|
|
Den 26. februar 2008 |
|
|
|
|
|
|
|
./.
Til udvalgets orientering fremsendes hermed rapporten "Partikeludslip
fra nye tunge køretøjerâ€.
I forbindelse med behandlingen af lovforslaget om miljøzoner i efteråret 2006 blev der rejst tvivl om, hvorvidt nye tunge køretøjer med Euronorm IV og V (produceret efter oktober 2006) har tilstrækkeligt lavt udslip af partikler, og der blev argumenteret for, at de også skulle underlægges kravet om eftermontering af partikelfilter.
Som følge deraf lovede miljøministeren i betænkningen at undersøge dette og orientere Miljø- og Planlægningsudvalg om den tilgængelige viden om partikeludslip fra nye tunge køretøjer. Rapporten er nu offentliggjort på Miljøstyrelsens hjemmeside (www.mst.dk).
Rapportens resultater viser, at der ikke er kommet væsentlig ny viden på området siden vedtagelsen af lovforslaget om miljøzoner i 2006.
Konklusionen er fortsat, at udslippet af partikler, både med hensyn til masse og antal, er reduceret væsentligt for nye lastbiler og busser, og at det derfor er uproportionalt at kræve eftermontering af partikelfiltre på lastbiler og busser produceret efter oktober 2006, idet der er sket en reduktion af antallet af partikler på 70 % i forhold til ældre køretøjer.
Luftforureningen med partikler er et alvorligt sundhedsproblem, og vi skal forsat arbejde for at forureningen minimeres. Det bidrager Miljøzonerne til. Kommissionens forslag til Euronorm VI, der behandles i foråret 2008 indeholder krav til antallet af partikler i udstødningen, hvilket Danmark støtter.
Jeg kan i øvrigt henvise til min besvarelse af spørgsmål 136 (alm. del).
 Troels Lund Poulsen |
/ |
Karsten Skov |