NOTAT

 

 

 

 

 

 

miljøskibenes levetid                                                                                                                        

Baggrund

Som opfølgning på samrådet i Miljø- og Planlægningsudvalget den 26. marts 2008 beskriver nærværende notat den forventede levetid for de nuværende miljøskibe.

 

Miljøskibene er underlagt søværnets 1. Eskadre i Frederikshavn med base i henholdsvis København og Korsør. Skibene er inddelt i to divisioner hver bestående af en SUPPLY-klasse, en SEATRUCK-klasse og et mindre miljøskib (MILJØ101/102).

 

I hver af de to divisioner er METTE MILJØ og MARIE MILJØ (SEATRUCK – klassen) kontinuerlig på en times varsel, og GUNNAR THORSON og GUNNAR SEIDENFADEN (SUPPLY- klassen) er hver på 16 timers varsel.  

 

Til miljøskibene hører desuden tre pramme, der kan indsættes i samarbejde med et af de andre skibe. Den opsamlede olie kan i et indsatsområde pumpes over i prammene, der kan rumme 300 tons hver. Prammene er placeret i København, Korsør og Frederikshavn.

 

Endelig er et nyt lægtvandsmiljøfartøj indgået i operativ tjeneste i 2008.  Fartøjets opgave er bekæmpelse af mindre olieforureninger tæt under kysten på vanddybder indtil ca. 0,6 meter samt deltagelse i undersøgelsesopgaver.

 

Neden for gennemgås de respektive skibsklasser, idet der for de enkelte klasser anføres en vurdering af deres levetid.

 

Det skal bemærkes, at spørgsmålet om eventuel erstatning af de nuværende havmiljøskibe forventes drøftet i forbindelse med det kommende forsvarsforlig.

 

 

 

 

GUNNAR THORSON og GUNNAR SEIDENFADEN

Miljøskibene GUNNAR THORSON og GUNNAR SEIDENFADEN (SUPPLY-klassen) blev begge bygget på Ørskov Christensens Stålskibsværft A/S i Frederikshavn i 1981.

 

 

Skibenes hovedopgave er at bekæmpe olieforurening i indre danske farvande samt i Østersøen og Nordsøen. Denne opgave løses ved udlægning/bjærgning af flydespærringer, inddæmning af olie på havoverfladen, opsamling af olie fra havoverfladen med grab, skimmer og lignende. Den opsamlede olie kan opbevares i indbyggede tanke eller overføres til flydende containere. Herudover kan enhederne transportere oliebekæmpelsesmateriel samt fungere som ledelsesfartøj og kommunikationscenter ved større bekæmpelsesaktioner. Enhederne har meget begrænset kapacitet til bekæmpelse af kemikalieudslip og er ligeledes begrænsede i bekæmpelsen af olieforurening i gasfyldt havområde idet de ikke kan gøres gastætte. Skibene kan derfor ikke opnå tidssvarende, civil godkendelse for olieforureningsbekæmpelsesskibe.

 

Gennem periodiske eftersyn er skrog og maskineri løbende vedligeholdt, men materiellet påvirkes dog i stigende grad af nedslidning. Ligeledes medfører alderen stigende logistiske problemer ved fx tilvejebringelse af reservedele. Vedligeholdelsesomkostningerne forventes derfor at stige markant i takt med enhedernes ældning og nedslidning.

 

Enhedernes levetid vurderes at række frem til ca. 2015.

 

METTE MILJØ og MARIE MILJØ

De to mindre miljøskibe METTE MILJØ og MARIE MILJØ (SEATRUCK-klassen) er begge bygget på Nykøbing Mors Værft A/S i 1980. Skibene er begrænset til kystnære operationer.

 

 

Skibenes hovedopgave er at bekæmpe olieforurening og assistere ved olieforurening i indre danske farvande. Denne opgave løses ved udlægning/bjærgning af flydespærringer, inddæmning/opsamling af olie på havoverfladen, opbevaring/transport af opsamlet olie, transport af oliebekæmpelsesmateriel, bugsering/slæbning af oliepramme samt bjærgning/transport af kemikalietromler. Enhederne er godkendte til bekæmpelse af olieforurening i gasfyldt havområde, og er derfor sikkerhedsmæssigt tidssvarende for så vidt angår civile krav til olieforureningsbekæmpelsesskibe.

 

Gennem periodiske eftersyn er skrog og maskineri løbende vedligeholdt, men materiellet påvirkes i stigende grad af nedslidning. Skibenes alder medfører stigende logistiske problemer ved fx tilvejebringelse af reservedele ligesom vedligeholdelsesomkostningerne forventes at stige markant i takt med enhedernes ældning og nedslidning.

 

Enhedernes levetid vurderes at række frem til ca. 2015.

 

MILJØ 101 og MILJØ 102

De mindre fartøjer MILJØ 101 og MILJØ 102 (MILJØ-klassen) er bygget i 1977. Fartøjerne har ikke selv tankkapacitet om bord. Imidlertid kan disse gøre brug af flydetanke til opsamling af olie. De mindste miljøskibe anvendes primært til hurtig udrykning for undersøgelse af rapporterede uheld og olieobservationer i nærområdet i danske farvande.

 

MILJØ-klassen:

Enheder:                  MILJØ 101 (Korsør)

                                MILJØ 102 (København)     

Afleveret:                 1977

Max fart:                  15 knob

Aktionsradius:           Ca. 150 sømil

Pæletræk:                Ca. 3 tons

Længde overalt:       16,4 meter

Bredde:                    4,3 meter

Dybgang:                1,9 meter

Kapacitet

lastcontainer:           0,4 m3

Opsamlingsgrej:       Minimax 10, siskovle

                        

 

 

Fartøjernes opgaver er derudover bekæmpelse af mindre olieforureninger på kyststrækninger med lave vanddybder, undersøgelsesopgaver samt at virke som støttefartøj for SUPPLY- og SEATRUCK-klasserne. Fartøjerne har tilladelse til sejlads i indre danske farvande.

 

Gennem periodiske eftersyn er skrog og maskineri blevet vedligeholdt løbende, men materiellet påvirkes dog i stigende grad af nedslidning. Vedligeholdelsesomkostningerne forventes derfor at stige markant i takt med enhedernes fortsatte ældning. Fartøjernes operative værdi er begrænset.

 

Samlet vurderes enhederne levetid at række frem til ca. 2012.

 

MILJØ 103

Et nyt lægtvandsmiljøfartøj (MILJØ 103) er indgået i operativ tjeneste i 2008.

 

LÆGTVANDSMILJØFARTØJ:

Enheder:                  MILJØ 103 (Korsør)

                                                     

Afleveret:                 2008

Max fart:                  20 knob

Aktionsradius:           Ca. 150 sømil

Længde overalt:       16,4 meter

Bredde:                    4,3 meter

Dybgang:                0,6 meter

                               

 

Fartøjets opgave er bekæmpelse af mindre olieforureninger tæt under kysten på vanddybder indtil ca. 0,6 m samt deltagelse i undersøgelsesopgaver.

 

Fartøjet levetid rækker til efter 2030.

 

PRAMME

De tre oliepramme MS201, MS202 og MS203 er bygget i 1980. Prammene udgør et vigtigt element i lagerkapaciteten for opbevaring af opsamlet olie.

 

 

Prammenes opgaver er at opbevare og transportere opsamlet olie samt transportere oliebekæmpelsesmateriel.

Gennem periodiske eftersyn er prammene blevet vedligeholdt løbende, men påvirkes dog i stigende grad af nedslidning. Vedligeholdelsesomkostningerne forventes derfor at stige i takt med prammenes ældning.

Samlet set vurderes prammenes levetid at række frem til ca. 2025.