Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri



 

Den 16. januar 2008

Sagsnr.: 39

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

./.      Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering besvarelse af spørgsmål 1 til Folketingets Europaudvalg vedr. stop af torskefiskeri.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Marie Louise Flach de Neergaard


Folketingets Europaudvalg

 

København, den 15. januar 2008

FVM 481

 

 

 

 

 

 

 

Folketingets Europaudvalg har i skrivelse af 20. december 2007 udbedt sig besvarelsen af følgende spørgsmål ad KOM (2007) 0492:

 

Spørgsmål 1:

 

”Vil ministeren give en vurdering af, hvor mange tabte arbejdspladser det vil medføre, såfremt hun fulgte det socialdemokratiske forslag fremsat på europaudvalgsmødet den 12. oktober 2007 om at stoppe dansk torskefiskeri.”

 

Svar:

 

Der henvises til vedlagte notat udarbejdet af Fødevareøkonomisk Institut.

 

 

 


FOI_logovariant_A4_DK_lys_baggrund_sort

 

 

 

 

 

Økonomiske konsekvenser af stop for torskefiskeri i Østersøen

 

Med henvisning til spørgsmål i Folketingets Europaudvalg, KOM (2007) 0492 – spørgsmål 1, analyseres i nærværende notat de økonomiske konsekvenser ved et stop for dansk torskefiskeri i Østersøen, herunder antallet af tabte arbejdspladser.

 

Baggrund

Modellen anvendt til de foretagne beregninger er den, som også anvendes i forbindelse med udarbejdelse af Fødevareøkonomisk Instituts publikation Fiskeriets Økonomi. Da fiskeriet for 2007 endnu er i gang, foretages beregningerne ved at analysere konsekvenserne ved et dansk stop for torskefiskeri i 2006. Dette gøres ved at sætte kvoten for torsk i Østersøen til 0, og samtidig antage at alle andre fangster i Østersøen er uændrede.

 

Økonomiske konsekvenser

Fangsten af torsk i Øresund, Bælthavet, Vestlige og Østlige Østersø udgjorde i alt 72% af mængden og 57% af værdien af det samlede danske torskefiskeri i 2006. Tabel 1 viser de respektive torskefangster fordeling på økonomiske størrelsesklasser for den danske fiskerflåde.

 

Tabel 1. Fordelingen af de danske torskefangster i 2006

 

Fangstmængde (tons helfisk)

3AN

3AS

3BCD

4ABC2A

I alt

Fartøjer med fangstværdi ≥ 216.731 kr.

2.241

444

19.317

4.900

26.902

Fartøjer med fangstværdi < 216.731 kr. ≥ 50.000 kr.

161

53

909

128

1.250

Fartøjer med fangstværdi < 50.000 kr.

39

18

135

25

216

Ophørte fartøjer

73

25

1.065

53

1.216

I alt

2.514

540

21.426

5.105

29.585

 

 

 

 

 

 

 

Fangstværdi (1.000 kr.)

3AN

3AS

3BCD

4ABC2A

I alt

Fartøjer med fangstværdi ≥ 216.731 kr.

55.026

7.396

236.514

121.207

420.144

Fartøjer med fangstværdi < 216.731 kr. ≥ 50.000 kr.

3.625

965

11.555

3.064

19.209

Fartøjer med fangstværdi < 50.000 kr.

838

363

1.692

555

3.447

Ophørte fartøjer

1.704

427

11.707

1.196

15.034

I alt

61.193

9.151

261.467

126.022

457.834

 

Havde torskefiskeriet i Østersøen været stoppet i 2006 ville det således umiddelbart have betydet en reduktion i den samlede danske fangstværdi på 261 mio. kr. svarende til godt 8% fra 3,18 mia. kr. til 2,92 mia. kr.

 

Et torskestop i Østersøen ville ikke alene medføre en reduceret fangstværdi. Omkostningerne vil også blive mindre, som følge af den mindre aktivitet. Til at belyse de økonomiske konsekvenser for disse fartøjer anvendes indtjeningsevnen, som viser overskuddet til aflønning af arbejdskraft og kapital. Tabel 2 viser ændringen i den forventede indtjeningsevne for de kommercielle fartøjer, der har en samlet fangstværdi over 216.731 kr. i 2006.

 

Tabel 2 Indtjeningsevne (1.000 kr.)

 

Gennemsnit pr. fartøj

I alt alle fartøjer

Ændring (%)

Længde

Redskabstype/

fiskeri

Forventet 2006

Forventet 2006 ved torskestop i 3BCD

Forventet 2006

Forventet 2006 ved torskestop i 3BCD

<12m

Garn/krog

328

147

78.370

35.143

-55

 

Jolle/ruse

371

302

24.101

19.655

-18

 

Trawl

530

374

9.008

6.354

-29

 

Alle redskaber

347

191

111.480

61.152

-45

≥12m - <15m

Garn/krog

703

588

44.273

37.070

-16

 

Trawl

795

463

83.424

48.663

-42

 

Alle redskaber

760

510

127.697

85.733

-33

≥15m - <18m

Garn/krog

1.411

1.374

39.513

38.468

-3

 

Snurrevod

1.066

941

17.057

15.064

-12

 

Trawl

1.431

910

107.288

68.284

-36

 

Alle redskaber

1.377

1.024

163.857

121.816

-26

≥18m - <24m

Garn/krog

2.268

2.209

36.289

35.351

-3

 

Snurrevod

1.969

1.401

43.309

30.827

-29

 

Trawl

2.173

1.812

160.778

134.090

-17

 

Alle redskaber

2.146

1.788

240.375

200.268

-17

≥24m - <40m

Bomtrawl

1.751

1.577

12.258

11.040

-10

 

Trawl industri

3.874

3.873

85.222

85.212

0

 

Trawl konsum

3.926

3.869

180.586

177.954

-1

 

Trawl blandet

3.775

3.595

33.977

32.354

-5

 

Alle redskaber

3.715

3.650

312.043

306.560

-2

≥40m

Not

31.329

31.329

219.300

219.300

0

 

Trawl industri

5.548

5.548

88.766

88.766

0

 

Trawl blandet

19.684

19.684

255.898

255.898

0

 

Alle redskaber

15.666

15.666

563.964

563.964

0

Specialfiskerier

Hesterejefiskeri

1.792

1.792

48.390

48.390

0

 

Muslingefiskeri

1.023

1.013

61.359

60.769

-1

 

Alle specialfiskerier

1.261

1.255

109.749

109.159

-1

I alt

 

1.757

1.563

1.629.165

1.448.652

-11

 

 

Et torskestop i Østersøen ses således primært at ramme de små, mindre og mellemstore fartøjer. Mest markant er faldet på 55% i indtjeningsevnen for de små garnfartøjer under 12m, men set generelt er det trawlerne som får den største reduktion.

 

 

Beskæftigelseskonsekvenser

En vurdering af de beskæftigelsesmæssige konsekvenser må nødvendigvis opdeles i tre dele:

 

1.      Det direkte fiskeri

2.      Fiskeforarbejdningsindustrien

3.      Fiskeriafhængige servicevirksomheder

Den samlede arbejdskraftaflønning kan anvendes til en vurdering af de beskæftigelsesmæssige konsekvenser af et torskestop i Østersøen for det direkte fiskeri. Samlet set forventes et torskestop at reducere arbejdskraftaflønningen med 118 mio. kr. svarende til 10%. Holdes dette beløb op mod den gennemsnitlige aflønning af en proces- og maskinarbejder i provinsen, svarer dette til en reduktion i beskæftigelsen på godt 385 personer ud af en samlet beskæftigelse ved denne beregningsmetode på 3.753 personer.

 

Hovedparten af torsk anvendt i den danske fiskeforarbejdningsindustri kommer fra andre områder end Østersøen, hvorfor den beskæftigelsesmæssige effekt ventes at være lille. Datamaterialet for en sådan analyse er dog mangelfuldt. Antages det, at forarbejdningsindustrien anvender den samme faste andel af de danske torskelandinger fra Østersøen i deres produktion, som den observeret for den samlede forsyning af torsk, ventes et torskestop i Østersøen i yderste konsekvens at betyde et fald i beskæftigelsen på omkring 75 personer. Det reelle fald må dog forventes at være mindre.

 

En række brancher leverer serviceydelser til de danske fiskerfartøjer i form af vedligeholdelse, redskaber, proviant, brændstof etc. Det er ikke umiddelbart på grundlag af det tilgængelige datamateriale muligt at vurdere de beskæftigelsesmæssige konsekvenser af et torskestop i Østersøen.

 

For den samlede økonomi vurderes beskæftigelseskonsekvenserne at være marginale, hvilket ikke er ensbetydende med, at der ikke lokalt kan være tale om mærkbare konsekvenser.