Â
Kirkeudvalget |
|
|
|
Til: Dato: |
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere 28. november 2007 |
Velkommen til Kirkeudvalget - Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â
- En guide til udvalgets arbejde.
Kirkeudvalget holder normalt møde onsdag kl. 14.30 i værelse 2-077.
Udvalget bistås af:
Udvalgssekretær Anne Walllberg tlf. 33 37 55 02 (e-mail [email protected]) og
Udvalgsassistent Hanne Schmidt tlf. 33 37 55 38 (e-mail [email protected])
Sekretariatet har kontor på 2. sal i L-bygningen (adgang via Provianthuset).
Kirkeudvalget er et af Folketingets stående udvalg og har 17 medlemmer og 11
stedfortrædere. Udvalget nedsættes ved begyndelsen af hver folketingssamling, jf. Folketingets forretningsorden § 7, stk. 1. Medlemmer og stedfortrædere deltager på lige fod i det daglige udvalgsarbejde. Dog har kun medlemmer ret til at komme med indstillinger i betænkninger og til at træffe formelle beslutninger i et udvalgsmøde.
Sekretariatet rådgiver formanden og udvalgets medlemmer om tilrettelæggelsen og gennemførelsen af udvalgsarbejdet, herunder udarbejdelse af betænkninger og beretninger. Sekretariatet forbereder sammen med formanden møder, konferencer, høringer, besøg, rejser m.v. og bistår eventuelt formanden med taleudkast. Udvalgets medlemmer kan få bistand til afklaring eller udarbejdelse af udvalgsspørgsmål, samrådsspørgsmål, bidrag til betænkninger og beretninger, ændringsforslag eller til udarbejdelse af lov- eller beslutningsforslag.
Sagsområder
I et bilag til Folketingets forretningsorden er det fastlagt, at Kirkeudvalget behandler sager inden for sagsområderne: Folkekirken, begravelsesvæsenet, andre trossamfunds stilling m.v.
Ressortministerier
Kirkeministeriet er udvalgets politiske ressortministerium.
Organisationer
Der er flere organisationer, der er interesseret i påvirkning af lovgivningen m.v. inden for udvalgets sagsområde. Her kan bl.a. nævnes: Præsteforeningen og Landsforeningen af Menighedsråd.
Mødeindkaldelser
Første udgave af den gule mødeindkaldelse med dagsorden vil normalt blive omdelt fredag i ugen før, et møde afholdes. Dagsordenen indeholder henvisninger til de relevante bilag. Herudover kan dagsordenen indeholde praktiske oplysninger om f.eks. andre planlagte møder i udvalgsregi. Man kan tegne et abonnement pÃ¥ mødeindkaldelserne, sÃ¥ledes at man fÃ¥r de nye dagsordener pr. e-mail. Det gør man pÃ¥ Nettingets forside: â€Vælg abonnementerâ€.
De fleste møder holdes i uger, hvor der er møder i salen. I de mødefri perioder og i ferieperioder kan der holdes møder, hvis udvalget beslutter det. De fleste møder er lukkede, men udvalget kan også holde åbne møder, f.eks. åbne samråd. Udvalgssekretæren laver efter hvert møde et internt beslutningsresumé, som sendes elektronisk til udvalgets medlemmer og stedfortrædere.
Udvalgets aktivitet i folketingsåret 2006-07
I folketingsåret 2006-07 holdt Kirkeudvalget 9 møder. Der blev ikke afholdt samråd. Udvalget behandlede 3 lovforslag og 2 beslutningsforslag og stillede 107 spørgsmål til forskellige ministre, hovedsagelig til kirkeministeren. Desuden fik 4 deputationer foretræde for udvalget. I alt blev der omdelt ca. 310 bilag til Kirkeudvalget.
Udvalget holdt i maj måned 2007 en offentlig høring over lovforslag om menighedsrådets sammensætning, loyalitetskrav til valgte menighedsrådsmedlemmer og bindende stiftsbidrag m.v.
Udvalgsmedlemmers instrumenter i udvalgsarbejdet generelt
Nedenfor gennemgås nogle af de redskaber, et udvalgsmedlem har i den politiske proces, der udfoldes i udvalget.
Udvalgsmedlemmer kan stille spørgsmål om alle forhold, der vedrører udvalgets sagsområder, herunder om lovforslag eller beslutningsforslag, der behandles i udvalget. Udvalget kan i den forbindelse også kalde ressortministeren og/eller en anden minister i samråd. Samrådet kan afholdes som et åbent samråd, hvis minimum 3 medlemmer af udvalget ønsker dette. Derudover kan udvalget f.eks. bede ministeren om en teknisk gennemgang af et lovforslag, afholde høringer og temamøder om udvalgte emner samt foretage studieture i Danmark og i udlandet.
Udvalgsmedlemmers redskaber ved behandling af lov- og beslutningsforslag
I statsministerens åbningstale ved folketingssamlingens start vil der i den skriftlige del til talen – lovprogrammet – være en oversigt over de lovforslag, som regeringen planlægger at fremsætte i løbet af samlingen. Udvalgssekretariatet laver en særlig oversigt over den del af lovprogrammet, der vedrører Kirkeudvalget.
I forbindelse med udarbejdelsen af et lovforslag har ministerierne ofte indhentet udtalelser om dette fra interesseorganisationer m.fl. (høringssvar). Samtidig med fremsættelsen af lovforslaget (og senest fredag inden 1. behandling af lovforslaget) modtager udvalget kopi af svarene samt et høringsnotat, der typisk redegør for ressortministerens holdning til høringssvarerne og for, hvilke ændringer høringssvarene har givet anledning til.
Når et forslag efter 1. behandling er henvist til udvalget, sættes det på dagsordenen til det førstkommende udvalgsmøde. På dette møde fastlægger udvalget efter udkast fra sekretariatet en tidsplan for behandlingen af forslaget, herunder frister for at stille spørgsmål til ministeren og frist for udvalgets afgivelse af betænkning over forslaget.
Hvis et forslag skal færdigbehandles, skal der inden 2. behandling afgives en betænkning over forslaget, som udvalgssekretariatet udarbejder udkast til. Her hjælper udvalgssekretæren f.eks. med teknisk bistand til at stille ændringsforslag.
Mens forslaget er til behandling i udvalget, vil forslaget blive sat på dagsordenen for udvalgets møder med henblik på gennemgang af besvarelser af udvalgets spørgsmål, modtagelse af deputationer m.v. Relevante dokumenthenvisninger vil fremgå af dagsordenen.
Når udvalget modtager skriftlige henvendelser vedrørende et forslag, stiller udvalgssekretariatet automatisk et spørgsmål til den relevante minister for at få ministerens kommentar til henvendelsen. Når der kommer svar på spørgsmålet, sender sekretariatet en kopi af svaret til den, der har sendt henvendelsen. Henvendelsen, spørgsmålet og svaret omdeles til udvalget.
Udvalget afslutter behandlingen af lovforslag med en betænkning, hvor de enkelte partiers stilling til forslaget og eventuelle ændringsforslag fremgår. Et forslag kan tages tilbage eller stilles i bero, eller man kan afslutte et ikkefærdigbehandlet forslag med en beretning. Udvalgssekretariatet udarbejder udkast til sådanne beretninger for udvalget.
I vedhæftede bilag A er en beskrivelse af nogle supplerende redskaber, der kan være relevante under lovforslags og beslutningsforslags behandling.
Udvalgsdokumenter
Der er i udvalget to hovedkategorier af materiale, nemlig dokumenter vedrørende forslag (lovforslag og beslutningsforslag) og dokumenter vedrørende udvalgets almindelige kontrol med regeringen, dvs. dokumenter på alm. del. Dokumenterne er endvidere opdelt i 3 underkategorier: bilag, spørgsmål/svar og samrådsspørgsmål. Dokumenterne er altid knyttet til en bestemt folketingssamling, hvor indeværende samling kaldes: 2007-08, 2. samling.
Abonnement og søgning. Det er endvidere muligt at tegne abonnement på dokumenter, dagsordener m.v. på Nettingets forside. Det bemærkes, at udvalgenes offentlige bilag er tilgængelige for offentligheden på Folketingets netsted (www.ft.dk) 24 timer efter bilagsomdelingen på Christiansborg.
Medlemmerne af Folketinget har dog mulighed for at se dokumenterne på den interne version af Folketingets netsted, der kaldes Intraen, og som findes via Nettingets forside.
Deltagelse i konferencer og høringer m.v.
Kirkeudvalget modtager en række invitationer til at deltage i høringer og konferencer. Når udvalget modtager en invitation, hvor deltagelse er gratis, omdeles denne, og de enkelte medlemmer tilmelder sig direkte til arrangøren. Hvis der er tale om et arrangement, hvor der opkræves deltagerbetaling, kan udvalget på et udvalgsmøde beslutte at betale for eventuel deltagelse i arrangementet. I så fald sker tilmelding til arrangementet via sekretariatet på en tilmeldingsblanket, som vil blive vedhæftet den pågældende invitation.
Yderligere information
For spørgsmål, råd og vejledning kan udvalgsmedlemmet altid kontakte udvalgssekretæren, og en del oplysninger kan også findes på Folketingets netsted www.ft.dk
HÃ¥ndbog i folketingsarbejdet, 2005
søg: Nettinget / Ft.dk om> / Grundlaget for folkestyret / Håndbog i folketingsarbejdet
Kvalitetshåndbogen, der indeholder en række forretningsgange, bl.a. udvalgsbetjeningen:
søg: Nettinget / Vejledninger / Kvalitetshåndbogen / Udvalgsbetjening
Baggrundsmateriale om alm. del og forslag samt links til ministerier, der har relation til Kirkeudvalget:
søg: Nettinget / Links og baser / Linksamling / Ministerier
søg: Nettinget / Udvalg og delegationer / Udvalg / Kirkeudvalget
EU links:
søg: Nettinget / EU-Oplysningen
Bilag A
Nogle supplerende instrumenter i behandlingen af forslag
Nedenfor er en beskrivelse af redskaber, der kan være relevante under behandling af lovforslag.