J.nr. BLS-401-00216

 

Den

 

 

Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. AR og AS stillet af Folketingets Udvalg for Miljø og Planlægning.

 

Spørgsmål AR: Vil ministeren redegøre for, hvordan det kan gå til, at Miljøministeriet endnu ikke har færdiggjort udpegningen og planerne for de nødområder, der skal anvendes til de skibe, der er ved at synke på trods af, at dette skulle være sket senest i februar 2004?

 

Spørgsmål AS: Vil ministeren redegøre for, hvad skiftende miljøministre har foretaget sig for at sikre, at Danmark kunne leve op til sine forpligtelser om at udpege nødområder og udarbejde planer for deres anvendelse, som vi har været omfattet af siden februar 2004?

 

 

Svar

Jeg vil tillade mig at besvare begge spørgsmål samlet.

 

Jeg fik en præsentation af sagen ret kort tid efter min tiltrædelse, og jeg har udtrykt helt klart, at det er meget kritisabelt, at sagen endnu ikke er bragt i orden. Det er ikke godt nok.

 

Derfor har jeg også lagt vægt på, at sagen hurtigst muligt bringes på plads. By- og Landskabsstyrelsen, der overtog sagskomplekset pr. 1. oktober 2007, er derfor i gang med at forberede et lovforslag, som jeg forventer at fremsætte til oktober. De har samtidig fået lavet en pilotplan for et enkelt nødområde, og de har netop indgået kontrakt med en rådgiver om udarbejdelse af de resterende planer.

 

 

Indholdsmæssigt handler denne sag om, at der er gjort et stykke arbejde i ministeriet, som ikke i tide er fulgt til dørs med en formalisering i lovgivningen.

 

22 nødområder i de danske farvande blev efter et grundigt forarbejde og en omfattende høringsproces i forhold til de berørte områder forhåndsudpeget i februar 2004 på baggrund af et EU-direktiv.

 

Det er også en del af direktivforpligtelsen at udarbejde planer for nødområderne. Dette er beklageligvis heller ikke sket endnu, bl.a. fordi Miljøstyrelsen undervejs i arbejdet stødte på en række komplicerede erstatningsretlige og juridiske problemer.

 

Først i 2007 blev der for alvor taget fat i sagen, og i det forgangne år er der brugt mange ressourcer i ministeriet på at få den bragt på plads.

 

Miljøstyrelsen satte et større udredningsarbejde i gang sidste forår, der blev afsluttet med en redegørelse til den daværende miljøminister ultimo september 2007. Den nærmere analyse viste bl.a., at der ved udpegning af nødområder ikke ændres ved det erstatningsretlige billede, der gælder inden udpegningen.

 

Analysen viste også, at det var nødvendigt med en klar lovhjemmel til endeligt at udpege nødområderne og at udarbejde planerne.

 

Jeg forventer derfor som nævnt at fremsætte lovforslag om ændring af havmiljøloven i starten af næste folketingssamling, og forventer at udkast til nødområdeplanerne vil foreligge samtidig med fremsættelsen af lovforslaget.

 

Endelig synes jeg det er værd at bemærke, at selvom den formelle gennemførsel ikke er på plads, så virker nødområderne tilsyneladende fint i den virkelige verden.

 

Det er Søværnets Operative Kommando (SOK), der først og fremmest er involveret i nødområdernes benyttelse, idet det er SOK, der har kontakten til skibene.

 

SOK har oplyst, at man har anvendt nødområderne flere gange i den forløbne tid.

 

Der har - trods de manglende planer - ingen problemer været.