|
Erhverv |
Den 15. april 2008 |
|
|
|
|
Resumé af rapport om opdatering af vurdering af anvendelse af SCR-katalysatorer på tunge køretøjer som virkemiddel til nedbringelse af NO2-forureningen i de største danske byer
Som opfølgning på vedtagelsen af lovforslaget om miljøzoner i december 2006 udarbejdede DMU for Miljøstyrelsen en rapport med en vurdering af SCR-katalysatorer (Selective Catalytic Reduction) som virkemiddel til nedbringelse af NO2 forureningen i de største danske byer.
Luftforureningen i de større byer falder langsommere end forudsat i forbindelse med vedtagelsen af EU-direktivet om luftkvalitet i 1999. Det skyldes blandt andet stigningen i antallet af dieselkøretøjer. Luften er ikke blevet mere forurenet, den er bare ikke blevet renere så hurtigt som oprindeligt forudset.
Det vurderes at grænseværdien for NO2 på 40 µg/m3, der skal overholdes alle steder i EU i 2010 ikke vil kunne overholdes uden yderligere tiltag, hverken i Danmark eller i det øvrige EU.
De anvendte værdier for det direkte udslip af NO2 fra de nyeste tunge køretøjer (Euro V og VI) var usikre, og for at sikre et godt grundlag er beregningerne nu blevet gentaget med nye og mere sikre input-data og med nye scenarier. Endvidere forventes en større andel af dieselpersonbiler end forudsat i de første beregninger. Tidligere forventedes en stabilisering af nyvognssalget på ca. 25% dieselpersonbiler, men andelen af dieselbiler i nyvognssalget er allerede større. Derfor er de nye beregninger baseret på en stabilisering på 40% dieselbiler i nyvognssalget, som i dag anses for mere realistisk.
I forbindelse med rapporten er der lavet fremskrivninger af NO2-koncentrationen på 138 meget trafikerede gadestrækninger i København og på Frederiksberg for årene 2010, 2012, 2015, 2017 og 2020. Der er desuden lavet fremskrivninger for forskellige tiltags indvirkning på NO2-koncentrationen i år 2010, 2015 og 2020. Rapportens resultater beskrives i det følgende.
Fremskrivningerne viser, at der i år 2010 uden yderligere tiltag vil være overskridelser af grænseværdien for NO2 på 81 gadestrækninger. I de følgende år reduceres antallet af overskridelser som følge af fornyelse af vognparken. Dermed vil antallet af overskridelser af grænseværdien være faldet til 24 i år 2015 og 1 i år 2020.
Ved at stille krav om eftermontering af SCR-katalysatorer på tunge køretøjer i miljøzonen vil den gennemsnitlige NO2-koncentrationen falde 9% i år 2010, og således at der vil være overskridelser på 49 gadestrækninger i 2010 og 11 gadestrækninger i 2015. Omkostningerne vil være i størrelsesordenen 400 mio. kr.
Der er yderligere lavet fremskrivninger for et teoretisk scenarium, hvor der stilles krav om, at alle dieselkøretøjer får monteret SCR-katalysatorer. Dette er ikke er teknisk muligt for personbiler, og i det kommende virkemiddelkatalog vil andre tiltag derfor blive undersøgt. Dette teoretiske scenarium skal derfor blot ses som en vurdering af effekten af at sænke alle dieselkøretøjers NOx-udslip med 80%. Dette sænker den gennemsnitlige koncentration med 21% til 32,8 µg/m3. Der er dog stor variation gadestrækningerne imellem, og på trods af dette vidtgående tiltag vil der være en overskridelse af grænseværdien på 10 af de undersøgte gadestrækninger i år 2010 og på 4 gadestrækninger i år 2015.
Det er dog vigtigt at notere, at fremskrivningerne er lavet ud fra den bedst tilgængelige viden. Der er naturligvis usikkerhed pÃ¥ mange faktorer, hvoraf de vigtigste er dieselandelen af personbiler, meteorologien, mængden af trafik, samt udslippet af NO2 fra det enkelte køretøj. PÃ¥ trods af usikkerhederne rykker det ikke ved konklusionen om, at forureningen gennem den almindelige udskiftning af vognparken under alle omstændigheder er for nedadgÃ¥ende. Â