Bilag A.
Strategi for tilpasning til klimaændringer i Danmark
Oversigt over de institutioner, der har sendt høringssvar, deres kommentarer og forslag til ændringer samt konklusioner og handling:
Institution |
Kommentarer og ændringsforslag |
Konklusion og handling        |
Allerød Kommune
|
Positiv: â€relevant at fokusere pÃ¥ klimatilpasning†1. Ønske om at tydeliggøre forskellige aktørers rolle. 2. Ønske om standarder for kommunerne til dimensionering af kloakkerne. 3. Ønske om central regulering af udledning af næringsstoffer og miljøfremmede stoffer fra landbruget. 4. Ønsker at revurdere kommunens forpligtelser i relation til vandafledning. 5. Ønsker central analyse af hvilke investeringer i redningsmateriel, der er mest hensigtsmæssige. |
Ad 1) Klimatilpasningsstrategien er fra flere sider blevet rost for sin klarhed og gode struktur, som netop er med til at fastholde og afklare myndighedsansvaret i de enkelte sektorer. Ad 2) Anbefalingerne i Spildevandskomiteens Skrift 27 er allerede nævnt i afsnit 3.2. By- og Landskabsstyrelsen, der er den centrale myndighed på området, vurderer, at det næppe vil være hensigtsmæssigt med centralt fastsatte krav og næppe et generelt kommunalt ønske. Ad 3) Med hensyn til landbrugserhvervets udledninger kan der henvises til VMP III, samt pesticidhandlingsplanen, som de centrale styringsredskaber i relation til disse udledninger. Begge planer står foran en midtvejsevaluering. Ad 4) By- og Landskabsstyrelsen er opmærksom på problemstillingen og der er indledt en dialog mellem parterne, herunder de berørte lodsejere. Ad 5) Beredskabsstyrelsen og de kommunale redningsberedskaber foretager løbende analyser, som bidrager med viden af denne karakter. Beredskabsstyrelsen vil overveje, hvordan indhentet ny viden kan gøres tilgængelig såvel direkte for redningsberedskabets forskellige aktører og evt. på den planlagte klimatilpasningsportal: www.klimatilpasning.dk.
|
ATV
|
Positiv: â€Regeringens strategi er et væsentligt skridt pÃ¥ vejen, men strategien vil ansvarligt kunne gøres mere ambitiøs, fremadrettet og forpligtende.†1. Behov for mere viden. Videnopbygning bør være retningsgivende for en mere ambitiøs indsats. 2. Behov for strategier og handlingsplaner med konkrete foranstaltninger. 3. Koordineringsenheden for klimatilpasningsforskning mÃ¥ ikke udvikle sig til en central forskningsenhed. 4. Anbefaler at informationsindsatsen indgÃ¥r som et opgaveelement pÃ¥ højeste ledelsesniveau. 5. Behov for lovgivning pÃ¥ Byggeri- og AnlægsomrÃ¥det baseret pÃ¥ scenarier for fremtiden. 6. Drikkevandskvaliteten bør sikres gennem kortere opholdstid i ledningsnettet. 7. Behov for beslutninger om bekæmpelse af invasive arter. 8. Behov for udarbejdelse af tilsvarende tilpasningsstrategier for Grønland og Færøerne. |
Ad 1) Videnopbygning i form af retningsgivende cases forventes offentliggjort på den kommende klimatilpasningsportal: www.klimatilpasning.dk. Ad 2) Flere sektorer er allerede i gang med handleplaner, som indeholder konkrete foranstaltninger; fx nye vejregler og afvandingsnormer inden for Vejsektoren. Ad 3) Enig Ad 4) Videnscenteret og klimatilpasningsportalen refererer til det nye tværgående Koordineringsforum for Klimatilpasning (KoK), der som udgangspunkt forventes at bestå af repræsentanter fra sektorministerierne på direktionsniveau. Ad 5) Det er korrekt, at der i dag i normer omkring fx vind- og snelast tages udgangspunkt i historik. Den nuværende strategi har imidlertid en tidshorisont for tiltag i de kommende 10 år, og i den periode er der næppe behov for skærpede krav til nybyggeriets bygningsstatiske formåen, idet de stigninger, der p.t. er udsigt til inden for en 100-års periode, er begrænsede og usikkerheden stor. I afsnit 3.2 er der dog peget på tiltag, som sigter på at imødegå de problemer, der er påpeget. Hvis det senere viser sig, at klimaeffekterne bliver større end dem, der er lagt til grund for strategien, kan der blive behov for at vurdere den gældende lovgivning mht. det forventelige klima. Ad 6) Dette er et meget konkret ønske, som ikke kan imødekommes uden en række nærmere tekniske og samfundsøkonomiske vurderinger. Ad 7) Miljøministeriets handlingsplan mod invasive arter, der er under udarbejdelse, forventes at indeholde forslag til virkemidler, der kan danne grundlag for beslutninger om bekæmpelse af uønskede invasive arter. Ad 8) Regeringen er opmærksom på, at Grønlands Hjemmestyre har taget initiativ til en øget indsats for at sikre rettidig klimatilpasning. Der er ikke på nuværende tidspunkt tilsvarende initiativer i gang på Færøerne.
|
Brønderslev Kommune
|
Kritisk: â€Strategien lider gennemgÃ¥ende under mangel pÃ¥ konkrete mÃ¥l, delmÃ¥l, tidsfrister og handlinger.†1. Ønsker henvisning til forsigtighedsprincippet jf. Maastricht traktaten, som DK tilsluttede sig i 1992. 2. Ønsker større fokus pÃ¥ land- og skovbrugets centrale rolle som arealforvaltere, herunder mulighederne for at opnÃ¥ synergi med tiltag, der begrænser udslip af drivhusgasser eller øger optag i jord og biomasse. 3. Ønsker bedre planlægning og regulering af aktiviteter især i kystzonen. 4. Ønsker større spændvidde i strategiens klimascenarier, bl.a. med henvisning til IPCC, som angiveligt nævner havniveaustigninger pÃ¥ 5-7 meter. 5. Ønsker krav om grønne tage. 6. Ønsker krav om at lodsejere fÃ¥r pligt til at fjerne invasive arter som fx bjørneklo pÃ¥ linje med reglerne for flyvehavre |
Ad 1) De i strategien omtalte tilpasninger til klimaændringerne tilstræbes at modvirke de risici, som klimaændringerne kan udgøre for liv og sundhed i Danmark. Ad 2) Indsatsen for at reducere udledningen af drivhusgasser er omfattet af Regeringens generelle Klimastrategi (se www.fm.dk) og den nationale allokeringsplan (se www.mst.dk), hvortil der er/vil blive henvist i strategiens Indledning Ad 3) Der henvises til strategiens afsnit 3.8 Planlægning i den fremtidige arealanvendelse, hvoraf det fremgår, at der allerede eksisterer en række planlægningsværktøjer, som tager hånd om denne problematik, Ad 4) Det oplyses, at bl.a. IPCC vurderer, at de nævnte havniveaustigninger anses for usandsynlige inden for en 1000 års tidsskala. Ad 5) Den nye mulighed for krav om lavenergibyggeri i lokalplaner er fra 2007, så erfaringer hermed bør indhentes, inden ordningens utilstrækkelighed kan vurderes. Den konkrete udmøntning af regeringens energiplan 2025 pågår. Ved byggelovgivningens nye energikrav fra 2006 blev energiforbrug til køling inddraget i den fastsatte energiramme. Ad 6) Lov om drift af landbrugsjorder indeholder bestemmelser om bekæmpelse af uønskede plantearter, herunder kæmpebjørneklo og flyvehavre. Loven er pt. under lovovervågning.
|
Danmarks Miljøundersøgelser, Århus Universitet
|
Positiv
|
Ad 1) Det fremgår af strategien, at enheden vil få mulighed for at søge flerårige strategiske forskningsmidler til udførelse af koordineringsopgaven, som i øvrigt er klart defineret i strategiens afsnit 5 Ad 2) Strategien peger ikke specifikt på oprettelse af en ny forskningsenhed. Derimod peges der flere steder på nødvendigheden af at integrere også den samfundsøkonomiske forskning i de eksisterende forskningsmiljøer. Ad 3) Enig.
|
Danmarks Natur- Fredningsforening
|
Positiv overfor indsatsen, men kritiserer, at strategien ikke er konkret nok 1. Opfordrer til, at regeringen udarbejder overordnede rammer for grønt netværk 2. Sikre vandmiljøet gennem konkrete initiativer 3. Udarbejde risikokort for havstigninger 4. Igangsætte en sårbarhedsanalyse for landsdele og lokaliteter som grundlag for arbejde med at styrke naturens robusthed 5. Anbefaler at indføre klimaforandringer som en obligatorisk miljøfaktor i miljøforvaltningen 6. Optrappe overvågning af kommunernes overholdelse af kystbestemmelserne 7. Anbefaler, at klimaforandringer indgår som en obligatorisk miljøfaktor (foreslår krav til 1. generations kommuneplaner/regionplaner) 8. Foreslår lovforslag, der forbyder byplanlægning i havne og lavtliggende risikoområder, hvis der ikke foreligger grundige forudgående analyser. 9. Ønsker initiativer som sikre at der ikke sker en øget belastning af vandmiljøet med N, P og pesticider som følge af klimaændringer.
|
Ad 1) Regeringen arbejder allerede med grønne netværk i naturforvaltningen, såvel nationalt som internationalt Ad 2) Forslaget vurderes allerede at være omfattet af planlovens § 5b, stk.1, pkt. 2 Ad 3) I medfør af det kommende Oversvømmelsesdirektiv forventes risikokort udarbejdet, som også inkluderer risiko for havniveaustigninger. Ad 4) Det indgår ikke i kommissoriet for klimatilpasningsstrategien, at der skal udarbejdes selvstændige sårbarhedsanalyser for afgrænsede geografiske områder. Der henvises til de generelle sårbarhedsanalyser i strategiens afsnit om natur, herunder afsnit i kataloget, samt underliggende baggrundsrapporter. Ad 5) Det er
regeringens vurdering, at klimaforandringer som emne vil indgå i mange
kommende kommuneplaner. Som anført i klimatilpasningsstrategien vil de
statslige myndigheder løbende vurdere, om der er et behov for at fremsætte
anbefalinger, hvorfor dette vil være et punkt af særlig interesse i
forbindelse med vurderingen af den nye generation af kommuneplaner. Ad 7) Der henvises til pkt. 5. Ad 8) Den enkelte
kommune har i dag planlægningskompetence for såvel by- og landzonen som
sommerhusområderne, jf. planloven. At forbyde planlægning for byudvikling i
særlige områder må bero på en konkret vurdering af de lokale terrænmæssige
forhold. Kommunerne kan allerede med planlovens § 15, stk. 2, pkt. 15
lokalplanlægge for friholdelse af arealer, som kan blive udsat for
oversvømmelse. Ad 9) 1) Med hensyn til landbrugserhvervets udledninger henvises til VMP III, samt pesticidhandlingsplanen, som de centrale styringsredskaber i relation til disse udledninger. I det kommende evaluerings arbejde i 2008 af henholdsvis Pesticidplan 2004-09 og VMP III vil klimaændringer indgÃ¥ som en af flere faktorer. Endvidere vil implementeringen af vandrammedirektivet medvirke til at sikre ’god økologisk tilstand’ i vandløb, søer og kystvande. Af regeringsgrundlaget fremgÃ¥r, at â€â€¦ Regeringen vil fremlægge konkrete forslag til, hvordan de nye vandmiljømÃ¥l skal nÃ¥s omkostningseffektivt og mÃ¥lrettet i en Vandmiljøplan IV, herunder ved ekstensivering af landbrugsdriften i Ã¥dale. En Vandmiljøplan IV skal tage højde for erfaringerne fra Vandmiljøplan III og for EU’s landbrugspolitikâ€.
|
Dansk Energi |
Positiv 1. Ønsker løbende tilpasning af energiproduktion til forbrug. 2. Ønsker at styrke forskningen inden for såvel modvirkning af som tilpasning til klimaændringer. |
Ad 1) Dette forventes sektoren selv at kunne planlægge ud fra eksisterende scenarier inden for eksisterende rammer. Ad 2) Dette ønske kan kun imødekommes delvist inden for eksisterende rammer. Der henvises i øvrigt til forskningsrådenes hjemmesider (www.fist.dk) + energiforskning, se: http://www.ens.dk/sw3064.asp
|
Danske Regioner
|
Positiv: â€hilser initiativet velkomment, men ønsker sÃ¥vel visioner som konkrete forslag i strategien†1. Ønsker jordforureningslovens paragraf 6 udvidet til ogsÃ¥ at omfatte trusler mod vandmiljømÃ¥lsætninger. 2.  Ønsker eksisterende ordninger for miljøkonsekvensvurderinger revideret. 3. Ønsker infrastruktur og trafikplanlægning inddraget i strategien.
|
Ad 1) Dette spørgsmål må afvente en nærmere juridisk analyse Ad 2) Dette spørgsmål tages op under afsnit 3.7, hvor revision af bl.a. miljøkonsekvensvurderinger er nævnt som en specifik mulighed. Ad 3) Der henvises til den kommende betænkning fra Regeringens Infrastrukturkommission, som bl.a. indeholder et afsnit om dette emne.
|
Dansk Erhverv
|
Positiv: â€et rosværdigt og fremsynet initiativ.†1. Er især bekymret for erhvervsvirksomheder, der ligger udsat i forhold til fx stigende vandstand. Ønsker statslig finansiering for at undgÃ¥ lukning af virksomheder med udsat beliggenhed.
|
Ad 1) Det indgår p.t. ikke i strategien, at der kan ydes statslig bistand til enkeltvirksomheder uanset deres beliggenhed, hvilket i øvrigt også ville være i modstrid med reglerne under EU’s indre marked. |
Dansk Fjernvarme
|
Positiv 1. Ønsker mulighed for at fjernkølingsaktiviteter for kommunalt ejede fjernvarmeselskaber konkret udmøntes i lovgivningen. 2. Ønsker at der tages hensyn til de restriktioner og muligheder, den generelle danske energi- og miljøpolitik giver, når der udvikles samfundsøkonomiske modelværktøjer.
|
Ad 1) Arbejdet med evt. ændring af lovgivning pågår i Energistyrelsen, der er central myndighed. Dette emne forventes at indgå i forhandlingerne om en kommende energistrategi. Ad 2) Udviklingen af samfundsøkonomiske model- og analyseværktøjer vil naturligvis ske inden for gældende lovgivningsmæssige rammer. |
Dansk Industri
|
Positiv: â€fornuftig†1. Ønsker central sikring af at klimatilpasning rent faktisk foretages og prioriteres i fx kommunerne. 2. PÃ¥peger at der er behov for at styrke Offentlig-Privat- Partnerskab især i relation til infrastrukturelle investeringer og en optimal drift heraf.
|
Ad 1) Det er det nye tværgående Koordineringsforum for Klimatilpasning (KoK), der får det overordnede, centrale ansvar for at overvåge implementeringen af klimatilpasningsstrategien. Ad 2) Der henvises til den kommende betænkning fra Infrastrukturkommissionen. |
Dansk Ornitologis Forening
|
Positiv: 1. Ønsker en sÃ¥kaldt â€naturkvalitetsanalyse†2. Ønsker en helt anden kvalitativ og kvantitativ stillingtagen til naturaspekterne i strategien. |
Ad 1) Der er ikke på FFL08 afsat midler hertil og i øvrigt vil tiltaget skulle underkastes en samfundsøkonomisk analyse. Ad 2) Der henvises til MiM’s handlingsplaner på naturområdet og de netop offentliggjorte initiativer, som formedelst 130 mio. kr. vil føre til flere våde enge m.v.
|
DANVA
|
Overvejende positiv: â€glad†men mangler konkrete løsningsforslag, fordeling af ansvarsomrÃ¥der og finansiering. 1. Ønsker deltagelse i KOK og stiller gerne ekspertise til rÃ¥dighed. 2. Ønsker at kommuner og Beredskabsstyrelsen fastholdes pÃ¥ ansvaret for hÃ¥ndtering af oversvømmelser, nÃ¥r forsyninger har overholdt deres forsyningspligt. 3. Ønsker kloakforsyninger nævnt i separat afsnit pÃ¥ linje med Vand- og Energiforsyninger. 4. Ønsker anbefaling af separatkloakering for alle nybygninger pÃ¥ udmatrikulerede parceller. 5. Ønsker separatkloakering ved tilbygninger og evt. nedsivning til faskiner. 6. Ønsker varslingssystemer i byerne for oversvømmelser med blandet regn- og spildevand. 7. PÃ¥peger at renseanlæg overhovedet ikke er nævnt. 8. ForeslÃ¥r en formulering omkring ekstrem regn og sundhedsskadelige stoffer og mikroorganismer i afsnit 3.9 Sundhed. 9. ForeslÃ¥r en formulering side 22 som præciserer niveauet af overordnet styring pÃ¥ vandindvindingsomrÃ¥det. |
Ad 1) Der vil formentlig blive etableret en struktur under KoK, hvorved DANVA o.a. vil kunne indgÃ¥ i arbejdet Ad 2) Der er ingen tvivl om, at ansvaret for akut hÃ¥ndtering af oversvømmelser pÃ¥hviler redningsberedskaberne, nÃ¥r kloakforsyningsselskaberne har overholdt deres forsyningspligt. Ifm beredskabsplanlægning skal der imidlertid understreges, at Beredskabsstyrelsen ikke har et overordnet ansvar ift beredskabet pÃ¥ vand- og kloakomrÃ¥det. Dette pÃ¥hviler miljøministeren (jf. bl.a. sektoransvarsprincippet efter beredskabslovens § 24 og vejledningsforpligtelsen efter § 2). Beredskabsstyrelsen er enig i, at udarbejdelse af beredskabsplaner er en skattefinansieret offentlig opgave, men opgaven pÃ¥hviler primært den enkelte kommune, der har ansvaret for redningsberedskabet og for udarbejdelse af de nødvendige analyser, som kan indgÃ¥ i kommunens plan for den risikobaserede dimensionering af de kommunale redningsberedskaber. Ad 3) Ikke muligt pÃ¥ baggrund af det foreliggende kommissorium. Ad 4) Regeringens strategi undlader generelt at fremsætte sÃ¥ specifikke anbefalinger, uanset om forslaget giver god mening. DANVA er velkommen til at anbefale dette simple middel til kommunerne. Det er i øvrigt allerede i dag et krav, at byggeri (nybyggeri og tilbygninger) pÃ¥ steder med adskilt offentligt kloaksystem skal bygges med adskilt kloaksystem. Ad 5) Se pkt. 4. Ad 6) MÃ¥ afvente en nærmere analyse af de samfundsøkonomisk konsekvenser inden dette tiltag evt. inddrages. Ad 7) Dette er en fejl. Rensningsanlæg vil blive nævnt som en integreret del af afløbssystemet i afsnit 3.2 Ad 8) Der indsættes en formulering om ekstrem regn i afsnit 3.9 Sundhed. Ad 9) Det er korrekt at den spontane tilpasning i sektoren uden overordnet styring og planlægning ikke gælder vandindvinding med henblik pÃ¥ vanding. Derfor indsættes en præcisering vedr. den spontane tilpasning i afsnit 3.5 at denne â€skal ske inden for de til enhver tid gældende lovmæssige rammerâ€.
|
DHI
|
Positiv: â€et vigtigt og helt nødvendigt bidrag†1. Efterlyser økonomi for konkrete tilpasningstiltag. 2. Ønsker link til Regeringens handlingsplan for Miljøteknologi. 3. Ønsker at udvikle modeller, som kan oversætte data fra klimamodeller til konkrete anbefalinger. 4. Ønsker sektorspecifikke midler til dette formÃ¥l.
|
Ad 1) Der henvises til rapporter om samfundsøkonomiske cases og de to rapporter om risikoscreening i Ålborg og Roskilde kommuner. (se www.mst.dk). Ad 2) Afvises, idet en række andre planer med lige så stor ret kunne medtages. Ad 3) Det kan oplyses, at der bl.a. arbejdes med disse vigtige aspekter på såvel DMI som DTU. Ad 4) Under det Miljøteknologiske handlingsprogram kan der søges midler til udvikling af sådanne teknologier.
|
DONG Energy
|
Positiv: â€ros†1. Ønsker klimascenarier der kan anvendes i praksis ifm planlægning af langsigtede investeringer i energiinfrastruktur.
|
Ad 1) Disse scenarier vil blive gjort tilgængelige på klimatilpasningsportalen: www.klimatilpasning.dk. |
Energinet.dk
|
Positiv: â€kvittere for initiativet†1. Der opregnes en række risikoscenarier for de danske energidistributions net, som samlet set vidner om, at et ændret klima formodentlig ikke kun har â€ubetydelige konsekvenserâ€.
|
Ad 1) Formuleringen i strategiens afsnit 3.4 rettes til â€mindre betydeligeâ€. |
Esbjerg Kommune |
Kritisk 1. Påpeger at øget kloakkapacitet medfører større risiko for badevandskvaliteten. 2. Ønsker lovhjemmel til at tilbagebetale op mod 40 % af tilslutningsbidraget mod krav om lokal nedsivning.
|
Ad 1) Korrekt. Formuleringen i Afsnit 3.2 under kloakker rettes, så den bedre afspejler fordele og ulemper ved øget kloakkapacitet. Ad 2) Afvises. Det er By- og Landskabsstyrelsens vurdering, at kommunerne allerede i dag via spildevandsplanen kan udlægge områder til alternativ afledning af overfladevand, og der er allerede incitament i lovgivningen til at tilskynde til alternativ afledning, og det overvejes at øge dette incitament. Det kan være problematisk at indføre hjemmel til at kræve nedsivning. Hvis er ansvaret for oversvømmelsesproblemer på grunden, hvem skal lave dokumentationen osv. |
Forsikring & Pension
|
Positiv 1. Finder behov for en tæt dialog mellem forsikringsbranchen og regeringen samt kommuner og regioner for at finde de bedste løsninger for fremtiden
|
Ad 1) Enig i at en åben dialog er vejen frem |
FRI
|
Positiv: â€positivt at regeringen ser pÃ¥ emnetâ€. men der mangler mÃ¥lsætning, prioritering og forslag til konkrete handlinger fra centralt hold 1. PÃ¥peger behovet for at modernisere kloaksystemer og pÃ¥ sigt skille husspildevand og regnvand. 2. Ønsker at der stilles krav til udvikling af beredskab og forebyggelse i kommunerne. 3. Finder det stærkt problematisk, at strategien alene fokuserer pÃ¥, hvad der vil være realiserbart inden for 10 Ã¥r.
|
Ad 1) Det er allerede i dag et krav, at byggeri på steder med adskilt offentligt kloaksystem skal bygges med adskilt kloaksystem. Ad. 2) Beredskabsstyrelsen henleder opmærksomheden på, at der eksisterer visse minimumskrav for kommunalt redningsberedskab, men at formålet med bekg. Nr. 765 om risikobaseret kommunalt redningsberedskab var at give kommunerne større frihed til at tilpasse deres redningsberedskab efter de lokale behov. Kommunalbestyrelserne fastlægger i dag redningsberedskabets organisation, virksomhed, dimensionering og materiel på grundlag af en lokalt udarbejdet risikoprofil og det af kommunalbestyrelsen besluttede niveau for det kommunale redningsberedskabs opgavevaretagelse (serviceniveau). Ad 3) regeringen har besluttet, at strategien omfatter hvad der vil være realiserbart indenfor de kommende 10 år, men der vil selvfølgelig løbende være behov for at justere strategien.
|
Friluftsrådet
|
Positiv: â€glæde og tilfredshed med, at regeringen tager initiativ til at sætte gang i en udvikling, men efterlyser mere handling. Strategien lægger for stor vægt pÃ¥ ad hoc tilpasning†1. Anbefaler regeringen melder ud, hvorledes strategien i øvrigt skal følges op og hvorledes resultaterne skal anvendes. 2. Ønsker ikke at et øget skadedyrstryk imødegÃ¥s med flere pesticider. 3. Ønsker klar udmelding om at øgede produktionsmuligheder i landbruget ikke fører til øget iltsvind 4. Ønsker at der indbygges en folkelig komponent i Klimatilpasningsportalen 5. Gør opmærksom pÃ¥ den folkelige interesse i ny viden og at den forskningsfaglige strategi derfor udvides. 6. PÃ¥peger, at strategien pÃ¥ badevandsomrÃ¥det er helt utilstrækkelig. †|
 Ad 1) Tilpasningsstrategien indeholder de tiltag regeringen finder nødvendige pÃ¥ nuværende tidspunkt og regeringen vil naturligvis vurdere løbende, hvorledes strategien implementeres i praksis. Ad 2+3) Med hensyn til landbrugserhvervets udledninger henvises til VMP III, samt pesticidhandlingsplanen, som de centrale styringsredskaber i relation til disse udledninger. I det kommende evalueringsarbejde i 2008 af henholdsvis Pesticidplan 2004-09 og VMPIII vil klimaændringer indgÃ¥ som en af flere faktorer. Endvidere vil implementeringen af vandrammedirektivet medvirke til at sikre ’god økologisk tilstand’ i vandløb, søer og kystvande. Af regeringsgrundlaget fremgÃ¥r, at â€â€¦ Regeringen vil fremlægge konkrete forslag til, hvordan de nye vandmiljømÃ¥l skal nÃ¥s omkostningseffektivt og mÃ¥lrettet i en Vandmiljøplan IV, herunder ved ekstensivering af landbrugsdriften i Ã¥dale. En Vandmiljøplan IV skal tage højde for erfaringerne fra Vandmiljøplan III og for EU’s landbrugspolitikâ€. Ad 4) Portalen vil ogsÃ¥ komme til at henvende sig til borgere. Ad 5) Portalen forventes ogsÃ¥ at indeholde ny viden baseret pÃ¥ de nyeste forskningsresultater fra sÃ¥vel ind- som udland. Ad 6) Det nye badevandsdirektiv forventes i nogen grad at imødekomme denne kritik.
|
Greve Kommune
|
Positiv †stor interesseâ€
|
Ad 1) Vurderes på linje med henvendelsen fra DANVA Ad 2) Det vurderes, at dette ikke bør medtages i strategien, idet kommunen i begge tilfælde er myndighed. |
GTS |
Positiv. Bakker op omkring initiativet
|
Ad 1) Alle vil blive inddraget i implementering af strategien Ad 2) Samfundsøkonomiske analyser vil blive foretaget i forbindelse med den videre implementering Ad 3) Kommissoriet åbner ikke mulighed for dette. Der henvises i øvrigt til baggrundsrapporten om udenlandske erfaringer med klimatilpasning. Desuden vil der fremover ske en løbende videnhjemtagning fra udlandet og de vigtigste informationer vil blive gjort tilgængelige på www.klimatilpasning.dk. Ad 4) Der er ikke nogen restriktioner for, hvorfra viden til klimatilpasningsportalen skal komme Ad 5) Enig Ad 6) Når KoK træder sammen, vil der blive taget stilling til en underliggende struktur |
Hedensted Kommune |
Positiv: â€godt initiativâ€, men kritisk
|
Ad 1) Klimatilpasningsportalen etableres bl.a. med henblik på at give kommuner de rette værktøjer Ad 2) Afvises, men der vil blive taget stilling til en underliggende struktur Ad 3) Enig |
HORESTA |
Positiv, men mangler konkret handling. Vil gerne medvirke til videreformidling til deres medlemmer
|
Ad 1) Der ligger ikke umiddelbart i medfør af Oversvømmelsesdirektivet planer om at opdele DK i risikozoner |
KL
|
Påskønner initiativet, men har en række kritiske punkter
|
Ad 1) Byggeloven er ikke en miljølov og kan derfor ikke benyttes til at stille miljøkrav – det må andre lovgivninger tage sig af. Men byggeloven har allerede i dag krav om sundhedsmæssigt tilfredsstillende termiske forhold, og det skal ske inden for en fastsat energiramme. Så principperne er til stede for det ønskede vedrørende klimatilpassede løsninger. Der er i byggeloven metodefrihed til at opnå de stillede krav. Ad 2) Der kan peges på fx branchevejledninger, anvisninger fra byggeriets videncentre o.l og den nye klimatilpasningsportal, når den kommer. Ad. 3. Det er korrekt, at der ikke kan
fremsættes bindende retningslinier i "Oversigt over statslige interesser
i kommuneplanen". Ministeren har dog en række planlovmæssige
instrumenter og beføjelser, som der kan refereres til i den seneste
"oversigt". Ad 5) Finanstilsynet har ingen bemærkninger hertil Ad 6) Det bør indgÃ¥ i de overvejelser, der ligger til grund for projekteringen af veje i lavtliggende omrÃ¥der, om de kotemæssigt skal placeres højere af hensyn til risikoen for oversvømmelser. Risikoanalyser vil indgÃ¥ som et vigtigt beslutningsværktøj i planlægningen. Disse lægges til grund for overvejelser om risici skal søges minimeret eller elimineret Ad 7) Der stÃ¥r allerede â€især ældre og syge samt smÃ¥ børn kræver ekstra opmærksomhed, herunder i planlægningen af sundhedsberedskabetâ€. Ad 8) Der er i strategien ikke lagt op til i denne grad at gÃ¥ i detaljer pÃ¥ et enkelt omrÃ¥de Ad 9) Bemærkning tilføjes i afsnit 3.9 Sundhed Ad 10) Regeringens strategi vil ikke pÃ¥ dette stadium af processen pege pÃ¥ sÃ¥ specifikke anbefalinger, som det at gÃ¥ ind i detaljen omkring de enkelte ordninger i forhold til de specifikke klimaeffekter og enkelte naturtyper/arter. Ad 11) Jf. planlovens § 2, stk.2 kan ministeren â€i øvrigt i fornødent omfang afgive en redegørelse for de landsplanmæssige interesser i særlige emner til brug for den regionale udviklingsplanlægning og kommuneplanlægning. Ad 12) Enig. Regeringen er Ã¥ben overfor, at mange klimatilpasningsstrategiske aspekter forudsætter dialog. Ad 13) Enig. Regeringen er enig i, at
tværsektoriel samarbejde er en forudsætning for innovative og bæredygtige
løsninger. |
Kolding Kommune |
|
Ad 1) Der findes allerede i dag muligheder for at beskytte fx kældre mod risiko for oversvømmelse (højtvandslukker eller pumper), således at sundhedsaspektet kan iagttages. |
Københavns Kommune
|
Positiv
|
Ad 1) Portalen forventes at indeholde de beskrevne elementer. Ad 2) Det forventes at koordineringsenheden for klimatilpasning vil inddrage kommunale erfaringer i det omfang der kan skaffes ekstern finansiering til den type projekter. Ad 3) Kommunerne har allerede i dag med den eksisterende plan- og byggelovgivning mulighed for at stille krav til bygherrer. Ad 4) Se under KL pkt. 1. Ad 5) Byggeloven har allerede i dag krav om sundhedsmæssigt tilfredsstillende termiske forhold og det skal ske inden for en fastsat energiramme. SÃ¥ principperne er til stede for det ønskede vedrørende klimatilpassede løsninger. Der er i byggeloven metodefrihed til at opnÃ¥ de stillede krav. Ad 6) Det er allerede i dag et krav, at byggeri pÃ¥ steder med adskilt offentligt kloaksystem skal bygges med adskilt kloaksystem. Det er i dag muligt at benytte regnvand til visse sekundaformÃ¥l. Ad 7) Det kommende prisloft skal respektere sÃ¥danne initiativer. Meningen med prisloftet er alene at sikre at investeringer foretages sÃ¥ omkostningseffektivt som muligt. Ad 8) Der henvises til svaret under DANVA. Ad 9) Der henvises til svaret under DANVA. Ad 10) Dette element kan med fordel indgÃ¥r i kommunernes beredskabsplanlægning i de tilfælde hvor kommunerne har mulighed for at foretage denne varsling præcist og i tide. Ad 11) Renseanlæg er nu nævnt specifikt i strategien som en del af det samlede afløbssystem. Ad 12) Renseanlæggenes energiforbrug i ekstreme situationer indgÃ¥r ikke i tilpasningsstrategien jf. kommissoriet. Ad 13) Det er ikke en betingelse i gældende lovgivning, at regnvandet afskaffes inden for matriklen. Det mÃ¥ blot ikke komme pÃ¥ den offentlige kloakforsyning. Ad 14) Der henvises til svaret under DANVA. Ad 15) Til bemærkningen vedr. vanding pÃ¥ side 22 er det nu blevet præciseret i strategien, at den spontane tilpasning â€skal ske indenfor de til enhver tid gældende lovmæssige rammerâ€.
|
Københavns Universitet
|
Positiv 1. Ønsker at sikre politisk uafhængighed for koordineringsenheden for klimatilpasningsforskning 2. Efterlyser mere vægt på håndtering af usikkerhed og værdifastsættelse af ændringer i naturen 3. Vigtigt at der skabes tilstrækkeligt store forskningsmiljøer fx som netværkssamarbejder 4. Ønsker stærkere fokus på analyser, vurdering og sammenligning af forskellige økonomiske og ikke-økonomiske virkemidler. 5. Savner sundhedsmæssige aspekter under forskning 6. Finder at der er behov for nytænkning og udvikling af teknologi til genanvendelse inden for vandressourceudnyttelse |
Ad 1) Enig Ad 2) Vil blive håndteret i det videre arbejde Ad 3) Enig Ad 4) se Ad 2 Ad 5) Der tilføjes en bemærkning i kap. 5, der pointerer at klimatilpasning også skal tænkes ind i sundhedsforskningen Ad 6) Taget til efterretning
|
Landbrugsrådet
|
Positiv 1. Behov for at iværksætte analyser mhp. den langsigtede planlægning 2. Behov for at iværksætte forskningsprogrammer mhp en langsigtet tilpasning af dyrkningssystemerne og afgrøder 3. Ønsker at sikre fokus på husdyrs sundhed og velfærd i et ændret klima 4. Påpeger behov for at tilpasse produktionen af biomasse til et ændret klima 5. Infrastrukturkommissionens anbefalinger skal indtænke tilpasning til klimaændringerne. 6. I forbindelse med konsekvenser og tilpasning foreslås en informationsindsats rettet mod erhvervet og rådgivningstjenesten. |
Ad 1, 2+4) Under â€Fødevareforskningsprogrammet 2006†er der i perioden 2007-2010 afsat 32,8 millioner kroner til seks forskningsprojekter under programdelen â€Klima, jordbrug og miljøâ€. Herunder bl.a. udvikling af en bæredygtig og tilpasset planteproduktion, klimaændringernes betydning for jordbrugsproduktionen, jordbrugets reduktion af drivhusgasser. Klimaforskning indgÃ¥r endvidere som en del af Fødevareministeriets aftale om forskningsbaseret myndighedsbetjening med Ã…rhus Universitet. Ad 3) Der henvises til Katalog over mulige konsekvenser af fremtidige klimaændringer og overvejelser om klimatilpasning (www.mst.dk) hvor husdyrvelfærd er nævnt. Ad 4) se pkt. 1. Ad 5) Det anbefales at afvente infrastrukturkomissionens betænkning. Ad 6) En sÃ¥dan indsats forudsættes koordineret med den kommende klimatilpasningsportal: [email protected]
|
LO
|
Positiv 1. Arbejde for politiske reguleringer på EU-niveau for at sikre ens vilkår for virksomheder 2. Behov for at indtænke beskæftigelsesmæssige og sociale konsekvenser i alle tiltag 3. Inddrage arbejdsmarkedets parter i den tværministerielle koordinationsgruppe
|
Ad 1) Den danske tilpasningsstrategi udgør grundlaget for Danmarks indspil til Kommissionens â€Grønbog†om klimatilpasning. Der igennem bidrager Danmark til at sikre gennemsigtighed og en ensartet tilgang pÃ¥ EU-niveau. Ad 2) Det vurderes at de nævnte konsekvenser falder uden for arbejdsgruppens kommissorium. Ad 3) NÃ¥r KoK træder sammen vil der blive taget stilling til en underliggende struktur |
Miljøcenter Nykøbing F
|
1. Overveje at tilpasse dimensioneringen af renseanlæg 2. Bør nævne, at udover tiltag i VMP kan formentlig forventes yderligere reduktionstiltag i de kommende vandplaner for at opfylde VRD 3. Findes der et skøn over forholdet mellem tidshorisont for teknologisk udvikling af stofudledningsbegrænsende foranstaltninger og tidshorisont for øgningen i landbrugets produktionspotentiale? 4. Overveje forsigtighedsprincippet ift behovsopgørelsen for overvågningsprogrammet |
Ad 1) Renseanlæg er nu nævnt specifikt i strategien. Ad 2) Taget til efterretning. Ad 3) Nej. Ad 4) De i strategien omtalte tilpasninger til klimaændringerne tilstræbes at modvirke de risici, som klimaændringerne kan udgøre for liv og sundhed i Danmark.
|
Miljøcenter Ringkøbing
|
Positiv: " meget fint initiativ"
|
Ad 1) Den eksisterende overvågning af den danske natur er tænkt med under udarbejdelsen af klimatilpasningsstrategien, men ingen af de involverede myndigheder har fundet anledning til at foreslå ændringer i den eksisterende overvågningsindsats alene på baggrund af forventede fremtidige klimaændringer. Ad 2) Ideen om at anvende indikatorer fremgår ikke direkte af teksten i klimatilpasningsstrategien, men det vil være naturligt, at klimatilpasningsportalen i fremtiden vil inddrage en række autoritative indikatorer på bl.a. naturområdet i takt med at disse foreligger. Ad 3) Overvågning af klimaforandringer vil komme til at udgøre et centralt element i den kommende klimatilpasningsportal: www.klimatilpasning.dk. |
Miljøteknisk Brancheforening
|
Positiv 1. ForeslÃ¥r konkret tilføjelse under afsnittet om kloakker vedr. opstuvning pÃ¥ terræn: â€for at opfylde dette mÃ¥l kan det blive nødvendigt at opføre nye opstuvningsbassiner i kloaknettet og etablere rensning af overløbsvand inden afledning til recipient†2. ForeslÃ¥r at den tværministerielle koordinationsgruppe inddrager ekspertise udefra fx ved etablering af â€rÃ¥d†|
Ad 1) Konkret forslag til formulering afvises med henvisning til at det er for specifikt. Ad 2) Når den tværministerielle koordinationsgruppe (KoK) træder sammen, vil der blive truffet beslutning om en underliggende struktur
|
Odense Kommune
|
Positiv 1. Vigtigt at kommunerne får en særlig rolle i informationsindsatsen for at kunne informere borgere 2. Den tværministerielle koordinationsgruppes opgave bør også være at vurdere om de gældende lovmæssige rammer er tilstrækkelige
|
Ad 1) Kommunerne vil blive inddraget i det tværgående Koordinationsforum for Klimatilpasning og vil dermed også blive inddraget i arbejdet med etablering af klimatilpasningsportalen, som også er rettet mod borgere Ad 2) Enig |
Region Nordjylland
|
Positiv, men efterlyser mere konkrete og visionære bud på tværsektorielle problemstillinger 1. Efterlyser en mere langsigtet strategi, der rækker ud over en 10-års periode 2. Ser gerne yderligere understregning af regionernes rolle som koordinerende platform ifm de regionale udviklingsplaner 3. Forespørger om, at der kan forventes udmelding af statslige interesser til de regionale udviklingsplaner
|
Ad 1) regeringen har besluttet, at strategien omfatter hvad der vil være realiserbart indenfor de kommende 10 år, men der vil løbende være behov for at justere strategien. Ad 2) se pkt. 3 nedenfor. Ad 3) Jævnfør Planlovens §10a indeholder den regionale udviklingsplan ikke arealregulerende bestemmelser, hvorfor henvisningen til den regionale udviklingsplan udgår.
|
Rockwool
|
Positiv
|
Ad 1, 2, 3, og 4) Den nuværende strategi har en tidshorisont for tiltag i de kommende 10 år og i den periode er der næppe behov for skærpede krav til nybyggeriets bygningsstatiske formåen, idet de stigninger, der p.t. er udsigt til inden for en 100-års periode, er begrænsede og usikkerheden stor. I afsnit 3.2 er der dog peget på tiltag, som sigter på at imødegå de problemer, der er påpeget. Hvis det senere viser sig, at klimaeffekterne bliver større end dem, der er lagt til grund for strategien, kan der blive behov for skærpede krav til bygningers statik, dræning mv. Den konkrete udmøntning af energiplan 2025 pågår. Ved byggelovgivningens nye energikrav fra 2006 blev energiforbrug til køling inddraget i den fastsatte energiramme. Ad 5) Disse synspunkter er i højeste grad valide, men har ikke direkte relevans for tilpasningsstrategien. Ad 6) Undervisningsministeriet vil blive inviteret til at deltage i det nye koordinationsforum for derved at få sat fokus på behovet for (efter)uddannelse af forskellige faggrupper.
|
Teknologirådet
|
Positiv
|
Ad 1+2) Kommunerne vil blive inviteret til at deltage i det tværgående Koordinationsforum for Klimatilpasning
|
Tønder Kommune
|
|
Ad 1) Enig, ifm. med EU’s grønbog om tilpasning til klimaændringer er der stillet forslag om fælleseuropæiske initiativer og Danmark vil gennem Koordineringsenheden for Klimatilpasningsforskning på DMU/Århus Universitet indgå i et fælleseuropæisk samarbejde på området. Ad 2) Enig |
Vejle Kommune
|
Positiv: â€pÃ¥ mange punkter et rigtig godt initiativâ€, men for lidt handlingsorienteret
|
Ad 1) Den enkelte
kommune har i dag planlægningskompetence for såvel by- og landzonen som
sommerhusområderne, jf. planloven. At friholde opland i forhold til
vandløbssystemer må bero på en konkret vurdering af de lokale terrænmæssige
forhold. Ad 2) Myndighedsansvaret for trafikafvikling deles mellem Vejdirektoratet, som har ansvaret for det overordnede vejnet, mens kommunerne har ansvaret for resten af vejnettet. Som udgangspunkt sigter strategien efter at vejnettet vedligeholdes og udbygges inden for de eksisterende rammer, således at varsling af vejoversvømmelser efter kraftige regnskyl kun bliver nødvendigt i ganske få undtagelsestilfælde. At igangsætte et generelt udredningsarbejde på denne baggrund vurderes ikke at være samfundsmæssigt optimalt på nuværende tidspunkt. Ad 3) Som anført i klimatilpasningsstrategien vil de statslige myndigheder løbende vurdere, om der er et behov for at fremsætte anbefalinger, hvorfor dette vil være et punkt af særlig interesse i forbindelse med vurderingen af den nye generation af kommuneplaner. Der henvises til baggrundsrapport om klimaforandringer og fysisk planlægning, som ligger på By- og Landskabsstyrelsens hjemmeside: http://www.blst.dk/NR/rdonlyres/4D850FA0-B5CC-4892-AD6A-FAF72DAC5FBF/28235/Baggrund_plan.pdf
|
WWF
|
Generelt positiv men lidt vage formuleringer 1. Mener at der allerede nu er behov for kortlægning af konsekvenser af ændret afgrødevalg, ændret behov for plantebeskyttelse øget gødskning mhp. revision af VMP 2. Efterlyser nyt forvaltningsgrundlag for nye fiskearter evt. på EU-plan. 3.  Mener at der er behov for en langsigtet naturplanlægning og udbygning af den eksisterende naturpleje
|
1) Med hensyn til landbrugserhvervets udledninger henvises til VMP III, samt pesticidhandlingsplanen, som de centrale styringsredskaber i relation til disse udledninger. I det kommende evaluerings arbejde i 2008 af henholdsvis Pesticidplan 2004-09 og VMPIII vil klimaændringer indgÃ¥ som en af flere faktorer. Endvidere vil implementeringen af vandrammedirektivet medvirke til at sikre ’god økologisk tilstand’ i vandløb, søer og kystvande. Af regeringsgrundlaget fremgÃ¥r, at â€â€¦ Regeringen vil fremlægge konkrete forslag til, hvordan de nye vandmiljømÃ¥l skal nÃ¥s omkostningseffektivt og mÃ¥lrettet i en Vandmiljøplan IV, herunder ved ekstensivering af landbrugsdriften i Ã¥dale. En Vandmiljøplan IV skal tage højde for erfaringerne fra Vandmiljøplan III og for EU’s landbrugspolitikâ€. Ad 2) WWF’s bemærkninger giver ikke anledning til ændringer i klimatilpasningsstrategien for sÃ¥ vidt angÃ¥r fiskeri. Den nuværende fiskeriforvaltning er indrettet pÃ¥ en sÃ¥dan mÃ¥de, at fx fiskeri efter nye arter i Nordsøen kun mÃ¥ finde sted med stormaskede redskaber (masker pÃ¥ 120 mm og derover). Nye arter, der er under denne størrelse kan derfor ikke tages. Mulle, ansjos, sardin og multe og andre kommende arter nyder sÃ¥ledes beskyttelse inden for den gældende fiskeriregulering. For sÃ¥ vidt angÃ¥r fremtidig fiskeriforvaltning, der møntes konkret pÃ¥ de enkelte arter, peger Danmarks Fiskeriundersøgelser pÃ¥, at de biologiske data er sÃ¥ mangelfulde, at der ikke kan gives videnskabelig rÃ¥dgivning om, hvordan den fremtidige forvaltning skal være. Strategien lægger op til løbende udvikling og tilpasning af forvaltningssystemerne, idet videngrundlaget skal styrkes. Ad 3) Det fremgÃ¥r af regeringsgrundlaget â€Mulighedernes samfundâ€, at regeringen vil arbejde med natur- og vandplaner for at sikre mere og bedre natur og renere vand.
|
Økonomi- og Erhvervsministeriet, Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR) og Center for Samfundsansvar (CenSa)
|
Positiv 1. CKR: stiller sig gerne til rådighed mht udregninger af nye eller reducerede byrder for virksomheder 2. CenSa: knytte en erhvervsindsats til den forskningsfaglige strategi mhp at koble forskere og virksomheder  |
Ad 1 og 2) Tages til efterretning |
Aalborg kommune |
Positiv men mangler eksempler på løsningsforslag for stillingtagen til fx ansvarsfordeling, finansiering og beskæftigelsesmæssige konsekvenser 1. Savner at forholde sig til konsekvenserne af de ændringer klimatilpasningen vil medføre 2. Finder at der er behov for øget samarbejde mellem kommunerne 3. Foreslår at forsyningsvirksomhederne er repræsenteret i den tværministerielle koordinationsgruppe 4. Foreslår at kloakforsyning får sit eget afsnit 5. Strategien nævner ikke konsekvenser for renseanlæg 6. Ønsker støtte til beregningsværktøjer for tværkommunale indsatser 7. Vil gennemføre separatkloakering af alle nybyggerier og større ombygninger 8. Ønsker konsekvensvurdering af projekteringsregler for veje fx Skrift nr. 27 9. Foreslår, at det skal undersøges, hvor længe områder, der er blevet tilført overskydende regnvand med evt. tilblandet spildevand skal ligge brak, før de evt. kan genanvendes til rekreative områder
|
Ad 1) Strategien medtager ikke indirekte effekter. Ad 2) Taget til efterretning. Ad 3) Se under DANVA. Ad 4) Se under DANVA. Ad 5) Se under DANVA. Ad 6) Afvises. Ad 7) Taget til efterretning. Det er allerede i dag et krav, at byggeri (nybyggeri og tilbygninger) på steder med adskilt offentligt kloaksystem skal bygges med adskilt kloaksystem Ad 8) Vejregelrådet har allerede besluttet at anvende Skrift nr. 27 i vejreglerne for afvanding, hvilket vil blive tilføjet i strategien. Ad 9) Der tilføjes en bemærkning om dette i afsnit 3.9 Sundhed. |
|
|
|
Advokatsamfundet |
Ingen kommentarer ang. ændringer |
|
Dansk Land og Strandjagt |
Ingen kommentarer ang. ændringer |
|
Danmarks Jægerforbund |
Ingen kommentarer ang. ændringer |
|
Danmarks Rederiforening |
Ingen kommentarer ang. ændringer |
|
Dansk Fritidsfiskerforbund |
Ingen kommentarer ang. ændringer |
|
Forbrugerrådet |
Ingen kommentarer ang. ændringer |
|
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer |
Ingen kommentarer ang. ændringer |
|
Indenrigs- og Sundhedsministeriet |
Ingen kommentarer ang. ændringer |
|
Integrations- ministeriet |
Ingen kommentarer ang. ændringer |
|
Kirkeministeriet |
Ingen kommentarer ang. ændringer |
|
Københavns Havn A/S |
Ingen kommentarer ang. ændringer |
|
Registrerede Revisorer |
Ingen kommentarer ang. ændringer |
|
Socialministeriet |
Ingen kommentarer ang. ændringer |
|
Skatteministeriet |
Ingen kommentarer ang. ændringer |
|
Syddansk Universitet |
Ingen kommentarer ang. ændringer |
|
Videnskabs-ministeriet |
Ingen kommentarer ang. ændringer |
|
Aalborg Universitet |
Ingen kommentarer ang. ændringer |
|