Bekendtgørelse om udarbejdelse af fortegnelse over menighedsrådsmedlemmer

 

I medfør af § 24 i lov om valg til menighedsrÃ¥d, jf. lovbekendtgørelse nr. 155 af 4. marts.  2008, og § 12, stk. 3, i lov om menighedsrÃ¥d, jf. lovbekendtgørelse nr. 611 af 6. juni 2007, fastsættes:

Frist for indberetning af de opstillede kandidater og indtastning af oplysninger om de opstillede kandidater

 

§ 1. Valgbestyrelsens formand indberetter den eller de gyldige kandidatlister til stiftsadministrationen. Vælges elektronisk indberetning skal indtastningen i den database, som Kirkeministeriet stiller til rÃ¥dighed til formÃ¥let, være afsluttet senest 27. dagen før valgdagen. Vælges indberetning i papirform skal en kopi af den eller de gyldige kandidatlister være stiftsadministrationen i hænde senest 26. dagen før valgdagen.

Stk. 2. Indtastningen af kandidaternes personnumre, i Kirkernes Informations System (KIS), varetages af stiftsadministrationen. Indtastningen skal ske for hver menighedsrÃ¥dskreds. SÃ¥fremt der er indleveret flere kandidatlister i en menighedsrÃ¥dskreds, skal der ske registrering af det listenummer, kandidaten opstiller pÃ¥. Indtastningen skal være afsluttet senest pÃ¥ 25. dagen før valgdagen.

Indberetning og indtastning af de valgte medlemmer til menighedsrådet

§ 2. Valgbestyrelsens formand sender udskrift af beslutningsprotokollen om valgets resultat til stiftsadministrationen. Beslutningsprotokollen skal være stiftsadministrationen i hænde senest to dage efter valgdagen.

Stk. 2. Indtastningen i KIS af hvem, der er valgt som medlemmer af menighedsrÃ¥det, varetages af stiftsadministrationen. Indtastningen skal være afsluttet senest ugedagen efter valgdagen.

§ 3. Stiftsadministrationen sender en udskrift fra KIS, over de valgte medlemmer af menighedsrÃ¥det, til det først valgte medlem af det nyvalgte menighedsrÃ¥d. Udskriften skal være det først valgte medlem i hænde senest torsdag i ugen efter valgdagen.

Menighedsrådets konstituering

§ 4. Det først valgte medlem medbringer den af stiftsadministrationen udsendte udskrift fra KIS til menighedsrÃ¥dets konstituerende møde. MenighedsrÃ¥dets nyvalgte formand skal senest den 1. tirsdag efter funktionsperiodens start sende meddelelse til provstiudvalget og stiftsadministrationen om valg af formand, næstformand, kasserer, evt. kasserer for præstegÃ¥rdskassen, kirkeværge, kontaktperson og tegningsberettiget i medfør af § 10, stk. 9, i lov om menighedsrÃ¥d.  Den nyvalgte formand sørger endvidere for, at det pÃ¥ samme tid ogsÃ¥ indberettes, hvem menighedsrÃ¥det vælger til valgbestyrelse, jf. § 6, stk. 1 i lov om valg til menighedsrÃ¥d, jf. lovbekendtgørelse nr. 155 af 4. marts 2008.

§ 5. Stiftsadministrationen indtaster oplysningerne om menighedsrÃ¥denes konstituering i KIS. Indtastningen skal være afsluttet ved udgangen af december mÃ¥ned i valgÃ¥ret.

§ 6. SÃ¥fremt der i funktionsperioden sker ændring i menighedsrÃ¥dets sammensætning skal formanden for menighedsrÃ¥det indberette dette til provstiudvalget og stiftsadministrationen. Indberetningen skal altid indeholde oplysninger om de pÃ¥gældende menighedsrÃ¥dsmedlemmers personnumre.

Stk. 2. Stiftsadministrationen sørger for den fornødne ajourføring af KIS pÃ¥ baggrund af menighedsrÃ¥dets indberetning.

§ 7. Bekendtgørelsen træder i kraft den x. xxx 2008.

Stk. 2. Bekendtgørelse nr. 304 af 26. marts 2007 ophæves.

Kirkeministeriet, den xx. xxx 2008

Birthe Rønn Hornbech/fuldmægtig x