4. marts 2008
Side 1/2 |
EU-Kommissionens forslag til CO2 reduktioner fra personbiler -
samspil mellem vægt og emissionsloft
EU-kommissionen foreslår, at emissionsloftet for den enkelte bil gøres afhængig af dens vægt således, at biler der vejer over 1.289 kg – svarende til gennemsnittet for solgte biler i 2006 – må udlede over 130 g CO2/km og biler, der vejer mindre skal udlede under 130 g CO2/km.
Med baggrund heri, har EU-Kommissionen regnet sig frem til sammenhængen mellem vægt og CO2-emission, der skal sikre at den gennemsnitlige CO2-udledning fra nyregistrerede biler i 2012 overholder loftet på 130 g CO2/km. Forholdet er gengivet ved en ret linje jf. nedenstående figur:
Figur 1. Forholdet mellem bilens vægt og emissionsloftet ifølge forslaget
Â
De parametre, der får en indflydelse på den rette linjes hældning er bl.a. hvor meget vægten af den enkelte bil får lov til at slå igennem på reduktionskravet. I den forbindelse omtaler EU-Kommissionen i sin konsekvensvurdering en procentsats, som angiver hvor meget vægten slår igennem på emissionsloftet for den enkelte bil.
Eksempelvis vil en 100 % kurve svare til, at nyregistrerede biler i 2012 skal gennemføre den samme procentvise reduktion af deres udslip, for at overholde loftet på 130 g/km.
Hvis man derimod taler om en 0% kurve, vil vægten ikke have nogen indflydelse, og alle biler må maksimalt udlede 130 g CO2/km – svarende til en vandret linje.
EU-Kommissionsforslaget tager udgangspunkt i en 60 % kurve som betyder, at vægten "slår igennem" med 60%, hvorved tunge biler skal reducere mere end lettere biler.