljølovningen og har herunder fremsat direktivforslag om, at alvorlige miljølovsovertrædelser underkastes strafferetlige sanktion i alle medlemsstater.

 

Kommissionen peger på behovet for en forsat forenkling og effektivisering af miljøpolitikken. Principperne for bedre regulering vil forsat blive anvendt og herunder forenkling af de direktiver som skal revideres. Der peges på, at der er et stort potentiale i medlemsstaterne for effektivisering af lovgivningen.

 

Kommissionen peger på bæredygtig udvikling, tilpasning til klimaændringer og beskyttelse af den biologiske mangfoldighed som de væsentligste miljøpolitiske udfordringer i den kommende tid.

 

Mht. bæredygtig udvikling peges på at verdensøkonomien i dag ikke er bæredygtig, at fremtidens globale økonomi skal være ”renere, slankere og snildere” indrettet, og at dette kan betyde en opblomstring for de økonomier som tager udfordringen op. Kommissionen peger på den netop fremlagte handlingsplan for bæredygtigt forbrug, bæredygtig produktion og bæredygtig industripolitik[1], hvor det overordnede mål er at overvinde hindringer for at opnå en bæredygtig produktion og et bæredygtigt forbrug. Handlingsplanen ledsages af 4 separate forslag: 1) forslag om udvidelse af anvendelsesområdet for direktivet om miljøvenligt design af energiforbrugende produkter, 2) revision af miljømærkeforordningen, 3) revision af forordningen om EMAS og 4) meddelelse om fremme af offentlige grønne indkøb. Andre initiativer vil følge, herunder initiativer i forhold til fremme af ressourceeffektivitet og regulering om verifikation af miljøteknologi. Desuden arbejder Kommissionen videre med ideerne om at supplere BNP med sociale og miljømæssige forhold i forlængelse af Konferencen ”Hinsides BNP”.

 

Mht. tilpasning til klimaændringer peger Kommissionen på, at der fortsat er behov for en betydelig indsats for at imødegå klimaændringer og at der er behov for tilpasning til de klimaændringer som er uundgåelige. EU arbejder for en ny global aftale, der skal nedskære emissionerne også fra luft- og søtransporten. I forlængelse af grønbogen om tilpasning til klimaændringer fra 2007 og meddelelsen om vandmangel og tørke vil Kommissionen fremlægge en hvidbog om klimatilpasning. Heri skal undersøges hvorledes tilpasningsprincipper kan indarbejdes i andre fællesskabspolitikker som landbrug, fiskeri, transport mm. EU vil også undersøge om der er behov for konkrete retningslinjer for EU's migrations- og udviklingspolitik.

 

Mht. beskyttelse af biologisk mangfoldighed peger Kommissionen på de resultater, der blev opnået på den 9. partskonference i Bonn og på at der i EU er behov for en øget indsats for at nå EU's mål om at standse tabet af biologisk mangfoldighed i 2010. Kommissionen vil sætte fart i gennemførelsen af handlingsplanen for biodiversitet og fortsætte arbejdet med udvidelse af Natura 2000-nettet. Der vil også blive arbejdet videre med at oprette europæiske havregioner og opstille havstrategier med klare målsætninger i forlængelse af havstrategidirektivet.

 

3. Europa Parlamentets udtalelser

Europa Parlamentet har ikke udtalt sig om sagen.

 

 

4.  Nærhedsprincippet

Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.

 

5. konsekvenser for Danmark

Kommissionens meddelelse har ikke i sig selv lovgivningsmæssige-, økonomiske- eller miljømæssige konsekvenser for Danmark.

 

6. Høring

Sagen har ikke været i høring i miljøspecialudvalget, idet der er tale om en årsberetning, som der ikke forventes en rådsbehandling af. Skulle dette blive tilfældet vil der ske en behandling efter den sædvanlige procedure.

 

 7. Forhandlingssituationen

Der er ikke indledt forhandlinger om meddelelsen.

 

 8. Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen tager Kommissionens meddelelse til efterretning.

 

 



[1] Der bliver udarbejdet rammenotat om forslag i forbindelse med de kommende rådsbehandlinger.