Overbragt pr. bud og fremsendt pr. e-mail: [email protected]
Kære Brian Mikkelsen,
Vi skriver til dig, da vi er opmærksomme på, at hhv. Kulturudvalget og Europaudvalget i indeværende uge skal behandle Kommissionens meddel-else om kreativt onlineindhold på det indre marked, KOM (2007)836, jf. Rådsmøde (uddannelse, ungdom og kultur) den 21.-22. maj 2008.
I den forbindelse vil ForbrugerrÃ¥det gerne fremkomme med nogle bemærkninger - særligt i relation til den del af meddelelsen, der vedrører Kommissionens overvejelser i relation til det franske tiltag om at lukke for internetforbindelsen hos franske forbrugere, der kan have hentet ulovligt materiale fra nettet – ogsÃ¥ kaldet â€3 strikes and you’re out-princippetâ€. Kommissionen overvejer sÃ¥ledes i øjeblikket, om man – med den franske model som forbillede – skal lovgive generelt om at kunne lukke internetforbindelsen hos EU’s 500 mio. forbrugere.
Vi anser den franske model for at være et groft overgreb mod centrale dele af forbrugernes borgerrettigheder. ForbrugerrÃ¥det er selvfølgelig enig i, at alle skal følge loven, men her er sanktionerne helt ude af proportioner med det, som forbrugerne – mÃ¥ske – har gjort forkert. â€MÃ¥ske†– fordi der bl.a. er lagt op til, at sanktionerne kommer, uden at sagen har været prøvet ved en domstol. Det stiller den enkelte forbruger sÃ¥ godt som retsløs.
Forbrugerrådet er således også imod, at gøre internetudbyderne til et privat internet-politi. Det svarer til, at postvæsenet skulle have ansvaret for indholdet af de breve, som folk sender, eller at mobilselskaberne skal forbyde folk at tale i mobiltelefon, hvis de diskuterer noget kriminelt.
Forbrugerrådet er således grundlæggende imod, at man skal kunne afskære borgernes adgang til Internettet og dermed deres elektroniske livline til omverdenen. Internettet er blevet en fundamental kommunikationsvej for det moderne menneske, ligesom det for mange er blevet den vigtigste adgang til viden og almen oplysning. Internettet udgør i stigende grad fundamentet for en arbejdsindkomst og dækker i stigende grad borgernes behov for social aktivitet, materielle goder og kultur. Nettet er desuden blevet den platform, hvor borgerne har adgang til at deltage i den offentlige demokratiske debat. Internettet har således fået en hel central betydning for det modernes menneskes liv og livskvalitet. En udelukkelse fra nettet vil derfor være et meget alvorligt indgreb for det moderne menneske, og hænger slet ikke sammen med de krav, der stilles til den enkelte borger for at kunne fungere i et moderne digitaliseret samfund.
Den franske model rejser desuden en lang række andre spørgsmål, hvoraf vi blot vil nævne følgende:
1. Hvordan vil man sikre forbrugernes privacy (dvs. beskyttelse af borgernes integritet og privatlivets fred) i tilfælde af den overvågning, der vil være nødvendig for overhovedet at kunne gøre et krav gældende mod forbrugerne ?
2. Hvordan vil man håndtere situationer, hvor der på grund af brist i IT-sikkerhedssystemerne (eksempelvis ved brug af trådløse netværk) opstår mulighed for, at andre kan have benyttet sig af en forbrugers netadgang til ulovlig fildeling ?
3. Og hvis husstandens mindreårige børn har downloadet ulovligt materiale, vil man så lukke familiens internetadgang ? I en moderne verden svarer det til at forbyde en hel familie at færdes på gader og stræder, fordi nogle af medlemmerne er mistænkt for butikstyveri.
Forbrugerrådet opfordrer således til, at den danske regering arbejder aktivt for at sikre, at den franske model - eller en lignede ordning – hverken bliver indført i Danmark eller udbredt til resten af EU.
ForbrugerrÃ¥det har da ogsÃ¥ noteret sig, at EU-Parlamentet for nylig med overvejende flertal valgte at bakke op om en tilføjelse til Parlamentets â€Report on cultural industries in Europeâ€, der tog afstand fra netop den franske model ("3 strikes and you're out"). EU-Parlamentet har sÃ¥ledes allerede sendt et kraftigt signal til Kommissionen om at finde en fornuftig balance mellem aktørernes interesser, dvs. rettighedshavernes og forbrugernes.
Den digitale udvikling er en del af nutiden og fremtiden – den stiller store krav til os alle, og det er ikke mindst en udfordring for industrien. Men en holdbar løsning indebærer, at det for alvor anerkendes, at der også er noget, der hedder forbrugernes rettigheder i den digitale verden – og hensynet til begge parter må finde et velafbalanceret niveau.
Vi mener, at der generelt mangler inddragelse af forbrugerne og forbrugerorganisationerne i debatten og forhandlingerne om bekæmpelse af digitalt pirateri. Og vi anser forbrugernes rettigheder og retssikkerhed for at være under voldsomt pres i den digitale verden. Vi skal derfor opfordre til, at man fremadrettet sikrer, at også forbrugernes rettigheder indgår i løsningerne, således at der sikres en fornuftig balance mellem alle aktørers interesser.
./.   Forbrugerrådet er medlem af den europæiske forbrugerorganisation BEUC og har gennem denne bidraget til de europæiske forbrugeres fælles holdning til Kommissionens meddelelse om kreativt onlineindhold på det indre marked. Vi vedlægger dette positionspapir.
Vi tager naturligvis gerne et uddybende møde om sagen.
Kopi af dette brev er sendt til Kulturudvalget og Europaudvalget.
Med venlig hilsen
Camilla Hersom                  Rasmus Kjeldahl
Formand                             Direktør