Respons pÃ¥ Kulturministerens talesvar                             København den 7. januar 2008               Â
Herunder følger Dansk Danseteaters respons pÃ¥ Kulturministerens talesvar, givet til Folketingets Kulturudvalg den 5. oktober 2007. Â
8 Millioner kroner er mange penge – men i forhold til hvad?
Kulturministeren udtaler i sit talesvar på side 3 foroven:
â€(..) og fortsætter ogsÃ¥ i 2008 med en statslig bevilling pÃ¥ 8 mio. kr. Og det er faktisk ganske mange penge!â€
Det har hidtil været Dansk Danseteaters strategi, at forsøge at overbevise de bevilgende myndigheder om vores værd ved at levere resultater. Tim Rushton har - udover teaterkritikernes pris for bedste instruktør ’Teaterkatten’ – modtaget Reumertprisen 3 gange, og har været nomineret ikke mindre end 7 gange! Dansk Danseteater har pga. af Tim Rushtons arbejde 4-doblet sit publikum, og har fasthold et yderst professionelt kompagni med en høj standard.
Kulturministeren anerkender i sit talesvar både Dansk Danseteaters resultater, ledende position og potentiale; men når han skriver, at han mener, at 8 mio. kr. - i denne sammenhæng - er mange penge, så er hans svar et udtryk for en relativ betragtning! Jo – kr. 8 mio. er da helt generelt betragtet mange penge. Men er det mange penge for et moderne dansekompagni af Dansk Danseteaters størrelse og kvalitet med 2 årlige stationære produktioner, national og international turnevirksomhed og publikumsudviklende aktiviteter til gavn for hele miljøet?!
Hvis Danmark vil have et moderne dansekompagni på internationalt niveau, så skal der både talent og ressourcer til, som matcher det internationale niveau man vil have.
Hvis Dansk Danseteater skal fortsætte med, at være et kompagni med internationalt niveau og flagskibet for moderne dans, så skal kompagniet kunne operere med en fast finansiering på kr. 14 mio. årligt. Altså kr. 6 mio. mere end vi løbende har fået bevilliget de sidste 5 år.
Alternativet er en kraftig neddrosling af kompagniets aktiviteter. De 8 millioner kroner som Kulturministeren refererer til at Dansk Danseteater modtager i dag er ca. 1/3 af det som sammenlignelige nordiske kompagnier i Sverige og Norge modtager. Cullberg Balletten i Stockholm, SkÃ¥nes Dansteater i Malmø og Carte Blanche i Bergen, er alle kompagnier som vi direkte kan sammenlignes med. Vi ligger sÃ¥ at sige i samme superliga. Alle kompagnierne opererer med offentlig støtte pÃ¥ over 20 millioner kroner Ã¥rligt. Â
Ydermere er de kr. 8 mio., da de ikke er blevet pristalsreguleret, blevet udhulet med knap kr. 700.000 fra 2003 og frem til 2006.
Det, der reelt er en løbende økonomisk beskæring pga. inflationen, sætter sig nu sine spor i kompagniet. Det har været nødvendigt at skære en medarbejder ud af administrationen og 6 af kompagniets 10 dansere valgte sidste sæson at søge til andre kompagnier, bl.a. Cullberg Balletten i Stockholm. Alt sammen på grund af det hårde arbejdspres og den lave løn.
Et kvalitetskompagni som Dansk Danseteater er fuldstændig afhængig af kontinuitet! Derfor er valget enkelt; enten må kompagniet begrænse antallet af aktiviteter nationalt såvel som internationalt; eller også må Dansk Danseteater få de økonomiske ressourcer der skal til for at rette op på den uholdbare situation.
En uændret støtte pÃ¥ kr. 8 mio. vil betyde en mærkbar neddrosling af kompagniets aktiviteter, hvilket vil gøre kompagniet til en langt mindre attraktiv arbejdsplads – bÃ¥de for det kunstneriske og det administrative personale. Det kan konkret resultere i at Danmark mister Tim Rushton som landets fremmeste kultureksponent inden for moderne dans.   Â
Danmark har pt. én koreograf og ét moderne dansekompagni med et sådant internationalt niveau, men kvalitet koster!
Har kompagniet en stabil løsning og et stort statsligt tilskud?
Kulturministeren udtaler i sit talesvar side 3 forneden:
â€Dansk Danseteater skal nemlig have ros for, at de gør et meget stort arbejde for at tiltrække sponsorer fondsmidler og etablere partnerskaber med disse. Jeg ved, at I alle sammen har fÃ¥et tilsendt et par af Dansk Danseteaters sponsorprospekter, som vidner om en meget seriøs og professionel indsats fra Dansk Danseteaters side. Og det har givet bonus(..)â€
Og skriver videre på side 3 forneden:
â€Alt i alt synes jeg, vi er nÃ¥et langt med at finde en mere stabil løsning for Dansk Danseteater med et stort statsligt tilskud og en fast scene.â€
Ovenstående citater fra Kulturministerens talesvar indeholder implicit følgende udsagn:
Kompagniet har ganske rigtigt i de to seneste sæsoner mødt velvilje fra en række fonde, firmaer og offentlige støtteordninger, men de fleste vil ikke bidrage med flerårig driftsstøtte, hvilket gør finansieringen uforudsigelig, ustabil og dermed svær at basere flerårige strategier på.
Den overordnet set utilstrækkelige og usikre løbende finansiering - gennem fonde og sponsorater - kan derfor kun bidrage til gennemførelsen af enkeltstående projekter, mens den løbende drift bør hvile på en permanent finansieringsform. Pga. den almene udhuling af værdien af vores offentlige tilskud på 8. millioner, er kompagniet blevet stadigt mere afhængig af fundraising, hvilket er en alvorlig hindring for kompagniets udvikling.
Selvom Dansk Danseteater med ministerens ord ’yder en meget seriøs og professionel indsats’ div. fundraising - og fortsat vil gøre dette - sÃ¥ er det et faktum at den moderne dans ikke kan eksistere pÃ¥ almindelige markedsvilkÃ¥r. Â
Dansk Danseteater mÃ¥ have en stabil og langsigtet finansiering og en fast scene, ellers har kompagniet ikke et sikkert grundlag at fundere langsigtede strategier pÃ¥, da vi simpelthen ikke ved hvad vi har at gøre godt med. Â
Derfor beder vi nu samtlige medlemmer af folketingets kulturudvalg om at arbejde for en øget permanent finansiel støtte til at videreføre Dansk Danseteaters succes.
Alternativet er en grundlæggende ændring i Dansk Danseteaters strategi som vil medføre færre aktiviteter og en omlægning af ressourcer med henblik på at få mål og midler til at mødes. En sådan ændring vil medføre en drastisk neddrosling af et af dansk kulturlivs store succeser med internationale appel. Et perspektiv hvis konsekvenser rækker ud over kompagniets egne aktiviteter, da vækstlaget inden for moderne dans naturligvis også vil lide under at kunstartens ’lokomotiv’ ikke har det samme moment.
Konklusion
Kulturministerens talesvar giver et retvisende billede af Dansk Danseteaters resultater, ledende position og potentiale.
Kulturministeren konkluderer dog - uden direkte forankring i de konkrete forhold – at kompagniet har en passende og stabil finansiering. Denne konklusion er baseret på mangelfulde forudsætninger, hvorfor den fører til en fejlslutning om Dansk Danseteaters situation.
Følgende skal derfor understreges:
· Fundraising ikke er en stabil finansieringsform, som alene kan løse kompagniets ekstra finansieringsbehov.
· Dansk Danseteaters offentlige finansiering er de seneste 5 år ikke blevet korrigeret for det løbende realværditab, hvorfor kompagniet fra 2003 til 2006 reelt har tabt ca. 700.000 i offentlig støtte.
· Dansk Danseteater modtager i dag ca. 1/3 af det som sammenlignelige nordiske kompagnier i Sverige og Norge modtager i offentlig støtte. Disse kompagnier arbejder – ligesom Dansk Danseteater - herudover også med privat fundraising og sponsorater.
Det kan på dette grundlag konkluderes, at kulturministerens udsagn om at Dansk Danseteaters finansielle forhold er stabile og lever op til behovet, ikke synes at tage højde for forhold som: kompagniets størrelse, turnevirksomhed, antal premierer, kvalitet, mål og standard.
Han relaterer derfor heller ikke finansieringen af Dansk Danseteater med de sammenlignelige kompagnier i norden, som vi ligger i direkte konkurrence med; fx når det gælder ansættelse af talentfulde dansere og udvikling af kvalitetsforestillinger.
Kort fortalt anerkender ministeren i sit talesvar kompagniets kvalitet og resultater, men anvender herefter ikke disse kvalitetspræmisser som udgangspunkt for sin konklusion om finansieringsbehov.
Hvis kulturministeren anerkender behovet for at Danmark har et moderne dansekompagni, der er dansk flagskib på internationalt niveau; så er følgeslutningen, at der skal ressourcer til som matcher et internationalt niveau. En følgeslutning der ikke er særegen for et moderne dansekompagni.
Dansk Danseteater håber at både Folketingets Kulturudvalg og Kulturministeren, vil have interesse i at arbejde for, at fastholde ét moderne dansekompagni i Danmark, der har ressourcer og kunstnerisk kvalitet til være hele Danmarks danseteater der også kan begå sig internationalt.
Med venlig hilsen
Paw PetersenÂ
   Â
Manager
Dansk Danseteater