Natur

J.nr. BLS-3129-00030

 

Den 31. juli 2008

 

 

 

 

 

 

 

Notat til Folketingets Europa-udvalg og Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg om Europa-Kommissionens åbningsskrivelse 2006/4993: Svar på åbningsskrivelse om mangelfuld anvendelse af habitatdirektivet (92/43/EØF) ved planlægning af motorvej i Sønderjylland

     

Europa-Kommissionen har på baggrund af en klage den 6. juni 2008 sendt en åbningsskrivelse til Danmark i en konkret sag om planlægning af en motorvej fra Kliplev til Sønderborg. Kommissionen mener, at Danmark har tilsidesat de forpligtelser, der følger af habitatdirektivets artikel 6, stk. 3.

 

Linjeføringen skærer gennem et hjørne af området omkring Hostrup Sø (Natura 2000-område nr. DK009X058) på et sted, hvor der er intensivt dyrket landbrugsland, passerer tæt forbi et mindre skovområde (Tralskov) i Rinkenæs Skov m.v. (Natura 2000-område nr. DK009X068) og passerer i nogen afstand nord om Nybøl Nor i området Flensborg Fjord og Nybøl Nor (Natura 2000-område nr. DK009X064).

 

Kommissionen peger på 3 forhold i sagen, hvor de danske myndigheder angiveligt ikke skulle have handlet i overensstemmelse med artikel 6, stk. 3. Der er således efter Kommissionens opfattelse ikke foretaget en tilstrækkelig vurdering af virkningen på Natura 2000-områder af

 

1) trafikstøjens påvirkning af de fuglearter, som områderne er udpeget for at beskytte

2) yderligere tilførsel af kvælstof fra vejen og trafikken til et område, der i forvejen modtager kvælstof over de kritiske niveauer

3) sænkning af grundvandet i anlægsperioden.

 

Kommissionen mener, at det er i strid med habitatdirektivet og EF-domstolspraksis, hvis myndighederne har givet deres tilslutning til projektet, når der på ovennævnte punkter er tvivl om, hvorvidt projektet kan skade de beskyttede områder. Det skal således på bedste videnskabelige grundlag uden rimelig tvivl kunne afvises, at projektet vil skade de udpegede områder.

 

Det godkendte projekt er justeret i forhold til det projekt, som klagen retter sig mod

I forbindelse med kommunalreformen er vejprojektet pr. 1. januar 2007 overgået fra amt til Transportministeriet, der har ansvaret for videre planlægning og realisering af vejprojektet. 

 

Projektet har siden overdragelsen undergået en række justeringer, som bl.a. især har været begrundet i de forpligtelser, der følger efter habitatdirektivet med særlig fokus på direktivets artikel 12 om strengt beskyttede arter. Miljøministeriet v/By- og Landskabsstyrelsen har endvidere efter justering af projektet den 17. marts 2008 truffet afgørelse efter naturbeskyttelseslovens § 20 og godkendt vejprojektet med en række yderligere justeringer. Det er denne afgørelse, der er de danske myndigheders endelige tilslutning til projektet.

 

Revurdering af det justerede projekt i lyset af Kommissionens kritik

De danske myndigheder har i lyset af Kommissionens åbningsskrivelse revurderet projektet på de 3 punkter, hvor Kommissionen anser habitatdirektivet for overtrådt.

 

De danske myndigheder kan efter denne revurdering af projektet i lyset af Kommissionens kritikpunkter afvise, at vedtagelsen af vejprojektet i sin nuværende form er i strid med habitatdirektivets artikel 6, stk. 3, med henvisning til at:

 

1) Ingen af fuglearterne på udpegningsgrundlaget er relevante i forhold til trafikstøjpåvirkning eller har levesteder indenfor influenszonen fra støj fra vejen.

 

2) VVM’ens beregninger af, at Natura 2000-områderne ikke påvirkes af kvælstoftilførsel, er bekræftet.

 

3) Det er en misforståelse, at den oprindelige, midlertidige grundvandssænkning ville medføre skade på området. Grundvandssænkningen er udtaget af det reviderede projekt.

 

 

Regeringen har besvaret Kommissionens åbningsskrivelse i overensstemmelse med det ovenfor anførte.