Statslige puljer til kommunerne

 

 

 

Overblik 2007

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

krevi

 

Denne rapport indeholder et overblik og en karakteristik af statslige puljer, som kommuner kan få del i for finansåret 2007.

 

Rapporten relaterer sig dermed til den statslige og kommunale diskussion af puljer som styringsredskab. Rapporten fastslår ikke, om puljer er en god eller dårlig ide, men forsøger alene at kortlægge puljerne.

 

Rapporten er udarbejdet af projektleder Morten Eriksen, projektmedarbejderne Anders Kirkedal Nielsen og Lone Bjørn Madsen samt studentermedhjælper Katrine Nøhr.

 

Tak til ministerierne for deres bidrag med data til rapporten.

 

KREVI, 14. februar 2008

Tim Jeppesen

Direktør

Olof Palmes Allé 13

8200 Ã…rhus N

www.krevi.dk

[email protected]

 

T: 7226 9970

F: 7226 9980

 

ISBN 978-87-92258-02-1  (elektronisk version)

 

Grafisk design: Designit


 

Indholdsfortegnelse

 

1 Resume 4

2 Baggrund 5

3 Formål 9

4 Metode 10

5 Afgrænsning 14

6 Undersøgelsen 15

6.1 Overblik over statslige puljer til kommunerne. 15

6.2 Puljernes formål. 20

6.3 Puljernes målgruppe. 21

6.4 Fordelingsmåde for puljerne. 22

6.5 Kommunal medfinansiering.. 24

6.6 Evaluering af puljer. 25

7 Konklusion 28

8 Referencer 30

9 Bilag 31

9.1 Registreringsskema. 31

9.2 Tabeller - krydstabulering.. 35

9.3 Formål. 45

9.4. Fordelingsmåde. 45

 

 

 

 

 

 

 

 


 

1 Resume

 

Denne undersøgelse besvarer spørgsmålet:

 

Hvordan kan man karakterisere og skabe overblik over de statslige puljer, som kommunerne kan få del i for finansåret 2007?

 

I 2007 var der 98 puljer til en samlet bevilling på 2,292 mia. kr. til rådighed for kommunerne, hvilket er under 1 % af kommunernes samlede driftsbudget i 2007.  Undersøgelsen viser, at puljerne primært retter sig mod de bløde velfærdsområder, at flertallet handler om metodeudvikling, og at hovedparten af puljerne er tidsbegrænsede.  59 af de 98 puljer har flere formål, mens 39 af de 98 puljer har ét formål. Metodeudvikling og direkte indsatser over for borgere/brugere indgår som de hyppigste formål for puljerne. Puljer anvendes altså i høj grad til at sætte nye skibe i søen frem for at puste vind i sejlene på de allerede eksisterende. Hovedparten af puljerne er møntet på en bestemt målgruppe. De altovervejende målgrupper er borgere med sociale problemer samt borgere med etnisk minoritetsbaggrund. I over halvdelen af puljerne er der krav om evaluering på puljeniveau. I puljer, hvor der ikke er krav om evaluering på puljeniveau, kan der være krav om, at alle puljens projekter skal evalueres. Der stilles kun i en mindre del af puljerne krav om kommunal medfinansiering af puljeaktiviteterne.

 

Puljer kan også karakteriseres ud fra deres forskellige fordelingsmåder: ansøgningspulje, tildelingspulje, bloktilskudspulje og driftsbevilling. Den mest anvendte fordelingsmåde er ansøgningspuljer, hvor kommunerne kan søge om at få del i puljemidlerne. Den næstmest anvendte er tildelingspuljer, hvor ministerierne kan invitere kommunerne til at deltage i bestemte aktiviteter. Bloktilskudspuljer indgår som en mindre hyppig fordelingsmåde, og driftsbevilling indgår kun i puljerne i kombination med andre fordelingsmåder. 71 af de 98 registrerede puljer har en ren fordelingsmåde, og 27 af de 98 registrerede puljer har en blandet fordelingsmåde. Sidstnævnte vil sige, at en pulje fx kan være en kombineret ansøgnings- og tildelingspulje.

 

Undersøgelsen viser også, at det er vanskeligt at skaffe sig overblik over de statslige puljer, der er til rådighed for kommunerne, og at puljebegrebet ikke er nogen fast defineret størrelse. Puljebegrebet opfattes forskelligt i de forskellige ministerier. Derfor kan det diskuteres, om man kan tale om en generel puljeproblematik eller ”puljepolitik”.

 

 

 

 

 

 


 

2 Baggrund

 

Evaluering af statens puljestyring er et led i KREVIs strategi og årsprogram for 2007, hvor det ene af to indsatsområder er de statslige rammebetingelser for kommuner og regioner. KREVI skal inden for dette indsatsområde producere, indsamle og formidle viden, der inspirerer regeringen og Folketinget til øget kvalitet og effektivitet i styringen af kommuner og regioner.

 

Denne styringsrelation er en balance mellem regeringens og Folketingets adgang til at styre og sætte mål og rammer for produktion og udvikling af velfærdsydelser og kommunernes og regionernes mulighed for selv at styre og tilpasse velfærdsydelserne til borgernes behov.

 

Staten opretter puljer som led i politiske aftaler med særlige formål for øje, og de er normalt afsat for en tidsbegrænset periode. Puljer er et styringsredskab, der skal give kommunerne et incitament til at forfølge landspolitiske mål. De giver mulighed for, at man fra centralt hold kan målrette midler til velfærdsområder, som staten ønsker at prioritere. Puljer kan også ses som et fleksibelt statsligt styringsinstrument, der dels er med til at muliggøre forlig mellem regeringen og partierne i Folketinget, og dels kan skabe indhold til debatten om den kommunale opgavevaretagelse på forskellige områder.

 

Puljer kan altså have forskellige funktioner, og de forskellige aktørers vurdering af puljernes fordele og ulemper kan være afhængig af aktørernes placering i det politiske og administrative system. Kommunerne har rejst kritik af, at ”puljepolitikken” udgør et indgreb i det kommunale selvstyre, og at den er med til at skævvride de økonomiske prioriteringer i kommunerne. Men kommunerne peger også på, at puljer kan være med til at sætte skub i udvikling og arbejde med nye metoder, og at de derfor er et godt innovationsredskab. Staten peger på, at puljer retter sig mod indsatser, der alligevel vil blive gennemført, og at puljer dermed er med til at øge de offentlige udgifter. Staten ser dog også puljerne som en måde til at påvirke velfærdspolitikken og fremme nytænkningen på de udøvende niveauer. Så man kan tale for og imod puljer på forskellige områder, hvilket vi vender tilbage til senere i dette kapitel, hvor vi præsenterer kommuner og statens kritik af styringen af puljerne.

 

Der er paralleller mellem det, vi i Danmark kalder puljer, og det der i USA kaldes for ”programs”, som kan defineres som ”a structured intervention to improve the well-being of people, groups, organizations or communities. Programs vary in size, scope, duration, and clarity and specificity of goals” (Weiss 1998). Disse programmer kan ligesom puljer fungere som paraplyer for en række projekter, der implementeres lokalt på de udøvende niveauer i forhold til borgerne. Programmer har dog oftest en mere blivende karakter, hvor puljer som oftest er tidsbegrænsede. Både programmer og puljer sigter mod at løse samfundsproblemer.

 

 

 

 

 

 

 

En pulje til kommunerne vil typisk kunne gennemløbe følgende faser:

 

Figur 1

Dette er en logisk model for, hvordan staten praktiserer puljestyringen. Staten påvirker via puljen kommunernes velfærdsproduktion, og staten og kommunerne tilrettelægger styringen i forskellige faser.

 

Politisk forhandling og beslutning:

Regeringen og Folketingets partier har fokus på en samfundsmæssig problemstilling, som de ønsker at være med til at løse ved at påvirke kommunernes velfærdsproduktion på pågældende problemområde. Det centrale politiske niveau kan forhandle sig frem til en pulje, der sætter fokus på og skal afhjælpe problemet.

 

Puljens design:

Puljen forvaltes af dets ressortområde. Det pågældende ministerium udformer i denne fase designet af puljen ud fra det statslige politiske niveaus beslutning og finanslovens anmærkninger. Her præciserer ministeriet puljens formål, dens målgruppe, aktiviteterne klargøres, og det bliver præciseret, hvordan der følges op på de faglige resultater. Ministeriet tydeliggør puljens programteori (relationen mellem midler og mål), fastlægger dens fordelingsmåde, og puljen annonceres over for kommunerne og andre interessenter. Der fastlægges endvidere krav til den økonomiske opfølgning på puljen, og ministeriet udarbejder eventuelt en vejledning for puljens udmøntning.

 

Ansøgning:

Denne fase er stiplet, fordi det ikke er i alle tilfælde, at kommunerne skal ansøge om at få del i puljemidler. Kommunerne kan også få tildelt midlerne uden forudgående ansøgning, via bloktilskud og via driftsbevilling. Vi beskriver fordelingsmåderne nærmere i afsnit 6.4.

 

Puljens allokering:

I denne fase fordeler ministeriet puljens midler ud fra ovennævnte fordelingsmåder.

Der er fastlagt klare kriterier for fordelingen, hvor relationen mellem puljens formål, målgruppe og dens aktiviteter er klare. Ministeriet begrunder, hvorfor de enkelte projekter modtager tilskud fra puljen.

 

Puljens gennemførelse:

Dette er puljens maskinrum, hvor vejen til resultater skabes. Kommunerne arbejder i gennemførelsesfasen med puljens målgruppe, dens samarbejdspartnere, med at omsætte ressourcer til processer, med metodeudvikling og metodeudbredelse. Her gennemfører kommunerne aktiviteterne i puljen inden for rammerne af puljens design.

 

Evaluering af puljen:

I denne fase kan ministeriet vælge at få puljen evalueret, i nogle tilfælde af en ekstern instans. Evalueringen kan både foregå, når puljen er afsluttet, og mens puljeaktiviteterne gennemføres. Er det sidstnævnte tilfældet, kan kommunerne så få tilbagemeldinger fra evaluator undervejs for eventuelt at justere eller ændre puljeaktiviteten. Når puljen evalueres, efter den er afsluttet, er det for at give en statusbeskrivelse på puljens resultater.

 

Puljen kan være paraply for en række projekter, hvor projekterne evalueres sammen med puljen. Men evalueringen kan også foregå af projekterne alene, så puljen ikke evalueres i sig selv.

 

Opfølgning på puljen:

I denne fase følger ministeriet op på statusrapporter fra projekterne, puljens evaluering, projekternes regnskab og puljens samlede økonomi. Hvilke resultater er skabt? Er der udviklet effektive metoder? Hvad er læringen i forhold til eventuelle fremtidige initiativer? Er midlerne anvendt til de aftalte formål inden for den aftalte tid?

 

Feedback til det statslige politiske niveau:

Puljens forligspartier får en tilbagemelding på evaluering af og opfølgning på puljen fra ministeriet.

 

Denne logiske model er en idealtype for, hvordan styringen af en pulje kan forløbe. Bl.a. evalueringsteorien fortæller os, at styringen af programmer eller puljer ikke er så rationel i virkelighedens verden (Shadish m.fl. 1991, s. 441-447).

 

Både stat og kommuner har rejst kritik af styringen i de forskellige faser i ovennævnte model. Kommunerne peger bl.a.  på:

 

 

Staten peger bl.a. på:

 

 

Kritikpunkterne omhandler forhold som design, gennemførelse og resultater af puljerne og kan ses som problemstillinger, der vedrører styringen af puljer. Dette giver os anledning til at se nærmere på dette.

 

Vi har opdelt projektet i følgende faser:

 

Fase 1: Karakteristik af og overblik over statslige puljer til kommunerne (denne rapport)

Fase 2: Hvad siger litteraturen om effektiv puljestyring?

Fase 3: Empirisk analyse af effektiv puljestyring.

 

Fase 1 giver et overblik over og en karakteristik af statslige puljer, som kommunerne kan få del i.


 

3 Formål

 

KREVI har ikke kunnet identificere en nylig samlet opgørelse over antallet af de statslige puljer, som står til rådighed for kommunerne. KL har i marts 2007 udarbejdet en oversigt med nogle af puljerne for 2007 (Notat af 30. marts 2007). Indenrigsministeriet foretog en samlet opgørelse i 1998 (Indenrigsministeriet 1998). Denne opgørelse nævner, at puljer spiller en forholdsvis beskeden rolle i den kommunale finansiering, men at puljerne har været genstand for en del diskussion. Den nævner også, at der tilbage i 1990’erne var en øget anvendelse af midlertidige eller permanente pulje- og forsøgsordninger (ibid. s. 147).

 

Men hvad er en pulje?  Staten anvender begrebet i forhold til midlertidige projekter og forsøgsordninger, men anvender også begrebet i forhold til permanente driftsprægede institutionsbevillinger og til bloktilskud til øremærkede ordninger.  Der er tilsyneladende ikke nogen entydig forståelse af, hvad en pulje er.  KREVI vil forsøge at give en karakteristik af statslige puljer, som kommunerne kan få del i.  Dette leder os frem til at spørge om følgende:

 

Hvordan kan man karakterisere og skabe overblik over de statslige puljer, som kommunerne kan få del i for finansåret 2007?

 

Vi vil i det følgende afsnit redegøre for, hvordan vi besvarer dette spørgsmål.


 

4 Metode

 

Undersøgelsesfeltet

Der findes ikke megen eksisterende litteratur om statens brug af puljer. De undersøgelser, vi har fundet, nævner, at der i staten ikke er enighed om, hvad en pulje er (Indenrigsministeriet 1998, SFI 1999, SFI 2000). Det gælder både ministerierne imellem og internt i de enkelte ministerier. Eksempelvis kan bloktilskud være en pulje i nogle ministerier, mens bloktilskud i andre ministerier ikke betragtes som en pulje. Det har besværliggjort undersøgelsen, at genstanden for undersøgelsen ikke har en klar og fælles definition. Denne undersøgelse læner sig ikke op af en fast definition af puljebegrebet. I stedet er variable for puljernes karakteristika udvalgt på baggrund af interview med Finansministeriet og KL samt litteraturstudie af tidligere undersøgelser af puljer i staten (Indenrigsministeriet 1998, SFI 1999, SFI 2000, Deloitte 2004, Rigsrevisionen 2006).  

 

En pulje skal opfylde to kriterier for at være relevant for denne undersøgelse: Den skal have bevilling i finansåret 2007, og det skal være muligt for en kommune at få del i puljens midler. Udvælgelsen af puljerne på baggrund heraf er foretaget via en søgning på ”puljer” på finanslovsdatabasen. Det er sket ud fra en betragtning om, at alle ressortområder er repræsenteret, og at alle puljebevillinger fra finansåret 2007 er opført heri.

 

Dataindsamlingsfasen har tydeliggjort, at det er en vanskelig opgave at identificere og karakterisere samtlige statslige puljer, som kommunerne kan få del i for 2007. Det har blandt andet været svært at få alle ministerier til at bidrage med data til undersøgelsen. På nogle ministeriers hjemmesider fremgår det tydeligt, hvilke puljer ministeriet råder over. Andre ministeriers hjemmesider har ikke et samlet overblik  og andre ministerier igen har spredt deres puljer over forskellige styrelser.

Vores kontaktperson i hvert ministerium har derfor måttet undersøge, om vi har medtaget samtlige relevante puljer i undersøgelsen. Denne valideringsopgave har dog ikke været uden vanskeligheder. Efter dataindsamlingen, der foregik i sommeren 2007, opdagede vi på nogle ministeriers hjemmesider op til flere puljer, som burde indgå i undersøgelsen. Som konsekvens heraf måtte vi iværksætte en supplerende dataindsamling i efteråret 2007. Ministerierne er i forbindelse med den supplerende dataindsamling blevet bedt om at sikre, at samtlige relevante puljer er medtaget i undersøgelsen.

 

Den uklare definition af puljer og ministeriernes forskellige håndtering af deres puljer har stillet projektet over for flere metodiske udfordringer. Når selv genstandsfeltet ikke er klart defineret og afgrænset, får dataindsamlingen en fortolkningsmæssig karakter. Genstandsfeltet har således et kvalitativt præg, og det får konsekvenser for en kvantitativ kortlægning som denne. Denne kortlægning er således blevet et forsøg på at kvantificere og typificere data, der også bærer kvalitative præg. Det er et helt legitimt formål. Men det betyder, at overblikket skal ses i denne sammenhæng. Besvarelsen af spørgeskemaet har derfor haft et fortolkende element. Eksempelvis skelner puljernes formålsbeskrivelser i vejledningerne på finanslovsdatabasen ikke nødvendigvis på samme måde mellem metodeudvikling, metodeudbredelse og direkte indsatser, som vi har defineret som mulige formål. Det har derfor været op til de enkelte respondenter at vurdere puljerne i relation hertil. Som en konsekvens af puljebegrebets uklarhed, benyttes datamaterialet ikke til at undersøge, om der er statistiske sammenhænge mellem variablene.

 

Et andet interessant metodisk forhold er, hvordan ministerierne selv forholder sig til deres puljer. I flere af ministerierne er vi stødt på puljer på ministeriernes hjemmesider, som ikke umiddelbart fremgår af finanslovsdatabasen for 2007. Ved kontakt med de respektive ministerier har vi fået forklaret, at ministerierne selv omorganiserer deres puljemidler. Det betyder, at nogle puljer kombineres i en samlet pulje, som omdøbes til en ny pulje. Dette har besværliggjort kortlægningen, eftersom der dermed ikke findes ét samlet sted som eksempelvis finansloven, hvor det er muligt at kortlægge samtlige puljer. I nogle ministerier synes omorganiseringen af puljer at være omgivet af selvfølgeligheder. Flere steder blev vi eksempelvis mødt med undren over, at vi ikke kunne se, at der var tale om samme pulje, selv om den optrådte med to forskellige titler på henholdsvis finansloven og et ministeriums hjemmeside.  Når vi i en systematisk dataindsamling har haft svært ved at identificere puljerne, giver det anledning til at spørge, hvorvidt de enkelte kommuner er i stand til at skabe sig overblik over, hvilke midler de har mulighed for at få del i.

 

Omorganiseringen har ligeledes besværliggjort muligheden for at få et samlet overblik over puljernes varighed. En pulje, der er oprettet i finansåret 2007, behøver ikke være en ny pulje. Det kan være en gammel pulje, der er videreført og eventuelt lagt sammen med en anden tidligere pulje.  

 

Dataindsamling

Dataindsamlingen er foregået via et online surveyprogram. Det har været hensigtsmæssigt at benytte dette redskab, da det har været nemt for ministerierne at videresende spørgeskemaerne til andre relevante kontorer eller styrelser. Spørgeskemaet er forud for den endelige udsendelse pilottestet i to ministerier med henholdsvis mange og få kommunale puljer. Responsen herfra var primært af indholdsmæssig karakter. Det tyder derfor ikke på, at vi via pilottesten har kunnet tage forbehold for de tidligere omtalte metodiske udfordringer med blandt andet at få defineret relevante puljer for undersøgelsen.

 

KREVI har på forhånd udfyldt så mange spørgsmål i registreringsskemaet som muligt for ministerierne. Det har vi gjort, fordi vi vurderer, at svarprocenten øges, jo mindre tidskrævende det er at udfylde skemaerne. Der kan være risiko for, at et ministerium med over 20 puljer ikke ønsker at deltage på baggrund af opgavens omfang. Ministeriernes opgave har været at validere de indtastede oplysninger og bidrage med de manglende oplysninger. Som ovenfor beskrevet var det dog ikke alle ministerier, der gjorde os opmærksomme på, om alle relevante puljer var medtaget.

 

Datarelevans efter valg til Folketinget 13. november 2007

Som følge af valg til Folketinget d. 13. november 2007 er det sket en omorganisering af flere af de medvirkende ministerier. Indenrigs- og Sundhedsministeriet er delt op, og Indenrigsministeriets ressortområde er flyttet over i det nye Velfærdsministerium sammen med blandt andet det tidligere Socialministerium. Eftersom data er indsamlet i løbet af sommeren og efteråret 2007 har vi valgt at fastholde den tidligere organisering af ressortområderne. Kortlægningen vil hermed afspejle den kontekst, dataene er indsamlet i, og dertil kommer, at det på nuværende tidspunkt ikke er tydeligt for os, hvilke puljer der tilhører de nye ressortministerier.

 

 

 

 

Valg af variable

Vi har valgt nogle enkle og centrale variable til kortlægningen og den efterfølgende karakterisering af statens puljer til kommunerne:

 

1)      Ressort: Det ministerium, som puljen hører under (i henhold til ressortorganiseringen før Folketingsvalget november 2007).

2)      Puljenavn: Det navn, der som udgangspunkt er det mest anvendte af ministeriet og kommunerne om den pÃ¥gældende pulje. Finansloven er dermed ikke altid den primære kilde, da flere ministerier omdøber oprindelige puljenavne i forhold til eksempelvis mere specifikke formÃ¥l.

3)      FormÃ¥l: Hvad er puljens overordnede hensigt? Svarkategorierne er opdelt i 3 forskellige typer af formÃ¥l: Metodeudvikling, metodeudbredelse og direkte indsatser over for borgere. SÃ¥fremt en respondent har vurderet, at de 3 svarkategorier ikke har været udtømmende, har det været muligt at tilføje andre formÃ¥l i en Ã¥ben svarkategori.

4)      MÃ¥lgruppe: Er puljen møntet pÃ¥ en specificeret mÃ¥lgruppe, og i sÃ¥ tilfælde: Hvem udgør mÃ¥lgruppen?

5)      FordelingsmÃ¥de: SpørgsmÃ¥let om, hvordan puljen udmøntes til bl.a. kommunerne. Her har vi valgt at underopdele fordelingsmÃ¥de mellem ansøgningspuljer, tildelingspuljer, bloktilskudspuljer, driftsbevillinger og andet. FordelingsmÃ¥den kan være med til at karakterisere, hvordan de forskellige ministerier styrer via puljer.

6)      Varighed: SpørgsmÃ¥let om puljens planlagte løbetid. 

7)      Bevillingen i Ã¥r 2007: Hvor mange penge er bevilliget i de konkrete puljer i finansÃ¥ret 2007?

8)      Kommunal medfinansiering: Er der krav om kommunal medfinansiering? En medfinansiering fra kommunen og dermed lokal allokering af ressourcer er med til at sandsynliggøre en vis sikkerhed og kontinuitet for aktiviteten.

9)      Evaluering: Krav om evaluering af puljen og/eller de underliggende projekter kan være med til at synliggøre, om puljen og/eller projekterne har haft en effekt. Under evaluering skelner vi imellem forskellige tidspunkter for evalueringen, da det har betydning for, hvilke effekter der eventuelt kan mÃ¥les.

 

Vi havde i forhold til de konkrete variable i undersøgelsen oprindeligt planlagt også at kunne svare på spørgsmål om puljernes krav til formidling af henholdsvis puljens og projekternes resultater, samt at kunne redegøre for hvorvidt bevillingsmodtager skal anvende særlige metoder i udmøntningen af puljen. Metoder og formidling blev valgt, fordi de kan være med til at give en karakteristik af puljerne.

 

I løbet af dataindsamlingen er vi imidlertid blevet opmærksomme på udfordringer i, om spørgsmålene med relation til formidling såvel som spørgsmålene om metodiske krav i puljerne rent faktisk svarer på det, som vi gerne ville undersøge. Dette skyldes, at definitionen af metoder og formidling ikke var klargjort i registreringsskemaet, og disse variable kunne dermed opfattes forskelligt af respondenterne. Derfor er aspekterne om formidling og metodiske krav i relation til puljerne og projekterne ikke inkluderet i undersøgelsen.

 

KREVI har også haft som ambition at kunne karakterisere de enkelte puljer i forhold til, om der er nogle måder, de i højere grad bliver fordelt på end andre, dvs. en primær og sekundær fordelingsmåde. Svarene fra de enkelte ministerier viser dog, at en række puljer har markeret, at der er flere primære fordelingsmåder, hvorfor vi er gået væk fra sondringen mellem primær og sekundær.

 

En belysning af de enkelte puljers økonomiske volumen kunne have været hensigtsmæssig, og derfor var det intentionen at opgøre puljens samlede bevilling og dermed ikke blot bevillingen i år 2007. En samlet økonomisk opgørelse ville sandsynligvis give mulighed for at kunne karakterisere de enkelte puljer ud fra bredere økonomiske betragtninger, eventuelt sammenholdt med andre karakteristika. Men da der i mange tilfælde er stor usikkerhed om en puljes samlede tidsperiode, og da puljer jævnligt omdøbes og rekonstrueres, vil der ud fra data være for stor usikkerhed om det reelle billede af puljers samlede økonomiske volumen.

 

Rapporten belyser ikke, hvilke kommuner der har fået del i puljerne i 2007. Spørgsmålet om kommunal andel af puljerne er interessant set fra flere vinkler men især ud fra en hypotese om, at de kommuner, der investerer tid og ressourcer på at afsøge og ansøge statslige puljer, også forholdsmæssigt får tildelt flere midler end de kommuner, der ikke eller i begrænset omfang søger del i puljemidlerne. Rapporten tager ikke disse spørgsmål med, da alle puljemidler ultimo 2007 ikke vil være bevilget og udmøntet til kommunerne.

 

 


 

5 Afgrænsning

 

KREVI giver i denne rapport et overblik over og en karakteristik af statslige puljer.  Rapporten er af beskrivende karakter. Vi giver ikke anbefalinger til effektiv styring af puljer, og vi vurderer ikke, om puljer er velegnede som styringsredskab i forhold til kommunerne og i forhold til indholdet af velfærdsproduktionen. KREVI tager altså ikke normativ stilling til puljer som redskab.

 


 

6 Undersøgelsen

 

6.1 Overblik over statslige puljer til kommunerne

Dette afsnit præsenterer et overblik over de puljer, som kommunerne kan få del i for finansåret 2007. Dernæst beskrives puljerne ud fra en række af de redskaber, staten anvender i styringen af puljeområdet.

 

I følgende skema vises fordelingen af puljer og bevillingsstørrelse 2007 for hvert ressortområde:

 

Tabel 1  

Der er identificeret 98 puljer med en samlet bevilling på i alt 2,292 mia. kr. i 2007. De 98 puljer retter sig ikke udelukkende til kommuner. Også regioner, organisationer m.v. kan få del i disse midler.  Det er ikke muligt at sige, hvor stor en andel af midlerne kommunerne kan få del i.

 

Statens tilskud til kommunerne (bloktilskud, udligning) udgør i 2007 49,382 mia. kr. (Finansudvalgets aktstykke Akt 189 af 14. juni 2006). Hvis vi antager, at kommunerne får del i samtlige 2,292 mia. kr. fra puljerne, vil det svare til 4,4 % af det samlede statslige tilskud (bloktilskud, udligning, puljer).

 

Hvis vi kobler nævnte statslige tilskud for 2007 med budgetterede statslige refusioner for 2007 på 41 mia. kr. , vil det samlede tilskud være på omkring 90,382 mia. kr. til kommunerne i 2007(ibid., Danmarks Statistik 2008). Kobler vi puljernes 2,292 mia. kr. til dette tilskud, vil puljemidlerne udgøre 2,5 % af det samlede statslige tilskud.

 

Puljemidlerne kan også ses i relation til det samlede kommunale bruttodriftsbudget for 2007 på 273 mia. kr.(Danmarks Statistik 2008). Hvis vi inkluderer de 2,292 mia. kr. i dette budget, udgør puljemidlerne knap 1 % af det samlede kommunale driftsbudget.

 

Puljemidlerne udgør en beskeden del af den samlede kommunale finansiering, men for den enkelte kommune eller den enkelte institution kan puljemidler være væsentlige i forhold til aktiviteter, der ellers ikke ville være blevet iværksat inden for de givne rammer.

 

De største bevillinger er på henholdsvis Socialministeriets område og Indenrigs- og Sundhedsministeriets område. Som det fremgår af tabel 1 har Socialministeriet, Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration samt Indenrigs- og Sundhedsministeriet det største antal puljer, som kommunerne kan få del i.

 

Tabel 2 giver et overblik over puljernes ressortområde, titel, fordelingsmåde, bevillingsstørrelse for 2007 og varighed[1]:

 

Tabel 2

Puljebegrebet er tvetydigt. Som det fremgår af tabellen, kan en pulje have mere end én fordelingsmåde. Puljer kan altså ikke udelukkende betragtes som penge, der kan ansøges om eller tildeles. I samme pulje kan der eksempelvis både ansøges om penge til igangsættelse af aktivitet og efterfølgende til drift. Det er heller ikke alle puljer, der er tidsbegrænsede.  I 14 af de 98 puljer er der ikke anført tidsbegrænsning.

 

Vi vil i de følgende afsnit give en nærmere karakteristik af puljerne. Det vil ske via en beskrivelse af formål, målgruppe og fordelingsmåde samt af eventuelle krav til kommunal medfinansiering og evaluering.

 

 

 

 

 


 

6.2 Puljernes formål

Formål kan karakterisere, hvilke problemstillinger puljerne skal være med til at afhjælpe. Formål er et styringsredskab, der kan fokusere indsatsen og indkredse effekterne af puljerne.

 

Puljerne kan have forskellige formål. Vi har i undersøgelsen på forhånd defineret fire forskellige typer af formål:

 

-         Metodeudvikling: Udvikling af nye former for opgaveløsning og arbejdsredskaber herunder organisationsudvikling, læring og kompetenceudvikling.

-         Metodeudbredelse: Udbredelse af eksisterende modeller og arbejdsmetoder.

-         Direkte indsatser over for borgere/brugere/klienter: Midler til driften af institutioner eller aktiviteter.

-         Andet.[2]

 

Dette er brede kategorier, og vi kan i følgende skema ikke se, hvor tydeligt formålet er formuleret. Men vi kan se puljernes overordnede formål, og om puljerne har flere formål:

 

Tabel 3

Respondenterne har haft mulighed for at angive flere formål for de enkelte puljer. 

 

Som det fremgår af skemaet, er der næsten dobbelt så stor sandsynlighed for, at en pulje har metodeudvikling til formål frem for metodeudbredelse. Dette tyder på, at puljer primært anvendes til at sætte nye skibe i søen frem for at puste vind i sejlene på de allerede eksisterende. 56 % af puljerne har desuden direkte indsatser som en del af deres formål. 18 % af puljerne har ”andet” som formål. Dette kan fx være oplysning, undersøgelser eller tilskud til vanskeligt stillede kommuner.

 

39 af de 98 puljer har ét formål. I disse er ”metodeudvikling” og ”direkte indsatser” de hyppigste formål. ”Metodeudbredelse” indgår mindre hyppigt i de 39 puljer. 59 puljer har flere formål. Den hyppigste kombination er ”metodeudvikling/direkte indsatser”, hvilket fremgår af tabellen i bilagsafsnit 9.3.

 

I krydstabuleringerne i bilagsafsnit 9.2 ser vi, at 85 % af de puljer, der har metodeudvikling som formål, er møntet på en bestemt målgruppe. I 90 % af disse puljer indgår ansøgningspuljer som fordelingsmåde, og 60 % af disse puljer skal evalueres på puljeniveau.[3]

 

I sammenligning hermed har puljer, hvor metodeudbredelse indgår som formål, større krav om evaluering af puljen. Her skal 82 % evalueres på puljeniveau. På andre variable ligner puljer med metodeudbredelse og puljer med metodeudvikling hinanden.

 

Puljer med direkte indsatser som formål adskiller sig ikke væsentligt fra metodeudviklingspuljer og metodeudbredelsespuljer i forhold til, om puljerne er møntet på en bestemt målgruppe. Derimod er kravet om evaluering lavere (46 %) til disse puljetyper set i forhold til puljer med metodeudvikling og metodeudbredelse.

 

6.3 Puljernes målgruppe

Udover at klarlægge hvilke(t) formål en pulje har, er det interessant at se på, hvilken målgruppe puljen henvender sig til.  En tydelig målgruppebeskrivelse for hver enkelt pulje kan være med til at sikre, at indsatsen rettes mod dem, der har behov for det. Det skal sandsynliggøres, at målgruppen har det beskrevne problem, og det skal være dokumenteret, hvor stor målgruppen er.  Desuden muliggør en tydelig beskrivelse af målgruppen en undersøgelse af, om den givne indsats har haft en effekt og dermed afhjulpet målgruppens problemer.

 

Målgruppen for en pulje kan være borgere med bestemte karakteristika: ledige, flygtninge, medarbejdere i ældreplejen, men det kan også være kommuner, eksempelvis kommuner i landdistrikter e.l. 

 

Som nedenstående tabel viser, er 84 % af puljerne møntet på en bestemt målgruppe, mens 15 % ikke er.

 

Tabel 4

Hvis respondenterne har svaret ”ja”, har de efterfølgende beskrevet målgruppen i en åben svarkategori.  I følgende diagram har vi forsøgt at samle besvarelserne i nogle kategorier for at give et overblik over, hvem målgrupperne i givet fald er:

 

 

 

Hovedparten af puljerne har en klart defineret målgruppe og er primært rettet direkte mod borgere og brugere. Borgere med sociale problemer tegner sig som målgruppe for over halvdelen af puljerne med 48 puljer. 13 puljer er målrettet etniske minoriteter, men det kan ikke udelukkes, at der også befinder sig etniske minoriteter i gruppen af socialt udsatte borgere og omvendt. 8 puljer er målrettet andre grupper af borgere og brugere. 6 puljer er rettet mod uddannelse af kommunalt ansatte, og 4 puljer retter sig mod kommuner som organisationer/enheder. 3 puljer udgør kategorien ”andet”.

 

Selvom puljerne primært retter sig mod borgere og brugere, kan der i puljerne være tale om en mere indirekte indsats i forhold til disse målgrupper i form af fx organisationsudvikling, udvikling af nye metoder og kompetenceudvikling.

 

Af bilagsafsnit 9.2 fremgår det, at 70 % af de puljer, hvor der er defineret en målgruppe, har metodeudvikling som formål, 42 % har metodeudbredelse som formål, og 62 % har direkte indsatser som formål. I puljer med en defineret målgruppe indgår metodeudvikling som det hyppigste formål.

 

I 84 % af puljer med defineret målgruppe indgår ansøgningspuljer. I 28 % med defineret målgruppe indgår tildelingspuljer, i 7 % bloktilskudspuljer og i 4 % driftsbevilling. I puljer med defineret målgruppe er det hyppigst, at ansøgningspuljer udgør fordelingsmåden.

 

59 % af puljerne med defineret målgruppe skal evalueres på puljeniveau.

 

På grundlag af ovenstående er det rimeligt at antage, at puljerne primært retter sig mod bløde velfærdsområder, hvor det er den menneskelige faktor eller ”human processing” (Krogstrup 2006), der er i fokus. Dette indikerer, at puljerne kan beskæftige sig med såkaldte ”vilde problemer”, hvor der ikke altid er én sammenhæng mellem mål og midler.  Dette kan have betydning for styringen af puljerne, hvilket KREVI vil berøre i vores næste delrapport om puljestyring, som skal se på, hvad der ifølge litteraturen kendetegner effektiv puljestyring.

 

6.4 Fordelingsmåde for puljerne

Puljernes fordelingsmåde giver et billede af, hvordan puljer administreres og fordeles.

 

Fordelingsmåden kan i en styringssammenhæng betyde noget for, hvem der får del i puljerne. Mens det kan kræve en mere aktiv administrativ indsats fra en kommunes side at få del i ansøgningspuljer, kan det være mindre krævende for kommunerne at få del i tildelingspuljer. Det kan derfor forekomme, at kommuner, der er særligt bevidste om, hvordan man kreerer projekter, der kan tiltrække statslige midler, i højere grad får ansøgt om puljemidler, mens kommuner med mindre fokus på projekter ikke får prioriteret ansøgningspuljer i samme omfang.

 

Der eksisterer ikke nogen entydig definition af, hvad en pulje er. Både internt i de enkelte ministerier og mellem ministerierne hersker der forskellige opfattelser af, om eksempelvis en driftsbevilling er en pulje. Vi har ud fra en gennemgang af de puljer, der er omfattet af denne undersøgelse, og på baggrund af en rapport fra SFI, defineret fire mulige måder hvorudfra puljer kan fordeles (SFI 1999, s. 21):

 

-         Ansøgningspuljer: Midler som en nærmere specificeret ansøgerkreds herunder kommunerne kan ansøge om og fÃ¥ del i.

 

-         Tildelingspuljer: Centralt iværksatte forsøgsprojekter, forskning eller formidlingsaktiviteter, som ministerierne kan invitere kommunerne til at deltage i.

 

-         Bloktilskudspuljer: Øremærkede midler, der udbetales via bloktilskud.

 

-         Driftsbevilling: Øremærkede midler til oprettelse/drift af institution eller aktivitet.

 

-         Andet: Andre mulige fordelingsmÃ¥der.

 

 

Fordelingen af puljer i forhold til fordelingsmåde er vist i følgende tabel:

 

Tabel 5

Respondenterne har haft mulighed for at angive flere fordelingsmåder for de enkelte puljer. 

 

Puljer kan have én eller flere fordelingsmåder, hvilket fremgår af tabellen i bilagsafsnit 9.4. Størstedelen af puljerne kan kommunerne få del i ved at ansøge. 87 % har således ansøgning som den eneste eller en af flere mulige fordelingsmåder. Herudover har 30 % af puljerne mulighed for at blive tildelt direkte til kommunerne, mens kun 6 og 4 % fordeles som hhv. bloktilskud og driftsbevilling. Når en pulje kan have mere end én fordelingsmåde, betyder det, at der i samme pulje eksempelvis både kan ansøges om penge til igangsættelse af aktivitet og efterfølgende til driften. På den måde er der ikke nødvendigvis tale om rene ansøgningspuljer. Kategorien ”andet” indeholder udbud, EU-udbud m.v.

 

72 % af puljerne har kun én fordelingsmåde. Disse er fordelt på 60 ansøgningspuljer, 5 tildelingspuljer, 4 bloktilskudspuljer og 2 ”andet”. Det er bemærkelsesværdigt, at ingen puljer optræder som rene driftsbevilliger.

 

I bilagsafsnit 9.4 ser vi, at for de 28 %, som har mere end én fordelingsmåde, er der i næsten halvdelen af tilfældene tale om en kombination af ansøgnings- og tildelingspulje. Samtidig optræder samtlige driftsbevillinger kun i kombination med andre fordelingsmåder. I kontakten med flere af ministerierne er vi blevet gjort eksplicit opmærksomme på, at de ikke betragter driftsbevillinger som puljer. Det tyder på, at det gør sig gældende i samtlige ministerier. Det er derfor interessant, at de alligevel har afkrydset driftsbevilling som en mulig fordelingsmåde, selv om det er i kombination med andre fordelingsmåder.

 

I bilagsafsnit 9.2 ser vi, at 71 % af de puljer, som kommunerne kan ansøge om midler fra, har metodeudvikling til formål, mens kun 42 % af disse puljer har metodeudbredelse til formål. Samtidig er der krav om, at 63 % af ansøgningspuljerne skal evalueres. Ansøgningspuljer kan give anledning til øget administration både i centraladministrationen og i kommunerne (SFI 1999, s. 22, SFI 2000, s. 3, Deloitte 2004).  Omvendt kan en grundig forberedelse i form af gedigne ansøgninger og behandling af ansøgninger øge mulighederne for implementering og resultater (Deloitte 2004). Det sidste ikke mindst set i sammenhæng med kravene om evaluering.

 

Udvælgelseskriterierne for ansøgningspuljer er ikke altid gennemskuelige (Rigsrevisionen 2006, s. 13). Som vi tidligere har beskrevet, kan konsekvensen være, at de kommuner, som er gode til at ”fundraise” og til at bruge de rigtige udtryk i puljeansøgningerne, får større andel i puljemidler. Der kan være et behov for større åbenhed for tildelingsprincipperne af puljerne (Indenrigsministeriet 1998, s. 169, SFI 1999, s. 16).

 

68 % af samtlige puljer har metodeudvikling som formål. For tildelingspuljer er tallet 86 %. Til gengæld er det kun hver tredje tildelingspulje (31 %), der har metodeudbredelse som formål. Tildelingspuljer skal i lidt mindre grad end ansøgningspuljer evalueres; 56 % af tildelingspuljerne skal evalueres, mens andelen for ansøgningspuljerne er 63 %. 

 

Tildelingspuljer er administrativt mindre ressourcekrævende end ansøgningspuljer for både stat og kommuner og kan være velegnede til beløbsmæssigt mindre puljer. Denne puljetype kan ligeledes være velegnet til at støtte allerede igangværende tiltag i kommunerne, som der er perspektiver i at arbejde videre med, eller til at udbrede succesfulde tiltag til andre kommuner. Tildelingspuljer kan også anvendes i forhold til bestemte aktiviteter i en pilotfase, inden disse aktiviteter evt. ophøjes til lov (SFI 2000, s. 3-4). Tildelingspuljer er ligesom ansøgningspuljer blevet kritiseret for manglende transparens, eftersom kriterierne for udvælgelse af aktører ikke altid er gennemskuelige (Ibid.).

 

Der er ikke forskel på ansøgningspuljer og tildelingspuljer, hvad angår spørgsmålet, om hvorvidt puljen er møntet på en bestemt målgruppe. Af puljer med en eller begge fordelingsmåder er ca. 80 % af tilfældene møntet på en bestemt målgruppe.

 

Af de seks puljer, som har bloktilskud som mulig fordelingsmåde, er de fire udelukkende bloktilskudspuljer, mens en er i kombination med tildeling, og en er i kombination med både tildeling og driftsbevilling. Alle bloktilskudspuljer er møntet på en bestemt målgruppe og har direkte indsatser som formål. Der tegner sig derfor visse fællestræk for bloktilskudspuljerne. Bloktilskudspuljerne synes at være meget konkrete i deres beskrivelser: Målgruppen skal være beskrevet, og midlerne skal anvendes direkte på brugerne. I forbindelse hermed er det interessant, at ingen af bloktilskudspuljerne skal evalueres. Det kan være problematisk, at der ikke følges op på, om puljens aktiviteter lever op til det ønskede formål.

 

De karakteristika, der gør sig gældende for de mulige måder, puljer kan fordeles på, viser igen, at puljebegrebet ikke er entydigt. Hovedparten er ansøgnings- og tildelingspuljer, mens kun en lille del er driftsbevilling og bloktilskudspuljer. Man kan desuden på baggrund af ovenstående stille spørgsmål ved, om driftsbevillinger bør indgå som en del af puljebegrebet.

 

6.5  Kommunal medfinansiering

Kommunal medfinansiering kan fremme implementeringen af puljeaktiviteterne, og det kan skærpe kommunernes opmærksomhed og opsyn med aktiviteterne. Puljeaktiviteterne vil måske i højere grad blive tænkt ind i kommunernes øvrige prioriteringer.  Vi præsenterer i nedenstående tabel antal puljer, hvor der er kommunal medfinansiering:

 

Tabel 6

Manglende oplysninger om kommunal medfinansiering for 11 puljer

 

I flertallet af puljerne er der ikke krav om kommunal medfinansiering. Ved 11 af puljerne er spørgsmålet ikke blevet besvaret.

 

Vi har ikke undersøgt nærmere, hvorfor der i en stor del af puljerne ikke er krav om kommunal medfinansiering. I kommuneaftalen i 1999 blev der dog indgået aftale om, at kommunal medfinansiering ikke længere skulle være et krav i udmøntningen af puljerne (SFI 1999, s. 13).

 

 

6.6 Evaluering af puljer

Evaluering skal i denne sammenhæng forstås forholdsvist bredt, det vil sige som en systematisk tilbagemelding i forhold til en række mere eller mindre givne vurderingskriterier om de pågældende puljer eller projekter.

 

Puljer kan med en grov sondring evalueres på to niveauer: puljeniveau og projektniveau.

 

Når man evaluerer på det overordnede puljeniveau, kan man eksempelvis spørge, om puljeadministratorerne følger systematisk op på puljens resultater og metoder. Hvad er de samlede resultater af puljen? Er der udviklet effektive metoder til problemløsning af det, som puljen oprindelig blev sat i verden for? Evaluering kan være afgørende for, at resultater kan synliggøres og formidles, og at effektive metoder kan spredes.

 

Når man evaluerer på det konkrete projektplan, kan der med udgangspunkt i de enkelte projekter være mange formål med evalueringerne. En række af de enkelte projekter vil dog relatere sine formål, målsætninger og aktiviteter til det overordnede formål med puljen, eksempelvis at medvirke til empowerment hos udsatte grupper, hvorved der ikke nødvendigvis vil blive nogen modsætning mellem evaluering af puljen på den ene side og evaluering af de pågældende puljeprojekter på den anden side.

 

Nedenfor ses, at over halvdelen af puljerne (59 %) evalueres på puljeniveau.

 

Tabel 7

Manglende oplysninger om krav om evaluering for 5 puljer

 

KREVI har ligeledes spurgt til tidspunktet for evaluering af de puljer, der svarer ja til ovenstående spørgsmål.

 

Tabel 8

Procent udregnet på baggrund af antal puljer med krav om evaluering

 

I 62 % af de puljer, der har krav om evaluering, gennemføres evalueringen som udgangspunkt som slutevaluering. I 10 af puljerne (18 % af ja-puljerne) planlægges gennemført en midtvejsevaluering. Under kategorien ”andre tidspunkter”, er der primært tale om løbende evalueringer, der gennemføres ad hoc.

 

Af bilagsafsnittet 9.2. fremgår det, at 69 % af de puljer, som skal evalueres, har metodeudvikling som formål, mens der i 44 % af tilfældene er tale om direkte indsatser. Ser man på fordelingsmåde, har 91 % af de puljer, der skal evalueres, ansøgning som en mulig fordelingsmåde, mens kun 27 % har tildeling. Som tidligere nævnt er der ikke krav om, at bloktilskudspuljer skal evalueres. Evalueringerne synes på baggrund heraf især at knytte sig til ansøgningspuljer, der har til formål at udvikle metoder.

 

Mens der i 59 % af puljerne er krav om evaluering af puljen, er der i 74 % af puljerne krav om evaluering af puljens projekter. Det illustreres i følgende skema:

 

Tabel 9

Manglende oplysninger om krav om evaluering af projekter for 2 puljer

 

I 64 af de 71 puljer (90 %), hvor projekterne skal evalueres, skal alle projekter evalueres. Som det fremgår af ovenstående tabel, er der ikke krav om evaluering af puljens projekter i 22 % af puljerne. Variablen ”evaluering af puljens projekter” skelner ikke mellem hvilken type af evaluering, der er tale om.

 

Fra krydstabuleringerne i bilagsafsnittet 9.3 ser vi, at 70 % af de puljer, hvorfra alle projekter skal evalueres, har metodeudvikling som formål. Til sammenligning har 48 % metodeudbredelse som formål, og 47 % har direkte indsatser som formål. Dog er tallet 86 % for direkte indsatser, hvis der kun er krav om, at nogle af puljens projekter skal evalueres.

 

Der er stor forskel på tildelingskriterierne for de puljer, hvor alle projekter skal evalueres. I 94 % af tilfældene kan puljemidlerne bevilges via ansøgning fra kommuner. Kun 19 % af de puljer, der indebærer krav om evaluering af samtlige projekter, har tildeling som fordelingsmåde.  Ingen bloktilskudspuljer har et sådant krav. Forholdet mellem ansøgnings- og tildelingspuljer udjævnes noget, hvis man ser på de puljer, hvor der kun er krav om evaluering for nogle af puljerne. Her er det hhv. 71 og 86 % af ansøgnings- og tildelingspuljerne, der skal evalueres.

 

KREVI har spurgt til, hvornår projekterne skal evalueres.

 

Tabel10

 Procent udregnet på baggrund af antal puljer med krav om evaluering af projekter.

 

Hovedparten af projekterne skal i lighed med puljerne evalueres i form af en slutevaluering. I kategorien ”andre tidspunkter” er der primært tale om løbende evaluering af projekterne.

 

Ovenstående viser, at der er en større andel af puljerne, der indebærer krav om evaluering af projekterne (74 %) end evaluering af selve puljen (59 %).

 

Der er metodiske vanskeligheder forbundet med at evaluere statslige puljer.  Det kan være vanskeligt at sammenligne og evaluere puljerne på tværs, da de dækker meget forskellige opgaveområder og tidshorisonter, og da målsætningerne for puljerne kan være meget bredt formuleret. Det kan også være vanskeligt at fastslå, om effekter ville være slået igennem alligevel, hvis puljen ikke havde eksisteret. Flere af puljerne relaterer sig desuden til ”bløde” velfærdsområder, hvor der kan gå en længere årrække, før effekterne viser sig. Flere af puljeinterventionerne er ligeledes komplekse i deres karakter – der er ikke entydig viden om årsag og virkning. Dette giver - sammenholdt med effekternes lange tidshorisont - udfordringer i effektmåling af puljer.

 


 

7 Konklusion

 

KREVI belyser følgende spørgsmål med denne undersøgelse: Hvordan kan man karakterisere og skabe overblik over de statslige puljer, som kommunerne kan få del i for finansåret 2007?

 

I 2007 kunne kommunerne få del i 98 puljer til 2,292 mia. kr.  Den største bevilling er i det tidligere Socialministerium (828 mio. kr.), og den næsthøjeste bevilling i det tidligere Indenrigs- og Sundhedsministerium (678 mio. kr.).  Socialministeriet, Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration samt Indenrigs- og Sundhedsministeriet tilbyder og administrerer det største antal puljer, som er til rådighed for kommunerne.

 

Bevillingen på 2,292 mia. kr. retter sig også til andre organisationer (regioner, frivillige organisationer, private virksomheder, m.v.) Men hvis vi antager, at kommunerne får del i samtlige midler, vil vi kunne holde dette op mod følgende:

 

 

Puljerne har fælles karakteristika:

 

 

Puljerne er også forskellige i deres karakteristika:

 

 

Denne undersøgelse har klarlagt, at puljebegrebet er tvetydigt, og at det kun i begrænset omfang giver mening at skære alle puljer over en kam ved at tale om en generel ”puljepolitik” og en generel puljeproblematik. Dette er væsentligt at være bevidst om, hvis man vil anbefale effektive redskaber til styring af puljer.

 

Undersøgelsen viser, at det er vanskeligt at skaffe sig overblik over de statslige puljer, der er til rådighed for kommunerne.  Oplysningerne i finansloven og på ministeriernes hjemmesider er ikke altid enslydende, og informationerne om puljerne på ministeriernes hjemmesider er ikke altid fyldestgørende.  

 

Undersøgelsen rejser dermed spørgsmålet, om kommunerne i denne sammenhæng stilles lige i forhold til at få del i puljemidlerne, og om der er tilstrækkelig åbenhed, gennemsigtighed og ligebehandling over for puljernes interessenter?

 

 


 

8 Referencer

 

Danmarks Statistik 2008.

 

Deloitte 2004. Evaluering af 225 mio. kr. puljen. Evalueringsrapport. Gennemført for Styrelsen for Social Service og Socialministeriets departement.

 

Finansudvalgets aktstykke Akt 189 af 14. juni 2006

 

Indenrigsministeriet 1998. Betænkning 1365.

 

KL. Notat af 30. marts 2007. Statsligt finansierede puljer som kommunerne kan ansøge i 2007.

 

Krogstrup, Hanne Kathrine 2006: Evalueringsmodeller. 2. udgave. Academica.

 

Rambøll Management 2006. Effektmåling i Integrationsministeriets puljestyring. Vejledning.

 

Rigsrevisionen 2006. Beretning om pulje til socialt udsatte grupper.

 

SFI 1999. Socialministeriets puljer. En pilotundersøgelse.

 

SFI 2000. Socialministeriets puljer ll. Beskrivelse af 6 udvalgte puljer på baggrund af eksisterende evalueringsmateriale.

 

Shadish, William R. Jr., Thomas D. Cook og Laura C. Leviton (1991): Foundations of program evaluation – Theories of practice. Sage Publications.

 

Weiss, Carol H (1998): Evaluation. 2. Edition. Prentice Hall.


 

9 Bilag

 

9.1  Registreringsskema

Er det muligt for kommuner at søge del i denne pulje?

(1)     q  Ja

(2)     q  Nej



Hvad er puljens formål? (Det er muligt at sætte flere kryds)

(1)     q  Metodeudvikling: Udvikling af nye former for opgaveløsning og arbejdsredskaber, herunder organisationsudvikling, læring og kompetenceudvikling.

(2)     q  Metodeudbredelse: Udbredelse af eksisterende modeller og arbejdsmetoder.

(3)     q  Direkte indsatser over for borgere/brugere/klienter: Midler til driften af institutioner eller aktiviteter.

(4)     q  Andet  __________



Er puljen møntet på en bestemt målgruppe?

(1)     q  Ja

(2)     q  Nej

(3)     q  Ved ikke



Hvis ja, hvilken målgruppe?

____________________________________________________________________________________________________



Hvordan fordeles puljens midler? (Det er muligt at sætte flere kryds)



(1)     q  Ansøgningspulje: Midler som en nærmere specificeret ansøgerkreds herunder kommunerne kan ansøge om og få del i.

(2)     q  Tildelingspulje: Centralt iværksatte forsøgsprojekter, forskning eller formidlingsaktiviteter som ministerierne kan invitere kommunerne til at deltage i.

(3)     q  Bloktilskudspuljer: Øremærkede midler der udbetales via bloktilskud.

(4)     q  Driftsbevilling: Øremærkede midler til oprettelse/drift af institution eller aktivitet.

(5)     q  Andet  __________



Hvis flere puljetyper, angiv om de er primære eller sekundære ift. fordelingsmåde

 

Primær fordelingsmåde

Sekundær fordelingmåde

Ansøgningspulje

(1) q

(2) q

Tildelingspulje

(1) q

(2) q

Bloktilskudspulje

(1) q

(2) q

Driftsbevilling

(1) q

(2) q

Andet

(1) q

(2) q



Angiv puljens startår


__________



Angiv puljens planlagte slutår

__________



Hvad er puljens planlagte samlede bevilling anført i millioner i 2007-priser? Hvis ikke det er oplyst i anmærkningen til puljen i finanslovsdatabasen 2007 angives puljens samlede bevilling mellem 2004 og 2010 (begge år inkl.).

____________________



Hvad er puljens bevilling i år 2007 anført i millioner kroner?

____________________



Er kommunal medfinansiering et krav for fordeling af puljemidler?

(1)     q  Ja, for alle projekter i puljen

(4)     q  Ja, for visse af projekterne i puljen

(2)     q  Nej

(3)     q  Ved ikke



Hvis ja, hvor stor en procentdel udgør den kommunale medfinansiering?

__________



Er der krav om, at bevillingsmodtagere skal anvende særlige metoder i udmøntningen af puljen?

(1)     q  Ja

(2)     q  Nej



Hvis ja, hvilke krav til metodeanvendelse?

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________



Er der krav om evaluering af puljen?

(1)     q  Ja

(2)     q  Nej

(3)     q  Ved ikke



Hvis ja, på hvilke(t) tidspunkt(er) skal puljen evalueres?

(1)     q  Midtvejsevaluering

(2)     q  Slutevaluering

(3)     q  Andre tidspunkter         __________



I hvilken form skal puljens resultater formidles?

(1)     q  Offentliggørelse af skriftlig rapport

(2)     q  Afholdelse af konference/temadag

(3)     q  Deltagelse i fagligt netværk

(4)     q  Oprettelse af hjemmside

(5)     q  Andet  _______________

(6)     q  Andet  _______________



De sidste spørgsmål relaterer sig til de enkelte projekter i puljen.



Er der krav om evaluering af puljens projekter?



Hvis ja, på hvilke(t) tidspunkt(er) skal projekterne evalueres?



I hvilken form skal projekternes resultater formidles?



Hvis du har kommentarer til oplysningerne om puljen kan du skrive dem her:

____________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________



 

Mange tak for besvarelsen!

 

Du kan udskrive din besvarelse ved at klikke på printerikonet.

 

9.2 Tabeller – krydstabulering

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9.3 Formål

 

9.4. Fordelingsmåde

Puljernes fordelingsmåder

Antal

Procent

Ansøgningspulje

60

61 %

Ansøgningspulje / Tildelingspulje

17

17 %

Tildelingspulje

5

5 %

Bloktilskudspuljer

4

4 %

Ansøgningspulje / Tildelingspulje / Driftsbevilling

3

3 %

Ansøgningspulje/ Andet

3

3 %

Ansøgningspulje / Tildelingspulje / Andet

2

2 %

Andet

2

2 %

Tildelingspulje / Bloktilskudspuljer / Driftsbevilling

1

1 %

Tildelingspulje / Bloktilskudspuljer

1

1 %

I alt

98

100 %

 



[1] Kolonnen ”puljens startår - slutår” bygger på oplysninger fra Finanslovsdatabasen for 2007, der angiver bevillingsstørrelse fra 2004 til 2010. Hvis intet andet er nævnt i anmærkningen til hver pulje er de år mellem 2004 og 2010, medtaget hvor der er angivet bevilling. Blanke felter i kolonnen ”startår – slutår” skyldes manglende data.

I kolonnen ”fordeling” fremgår ”andet” ved enkelte af puljerne. Dette kan være EU-udbud, udbud m.v.

[2] Denne opdeling er inspireret af SFI (1999) og Indenrigsministeriet (1998).

 

[3] Tabeller for krydstabuleringer findes i bilagsafsnittet