Notat

4. marts 2008

J.nr.

Ref.

 

 

Side 1/2

 

 

EU-Kommissionens forslag til CO2 reduktioner fra personbiler -

samspil mellem vægt og emissionsloft

 

EU-kommissionen foreslår, at emissionsloftet for den enkelte bil gøres afhængig af dens vægt således, at biler der vejer over 1.289 kg – svarende til gennemsnittet for solgte biler i 2006 – må udlede over 130 g CO2/km og biler, der vejer mindre skal udlede under 130 g CO2/km.

 

Med baggrund heri, har EU-Kommissionen regnet sig frem til sammenhængen mellem vægt og CO2-emission, der skal sikre at den gennemsnitlige CO2-udledning fra nyregistrerede biler i 2012 overholder loftet på 130 g CO2/km. Forholdet er gengivet ved en ret linje jf. nedenstående figur:

 

 

Figur 1. Forholdet mellem bilens vægt og emissionsloftet ifølge forslaget

 

 

De parametre, der får en indflydelse på den rette linjes hældning er bl.a. hvor meget vægten af den enkelte bil får lov til at slå igennem på reduktionskravet. I den forbindelse omtaler EU-Kommissionen i sin konsekvensvurdering en procentsats, som angiver hvor meget vægten slår igennem på emissionsloftet for den enkelte bil.

 

Eksempelvis vil en 100 % kurve svare til, at nyregistrerede biler i 2012 skal gennemføre den samme procentvise reduktion af deres udslip, for at overholde loftet på 130 g/km.

 

Hvis man derimod taler om en 0% kurve, vil vægten ikke have nogen indflydelse, og alle biler må maksimalt udlede 130 g CO2/km – svarende til en vandret linje.

 

EU-Kommissionsforslaget tager udgangspunkt i en 60 % kurve som betyder, at vægten "slår igennem" med 60%, hvorved tunge biler skal reducere mere end lettere biler.