Byer

J.nr. BLS-3129-00022

Ref.  ANMMA

 

 

 

 

UDKAST

 

 

 

Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets miljø- og planlægningsudvalg om åbningsskrivelse om VVM-direktivet

 

Danmark har den 7. april 2008 modtaget en åbningsskrivelse i sag nr. 2003/4980 om Rådets direktiv nr. 85/337/EØF af 27. juni 1987 om vurdering af visse offentlige og private projekters indvirkning på miljøet (herefter benævnt VVM-direktivet).

 

Kommissionen finder, at Danmark har tilsidesat de forpligtelser, der påhviler landet i henhold til artikel 4 og bilag III.

 

Åbningsskrivelsen har oprindelse i en klage indgivet til Kommissionen i 2003 over de dengang gældende VVM-bestemmelser for så vidt angår husdyrbrug. Åbningsskrivelsen omfatter herudover VVM-direktivets gennemførelse i den nugældende lov om miljøgodkendelse af husdyrbrug. I denne lov er VVM-bestemmelserne integreret med miljøgodkendelsen (herunder IPPC-direktivets krav) og enkelte planlovsbestemmelser.

 

Kommissionen anfører for det første, at Kommissionen ikke er i stand til at få et klart billede af det system (VVM), der gælder i Danmark.

 

Regeringen anfører i svaret, at der er indført en helt ny lovgivning, der samlet implementerer VVM-direktivet og IPPC-direktivet på husdyrbrugsområdet. Dermed er der tale om et helt nyt reguleringsregime på området, hvorved direktivets enkelte bestemmelser ikke overalt gengives ordret. Regeringen mener, at det samlet set er en fordel at integrere VVM-direktivets bestemmelser og øvrige krav til miljøgodkendelsen, når lovgivningen derved sikrer, at alle miljøkrav, herunder også VVM-direktivets krav, bliver overholdt. Regeringen redegør i svaret for den lovgivning, der var gældende på det tidspunkt, hvor klagen blev indgivet. Regeringen redegør herudover for den nugældende lovgivning for husdyrbrug.

 

Derudover anfører Kommissionen, at det ikke kan garanteres, at alle relevante kriterier i VVM-direktivets artikel III tages i betragtning ved vurdering af ansøgning om godkendelse efter den nugældende lovgivning.

 

Regeringen redegør i svaret for, at alle relevante kriterier i VVM-direktivets bilag III, i overensstemmelse med VVM-direktivets artikel 4, stk. 3, er taget i betragtning i husdyrgodkendelseslovgivningen. Heri indgår de krav, der stilles til kommunernes vurdering, herunder inddragelse af den tilgængelige viden i kommunerne.

 

Kommissionen anfører endvidere, at der efter den nugældende lovgivning, ved vurderingen af mindre anlæg eller ved udvidelse eller ændring af disse tilsyneladende mangler en vurdering af de kumulative effekter.

 

Regeringen mener, at der i lovgivningen er taget højde for, at der foretages en vurdering af de kumulative effekter, både over for eksisterende forhold og over for projekter.

 

I svaret anmodes Kommissionen om et møde med henblik på en generel drøftelse af sagen.

 

Åbningsskrivelsen er besvaret i overensstemmelse med ovenstående.