|
Den professionelle transport er
klar til at omstille sig, men til hvad?Transportområdet har flere teknologiske udviklingsmuligheder for at
imødekomme politiske ønsker, men hvad er politikernes højeste prioriteter på
langt sigt og er der særlige udviklingsspor, som bør følges på mellemlangt
sigt?
Konferencen har primært fokus på den diesel drevne professionelle transport.
Kan følgende 10 mål prioriteres
politisk?
- Minimeret afhængighed af udenlandske leverancer når den danske olie
slipper op?
- Imødekomme de løbende krav fra EU om vedvarende energi i transportsektoren
- Størst mulig reduktion af lokale emissioner (støj, røg og partikler)?
- Størst mulig reduktion af klima-skadelige emissioner (CO2, NO x, røg og
partikler)?
- Lavere energiforbrug per transportenhed
- Offentlig transport omstilles til elektrisk drift (F.eks. 10 % per
Ã¥r)
- Mest muligt vedvarende energi til transport
- Mest muligt vindenergi til transport
- Omstilling af transportområdet skal følge de mest bæredygtige
teknologispor.
- Sikre stabilt afgiftsprovenu i overensstemmelse med skattestoppet?
De fleste fagfolk er enige med Energistyrelsen om, at fremtidens
transportmidler bliver baseret på elektrisk fremdrift med en energilager
ombord i transportmidlet. For den professionelle transport vil en fuld
omstilling dog først ske på langt sigt. Men hvordan imødekommes så kravene
til reduceret emission, lavere omkostninger, mindre afhængighed af fossil
olie o.s.v.?
- Hvilke teknologiske veje kan udviklingen tage frem til 2010, 2015, 2020 og
2025?
- Hvilke af målene er sværest at nå, og hvad kan vi gøre for at nå målene?
- Hvor hurtigt kan biobrændsler fortrænge fossilt be nzin og diesel?
- Hvor hurtigt kan hybrid fortrænge rene forbrændingsmotor drivlinier?
- Hvordan kan omstillingen fremmes?
- Hvad er CO2 effekten ved de forskellige teknologier.
- Stigende oliepriser tyder på ressourceknaphed i forhold til stigende
efterspørgsel. Får vi forsyningssikkerhed med VE?
Program:
09.30 Velkommen
Dagens ordstyrer: Michael Svane, formand for Transport Økonomisk
Forening.
09.45 Clean vehicles - A
success story
Stockholm Stad har gennem mange år aktivt arbejdet med at reducere
miljøeffekterne af trafik i den svenske hovedstad.
Med udgangspunkt i Stockholm giver Gustaf Landahl en status på problemerne og
hvad der kan gøres med tilgængelig teknologi. (Oplægget bliver holdt på
engelsk)
10.25 Københavns Kommunes
arbejde med renere brændstoffer
Oplæg ved Birte Busch Thomsen, Teknik- og Miljøforvaltningen,
Københavns Kommune
Københavns kommune arbejder på at inddrage batteri/brint biler i den
kommunale vognpark. Hvad er baggrunden for kommunens initiativer, hvilke
resultater forventes der og hvilken proces kræver det fra offentlige
myndigheder at gå foran?
Hvad ønsker kunderne? –offentlige og professionelle brugere
Nye miljøkrav i byer, bæredygtighed, CO2 reduktionskrav, filtre, Ad-Blue og
kraftigt stigende dieselpriser sætter operatørerne under pres for at finde
billigere miljørigtigt brændstof eller meget længere per liter. Hvornår kan
køretøjerne imødekomme disse ønsker?
10.55 Pause
11.15 Bæredygtig transport i
trafikselskaberne
Oplæg fra Lars Oksbjerre; FynBus
Hvad betyder bæredygtig transport for trafikselskaberne og deres kunder?
11.30 Kan køretøjerne opfylde de mange nye
krav?
Oplæg ved Lars Overgaard; Scania Busser
Alternative brændstoffer og længere på literen – kan man købe sådanne
køretøjer? Hvornår?
11.55 Tungere transport med
ønske om CO2 reduktion og mere VE?
Oplæg fra Claus Broge Jensen, TNT
TNT har et mål om at reducere CO2 emissionen globalt. Nogle overvejelser om
fremtidens transport.
12.20 Frokost i Snapstinget
13.00 Waste 2 Value – andengeneration
biodiesel baseret på affald
Oplæg ved Svend Lykkemark, olieselskabet OK amba.
Overgangsteknologier eller løsning? – Biobrændstoffer til transport
På langt sigt vil også professionelle køretøjer blive udstyret med hybrid eller
ren elektrisk fremdrift. Omstillingen af den professionelle køretøjsflåde kan
strække sig over mere end 30 år. Hvilke alternativer har vi til diesel i den
mellemliggende periode for at kunne nå de nationale og internationale mål for
vedvarende energi til transport og specifikke CO2 emissioner?
13.20 Fordele ved
vejtransport på gas- nu og i fremtiden
Oplæg ved Asger Myken, DONG Energy
Naturgaskøretøjer er kommercielt tilgængelig teknologi, som kan implementeres
nu, og reducere udledningen af CO2, NOx og partikler. Samtidigt kan
naturgaskøretøjer bane vejen for indfasning af biogas, som har et stort
potentiale for indførsel af vedvarende energi i transportsektoren. Kan vi
forvente at se gasbiler i Danmark?
13.45 Findes der alternativer
til diesel for professionel transport?
Oplæg Kjeld Nørregaard/ Programleder Elektrisk Transport på
Teknologisk Institut
Elektrisk Transport er måske den langsigtede løsning, men hvor langt er vi
f.eks. med E85; E95; DME; Hybrid, batterier og brint i dag og hvordan ser
fremtidsperspektiverne ud?
14.15 Kan transportområdet
bidrage til de danske reduktionsmål i 2015 og 2025?
Oplæg ved Jørgen Henningsen, medlem af VE-Net bestyrelsen.
VE-Net giver et bud på hvad transportområdet kan bidrage med, energi til
transpor t samt nogle anbefalinger til betingelser for en gunstig udvikling.
14.40 Pause
15.00 Panel diskussion med
inviterede politikere indenfor miljø og energi (ordførere)
Hvad ønsker politikerne?
3 minutters â€Ã¥bningstale†fra politiske deltagere.
- Hvilke krav til transportområdet finder panel deltagerne mest påkrævede
eventuelt med udgangspunkt i de 10 punkter i deres.
Forsøg gerne at prioritere de 3 vigtigste og de 2 mindst vigtige udsagn.
Spørgsmål fra salen.
16.20 Opsamling af dagens
indlæg
– hvor er der behov for en indsats?
16.30 Farvel og tak for i dag
Tid:
Tirsdag d. 27. maj 2008 kl. 09.30 – 16.30
Sted:
Fællessalen på Christiansborg.
Pris:
1000 kr. for TØF-medlemner (ex. moms)
Prisen for ikke-medlemmer tillægges 500 kr. hvilket svarer til et års TØF-kontingent.
Ring evt. til sekretær Karen Boyd på 77 30 33 00 for yderligere information.
Tilmelding:
Tilmelding via www.toef.dk senest torsdag d. 22. maj 2008.
Afmelding:
Afmelding skal ske skriftligt via mail. Sker afmelding senere end d.
13. maj 2008 tilbageholdes 50% af gebyret. Ved afmelding senere end d.
20. maj 2008 betales fuld pris.
Afmeld TØF-mail:
Hvis du ikke længere ønsker at modtage mails fra
os kan du framelde
mailservice her.
|