Natur og Friluftsliv

J.nr. SNS-227-00015

Ref. chhen

Den 28. februar 2008

 

 

GRUNDNOTAT til FMPU og FEU

 

Kommissionens forslag til en kommissionsforordning med gennemførelsesbestemmelser for Rådets forordning (EF) nr. 2173/2005 af 20. december 2005 om indførelse af FLEGT-licensordning for import af træ til Det Europæiske fællesskab.

KOM (2008)

 

1.      Status

Kommissionen sendte den 18. februar i år ovennævnte forslag til the Forest Law Enforcement Governance and Trade (FLEGT) komiteen. FLEGT-komitéen bistår Kommissionen med fastlæggelse af gennemførelsesbestemmelser for artikel 5 i forordning 2173/2005 om indførelse af en FLEGT-licensordning for import af træ til Det Europæiske fællesskab – herefter kaldet FLEGT-forordningen.

 

Forslaget har hjemmel i artikel 5 (9) i forordning 2173/2005 om indførelse af en FLEGT-licensordning for import af træ til Det Europæiske fællesskab.

 

Forslaget forventes at komme til afstemning i FLEGT-komitéen den 3. marts 2008. Forslaget skal vedtages i komitéprocedure efter forskriftsprocedure (1999/468/EF, art. 5). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, udsteder Kommissionen direktivet. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, og underretter samtidig Europa Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller udtale sig mod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede direktivet.

 

2.  Formål og indhold

Det fremgår af EU’s FLEGT-handlingsplan, at der skal indføres et frivilligt licenssystem (FLEGT-licensordningen), hvorefter import til EU af visse træprodukter med oprindelse i partnerlande bliver betinget af, at der fremvises en licens som dokumentation for, at træet er lovligt produceret.

 

Licenssystemet bliver oprettet gennem frivillige partnerskabsaftaler mellem EU på den ene side og partnerlande på den anden side. Kommissionen fører i øjeblikket formelle partnerskabsdrøftelser med Indonesien, Malaysia, Ghana og Cameroun. Flere andre lande har vist interesse og har i første omgang indledt uformelle drøftelser om potentielle partnerskabsaftaler. De første endelige partnerskabsaftaler forventes færdiggjort i løbet af 2008.

 

Det foreliggende forslag indeholder de nødvendige gennemførelsesbestemmelser til FLEGT-licensordningen, og indeholder detaljerede definitioner og retningslinjer for licenssystemets opbygning og for selve licensens indhold. Derudover indeholder reguleringen bestemmelser om, hvilke indholdsmæssige krav licensen som minimum skal opfylde for at kunne accepteres, i hvilke tilfælde licensen under alle omstændigheder skal erklæres ugyldig og hvilken fremgangsmåde, som skal benyttes i tvivlstilfælde.

 

I det tilfælde at en medlemsstats udpeger en ”kompetent myndighed”, som ikke er toldmyndigheden, skal Kommissionen notificeres om, hvilken myndighed der er tale om, og hvilke funktioner, der er delegeret.

 

Desuden indeholder reguleringen et afsnit om, at IT-systemer kan benyttes til behandling af licenssystemet, og hvilke minimumskrav, der stilles til et sådan system.

 

Brugen af licenssystemet kan derudover aldrig have negativ effekt på varernes frie bevægelighed indenfor fællesskabets grænser, og licenssystemet ændrer ikke på EU eller nationale regler om beskyttelse af personlige data.

 

Endelig indeholder gennemførelsesbestemmelserne et bilag med et eksemplar af en egentlig FLEGT-licens og en dertilhørende vejledning til udfyldning.

 

Rådet opfordrede i 2003 Kommissionen til medio 2004 at redegøre for mulighederne for og virkningerne af yderligere lovgivning som supplement til den frivillige licensordning. Kommissionen har dog endnu ikke leveret en sådan redegørelse. Danmark har ved flere lejligheder rykket for Kommissionens endelige udspil. Kommissionen har oplyst, at den forventer at kunne præsentere sit udspil i maj 2008.

 

4.  Nærhedsprincippet

Den overordnede rolle- og ansvarsfordeling mellem Kommissionen og medlemsstaterne er fastlagt i FLEGT-forordningen. Forslaget til gennemførelsesbestemmelser har derfor ikke relevans for nærhedsprincippet.

 

5. konsekvenser for Danmark

Forslaget afføder ikke særskilte nævneværdige økonomiske, lovgivningsmæssige eller administrative konsekvenser.

 

6. Høring

Forslaget har den 21. februar 2008 været udsendt i en kort høring i specialudvalget for miljøspørgsmål. Der er i høringen modtaget et enkelt høringssvar.

 

Danske havne angiver i høringssvaret, at de er væsentlige aftagere af træ til vandbygningsformål, hvor der er særlige krav til træets egenskaber. Det betyder, at man ikke ”bare” kan finde alternative sorter, hvis en sort af hårdt træ ikke er tilgængeligt i tilstrækkelige mængder. Derfor har Danske Havne medvirket i By- og Landskabsstyrelsens arbejde med at udarbejde danske retningslinier for indkøb af tropisk træ, hvor vi naturligvis støtter, at det søges sikret, at træ er lovligt produceret. Danske Havne hilser det velkomment, at der er tale om en EU-ordning. Det betyder, at EU's ydre grænse må være indgangen for det indkøbte træ, hvorfor en dansk aftager kan være tryg ved at modtage træ fra f.eks. en italiensk eller hollandsk importør, der er tilknyttet FLEGT licensordningen. Da der for indkøb af træ til vandbygningsformål endvidere er tale om et relativt begrænset antal importører, er det væsentligt, at det bliver EU's Indre marked, der er salgsområdet for træet. Det er væsentligt for forbrugere af træ, at bevisbyrden for træets lovlighed ligger hos importøren, da forbrugerne, herunder også havne, ikke har andre muligheder for at sikre dette. Derfor kan en licensordning være en håndterbar fremgangsmåde, når indkøberen skal sikre sig, at træet er lovligt produceret. Danske Havne har noteret sig, at man i EU sammenhæng udelukkende taler om lovligt produceret træ. Såfremt man i Danmark arbejder videre med planerne for indkøb af lovligt og bæredygtigt træ, bør det sikres, at disse ikke planer medfører konkurrenceforvridning for danske havne i forhold til indkøb af træ i de øvrige europæiske havne.

 

7. Forhandlingssituationen

Det ventes, at et kvalificeret flertal af medlemslande vil stemme for Kommissionens forslag.

 

 8. Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen er engageret i den internationale indsats mod ulovlig tømmerhugst og har i den sammenhæng over de senere år arbejdet for, at handlens rolle og ansvar opprioriteres. Etableringen af et import-licenssystem, der udmøntes gennem partnerskabsaftaler med EU, er i den sammenhæng et nyttigt skridt, der kan bidrage til styrkelsen af skovlovshåndhævelsen i de mest udsatte lande.

 

Regeringen støtter, at der oprettes et funktionsdygtigt licenssystem. Danmark vil aktivt overvåge Kommissionens arbejde med indgåelse af partnerskabsaftaler med særligt fokus på at minimere muligheden for hvidvaskning af træ, som importeres til partnerlande og derfra reeksporteres til EU.

 

Set i sammenhæng med partnerskabsaftalernes muligheder for imødekommelse af hvidvaskningsproblematikken, findes forslaget overordnet at imødekomme en fornuftig operationalisering af FLEGT-forordningen.

 

Regeringen kan på den baggrund støtte Kommissionens forslag.