Kære mediepolitiske ordfører

Tingene går stærkt i radiobranchen - Hvad der er situationen den ene dag, er mediehistorie den næste.
RADIOERNE har ved tidligere lejligheder drøftet foreningens holdning til replanlægning med flere af de mediepolitiske ordførere. RADIOERNE har som udgangspunkt haft en positiv holdning til replanlægning såfremt den tog udgangspunkt i og hensyn til de eksisterende lokale kommercielle radioer og deres placering og styrke i lokalsamfundet. Vigtigst har det været for RADIOERNE at alle eksisterende sendetilladelses indehavere blev tilgodeset i en replanlægning, hvadenten DRs frekvenser blev inddraget i replanlægningsarbejdet eller ej.

Set i lyset af de seneste dages udvikling på radioområdet, mener vi, at forudsætninger for en evt. replanlægning har ændret sig.

Der er nu tre grupper på radiomarkedet: DR, RADIOERNE/Talpa og TV2/SBS. Der er fokus på radio i de to grupper, der konkurrerer mod DR og begge grupper har stærke salgs- og radioorganisationer, der har mulighed for at løfte radiomediet og dermed give DR endnu mere konkurrence. Dette kræver ro på området, hvilket vi tvivler på at en replanlægning vil give.

På den baggrund ønsker RADIOERNE at erindre om foreningens mediepolitik på replanlægninsområdet.
RADIOERNE finder ikke at en replanlægning nu vil være til gavn for radiomarkedet som helhed og ønsker i stedet en forlængelse af sendetilladelserne til kommerciel lokalradio i op til otte år. Ønskes alligevel en replanlægning er det essentielt, at den ikke går udover den nuværende dækning for de radiostationer, der i dag står for over 10% af lytningen og i mange områder giver DR den ønskede konkurrence med udgangspunkt i det lokale.

Såfremt ovenstående fører til spørgsmål eller kommentarer kan undertegnede kontaktes 20765099

Med venlig hilsen/Kind regards

Marianne Bugge Zederkof
Sekretariatsleder, cand.merc
_______________________
RADIOERNE
Mobil: +45 20765099

RADIOERNE er interesse- og brancheorganisation for over 30 lokale kommercielle radiostationer og medlemmerne spænder fra de største regionale radiostationer til mindre, lokale radiostationer. Alle med udgangspunkt i den publicistiske tankegang og med lokal forankring.