MILJØstyrelsen                                                                                                    28. november 2007
EUKÂ Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til Kommissionens beslutning om fordeling af kvoter til essentielle anvendelser af ozonlagsnedbrydende stoffer fra 1. januar til 31. december 2008 under Forordning 2037/2000 om stoffer, der nedbryder ozonlaget
1. Status
Produktion, import, eksport, markedsføring og anvendelse af ozonlagsnedbrydende stoffer har i EU været reguleret siden 1991, pt. ved Forordning 2037/2000 om stoffer, der nedbryder ozonlaget. Ovennævnte forslag til Kommissionsbeslutning skal behandles den 6. december 2007 i forvaltningskomitéen for forordning 2037/2000. Forslaget foreligger kun i udkast på engelsk.
Der skal stemmes om forslaget i overensstemmelse med forvaltningsproceduren, og det vil således blive vedtaget, såfremt der ikke blandt medlemsstaterne er et kvalificeret flertal imod. I så fald kan Rådet med et kvalificeret flertal omgøre Kommissionens beslutning.
2. Formål og indhold
Fællesskabet er ved at udfase produktion og anvendelse af ozonlagsnedbrydende stoffer. Det er dog stadigt muligt at anvende disse stoffer uden særskilt dispensation til nogle fÃ¥ sÃ¥kaldte â€essentielle†og â€kritiske†anvendelser og som rÃ¥stof i den kemiske industri. Denne beslutning vedrører de â€essentielle†anvendelser, som for eksempel omfatter visse laboratorieanalyser og som drivmiddel i astmasprays.
Ifølge EU forordning nr. 2037/2000 om stoffer der nedbryder ozonlaget, skal Kommissionen hvert Ã¥r bestemme de mængder, der kan anvendes til â€essentielle anvendelserâ€, og de firmaer, der kan anvende dem.
Tildelingen sker efter en række kriterier fastsat i beslutninger truffet under Montreal Protokollen til beskyttelse af ozonlaget.
Forslaget omfatter i alt ca. 364 ODP-tons ozonlagsnedbrydende stoffer. (ODP tons angiver at mængderne af de forskellige stoffer for sammenligningens skyld er korrigeret for deres evne til at nedbryde ozonlaget)
Et dansk firma, der sælger reagenser til laboratoriebrug, er omfattet af beslutningen med en tildeling på ca. 100 ODP kg.
3. Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget er at udmønte EU reguleringsbeføjelser i allerede gældende fællesskabsregulering (Forordning 2037/2000), finder Regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
4. Konsekvenser for Danmark
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller økonomiske og administrative konsekvenser for Danmark.
Beslutningen har ingen direkte indflydelse på beskyttelsesniveauet, idet den drejer sig om fordeling af de ansøgte kvoter. Den samlede mængde ozonlagsnedbrydende stoffer, der kan fordeles er reguleret gennem forordning 2037/2000 om ozonlagsnedbrydende stoffer.
5. Høring
Ved høringen i miljøspecialudvalget er der ikke kommet høringssvar.
6. Forhandlingssituationen
Forslaget har ikke været til forhandling
Det forventes, at forslaget vil blive vedtaget ved komitémødet den 6. december 2007.
7. Dansk holdning
Det er Danmarks holdning, at ozonlaget bør beskyttes mest muligt. Dette forslag har ingen umiddelbar indvirkning på beskyttelsen af ozonlaget. Forslaget er i øvrigt i overensstemmelse med bestemmelserne i Montreal Protokollen til beskyttelse af ozonlaget.