|
|
|
Folketingets Energipolitiske Udvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            22. april 2008 J nr.             |
|
Energipolitisk Udvalg har i brev af 5. marts 2008 stillet mig følgende spørgsmål 97, alm. del, som jeg hermed skal besvare.
"Vil ministeren fra relevant hold – såvel offentligt som privat – indhente oplysninger, der kan informere om vedligeholdelsesniveauet for den danske vindmøllepark, herunder tal der belyser om eftersyns- og serviceterminer overholdes?"
Energistyrelsens Sekretariat for Godkendelsesordningen for Vindmøller er ikke i besiddelse af oplysninger om vedligeholdelsesniveauet for den danske vindmøllepark. Energistyrelsen har derfor taget kontakt til Danmarks Vindmølleforening, DONG og Vattenfall og anmodet om bidrag til brug for besvarelse af spørgsmålet.
Vindmølleforeningen har hertil oplyst, at vedligeholdelsesniveauet på de ca. 3.900 vindmøller, foreningen har kendskab til, generelt er højt. Det er kun meget få vindmøller, der ikke serviceres 2 gange årligt af fabrikanten eller af et uafhængigt servicefirma.
Danmarks Vindmølleforening er via deres medlemmer vidende om, at ikke alle serviceeftersyn er udført til tiden, og foreningen har gjort fabrikanter og servicefirmaer opmærksom på, at det er vigtigt, at service udføres som forskrevet i serviceforskrifterne.
Â
DONG Energy har oplyst, at de har ca. 350 vindmøller på land i Danmark. Styringen af drift og vedligeholdelse af vindmøllerne er integreret i DONG Energy’s forretningssystem (SAP), som bl.a. omfatter drift og vedligeholdelse af alle produktionsanlæg. Serviceeftersyn udføres 2 gange årligt på samtlige DONG Energy’s vindmøller på land, dog udføres der kun en gang årligt eftersyn af møllernes sikkerhedsfunktioner.
DONG Energy foretager selv de regelmæssige serviceeftersyn på vindmøllerne, og montørerne udfylder et skema som dokumentation for udført service, som kan forevises til såvel interne som eksterne inspektører (auditører) i forbindelse med certificeringsinspektioner.
Vattenfall har oplyst, at Vattenfall driver ca. 410 vindmøller i Danmark.
Møllerne serviceres henholdsvis af vindmøllefabrikanterne, uafhængige servicefirmaer og af eget personale. Uanset hvem, der servicerer møllerne, styres servicen af Vattenfall, bl.a. via SAP-PM, som er det system Vattenfall har valgt at anvende til planlægning og opfølgning af servicering af vindmøllerne.
Â
Møllerne serviceres i henhold til de serviceforskrifter, som vindmøllefabrikanterne har udstedt for den enkelte vindmølletype (generelt 2 gange årligt) og ud fra de erfaringer, som Vattenfall har opbygget ved servicering af vindmøller gennem mange år.
Som jeg allerede tidligere har oplyst udvalget om med brev af 29. februar 2008 har jeg som følge af vindmøllehavarierne i februar 2008 bedt Energistyrelsen (Sekretariatet for Godkendelsesordningen) tage skridt til justeringer på området for teknisk godkendelse af vindmøller og bl.a.  sikre, at det af fremtidige type- og projektgodkendelser tydeligt fremgår, hvilke krav til løbende vedligeholdelse, der indgår som forudsætninger for de udstedte godkendelser af vindmøller.
Herudover vil Det Rådgivende Udvalg for Godkendelsesordningen sammen med servicebranchen drøfte, hvorledes krav til løbende service og vedligeholdelse af vindmøller skal udformes med henblik på at sikre, at alle vindmøller fremover får foretaget den nødvendige service og vedligeholdelse på en kvalitetsmæssig forsvarlig måde, bl.a. gennem en certificeringsordning af de virksomheder, der gennemfører eftersyn af vindmøllerne. Dette forventes gennemført med virkning fra 1. juli 2008.
Â
Connie Hedegaard