Miljø- og Planlægningsudvalget

 

Til:

Dato:

Udvalgets medlemmer og stedfortrædere

28. november 2007

 

Velkommen til Miljø- og Planlægningsudvalget

- En guide til udvalgets arbejde.

 

Miljø- og Planlægningsudvalget holder normalt møde onsdag kl. 8.30 i værelse 2-133.

 

Udvalget bistås af:

Udvalgssekretær Klaus Andersen tlf. 33 37 55 30 (e-mail [email protected]) og

Udvalgsassistent Per Movritsen tlf. 33 37 55 40. (e-mail per.movritsen@ft.dk)

Sekretariatet har kontor på 1. sal i L-bygningen (adgang via Provianthuset).

 

Miljø- og Planlægningsudvalget er et af Folketingets stående udvalg og har 17 medlemmer og 11 stedfortrædere. Udvalget nedsættes ved begyndelsen af hver folketingssamling, jf. Folketingets forretningsorden § 7, stk. 1. Medlemmer og stedfortrædere deltager på lige fod i det daglige udvalgsarbejde. Dog har kun medlemmer ret til at komme med indstillinger i betænkninger og til at træffe formelle beslutninger i et udvalgsmøde.

 

Sekretariatet rådgiver formanden og udvalgets medlemmer om tilrettelæggelsen og gennemførelsen af udvalgsarbejdet, herunder udarbejdelse af betænkninger og beretninger. Sekretariatet forbereder sammen med formanden møder, konferencer, høringer, besøg, rejser m.v. og bistår eventuelt formanden med taleudkast. Udvalgets medlemmer kan få bistand til afklaring eller udarbejdelse af udvalgsspørgsmål, samrådsspørgsmål, bidrag til betænkninger og beretninger, ændringsforslag eller til udarbejdelse af lov- eller beslutningsforslag.

 


Sagsområder

I et bilag til Folketingets forretningsorden er det fastlagt, at Miljø- og Planlægningsudvalget behandler sager inden for sagsområderne: Miljøbeskyttelse, naturbeskyttelse, skovbrug og fysisk planlægning samt genteknologi, jagt, vildtforvaltning, erhvervelse til rekreative formål, naturfredning, råstoffer i jorden og på havbunden m.v.

 

Ressortministerier

Miljøministeriet er udvalgets primære politiske ressortministerium. Miljøministeriet består af det centrale departement samt en række styrelser og institutioner: Miljøstyrelsen, By- og Landskabsstyrelsen, Skov- og Naturstyrelsen, Kort & Matrikelstyrelsen, Center for Koncernforvaltning (CFK), Naturklagenævnet og Miljøklagenævnet. Hertil kommer Miljøministeriets syv lokale miljøcentre, der er forankret i By- og Landskabsstyrelsen.

 

Dertil kommer Klima- og Energiministeriet, som er udvalgets ressortministerium for så vidt angår den nationale – og internationale klimaindsats, sager vedrørende affaldsforbrændingsanlæg samt sager vedrørende lov om de nationale geologiske undersøgelser for Danmark og Grønland.

 

Organisationer

Der er flere organisationer, der er interesseret i påvirkning af lovgivningen m.v. inden for udvalgets sagsområde. Her kan bl.a. nævnes: Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Skovforening og WWF Verdensnaturfonden.

 

Mødeindkaldelser

Første udgave af den gule mødeindkaldelse med dagsorden vil normalt blive omdelt fredag i ugen før, et møde afholdes. Dagsordenen indeholder henvisninger til de relevante bilag. Herudover kan dagsordenen indeholde praktiske oplysninger om f.eks. andre planlagte møder i udvalgsregi. Man kan tegne et abonnement på mødeindkaldelserne, således at man får de nye dagsordener pr. e-mail. Det gør man på Nettingets forside: ”Vælg abonnementer”.

 

De fleste møder holdes i uger, hvor der er møder i salen. I de mødefri perioder og i ferieperioder kan der holdes møder, hvis udvalget beslutter det. De fleste møder er lukkede, men udvalget kan også holde åbne møder, f.eks. åbne samråd. Udvalgssekretæren laver efter hvert møde et internt beslutningsresumé, som sendes elektronisk til udvalgets medlemmer og stedfortrædere.

 

Udvalgets aktivitet i folketingsåret 2006-07

I folketingsåret 2006-07 holdt Miljø- og Planlægningsudvalget 31 møder. Der blev afholdt 66 samråd, hvoraf 30 var åbne samråd om bl.a. natur- og miljøovervågning, behandlingshyppighed for pesticider og ftalater i legetøj. Udvalget behandlede 12 lovforslag og 13 beslutningsforslag og stillede 688 spørgsmål til forskellige ministre, hovedsagelig til miljøministeren. Desuden fik 28 deputationer foretræde for udvalget. I alt blev der omdelt ca. 2260 bilag til Miljø- og Planlægningsudvalget.

 

Udvalget holdt i maj måned 2007 en offentlig høring om Biodiversitet. Udvalget kan gennemføre indenlandske og udenlandske studieture. Udvalget gennemførte bl.a. i august måned 2007 en studietur til Grønland for at studere konsekvenserne af klimaændringerne.

 

Seneste større forlig m.v.

I juni måned 2007 indgik regeringen en politisk aftale med Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet, Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om organiseringen af affaldssektoren. I februar 2007 indgik regeringen ligeledes en politisk aftale med Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten om vandsektorens fremtidige udvikling. 

 

Udvalgsmedlemmers instrumenter i udvalgsarbejdet generelt

Nedenfor gennemgås nogle af de redskaber, et udvalgsmedlem har i den politiske proces, der udfoldes i udvalget.

 

Udvalgsmedlemmer kan stille spørgsmål om alle forhold, der vedrører udvalgets sagsområder, herunder om lovforslag eller beslutningsforslag, der behandles i udvalget. Udvalget kan i den forbindelse også kalde ressortministeren og/eller en anden minister i samråd. Samrådet kan afholdes som et åbent samråd, hvis minimum 3 medlemmer af udvalget ønsker dette. Derudover kan udvalget f.eks. bede ministeren om en teknisk gennemgang af et lovforslag, afholde høringer og temamøder om udvalgte emner samt foretage studieture i Danmark og i udlandet. Udvalget får årligt stillet 315.000 kr. til rådighed for udenlandske studieture, herunder deltagelse i møder og konferencer i udlandet.

 

Udvalgsmedlemmers redskaber ved behandling af lov- og beslutningsforslag

I statsministerens åbningstale ved folketingssamlingens start vil der sædvanligvis i en skriftlig del til talen – lovprogrammet – være en oversigt over de lovforslag, som regeringen planlægger at fremsætte i løbet af samlingen. Udvalgssekretariatet laver en særlig oversigt over den del af lovprogrammet, der vedrører Miljø- og Planlægningsudvalget.

 

I forbindelse med udarbejdelsen af et lovforslag har ministerierne ofte indhentet udtalelser om dette fra interesseorganisationer m.fl. (høringssvar). Samtidig med fremsættelsen af lovforslaget (og senest fredag inden 1. behandling af lovforslaget) modtager udvalget kopi af svarene samt et høringsnotat, der typisk redegør for ressortministerens holdning til høringssvarerne og for, hvilke ændringer høringssvarene har givet anledning til.

 

Når et forslag efter 1. behandling er henvist til udvalget, sættes det på dagsordenen til det førstkommende udvalgsmøde. På dette møde fastlægger udvalget efter udkast fra sekretariatet en tidsplan for behandlingen af forslaget, herunder frister for at stille spørgsmål til ministeren og frist for udvalgets afgivelse af betænkning over forslaget.

 

Hvis et forslag skal færdigbehandles, skal der inden 2. behandling afgives en betænkning over forslaget, som udvalgssekretariatet udarbejder udkast til. Her hjælper udvalgssekretæren f.eks. med teknisk bistand til at stille ændringsforslag.

 

Mens forslaget er til behandling i udvalget, vil forslaget blive sat på dagsordenen for udvalgets møder med henblik på gennemgang af besvarelser af udvalgets spørgsmål, modtagelse af deputationer m.v. Relevante dokumenthenvisninger vil fremgå af dagsordenen.

 

Når udvalget modtager skriftlige henvendelser vedrørende et forslag, stiller udvalgssekretariatet automatisk et spørgsmål til den relevante minister for at få ministerens kommentar til henvendelsen. Når der kommer svar på spørgsmålet, sender sekretariatet en kopi af svaret til den, der har sendt henvendelsen. Henvendelsen, spørgsmålet og svaret omdeles til udvalget.

 

Udvalget afslutter behandlingen af lovforslag med en betænkning, hvor de enkelte partiers stilling til forslaget og eventuelle ændringsforslag fremgår. Et forslag kan tages tilbage eller stilles i bero, eller man kan afslutte et ikke-færdigbehandlet forslag med en beretning. Udvalgssekretariatet udarbejder udkast til sådanne beretninger for udvalget.

 

I vedhæftede bilag A er en beskrivelse af nogle supplerende redskaber, der kan være relevante under lovforslags og beslutningsforslags behandling.

 

Udvalgsdokumenter

Der er i udvalget to hovedkategorier af materiale, nemlig dokumenter vedrørende forslag (lovforslag og beslutningsforslag) og dokumenter vedrørende udvalgets almindelige kontrol med regeringen, dvs. dokumenter på alm. del. Dokumenterne er endvidere opdelt i 3 underkategorier: bilag, spørgsmål/svar og samrådsspørgsmål. Dokumenterne er altid knyttet til en bestemt folketingssamling, hvor indeværende samling kaldes: 2007-08, 2. samling.

 

Abonnement og søgning. Det er endvidere muligt at tegne abonnement på dokumenter, dagsordener m.v. på Nettingets forside. Det bemærkes, at udvalgenes offentlige bilag er tilgængelige for offentligheden på Folketingets netsted (www.ft.dk) 24 timer efter bilagsomdelingen på Christiansborg.

 

Medlemmerne af Folketinget har dog mulighed for at se dokumenterne på den interne version af Folketingets netsted, der kaldes Intraen, og som findes via Nettingets forside.

 

 

 

EU-procedure

Halvårsoversigt. Udvalget modtager en halvårlig oversigt fra ministeren vedrørende væsentlige EU-sager, der for tiden og i den kommende tid er under behandling i Rådet. Når halvårsoversigten er modtaget af udvalget, sættes den normalt på udvalgets dagsorden.

Foreløbigt subsidiaritetsnotat. Senest 2 uger efter Europa-Kommissionens oversendelse af et væsentligt lovgivningsforslag til Rådet og til Europa-Parlamentet (EP) skal regeringen oversende et notat til udvalget, som redegør for forslagets eventuelle konflikter med nærhedsprincippet (subsidiaritet).

Grundnotater. Udvalget modtager grundnotater fra ministeren på alle nye EU-lovgivningsforslag (direktivforslag og forordningsforslag) senest, når regeringen begynder at binde sig til holdninger i Rådets arbejdsgrupper, dog altid senest 4 uger efter forslagets oversendelse fra Kommissionen til Rådet. Resumeer af høringssvar fra interesseorganisationer og andre høringsparter oversendes, som snart de foreligger.

Samlenotat. Udvalget modtager forud for et rådsmøde et samlenotat om de sager, der er på dagsordenen for rådsmødet. Med udgangspunkt i samlenotatet afholder udvalget typisk et samråd med ministeren i samme uge, som denne forelægger rådsmødedagsorden og eventuelle mandatforslag for Europaudvalget.

Referater og redegørelser. Udvalget får regeringens referat af ministerrådsmødet. Der er endvidere mulighed for at få Ministerrådets eget referat af rådsmødet, hvis udvalget er særligt interesseret.

EU-noter. Folketingets EU-konsulent udarbejder i samarbejde med udvalgssekretæren udredninger, analyser og oversigter vedrørende udvalgte EU-emner.

 

EU-institutioner og EU-enheder af særlig interesse for Miljø- og Planlægningsudvalget

Medlemslandenes fagministre mødes på rådssamlinger. Udvalget følger rådssamlingerne i Miljørådet. Visse tværgående EU initiativer på miljøområdet bliver også behandlet i andre rådsformationer.

 

Europa-Parlamentet er medlovgiver (proceduren fælles beslutningstagen) sammen med Rådet på de fleste områder af EU-lovgivningen af interesse for Miljø- og Planlægningsudvalget.

 

Internationale organisationer og konferencer af særlig interesse for udvalget

Miljø- og Planlægningsudvalget følger også internationale organisationer udover EU, f.eks. partsmøderne i regi af FN’s Klimakonvention samt de årlige møder i FN-Kommissionen for bæredygtig udvikling (CSD), OECD, WTO, Nordisk Råd og Østersørådet.

 

Deltagelse i konferencer og høringer m.v.

Miljø- og Planlægningsudvalget modtager en række invitationer til at deltage i høringer og konferencer. Når udvalget modtager en invitation, hvor deltagelse er gratis, omdeles denne, og de enkelte medlemmer tilmelder sig direkte til arrangøren. Hvis der er tale om et arrangement, hvor der opkræves deltagerbetaling, kan udvalget på et udvalgsmøde beslutte at betale for eventuel deltagelse i arrangementet. I så fald sker tilmelding til arrangementet via sekretariatet på en tilmeldingsblanket, som vil blive vedhæftet den pågældende invitation.

 

Yderligere information

For spørgsmål, råd og vejledning kan udvalgsmedlemmet altid kontakte udvalgssekretæren, og en del oplysninger kan også findes på Folketingets netsted www.ft.dk

 

HÃ¥ndbog i folketingsarbejdet, 2005

søg: Nettinget / Ft.dk om> / Grundlaget for folkestyret / Håndbog i folketingsarbejdet

 

Kvalitetshåndbogen, der indeholder en række forretningsgange, bl.a. udvalgsbetjeningen:

søg: Nettinget / Vejledninger / Kvalitetshåndbogen / Udvalgsbetjening

 

Baggrundsmateriale om alm. del og forslag samt links til ministerier, der har relation til Miljø- og Planlægningsudvalget:

søg: Nettinget / Links og baser / Linksamling / Ministerier

søg: Nettinget / Udvalg og delegationer / Udvalg / Miljø- og Planlægningsudvalget

 

EU links:

søg: Nettinget / EU-Oplysningen

 


Bilag A

 

 

Nogle supplerende instrumenter i behandlingen af forslag

Nedenfor er en beskrivelse af redskaber, der kan være relevante under behandling af lovforslag.