Samråd den 30. januar 2008

 

Talepapir til ministerens brug ved besvarelse af samrådsspørgsmål O.

 

Spørgsmål O:

 

”Vil ministeren redegøre for, hvilke initiativer ministeren vil tage for at sikre, at Danmark og EU kan leve op til kravet om at CO2-udslippet skal være reduceret med 40 procent i 2020?”

 

Svar:

 

EU's mål i 2020

I sidste uge offentliggjorde Kommissionen sin store klima- og energipakke.

 

Pakken beskriver bl.a. planen for, hvordan EU når sit mål om at nedbringe CO2-udslippet, og hvordan medlemslandene skal fordele indsatsen for at udbygge andelen af vedvarende energi.

 

Pakken indeholder en plan for hvordan EU skal leve op til målet om at reducere EU’s CO2-udslip med 20 % i 2020 i forhold til 1990. Danmark har i perioden 2008-2012 haft en reduktionsforpligtelse på 21 % i 2012 i forhold til 1990. Også i det fremtidige system får Danmark en meget hård forpligtelse.

 

Som noget nyt lægger EU-Kommissionen desuden op til at CO2-kvoterne i fremtiden vil blive fordelt på sektorer i stedet for på lande.

Samtidig foreslår EU-Kommissionen at drivhusgasudledningen fra de ikke-kvotebelagte sektorer – for eksempel transport og landbrug – skal reduceres med 10 % i forhold til 2005. Her lægger Kommissionen op til at Danmark skal reducere med 20 % inden 2020.

 

De 40%

IPCC har vurderet, at reduktioner i størrelsesordenen 25-40 procent vil være nødvendige og af samme grund er EU gået foran med et ambitiøst, men stadig realistisk tilbud om 30 pct. i 2020 som et led i en global aftale, som netop ligger indenfor intervallet af IPCCs vurdering.

 


Virkemidler og initiativer

Implementeringen af regeringens energistrategi vil fortsat bidrage med reduktioner frem mod 2020.

 

Kvotedirektivet vil sikre markante reduktioner indenfor det kvoteomfattede område. Medlemsstaterne vil dog også gennem nationale tiltag skulle levere betydelige reduktioner i sektorerne udenfor det kvoteomfattede område, dvs. primært i landbruget og transportsektoren.

 

Regeringen har herudover søsat en række nye store initiativer som hver især vil kunne levere afgørende dele af beslutningsgrundlaget for yderligere reduktioner i sektorerne udenfor kvote i perioden 2013-2020.

 

For det første vil regeringen i forlængelse af Infrastrukturkommissionens anbefalinger inden årets udgang fremlægge en strategi for transport og CO2, som skal komme med anbefalinger til, hvordan vi opnår et fald i transportens CO2-udledninger.

 

Hermed får vi for første gang en egentlig klimapolitik på transportområdet.

 

For det andet nedsættes en Klimakommissionen. Der er tale om en bredt sammensat uafhængig Kommissionen, som skal analysere konkrete nationale og internationale forslag til markante reduktioner af udledningen af drivhusgasser i alle sektorer - også transport- og landbrugssektoren.

 

For det tredje vil der i Fødevareministeriet blive lavet en udredning om landbrugets udfordringer de kommende 15 år ikke mindst med fokus på klimaudfordringen. Jeg ser et stort potentiale i landbrugssektoren for både at levere nye reduktioner og klimavenlige teknologiske løsninger.

 

For det fjerde nedsættes en Skattekommission, som skal sænke skatten på arbejde, men også understøtte regeringens ambitioner på klima- og energiområdet.

 

Der er tale om et markant klimafokus på et område med et meget stort reduktionspotentiale. Kommissionen skal rapportere i februar 2009. 

 

Afslutning

Som denne række af vægtige og sammenfaldende initiativer demonstrerer, så er regeringen i fuld gang med at forberede Danmark på at skulle opfylde nye og mere vidtgående reduktionsforpligtelser frem mod 2020.