Referat til Folketingets Europaudvalg om Rådsmødet(uddannelse og ungdom) 22. maj 2008

 

UDDANNELSE

 

8. Udkast til RÃ¥dets konklusioner om flersprogethed

– Vedtagelse (Offentlig debat). Dokument 9022/08.

 

Formålet med konklusionerne er at fremme europæisk samarbejde om flersproglighed gennem brug af den åbne koordinationsmetode samt udveksling af god praksis og erfaringer. Medlemslandene opfordres bl.a. til at tage passende skridt til at skabe effektiv sprogundervisning og støtte sproglæring i et livslangt perspektiv – herunder gøre eksisterende ressourcer og infrastruktur bedre tilgængelige.

 

Konklusionerne blev vedtaget.

 

9. Udkast til RÃ¥dets konklusioner om voksenuddannelse

– Vedtagelse (Offentlig debat). Dokument 9205/08.

 

Konklusionerne understreger at voksenuddannelse kan give økonomiske og sociale fordele, som bedre beskæftigelse, adgang til bedre kvalitetsjobs, mere ansvarlige borgere, øget offentlig deltagelse, og samtidig give individuelle fordele, som bedre personlig udfoldelse, forbedret sundhed og øget selvværd.

 

Konklusionerne opstiller eksempler på tiltag, som kan fremme voksenuddannelse, og som medlemslandene og Kommissionen kan adressere efter behov - bl.a. udvekslingen af god praksis, anerkendelse af uddannelse, identificere og fjerne barrierer for voksenuddannelse og inddragelse af alle interessenter. 

 

Konklusionerne blev vedtaget.

 


10. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om det europæiske år for kreativitet og innovation (2009)

– Generel indstilling (Offentlig forhandling). Dokument 7755/08 & 8935/08.

 

Den generelle indstilling blev vedtaget efter en kort præsentation ved Kommissionen, der bl.a. opfordrede til national og international debat om emnet samt pegede på, at kreativitet og innovation er af væsentlig betydning både i forhold til Europas økonomiske vækst og for realisering af det enkelte individs potentiale.

 

11. Udkast til konklusioner vedtaget af Rådet og repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer, forsamlet i Rådet, om fremme af kreativitet og innovation gennem uddannelse og erhvervsuddannelse

– Udveksling af synspunkter og vedtagelse (Offentlig debat). Dokument 9207/08.

 

Under bordrunden blev der generelt fokuseret på sammenhængen til målsætningerne i Lissabon-strategien, talentpleje, fremme af iværksætterånd, samt lærernes og uddannelsessystemernes betydning.

 

Danmark understregede:

 

Konklusionerne blev vedtaget.

 

UNGDOM

 

12. Udkast til resolution vedtaget af Rådet og repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer, forsamlet i Rådet, om deltagelse af unge med færre muligheder

– Udveksling af synspunkter og vedtagelse (Offentlig debat). Dokument 9133/08.

 

 

Gennemgående temaer i bordrunden var bl.a. vigtigheden af tidlig indgriben, brug af mentorordninger, behov for erfaringsudveksling, behov for tværgående indsats, bekæmpelse af tidligt skolefrafald, at engagement i aktiviteter indenfor sport og kultur med fordel kan indgå i strategier til fordel for unge med færre muligheder, samt at uddannelse og beskæftigelsesmuligheder er afgørende for at undgå eksklusion.

 

Danmark fremhævede to eksempler: 1) bestræbelserne for at modvirke tidligt skolefrafald på erhvervsuddannelserne, og 2) det nye lovkrav om, at kommunerne skal tilbyde unge med særlige behov særligt tilrettelagte uddannelsestilbud.

 

Derudover pegede Danmark på, at der inden for den åbne koordinationsmetode bør gives særlig prioritet til unge med færre muligheder og arbejdes for at sikre en koordineret indsats for at sikre bedre vilkår for gruppen. Danmark fremhævede afslutningsvis, at Det Europæiske Institut for Udvikling af Specialundervisning(som ligger i Danmark) gennem årene har bidraget til en forstærket indsats via en række fælles initiativer i de europæiske lande, som et godt eksempel på samarbejde på området.

 

Kommissionen oplyste, at man vil prioritere unge med færre muligheder i forbindelse med programmet Unge i bevægelse, samt at konklusionerne også vil blive afspejlet i Kommissionens kommende udspil om den frivillige sektor.

 

Konklusionerne blev vedtaget.