Til kirkeministeriet (e-post)                                              21. august 2008

kopi til folketingets kirkeudvalg.

 

 

 

vedr.: Andet høringssvar i forbindelse med betænkning 1491.

 

En ordning, som den i lovforslaget skitserede, vil i en række tilfælde kunne indebære en meget uheldig skævvridning mellem sognene og en urimelig forøgelse af arbejdsbyrden for den gruppe kirker, der som Søllerød i forvejen er præget af et stort antal kirkelige handlinger. Visse kirker vil blive deciderede begravelses- og vielseskirker. Her vil det kunne blive en nærmest uoverstigelig opgave at betjene alle dem, som ønsker en kirkelig handling. Konsekvensen vil blive, at kirker med en mindre attraktiv beliggenhed vil opleve en tilsvarende uheldig nedgang i deres kirkeliv. I det samme provsti vil der på én gang kunne være tilfælde af urimeligt bebyrdede præster og betjening, og af præster og betjening der med rette kan føle sig frustrerede over, at en række kirkelige handlinger går deres kirkeliv forbi. Men betænkeligheden angår ikke alene hensynet til præster og personale ved kirken. De mennesker, der bor i sognet, og som med fuld ret kan forvente en så god kirkelig betjening som overhovedet muligt, vil meget let kunne opleve, at travlheden visse steder vil kunne betyde en stor forringelse. Det bliver yderligere svært at opretholde følelsen af et lokalt tilhørsforhold og fællesskab, og det vil smitte af på selve opfattelsen af, hvad en sognepræst er og skal være for sine sognebørn.

                      Den ide, som ligger til grund for sognestrukturen, er vel, at mennesker skal have mulighed for at kende deres præst; det er vel også derfor, at man har boligpligt inden for langt de fleste embeder. Når medlemmer af folkekirken fra hele landet vil kunne få ret til kirkelig betjening på grundlag af en relativ svag sognetilknytning, kan det blive en noget nær umulig opgave at tilbyde samtaler og sjælesorg af den kvalitet, som altid er påkrævet.

                      Vi vil i den forbindelse nævne, at kirkegården ved Søllerød kirke er kommunal og derfor åben for alle, som ønsker at få et gravsted. Et meget stort antal beboere i de omkringliggende sogne har traditionelt ønsket at benytte Søllerød kirke og Søllerød kirkegård, og der er ingen grund til at antage, at denne udvikling ikke vil fortsætte.

                      Visse ”populære kirker” vil også blive overbelastet med hensyn til ønsker om dåb. I Søllerød er der så godt som altid 2-3 dåb under højmessen, og der ud over tilbydes der dåbsgudstjenester. Hvis udensogns beboere i stort antal får en lovfæstet ret til at få deres barn døbt i de i forvejen meget søgte kirker, vil det kunne medføre en betydelig ventetid for indensogns beboere, som må se sig selv skubbet ud af en folkekirkeordning, som dybest set  ikke tilgodeser deres hensyn.

                      Vi går ind for så meget åbenhed i folkekirken som muligt og bestræber os i vores daglige virke på at være så åbne og lydhøre overfor ønsker også i forbindelse med ønsker om kirkelige handlinger, som det overhovedet er muligt. Men hvis lovforslaget gennemføres i sin nuværende form, forudser vi, at vi ikke som kirke vil kunne yde en ordentlig betjening for sognets beboere -  og i sidste ende heller ikke for dem, som vil komme udefra.

I en tid, hvor det til stadighed er nødvendigt at argumentere for kirkens berettigelse, er det efter vores vurdering helt afgørende, at den enkelte oplever kirken som et sted, hvor der er nærvær og mennesker, der har haft tid og overskud til at forberede handlingerne ordentligt og ikke ”samlebåndspræget”.

                      Såfremt lovforslaget bliver gennemført i sin nuværende form, må det efter vores opfattelse opfølges af en hurtig og fuldstændig kortlægning af, hvordan arbejdet kan fordeles mellem sognene, herunder hvordan nye ressourcer skal tilføres de kirker, der vil opleve en særlig arbejdsbelastning.    

                      Vi finder det i den forbindelse uheldigt og uhensigtsmæssigt, at lovforslaget giver den enkelte bruger en ubetinget ret (og dermed pålægger kirken en ubetinget pligt) i stedet for at åbne op for et rimeligt og fornuftigt skøn fra præsten og en tilsvarende ret for præsten til at sige nej, i de tilfælde hvor det bliver en for stor arbejdsmæssig belastning at betjene udensogns brugere.

 

 

med venlig hilsen

 

 

Thomas Reventlow Bruun                          og                  Xenia Dalgaard Knutzen

sognepræst                                                                      sognepræst

 

 

 

                                                                 samt

                                            personalet ved Søllerød kirke

 

menighedsrådsformand Georg Lund og næstformand Verner Hylby tilslutter sig dette høringssvar.