Uddrag af DRs programetik: Retningslinier for indsamlingsshows

 

1. Indsamlingsshow

DR kan udsende et årligt indsamlingsshow, og shows i forbindelse med særlige indsamlinger for eksempel ved pludseligt opståede katastrofer. DR kan selv afholde showet eventuelt i samarbejde med de velgørende organisationer, eller DText Box:  R kan transmittere showet tilrettelagt og produceret af indsamlingsorganisationer. Endelig kan DR kan lade programmet producere af et eksternt produktionsselskab. Indsamlingsshows skal godkendes af DRs generaldirektør.

 

2. Hvilket indsamlingstema og hvilke organisationer

Der skal samles ind til et aftalt tema og et mindre antal konkrete projekter.

Organisationerne præsenterer et oplæg til hvilke organisationer, hvilket tema og hvilke projekter der skal indgå i årets indsamling. De indsamlede midler håndteres og fordeles af en paraplyorganisation bestående af de deltagende organisationer.

 

3. Eksponering af bidragyderne

Det følger af selve karakteren af indsamlingsshows, at der er fokus på bidragene og bidragyderne, og at der dermed i et eller andet omfang sker en eksponering af bidragyderne. Der skal skabes en spænding om, hvor meget showet kan indsamle og også gerne en stemning, der tilskynder personer og firmaer til at yde (store) bidrag. Derfor vil store bidragydere i disse særlige indsamlingsshows blive vist under showet og dermed på DRs flade.

 

4. Sponsorering

DR kan modtage sponsoreringsmidler, herunder fra paraplyorganisationen. DR kan ikke modtage en del af de indsamlede midler, der går direkte til de velgørende organisationer. 

 

5. Optaktsprogrammer, trailers og programindslag øvrigt

DR kan op til indsamlingsshowet sende optaktsprogrammer, der illustrerer det tema, der indsamles til. Disse programmer kan sponsoreres på samme måde som tv-showet, idet de opfattes som en integreret del af indsamlingsaktiviteten. Trailere for indsamlingen kan ikke sponsoreres.