MILJØstyrelsen

ERHVERV

TVA/

12. august 2008

 

Offshorehandlingsplanen – Nye målsætninger for perioden 2008-2010.

 

Baggrund

Den danske produktion af olie og gas udgør en væsentlig faktor ikke mindst med hensyn til forsyningssikkerheden for olie og naturgas. Samtidig er det afgørende for beskyttelsen af det marine miljø at produktionen sker med de mindst mulige miljøpåvirkninger.

 

For at sikre, at miljøpåvirkningerne fra produktion og den forudgående efterforskning efter olie og naturgas i den danske del af Nordsøen fortsat holdes inden for de grænser, der er afstukket gennem den internationale og den nationale regulering, målsætninger og sigtelinier m.m., blev der i december 2005 opstillet en offshorehandlingsplan med målsætninger for en række områder (se bilag 2). Status for handlingsplanen er, at langt de fleste af målsætningerne er opfyldt, og de sidste er på vej. Visse af de tidligere målsætninger skal fortsat opfyldes. De er anført i bilag 1.

 

På baggrund af den seneste ”Status for den danske offshorehandlingsplan” af 9. juni 2008, kan det med hensyn til opfyldelsen af planen konstateres, at der er gjort store fremskridt med at udfase de skadelige kemikalier. Det sker efter al sandsynlighed i Danmark 8 år før den frist man har fastsat i havmiljøkonventionen OSPAR, der også gælder for olie/gas produktionen i Nordsøen.

 

Handlingsplanen har endvidere ført til, at alle operatører nu årligt offentliggør en miljørapport.

 

Hos de enkelte operatører er der ud over målsætningerne i Offshorehandlingsplanen opstillet interne målsætninger f.eks. om reduktion af gasafbrænding og at nye turbiner vil være med lav NOx-teknologi.

 

For olieudledningen er målsætningen i den hidtidige handlingsplan om at koncentrationen af udledt olie i produceret vand skal reduceres, opfyldt i et omfang, der placerer Danmark bedst blandt de primært olieproducerende Nordsø-lande (Danmark, Norge og Storbritannien).

 

Desuden er mængden af den udledte olie reduceret fra 2005 til 2006 som en effekt af den danske offshorehandlingsplan, hvor dette alene er en indirekte målsætning. Denne udledning er tidligere steget siden 1997. I 2007 er udledningen holdt på samme niveau som i 2006. (Danmark har dog på det punkt ikke levet op til de reduktionsmål, der er anbefalet i OSPAR).

 

Uanset de fremskridt, der er gjort, er der et stort behov for fortsat at få nedbragt mængden af olie, der udledes til havmiljøet. På grund af undergrundens beskaffenhed, og på grund af, at Danmark har en større mængde produceret vand end de øvrige Nordsø-lande, har Danmark også for tiden en større udfordring med at få reduceret den totale mængde olie, der udledes.

 

I denne nye offshorehandlingsplan sættes der derfor fokus på disse aspekter af miljøpåvirkningen fra olie- og gasproduktionen. Hensigten med de neden for anførte nye målsætninger er, at fastholde og helst forbedre det danske niveau for påvirkninger af havmiljøet som beskrevet ovenfor gennem nye ambitiøse mål og sigtelinier, hvor det er teknisk og økonomisk forsvarligt. At der er tale om en ambitiøs plan understreges af, at for to af de nye miljømålsætninger (at øge rensningen for olie i det producerede vand og at øge mængden af produceret vand der tilbageføres til undergrunden) er Danmark i forvejen bedst blandt de primært olieproducerende Nordsø-lande.

 

 

Nye målsætninger med øjeblikkelig virkning

 

Olieudledninger

·      Som den væsentligste mÃ¥lsætning for olieudledningerne gælder, at mængden af udledt (dispergeret) olie med produceret vand skal reduceres hvor det er realistisk muligt gennem ”Best Available Technique”, men som minimum søges fastholdt pÃ¥ 2007 niveauet. Dette skal ske, hvor anvendelsen af ny teknologi vil være en miljømæssig fordel samlet set og under hensyntagen til opretholdelse af effektiv produktion i overensstemmelse med operatørernes individuelle produktionstilladelser.

 

Dette søges opnået gennem følgende delmål:

 

·       Den enkelte operatør forpligter sig til at arbejde for, at rensningen af det udledte producerede vand forbedres i forhold til niveauet for 2007 med henblik pÃ¥ at forbedre niveauet for Danmark som helhed fra 15 mg/l (Ã¥rsgennemsnit) i 2007 til 13 mg/l i 2010 beregnet efter aftale mellem operatørerne og Miljøstyrelsen.

·       Den enkelte operatør forpligter sig til at arbejde for, at mængden af produceret vand der tilbageføres til undergrunden fastholdes eller helst forøges i forhold til niveauet i 2007.

 

·      Operatørerne fortsætter indsatsen med at reducere mængden af utilsigtede spild af olie med det overordnede formÃ¥l helt at undgÃ¥ dette.

 

Luftemissioner

Operatørerne er fra 1. januar 2010 omfattet af den danske NOx afgift, jf. L 169, og bidrager dermed i lighed med andre sektorer til Danmarks gennemførelse af NEC-direktivet.

 

 

Nærmere undersøgelser i efteråret 2008, der kan føre til nye målsætninger

 

Miljøtilstanden i den danske del af Nordsøen

Miljøtilstanden, vurderet som artsrigdommen af bunddyrene og olieindholdet i sedimentet i den danske del af Nordsøen, er en vigtig parameter ved bedømmelse af påvirkninger af havmiljøet. Miljøtilstanden skal som hidtil dokumenteres gennem biologiske og kemiske målinger hvert 3. år efter internationalt anerkendte standarder, næste gang i 2009.  Operatørerne, Miljøstyrelsen og By- og Landskabsstyrelsen vil i samarbejde inden 1. december 2008 med udgangspunkt i rapporten ”Analysis and Assessment of Biological and Chemical Monitoring Data from Offshore Platforms in the Danish Sector of the North Sea in 1989 - 2006 - Report May 2008” udarbejde kriterier for hvad der skal forstås ved en acceptabel tilstand.

 

Anvendelse af ny teknologi

Operatørerne, Miljøstyrelsen og Energistyrelsen vil i fællesskab senest 1. november 2008 færdiggøre en gennemgang af igangværende interne studier, samt studier af ny teknologi, som kan implementeres og som søger at sikre, at de særlige danske produktionsvilkår herunder blandt andet mængden af produceret vand og det overordnede formål med offshorehandlingsplanen tilgodeses samtidig med henblik på at Miljøstyrelsen kan melde dette videre til OSPAR i december 2008. Gennemgangen skal resultere i en plan for implementering af ny miljøvenlig teknologi på platformene, som supplement til allerede planlagte investeringer.

 

Indsats over for SO2 og nmVOC

Operatørerne og Miljøstyrelsen vil i fællesskab inden 1. december 2008 undersøge behovet for at reducere udledningen af SO2 og nmVOC, for blandt andet at bedømme i hvor høj grad offshoreindustrien kan bidrage til Danmarks gennemførelse af NEC direktivet og den af IMO planlagte reduktion af disse stoffer fra skibsfarten. Såfremt der herigennem konstateres et sådant behov udarbejder arbejdsgruppen inden 1. maj 2009 forslag til konkrete målsætninger for at kunne opfylde behovet.

 

Ændret vurderingsmetode

Operatørerne gennemfører i samarbejde med Miljøstyrelsen en evaluering af risikobaserede miljøvurderinger som kan danne grundlag for Miljøstyrelsens indstilling til OSPAR’s arbejde med fra 2010 at implementere risikobaserede miljøvurderinger. Formålet med overgangen til risikobaserede miljøvurderinger er, at man for hvert enkelt anlæg tager fat i de miljøproblemer der er de alvorligste for netop dette anlæg for at sikre, at man får mest miljø for pengene.

 

 

Evaluering

Den reviderede offshorehandlingsplan vil blive evalueret i sommeren 2010.

 

 


Bilag 1 

 

Målsætninger fra den tidligere Offshorehandlingsplan fra december 2005 som er opfyldt, men som fortsat er gældende.                                                                                           

 

 

·          Operatørerne mÃ¥ ikke udlede sorte kemikalier.

·          Operatørerne fortsætter den løbende substitution af kemikalier med henblik pÃ¥ at udledning af sÃ¥kaldte ”røde” kemikalier ophører senest med udgangen af 2008, hvor det er realistisk muligt (”Best Available Technique”), og hvor anvendelsen af alternative kemikalier vil være en miljømæssig fordel samlet set.

·          Operatørerne skal overholde en grænseværdi for olie i udledt produktionsvand pÃ¥ 30 mg/l mÃ¥lt som volumenvægtet mÃ¥nedsgennemsnit beregnet efter aftale mellem operatørerne og Miljøstyrelsen.

·          Operatørerne er omfattet af den danske kvoteordning for CO2-udledning og er ogsÃ¥ omfattet af den nationale allokeringsplan for perioden 2008-12 og bidrager dermed forholdsmæssigt til den danske klimastrategi.

·          Operatørerne arbejder med miljøledelse med et certificerbart system eller anden lignende ordning. SÃ¥fremt der vælges en anden lignende ordning skal en uafhængig tredjepart verificere overholdelse af lovgivningens krav til miljørapportering og mÃ¥lemetoder.

·          Operatørerne udarbejder hver især en Ã¥rlig miljørapport, som gøres offentlig tilgængelig. Rapporten redegør for miljøpÃ¥virkninger som følge af olie- og gasproduktionen, herunder udledning af stoffer til hav og atmosfære.

·          Operatørerne gennemfører en Ã¥rlig certificering af offshore laboratorier efter nærmere aftale med Miljøstyrelsen.

·          Miljøstyrelsen vil fortsat føre aktivt tilsyn med operatørernes pÃ¥virkning af havmiljøet. Dette tilsyn vil blive synliggjort gennem en Ã¥rlig statusrapport, der fremsendes til Folketinget og offentliggøres pÃ¥ Miljøstyrelsens hjemmeside.

 


MILJØstyrelsen                                                                               19. december 2005

Vand                                                                                                    2034-0114

                                                                                                             tva/hpk

 

Bilag 2

 

Handlingsplan for beskyttelse af miljøet i forbindelse med olie- og gasoperatørernes aktiviteter i den danske del af Nordsøen (Offshorehandlingsplanen).

 

Den danske produktion af olie og gas udgør en væsentlig faktor ikke mindst i samfundsøkonomien og med hensyn til forsyningssikkerheden for olie og naturgas.

 

Formålet med handlingsplanen er, at miljøpåvirkningerne fra produktion og den forudgående efterforskning efter olie og naturgas fortsat holdes inden for de grænser, der er afstukket gennem den internationale og den nationale regulering.

 

Handlingsplanen skal i øvrigt medvirke til at de i OSPAR[1] og andre internationale organer vedtagne målsætninger og beslutninger føres ud i livet hurtigst muligt inden for de vedtagne tidsfrister.  En nærmere omtale af dette findes i den udarbejdede ”Statusrapport om havforurening fra efterforskning og udvinding af fossile brændstoffer” af 23. august 2005.

 

Handlingsplanen omfatter følgende elementer og krav:

 

Kemikalier

·         Operatørerne skal senest med udgangen af 2005 have stoppet udledning af alle sorte kemikalier.

·         Operatørerne fortsætter den løbende substitution af kemikalier med henblik pÃ¥ at udledning af sÃ¥kaldte ”røde” kemikalier ophører senest med udgangen af 2008, hvor det er realistisk muligt (”Best Available Technique”), og hvor anvendelsen af alternative kemikalier vil være en miljømæssig fordel samlet set.

 

Olieudledninger

·         Operatørerne overholder fra 1. januar 2006 en grænseværdi for olie i udledt produktionsvand pÃ¥ 30 mg/l mÃ¥lt som volumenvægtet mÃ¥nedsgennemsnit beregnet efter aftale mellem operatørerne og Miljøstyrelsen.

·         Operatørerne arbejder løbende pÃ¥, at nedbringe koncentrationen af olie i udledt produktionsvand mest muligt. Miljøstyrelsen udarbejder i samarbejde med Energistyrelsen og hver af operatørerne en redegørelse om mulighederne for yderligere injektion i undergrunden af produktionsvand og andre muligheder for reduktion af udledningerne af olie med produktionsvand.

 

Luftemissioner

·         Operatørerne er fra 1. januar 2005 omfattet af den danske kvoteordning for CO2-udledning og vil ogsÃ¥ være omfattet af den ny nationale allokeringsplan for perioden 2008-12 og bidrager dermed forholdsmæssigt til den danske klimastrategi.

·         PÃ¥ grundlag af den gennemførte kortlægning af NOx emissioner i Danmark vil der blive gennemført en analyse af de tekniske og økonomiske muligheder for at offshore-sektoren i lighed med andre sektorer kan bidrage til Danmarks gennemførelse af NEC-direktivet.

 

Miljøledelse og miljørapportering

·         Operatørerne indfører senest i 2006 miljøledelse med et certificerbart system eller anden lignende ordning. SÃ¥fremt der vælges en anden lignende ordning skal en uafhængig tredjepart verificere overholdelse af lovgivningens krav til miljørapportering og mÃ¥lemetoder.

·         Operatørerne udarbejder hver især og med start senest for Ã¥ret 2006 en Ã¥rlig miljørapport, som gøres offentlig tilgængelig. Rapporten redegør for miljøpÃ¥virkninger som følge af olie- og gasproduktionen, herunder udledning af stoffer til hav og atmosfære.

 

Tilsyn og beredskab

·         Operatørerne gennemfører med start senest i 2006 en Ã¥rlig certificering af offshore laboratorier efter nærmere aftale med Miljøstyrelsen.

·        Miljøstyrelsen vil fortsat føre aktivt tilsyn med operatørernes pÃ¥virkning af havmiljøet. Dette tilsyn vil blive synliggjort gennem en Ã¥rlig tilsynsrapport, der fremsendes til Folketinget og offentliggøres pÃ¥ Miljøstyrelsens hjemmeside fra tilsynsÃ¥ret 2006.

 

Evaluering

Offshorehandlingsplanen vil blive evalueret i foråret 2007.

 



[1] OSPAR: Oslo-Paris havmiljøkonventionen for Nordøstatlanten incl. Nordsøen