En dårlig sag for
Danmarks løvskove
Notat til Folketingets Miljø og
Planlægningsudvalg
Martin Einfeldt og Hans
Hedegaard, Dansk Skovforening, 25. april 2008
Tak for lejligheden til at
præsentere Skovforeningens forslag til fremme af biodiversiteten i Danmarks
skove på seminaret 4. april 2008.
Som aftalt følger her et notat om
de særlige problemer som habitatdirektivets artikel 12-beskyttelse vil medføre
for Danmarks løvskove.
Problemets årsag
Habitatdirektivet kræver en streng
og umiddelbar beskyttelse af arterne nævnt i direktivets bilag 4.
Det gælder ogsÃ¥ 12 flagermusarter som findes overalt i Danmarks løvskove.Â
Disse flagermus er hverken sjældne eller truede. En særlig beskyttelsesindsats er derfor helt overflødig,
og da den samtidig har en række negative konsekvenser for fremtidens løvskov,
er den direkte uklog.
Og hvad værre er: EF-domstolen og
EU-Kommissionen kræver en umiddelbar retlig beskyttelse der har karakter af de
generelle forbudsbestemmelser i naturbeskyttelseslovens §3. Det vil sige
forbudsbestemmelser der begrænser ejerens hidtidige muligheder for at udnytte
træproduktionen. Og den §3-lignende beskyttelse betyder samtidig at Danmark
ikke må betale skovejerne for at følge disse retlige bindinger fordi det vil
blive betragtet som ulovlig statsstøtte.
Det er i modsætning til Danmarks
vellykkede gennemførelse af habitatdirektivets beskyttelse Natura 2000-områder
hvor ejerne selv skal yde en aktiv plejeindsats for at bevare områdernes
gunstige bevaringsstatus. Det giver staten mulighed for at betale ejerne og
dermed motivere dem til at skabe flere naturværdier i fremtiden.
Konsekvenser
Den biologisk set unødvendige
beskyttelse af flagermus kommer til
at koste skovejerne penge, arbejde og mistet frihed:
Dele af træproduktionen går tabt
(fx hvis gamle løvtræer ikke må fældes), og ejerne får en løbende administrativ
byrde med at sikre at forpligtelsen overholdes samt med anmeldelser og forespørgsler til myndigheder inden
der fældes i løvskovene.
Og beskyttelsen nedbryder
skovejernes tillid til systemet: Værdier konfiskeres, og ejerne påføres nye og
nytteløse omkostninger. Dette politiske indgreb vil modvirke skovejernes
motivation til at konvertere nåleskov til løvskov. Stik imod 20 års dansk
skovpolitik og stik imod hensynet til flagermusene.
Danmark må finde kreative løsninger
I Danmark er alle parter enige om
at sagen er gal.
Skovforeningen og Danmarks
Naturfredningsforening har i 2007 forslået
en anden model for beskyttelsen hvor
juraen er skruet sammen så psykologien kommer til virke: Lodsejerne gøres til
medspillere i stedet for modspillere. Det er klart den bedste og fremtidssikrede måde at beskytte natur på,
også for de arter som habitatdirektivet vil beskytte.
Miljøministeren og By- og
Landskabsstyrelsen har erkendt problemet, men ser ingen vej udenom
habitatdirektivet og dermed erstatningsfrie indgreb. Vi må nu blot håbe at
Ministeren og By- og Landskabsstyrelsen kan gennemføre artikel12-beskyttelsen
så lempeligt som muligt.
Under alle omstændigheder må
Danmark finde måder at kompensere skovejerne for tabet så ejerne bliver
motiveret til fortsat at dyrke løvskov inden for habitatdirektivets rammer.
Den langsigtede løsning er at få
revideret det 16 år gamle direktiv. Det bør skrives om så der ikke kræves en
streng beskyttelse af arter i lande hvor disse allerede har en gunstig
bevaringsstatus. Så vil jordejerne motiveres til at fremme naturværdier i
stedet for at undgå dem. Det vil være en værdig sag for Danmark at forfølge.
Den uheldige status
Men på kort sigt truer altså ændringer
af skovloven og naturbeskyttelsesloven som gør alle parter til tabere:
Skovejerne bliver motiveret til at
plante nåletræer i stedet for løvtræer.