Forsvarsministeriet                                                                                                               20. juni 2008

Notat

vedrørende

Vessel Traffic Service

 

Indledning

Generelt har VTS tjenester (Vessel Traffic Service) til formål at assistere skibsfarten ved passage af vanskelige farvandsområder med henblik på at fremme sejladssikkerheden og beskytte havmiljøet. Såfremt VTS tjenesten er godkendt af FN’s internationale søfartsorganisation, IMO, skal alle skibe respektere og operere i henhold til de fastlagte retningslinjer herfor. Hvor en VTS tjeneste opererer, for eksempel indsejlingen til en havn, skal skibe følge de nationale regler for VTS tjenesten.

 

Ansvarsfordeling

Det er økonomi- og erhvervsministeren, der har bemyndigelse til at oprette VTS systemer, jf. § 6, nr. 3 i lov om sikkerhed til søs. Søfartsstyrelsen koordinerer og forestår forhandlingerne i IMO om godkendelse af VTS systemer i danske farvande. Samtidigt fastlægger styrelsen de danske regler for skibsfartens anvendelse heraf.

 

Forsvarsministeriet er ansvarlig for den operative drift af eksisterende skibstrafiktjenester i Danmark. Forsvarsministeriet har forhåndsudpeget Søværnets Operative Kommando som driftsansvarlig operativ VTS myndighed.

 

VTS Storebælt

VTS Storebælt blev oprindeligt etableret med det formål at beskytte Storebæltsforbindelsen i konstruktionsfasen samt beskytte det permanente anlæg mod påsejling. Oprindeligt fungerede VTS Storebælt derfor som ”informationsservice” overfor skibsfarten i området. Med baggrund i regeringens handlingsplan fra 2004 vedrørende øget anvendelse af lodser samt styrket overvågning af sejladssikkerheden foreslog Danmark i 2006 i IMO regi at udvide VTS Storebælts geografiske område og at indføre sejladsvejledning af skibsfarten i området. Med virkning fra 1. oktober 2007 er VTS Storebælts ansvarsområde således udvidet til at strække sig fra et område ca. 15 sømil syd for Storebæltsbroen til i nord at omfatte området ved Hatter. Samtidig er der indført sejladsvejledning, således at skibsfarten nu i højere grad kan blive vejledt igennem de vanskelige områder ved Storebæltsbroen, Hatter samt Agersø.

Søværnets Operative Kommando forestÃ¥r driften af VTS Storebælt i henhold til de herfor indgÃ¥ede aftaler med Sund og Bælt A/S. Opgaven løses fra et VTS Center i Korsør, som rÃ¥der over afviserfartøj.

VTS Øresund

Med udgangspunkt i regeringens handlingsplan fra 2004 har Farvandsvæsenet påbegyndt et bilateralt pilotprojekt med landbaseret sejladsvejledning i Øresund sammen med den svenske myndighed, Sjöfartsverket. På dansk side gennemfører Farvandsvæsenet projektet i tæt samarbejde med Søværnets Operative Kommando og Søfartsstyrelsen.

 

Det overordnede mål med pilotprojektet er at undersøge mulighederne, forudsætningerne og konsekvenserne ved at etablere et obligatorisk VTS system, som yder informationstjeneste samt individuel sejladsvejledning i hele Øresund. VTS Øresund påbegyndte den operative drift den 15. august 2007 som et frivilligt system, der tilbyder information til skibe ved gennemsejling. VTS Øresund dækker indledningsvis området syd for Ven til nord for Falsterbo Rev og er placeret i Malmø og bemandet med danske og svenske VTS operatører.

 

En bilateral aftale mellem Sverige og Danmark om pilotprojektet blev underskrevet den 16. maj 2007 og vil frem til en eventuel implementeringsfase fungere som grundlag for den daglige drift af VTS Øresund.

 

På baggrund af erfaringerne fra pilotprojektet forventes Farvandsvæsenet medio 2008 at udarbejde en rapport, der vil indeholde en anbefaling om, hvorvidt VTS Øresund bør indføres som et permanent obligatorisk VTS system. Såfremt det besluttes at indføre VTS Øresund, er det Søfartsstyrelsen der på vegne af de danske myndigheder og i samarbejde med Sjöfartsinspektionen i Sverige vil koordinere en anmodning til IMO, som skal medvirke til at gøre systemet obligatorisk. I forbindelse med beslutningen om at indføre VTS Øresund permanent skal der tages stilling til udgifterne forbundet hermed, idet det bemærkes, at udgifter til VTS Øresund ikke er indeholdt i det nugældende forsvarsforlig.

 

Øvrige VTS projekter

På nuværende tidspunkt er der ikke iværksat yderligere VTS projekter i danske farvande. En dansk – tysk myndighedsgruppe med deltagelse af Søfartsstyrelsen og Farvandsvæsenet har siden 2005 samarbejdet med brokonsortiet Femern Bælt A/S om retningslinjer for udarbejdelse af en risikoanalyse i forbindelse med sejladssikkerhedsmæssige forhold ved en fast forbindelse over Femern Bælt. Medio 2006 indgik brokonsortiet en aftale med en konsulentgruppe, som skal forestå risikoanalysen. Konsulentgruppens arbejde forventes færdigt sidst i 2008 eller i begyndelsen af 2009. Da Femern Bælt er et internationalt gennemsejlingsfarvand, skal eventuelle forslag om risikoreducerende tiltag som skibsmelde-, skibstrafiktjeneste- og skibsrutesystemer godkendes af IMO.