Folketingets Udvalg
for Fødevarer, Landbrug
|
./.     Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering besvarelse af spørgsmål 1 til Folketingets Europaudvalg vedr. den fælles markedsordning for vin.
Med venlig hilsen
|
København, den 16. januar 2008 FVM 483  |
Spørgsmål 1:
â€Ministeren bedes oversende et notat, der redegør for hvilke af EU’s medlemslande, der modtager støtte fra EU i forbindelse med vinproduktion og hvilke medlemslande, der eventuelt opretholder nationale tilskudsordninger til vinproduktion, herunder bedes der redegjort for hvilke typer af national støtte, der eventuelt gives til vinproducenter, f.eks. om der er tale om direkte produktionsstøtte, eksportstøtte m.m.â€
Svar:
Fællesskabets udgifter til markedsordningen for vin i budgetåret 2006 fremgår af vedlagte tabel (bilag 1), der viser størrelsen af støttebeløbene til de enkelte medlemslande samt de aktiviteter, som beløbene blev anvendt til. De største støttemodtagere var Spanien, Italien og Frankrig, og destillation var den aktivitet, der udgjorde den største budgetpost.
For så vidt angår nationale tilskud til vinproduktion, så vil medlemsstaterne som følge af reformen af markedsordningen for vin, som der blev opnået enighed om på Rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 17.-19. december 2007, i tre år kunne give supplerende national støtte til rydning af vindyrkningsarealer (som top-up med max. 75 % af rydningspræmien).
Medlemsstaterne vil endvidere kunne give national støtte til krisedestillation, og der vil være national medfinansiering af visse tiltag (salgsfremme og høstforsikringer) under de nationale konvolutter. Endelig vil støtte under landdistriktsprogrammet forudsætte national medfinansiering. Det samlede EU-budget til markedsordningen forventes at udgøre 1411 mio € årligt. Bilag 2 er en oversigt over fordelingen af midler i 2009 og 2015.
Spørgsmål 2:
â€Vil regeringen arbejde for en afvikling af EU’s støtte til vinproduktion?â€
Svar:
I overensstemmelse med Folketingets vedtagelser herom arbejder regeringen helt overordnet for en liberalisering af landbrugspolitikken. Dette gælder såvel i EU som internationalt i WTO-sammenhæng. Danmark arbejder herunder for en afvikling af al handelsforvridende støtte til landbruget under hensyntagen til forbrugere, u-lande, miljø og dyrevelfærd.
Regeringen arbejder således for en afvikling af den direkte støtte til landbruget og for en yderligere markedsorientering af EU’s landbrugspolitik. På den baggrund støtter regeringen generelt de senest vedtagne reformer, ligesom der arbejdes for yderligere reformer. I relation til den direkte landbrugsstøtte arbejder regeringen for, at støtten i første omgang afkobles helt fra produktionen og på længere sigt nedtrappes og udfases.
Under de netop afsluttede forhandlinger om vinreformen arbejdede Danmark for en øget markedsorientering og liberalisering af vinsektoren, herunder afkobling af støtten, overførsel af midler til landdistriktsprogrammet samt reduktion af vinbudgettet. Som bekendt stemte Danmark imod det endelige kompromisforslag, da forslaget bl.a. åbner op for statsstøtte til krisedestillation af overskudsvin uden nogen form for tidsbegrænsning og udenfor de almindelige statsstøtteregler.
Regeringen vil fortsat arbejde for yderligere reform af EU´s landbrugspolitik, herunder også markedsordningen for vin.
Bilag 1. Fællesskabsudgifter til den fælles markedsordning for vin i budgetåret 2006 i millioner €
|
CZ |
DE |
EL |
ES |
FR |
IT |
CY |
LU |
HU |
MT |
AT |
PT |
SL |
SK |
UK |
I alt |
Eksportrestitutioner |
|
|
|
15,3 |
0,5 |
1,0 |
0,1 |
|
0,2 |
|
|
2,2 |
|
|
|
19,2 |
Privat oplagring |
|
|
4,0 |
39,9 |
7,5 |
36,2 |
|
|
0,5 |
|
|
2,2 |
0,1 |
|
|
90,4 |
Destillation |
|
0,7 |
11,4 |
232,8 |
111,7 |
114,8 |
0,9 |
|
0,7 |
|
|
12,9 |
|
|
|
485,9 |
Offentlig oplagring af destilleret vin |
|
-0,1 |
4,0 |
64,3 |
75,6 |
45,4 |
0,2 |
|
3,6 |
|
|
5,0 |
|
|
|
198,1 |
Støtte til berigelse med most |
0,4 |
9,5 |
2,5 |
17,0 |
19,6 |
131,1 |
|
0,3 |
0,3 |
|
0,1 |
3,1 |
0,2 |
|
0,5 |
184,7 |
Rydning |
|
2,0 |
|
|
47,0 |
|
|
|
17,6 |
|
0,1 |
|
|
|
|
66,8 |
Omstrukturering |
0,9 |
12,3 |
6,6 |
157,2 |
107,9 |
95,5 |
2,3 |
0,1 |
9,8 |
0,1 |
6,5 |
39,0 |
2,3 |
0,5 |
|
441,0 |
Andet |
|
|
|
|
|
1,0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1,0 |
I alt |
1,3 |
24,4 |
28,5 |
526,5 |
369,8 |
425,0 |
3,5 |
0,4 |
32,7 |
0,1 |
6,7 |
64,4 |
2,6 |
0,5 |
0,5 |
1487,0 |
Bilag 2: Fordelingen af midler til markedsordningen for vin i 2009 og 2015
                     Vinreform kompromis[1] (18/12/2007) |
|||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mio € |
|
|
2009 |
|
|
|
|
2015 |
||||
MS |
|
National konvolut[2] |
LDP (obligatorisk)Â |
Samlet national konvolut + LDP |
|
|
|
|
National konvolut
|
LDP (obligatorisk)Â |
Samlet national konvolut + LDP |
BG |
|
23,7 |
|
23,7 |
|
|
|
|
23,7 |
|
23,7 |
CZ |
|
3,0 |
|
3,0 |
|
|
|
|
5,2 |
|
5,2 |
DE |
|
22,9 |
|
22,9 |
|
|
|
|
38,9 |
|
38,9 |
EL |
|
14,3 |
|
14,3 |
|
|
|
|
24,0 |
|
24,0 |
ES |
|
213,8 |
15,5 |
229,3 |
|
|
|
|
353,1 |
46,4 |
399,5 |
FR |
|
171,9 |
11,8 |
183,7 |
|
|
|
|
280,5 |
35,5 |
316,1 |
IT |
|
218,2 |
13,1 |
231,4 |
|
|
|
|
337,0 |
39,4 |
376,4 |
CY |
|
2,7 |
|
2,7 |
|
|
|
|
4,6 |
|
4,6 |
LU |
|
0,3 |
|
0,3 |
|
|
|
|
0,6 |
|
0,6 |
HU |
|
16,8 |
|
16,8 |
|
|
|
|
29,1 |
|
29,1 |
MT |
|
0,2 |
|
0,2 |
|
|
|
|
0,4 |
|
0,4 |
AT |
|
8,0 |
|
8,0 |
|
|
|
|
13,7 |
|
13,7 |
PT |
|
37,8 |
|
37,8 |
|
|
|
|
65,2 |
|
65,2 |
RO |
|
42,1 |
|
42,1 |
|
|
|
|
42,1 |
|
42,1 |
SI |
|
3,5 |
|
3,5 |
|
|
|
|
6,1 |
|
6,1 |
SK |
|
2,9 |
|
2,9 |
|
|
|
|
5,1 |
|
5,1 |
UK |
|
0,2 |
|
0,2 |
|
|
|
|
0,3 |
|
0,3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Total |
|
782,5[3] |
40,5 |
[4]823,0 |
|
|
|
|
1.229,5 |
121,4 |
1.350,9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
LIT |
|
0,030 |
0,000 |
0,030 |
|
|
|
|
0,045 |
0,000 |
0,045 |
[1] Kommissionen har oplyst, at det samlede EU-budget for vin vil være pÃ¥ € 1.411 mio. Differencen mellem de € 1.350,9 mio. og de € 1.411 mio. i 2015 udgør midler afsat til enkeltbetaling.Â
[2] Medlemsstater med under € 2,5 mio. i LDP-midler (landdistriktsmidler) i 2009 kan vælge ikke at overføre midler til LDP, men beholde midlerne under de nationale konvolutter.
[3] Der kan i alt overføres € 50 mio. til LDP i 2009 og € 150 mio. i 2015. Medlemsstaterne kan af de € 782,5 mio. vælge at overføre op til € 9,5 mio. til LDP i 2009 og i 2015 af de € 1.229,5 mio. vælge at overføre op til € 28,6 mio. til LDP.
[4] Ud over dette beløb kommer midler afsat til rydning og enkeltbetaling.