MILJØstyrelsen                                                                        1. juli 2008  Â
Pesticider og genteknologi                                                         J. nr.
                                                                                                                 NSH
Kommissionen foreslår, at aktivstofferne tralkoxydim, epoxiconazol, fenpyroximat, fenpropimorph, abamectin og imidacloprid optages på bilag I til direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler.
Hvis forslagene bliver vedtaget, vil det betyde, at stofferne optages på bilag til bekæmpelsesmiddelbekendtgørelsen. Forslagene har ingen økonomiske konsekvenser for borgerne og kun marginale konsekvenser for staten og erhvervsliv. Det er ikke muligt umiddelbart at vurdere konsekvenserne af forslagene for miljøbeskyttelsesniveauet.
Foreløbige forslag til Kommissionsdirektiver “Draft Commission Directive amending Council Directive 91/414/EEC to include tralkoxydim, epoxiconazole, fenpyroximate, fenpropimorph, abamectin and imidacloprid as active substance†er fremsendt eller forventes fremsendt til medlemsstaterne.
Forslagene har hjemmel i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler artikel 6, som fastlægger, at aktivstoffer skal optages på bilag I til direktivet.
Nogle af forslagene er blevet drøftet på arbejdsgruppemøde i Kommissionsregi den 19. – 20. maj 2008.
Forslagene forventes at komme til afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed den 10.-11. juli 2008. De skal vedtages i komitéprocedure efter forskriftsprocedure (1999/468/EF, art. 5).
Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen direktiverne. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller udtale sig mod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny.
Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede direktiverne.
Da stofferne har været på markedet i EU før den 26. juli 1993, er baggrunden for forslagene direktivets artikel 8, stk. 2, hvorefter alle aktivstoffer, der var på markedet i EU før den 26. juli 1993 skal vurderes.
De foreløbige forslag drejer sig om eller forventes at dreje sig om optagelse af aktivstofferne tralkoxydim, epoxiconazol, fenpyroximat, fenpropimorph, abamectin og imidacloprid på bilag I (positivlisten) til direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler.
Stofferne er blevet vurderet af en medlemsstat, og vurderingen er derefter behandlet i mindre ekspertgrupper og endelig i arbejdsgrupper under Kommissionen eller i arbejdsgrupper under EFSA (Den Europæiske Fødevaresikkerheds Autoritet), hvor alle EU-landes pesticidmyndigheder har deltaget. Disse vurderinger har resulteret i ovennævnte forslag, der har til hovedformål at optage aktivstofferne på bilag I til direktiv 91/414/EØF.
EFSA har udarbejdet en konklusionsrapport[1] over risikovurderingen af stofferne.
I følge udkast til vurderingsrapport, der kommer til at høre til direktivforslagene, har vurderingerne af stofferne ud fra de i bilag IV angivne anvendelsesområder vist, at det kan antages, at stofferne og midler indeholdende disse stoffer opfylder betingelserne i henholdsvis artikel 4 og artikel 5 i direktiv 91/414/EØF for optagelse på bilag I; dvs. at der ikke er uacceptable effekter på sundhed og miljø.
De angivne anvendelsesområder er:
Aktivstof |
Anvendelsesområde |
Tralkoxydim |
Ukrudtsbekæmpelse i korn |
Epoxiconazol |
Svampebekæmpelse i korn og roer |
Fenpyroximat |
Bekæmpelse af mider i vin, kernefrugt og bønner |
Fenpropimorph |
Svampebekæmpelse i korn, roer og solsikker |
Abamectin |
Insektbekæmpelse i citrus, salat og tomat |
Imidacloprid |
Insektbekæmpelse i tomat |
Når medlemsstaterne efterfølgende skal vurdere plantebeskyttelsesmidler indeholdende stofferne, skal der ifølge udkastet til vurderingsrapport for nogle af stofferne tages særligt hensyn til visse risici. Det kan f.eks. være risikoen for udvaskning til grundvandet af aktivstoffet og dets nedbrydningsprodukter, risiko for vandmiljøet, eller risiko for sprøjteførere. Det vil endvidere være angivet, at der om nødvendigt skal indføres risikobegrænsende foranstaltninger.
Tralkoxydim, epoxiconazol, fenpyroximat, fenpropimorph, abamectin og imidacloprid har ikke været til høring i den Videnskabelige Komité for Planter eller Panelet for Plantesundhed, Plantebeskyttelsesmidler og Restkoncentrationer heraf, da EFSA eller Kommissionen ikke har fundet det nødvendigt at stille specifikke spørgsmål om stofferne og vurderingerne.
Optagelse af stoffet på bilag I til direktiv 91/414 betyder, at Danmark forpligter sig til at acceptere fødevarer og foder med restindhold af stoffet, idet der i medfør af artikel 4, stk. 1, litra f i direktiv 91/414 bliver fastsat harmoniserede maksimalgrænseværdier for stoffet på en række afgrøder. Disse grænseværdier vil blive vurderet i forbindelse med, at de optages i særskilte direktiver.
Kommissionen har ikke redegjort for nærhedsprincippet. Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger af en allerede vedtaget rådsretsakt, hvorfor Regeringen vurderer, at forslagene er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
Hvis forslagene bliver vedtaget, vil stofferne blive optaget på bilag 7 til bekendtgørelse nr. 533 om bekæmpelsesmidler.
Der er godkendt midler med tralkoxydim, epoxiconazol, fenpyroximat, fenpropimorph, abamectin og imidacloprid i Danmark. Midler med tralkoxydim er godkendt til ukrudtsbekæmpelse i korn, midler med epoxiconazol er godkendt til bekæmpelse af svampesygdomme i korn og bederoer, midler med fenpyroximat er godkendt til bekæmpelse af mider i æbler, pærer, jordbær og prydplanter, midler med abamectin er godkendt til insektbekæmpelse i prydplanter i væksthuse, og midler med imidacloprid er godkendt til bekæmpelse af insekter ved bejdsning af roe frø og kartofler, til bekæmpelse af gåsebillelarver i græsplæner og til bekæmpelse af insekter i prydplanter, tomat og agurk i væksthuse. Midler med fenpropimorph er godkendt til bekæmpelse af svampesygdomme i purløg, og vandopløselige midler med fenpropimorph er godkendt i korn, mens midler med fenpropimorph i midler med opløsningsmidler ikke har kunnet godkendes i korn i Danmark pga. uacceptabel eksponering af sprøjteføreren.
Økonomiske og administrative konsekvenser:
Hvis stofferne optages på bilag I, forventes direktiverne at træde i kraft 1. januar 2009 og at skulle være implementeret et halvt år efter ikrafttrædelsen. 4 år efter ikrafttrædelsen skal eventuelle danske godkendelser med tralkoxydim, epoxiconazol, fenpyroximat, fenpropimorph, abamectin og imidacloprid være vurderet på ny og eventuelt være ændret i overensstemmelse med direktivet.
Denne revurdering får marginale administrative konsekvenser for Miljøstyrelsen og erhvervslivet.
Der er i øvrigt ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for stat og kommuner.
Beskyttelsesniveau:Â
Det er ikke umiddelbart muligt at vurdere konsekvenserne for beskyttelsesniveauet i Danmark ved en optagelse af aktivstofferne på bilag I til direktiv 91/4141/EØF, idet effekten på beskyttelsesniveauet vil afhænge dels af, om der konkret søges om godkendelse af et middel med det pågældende aktivstof i Danmark, og dels af den efterfølgende nationale vurdering af, om midlerne kan godkendes under danske forhold.
Forslaget har været i høring i miljøspecialudvalget – det resulterede ikke i nogen kommentarer til forslaget.
Forslagene forventes vedtaget med kvalificeret flertal.
Ved behandlingen i EU er det vurderet, at der generelt er sikre anvendelser for stofferne tralkoxydim, epoxiconazol, fenpyroximat, fenpropimorph, abamectin og imidacloprid til de foreslåede formål.
Danmark er enig i denne vurdering for så vidt angår tralkoxydim, epoxiconazol, fenpyroximat, abamectin og imidacloprid.
Danmark er derimod uenig i, at der generelt er sikre anvendelser for fenpropimorph. For fenpropimorph lægger forslaget op til at optage stoffet, uanset at der ikke er vist sikker anvendelse for vandorganismer og for sprøjteførere. For fenpropimorph vurderes det, at eksponeringen af sprøjteføreren er uacceptabel. Dette skyldes, at fenpropimorph er fosterskadende, og det for sådant et stof er praksis i Danmark at anvende en højere sikkerhedsfaktor ved beregningen af AOEL-værdien. En AOEL-værdi fastsat efter dansk praksis ville derfor blive lavere end den, der er fastsat i EU-vurderingen, hvilket for fenpropimorph vil medføre en uacceptabel eksponering af sprøjteføreren efter den danske praksis for beregning af eksponering. Mht. effekter på miljøet, er der i EFSAs konklusion krav om yderligere undersøgelser for at belyse risikoen for udvaskning af en metabolit til grundvand. Det er endvidere påpeget, at risikovurderingen for jordlevende organismer ikke kan afsluttes, samt at der er høj risiko for vandlevende organismer, hvor selv en bufferzone på 20 m ikke yder tilstrækkelig beskyttelse. Danmark støtter derfor ikke optagelsen af fenpropimorph på bilag I.
Der er på EU-plan endnu ikke fastsat harmoniserede regler om beregning af den såkaldte AOEL-værdi (Acceptable Operator Exposure Level) eller modeller for beregning af den eksponering sprøjteførere eller arbejdere udsættes for under sprøjtningen eller ved arbejde med behandlede planter. I vurderingsrapporterne for henholdsvis tralkoxydim, epoxiconazol, fenpyroximat, fenpropimorph, abamectin og imidacloprid er der imidlertid angivet AOEL-værdier under bindende sundhedsmæssige værdier.
I lighed med den danske linie i tidligere forslag om optagelse af aktivstoffer på bilag I til direktiv 91/414/EØF, arbejder Danmark for, at Kommissionen afgiver en erklæring, der anfører, at AOEL-værdien ikke er bindende, såfremt der ikke er fastsat harmoniserede regler for fastsættelse af denne.
[1] Rapporterne er tilgængelige på EFSA’s hjemmeside http://www.efsa.eu.int/science/praper/conclusions/catindex_en.html