Miljø- og Planlægningsudvalget |
|
Til: Dato: |
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere 6. december 2007 |
Udtalelse til Europaudvalget vedrørende Kommissionens forslag til direktiv om inkludering af luftfartens udledning af drivhusgasser i EU’s kvotehandelssystem KOM (2006) 818
Udvalget har behandlet det af klima- og energiministeren den 30. november 2007 oversendte samlenotat vedrørende rådsmøde (miljø - klimadelen) den 20. december 2007, jf. MPU alm. del – bilag 11 og EUU Rådsmøde 2841 – bilag 1.
Udvalget har den 5. december 2007 haft klima- og energiministeren i samråd, jf. MPU alm. del – samrådsspørgsmål C. Der er herefter ønske om at afgive følgende udtalelse:
Ad punkt 3 på dagsordenen for Europaudvalget den 7. december 2007
Kommissionens forslag til direktiv om inkludering af luftfartens udledninger af drivhusgasser i EU’s kvotehandelssystem ( KOM (2006) 818
Et mindretal i udvalget (S, SF, RV og EL) anser forslaget for ikke at være tilstrækkeligt ambitiøst. Virkningen bliver i praksis alt for svag.
Mindretallet lægger afgørende vægt på, at inkludering af luftfarten i kvotehandelssystemet i praksis skal presse luftfartens reelle emissioner ned, og at der i vedtagelsen åbnes op for mulighed for at skærpe beslutningerne på luftfartsområdet i perioden op til 2022.
Derfor ønsker mindretallet også, at regeringen på miljørådsmødet meget klart markerer, at Danmark ønsker klare forbedringer af forslaget. Det betyder, at Danmark på mødet som minimum markerer klar støtte til Europa-Parlamentets opstramningsændringsforslag, det gælder:
· at alle ruter omfattes fra 2011,
· at kvotetildelingen frem mod 2012 som minimum skal reduceres til 90 pct. og yderligere frem mod 2020,
· at minimum 25 pct.  af kvoterne skal auktioneres væk fra 2011. Efter 2012 skal aktioneringsprocenten sættes op til den maksimale aktioneringsprocent, der benyttes i andre sektorer under kvotesystemet,
· at luftfarten skal aflevere det dobbelte antal kvoter i forhold til deres CO2-udledning, da udledningen af CO2 i atmosfæren skader med en faktor 2-3, og
· at flyoperatørerne skal aflevere kvoter for flyenes udledning af vanddamp, og at der inden for en kort tidsperiode færdiggøres videnskabelige undersøgelser af flyenes udledning af vanddamp, samt at det sammenknyttes med en beslutning om, at kvotestørrelsen på den baggrund skal ændres.
Især lægger mindretallet vægt på en meget stærk begrænsning af muligheden for anvendelsen af JI/CDM kreditter og færre gratis kvoter med en løbende reduktion af kvoteloftet.
Fire øvrige mindretal i udvalget (V, DF, KF og IA) vil hver især redegøre for deres holdning på mødet i Europaudvalget.
Med venlig hilsen
Steen Gade,
formand