NÆRHEDSNOTAT

 

til FOLKETINGETS MILJØ- OG PLANLÆGNINGSUDVALG

 DEPARTEMENTET

 

 

 EUK

 

DEP-251-00016

 

Ref. asnie

25. januar 2008

 

Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om fremme af renere og mere energieffektive vejtransportkøretøjer.

KOM (2007) 817

 

 

Status

Kommissionen vedtog den 19. december 2007 ovennævnte forslag og oversendte det den 15. hhv. 24. januar 2008 til Rådet og Parlamentet på engelsk hhv. dansk. 

 

Forslaget har hjemmel i Traktatens artikel 175 (miljøbeskyttelse) og skal behandles efter proceduren i Traktatens artikel 251 om fælles beslutningstagen, der fordrer kvalificeret flertal bag vedtagelsen.

 

Formål

Kommissionen angiver, at formålet med direktivet er, at fremme indførsel af renere og mere energieffektive køretøjer på markedet og derved bidrage til en forbedring af energieffektiviteten i transportsektoren, klimabeskyttelse og luftkvaliteten via hhv. lavere brændstofforbrug, lavere CO2 emission og lavere emission af forurenende stoffer.

 

Kommissionen angiver, at det forventes, at forslaget på længere sigt vil føre til lavere omkostninger, til renere og mere energieffektive køretøjer som følge af stordriftsfordele, større udbredelse af teknologien og en generel forbedring af hele vognparkens miljøpræstationer.

 

Kommissionens nærhedsvurdering

EU-Kommissionen vurderer, at formålet - som er at fremme renere og mere energieffektive køretøjer – ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne hver for sig, men kræver en indsats på fællesskabsplan. Kun generel anvendelse af grønne offentlige indkøb på EU-plan efter harmoniserede kriterier kan skabe et tilstrækkeligt stort behov for renere og mere energieffektive køretøjer, der også kan produceres omkostningseffektivt af den europæiske industri. Det kan hjælpe produktionen af sådanne køretøjer over den kritiske masse, så der kan drages nytte af stordriftsfordele og produktionen væsentlig mere rentabel.

 

Kommissionen anfører videre, at der kun kan opnås en signifikant virkning på køretøjesmarkedet ved at bruge EU harmoniserede kriterier til at akkumulere de offentlige indkøb. Kun anvendelse af grønne offentlige indkøb på EU-plan efter harmoniserede kriterier kan således give tilstrækkelig sikkerhed på markedet for, at der er fremtid for renere og mere energieffektive køretøjer, og dermed være en virkelig tilskyndelse for køretøjsfabrikanterne.

 

Kommissionen konkluderer, at forslaget på denne baggrund er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.

 

Regeringens nærhedsvurdering

Da formålet med forslaget er at fremme renere og mere energieffektive køretøjer på markedet for derved at bidrage til en forbedring af energieffektiviteten i transportsektoren, klimabeskyttelse og luftkvaliteten via hhv. lavere brændstofforbrug, lavere CO2 emission og lavere emission af forurenende stoffer, er det regeringens vurdering, at der er tale tværnationale aspekter, som begrunder et fællesskabsinitiativ.

 

Regeringen er enig i, at der kan opnås en signifikant virkning på køretøjsmarkedet ved at bruge EU harmoniserede kriterier til at akkumulere de offentlige indkøb.

 

Regeringen kan således tilslutte sig Kommissionens vurdering.