Fra: Lars Quistgaard Bay [mailto:[email protected]]
Sendt: 27. februar 2008 12:41
Til: Finn Skriver Frandsen
Cc: Henrik Hyltoft; Kim Munch Lendal
Emne: Frameldingsordning for tv-licens

Kære medlem af Kulturudvalget,

 

I 2006 skrev jeg til ordførererne på medieforliget nogenlunde som nedenfor anført.

Dansk Erhverv mener fortsat, at licensindberetningspligten skal afskaffes, fordi den er stort set meningsløs. Sortseere kan sagtens anskaffe sig licenspligtigt udstyr uden at blive indberettet. Overfor sÃ¥danne personer hjælper indberetningspligt ikke, men uanset dette pÃ¥lægger loven erhvervslivet at skrive millionsvis af overflødige indberetninger, hver gang en licensbetaler genanskaffer eller supplerer sit udstyrjf. tabellen nedenfor. Jeg har ikke lige nu mulighed for at opdatere alle tallene, men kan oplyse at antallet af solgte tv i 2006 var steget til 510.000 og pc og labtop til 825.000.

Gennemføres en frameldingsordning kan licensindberetningspligten afskaffes i samme omgang, hvilket vil være en betydlig administrativ lettelse for detailhandlen.

Jeg vil forsøge at fremskaffe yderligere oplysninger til belysning af, hvordan antallet af overflødige indberetninger har udviklet til i 2006 og 2007.

Frameldingsordningen mÃ¥ forventes at blive ganske effektiv, da falske frameldinger givetvis er omfattet borgerlig straffelov.

Hvis udvalget eller nogle af dets medlemmer ønsker det, står jeg gerne til rådighed med yderligere oplysninger.

Med venlig hilsen

Lars Quistgaard Bay
Advokat, chefkonsulent

Dansk Erhverv
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk

Telefon: +45 3374 6000
Mobil: +45 30317530
Direkte: +45 3374 6108
Fax: +45 3374 6080
Mailto:[email protected]

Dansk Erhverv er erhvervsorganisation og arbejdsgiverforening for fremtidens erhverv. Vi repræsenterer 20.000 virksomheder og 100 brancheorganisationer inden for handel, rådgivning, oplevelse, transport og service.

 

Brev afsendt som mail i dagene umiddelbart efter medieforliget i juni 2006 til ordførerne på medieforliget.

 

Vi har nu arbejdet videre med at se pÃ¥ konsekvenser af en fastholdelse og udvidelse af indberetningspligten for licenspligtige medieterminaler. Du hermed vores konklusioner, som viser at indberetningspligten bliver langt mere omfattende, end vi oprindelig skønnede. 

Den politiske aftale er, at mobiltelefoner og mp3’ere skal være licenspligtige. Da de fleste af disse koster under 2.500 kr. vil det ikke være foreneligt med medieforligets nuværende ordlyd at opretholde undtagelsen for radioapparater med en købesum pÃ¥ under 2.500 kr., fordi det reelt vil betyde en næsten generel licensfrihed for dette udstyr. Derfor gÃ¥r jeg ud fra, at beløbsgrænsen ikke vil komme med i en eventuel ny licensindberetningspligt og som konsekvens heraf har jeg ikke taget højde for udstyrets pris i opgørelsen nedenfor. 

Jeg har stykket nedenstÃ¥ende sammen pÃ¥ grundlag af tal fra BFE, som har tallene fra importørernes/producenternes indberetninger, dog ikke for sÃ¥ vidt angÃ¥r pc’er mv., hvor tallet er fra en undersøgelse, vistnok fra Gallup. Som du kan se steg tallet af solgte enheder fra ca. 2,9 mio. enheder i 2005 til 3,7 i 2005.  PÃ¥ baggrund af tallene  tror jeg ikke, jeg skyder over mÃ¥let nÃ¥r jeg anslÃ¥r at salget af licenspligtige modtagere allerede i Ã¥r er langt over 4.000.000 enheder.

Andelen af husstande har jeg fra Danmarks Statistiks undersøgelse af familiernes besiddelse af varige forbrugsgoder. Denne undersøgelse siger ikke noget om Tv og radio, men mon ikke der er tale om apparater, som findes i næsten alle danske hjem.

Om udviklingen fremover vurderer vi, at der stadig er et stort potentiale for vækst på MP3, MP4, fordi mange husstande endnu ikke har denne forholdsvis ny teknologi. Med hensyn til de øvrige medieterminaler er markedet procentuelt mere mættet, og der er god grund til at tro, at de husstande, der f.eks. ikke har en pc, har foretaget et bevidst fravalg. Derfor tror jeg ikke på en markant vækst i antallet af husstande med andre medieterminaler en MP3’ere. Det betyder, at næsten alle salg er genanskaffelser til husstande, der allerede er indberettet til Danmarks Radios licenskontor. Herefter vil det næppe være forkert at påstå, at en opretholdelse af indberetningspligten vil føre til mindst 4.000.000 overflødige indberetninger om året. Jeg vil ikke blande mig i DR’s branding, men dog forsigtigt vurdere, at forbrugerne/licensbetalerne ikke vil opleve en opretholdelse af indberetningspligten som kundevenlig.

Væksten i markedet kommer til at ligge på udskiftning af eksisterende udstyr til nyt. Her vil faldende priser og den hurtige tekniske udvikling af ny faciliteter og apparaternes ydeevne helt sikkert give markedet en betydelig vækst ved at forbrugerne langt oftere vil skifte til nyt udstyr i fremtiden.

 PÃ¥ denne baggrund tør jeg godt forudsige, at der ikke gÃ¥r særlig længe før danske husstande i gennemsnit skal indberettes to gange om Ã¥ret helt overflødigt. Det er unødvendigt tungt og det kan detailhandlen godt undvære at bruge tid pÃ¥.

Vi håber du kan bruge ovenstående. Danmarks Radio kan sikkert – evt. med hjælp fra lovgiver – sikre licensindtægterne mere effektivt end at gennemgå millionvis af betydningsløse indberetninger. Du er velkommen til at kontakte mig for en uddybning.

 De andre ordførere for partierne bag medieforligets modtager ogsÃ¥ denne orientering.

 

 

 

 

 

 

 

 

Andel af

 

 

 

 

Husstande

 

 

2005

2004

2006

TV

 

380.000

370.000

 

Radio

 

30.000

30.000

 

MP3

 

500.000

250.000

40%

Mobiltelefoner

2.000.000

1.600.000

94%

PC og labtop

800.000

650.000

85%

Medieterminaler i alt

3.710.000

2.900.000

 

 

 

 

 

 

Indberetninger/husstand

1,47

1,16

 

 

 

Med venlig hilsen

Lars Quistgaard Bay
Advokat, chefkonsulent

Dansk Erhverv
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk

Telefon: +45 3374 6000
Mobil: +45 30317530
Direkte: +45 3374 6108
Fax: +45 3374 6080
Mailto:[email protected]

Dansk Erhverv er erhvervsorganisation og arbejdsgiverforening for fremtidens erhverv. Vi repræsenterer 20.000 virksomheder og 100 brancheorganisationer inden for handel, rådgivning, oplevelse, transport og service.