Folketingets Udvalg
for Fødevarer, Landbrug
|
./.     Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering besvarelse af spørgsmål 1 til Folketingets Europaudvalg vedr. stop af torskefiskeri.
Med venlig hilsen
|
København, den 15. januar 2008 FVM 481  |
Spørgsmål 1:
â€Vil ministeren give en vurdering af, hvor mange tabte arbejdspladser det vil medføre, sÃ¥fremt hun fulgte det socialdemokratiske forslag fremsat pÃ¥ europaudvalgsmødet den 12. oktober 2007 om at stoppe dansk torskefiskeri.â€
Svar:
Der henvises til vedlagte notat udarbejdet af Fødevareøkonomisk Institut.
Økonomiske konsekvenser af stop for torskefiskeri i Østersøen
Med henvisning til spørgsmål i Folketingets Europaudvalg, KOM (2007) 0492 – spørgsmål 1, analyseres i nærværende notat de økonomiske konsekvenser ved et stop for dansk torskefiskeri i Østersøen, herunder antallet af tabte arbejdspladser.
Baggrund
Modellen anvendt til de foretagne beregninger er den, som også anvendes i forbindelse med udarbejdelse af Fødevareøkonomisk Instituts publikation Fiskeriets Økonomi. Da fiskeriet for 2007 endnu er i gang, foretages beregningerne ved at analysere konsekvenserne ved et dansk stop for torskefiskeri i 2006. Dette gøres ved at sætte kvoten for torsk i Østersøen til 0, og samtidig antage at alle andre fangster i Østersøen er uændrede.
Økonomiske konsekvenser
Fangsten af torsk i Øresund, Bælthavet, Vestlige og Østlige Østersø udgjorde i alt 72% af mængden og 57% af værdien af det samlede danske torskefiskeri i 2006. Tabel 1 viser de respektive torskefangster fordeling på økonomiske størrelsesklasser for den danske fiskerflåde.
Tabel 1. Fordelingen af de danske torskefangster i 2006
|
Fangstmængde (tons helfisk) |
||||
3AN |
3AS |
3BCD |
4ABC2A |
I alt |
|
Fartøjer med fangstværdi ≥ 216.731 kr. |
2.241 |
444 |
19.317 |
4.900 |
26.902 |
Fartøjer med fangstværdi < 216.731 kr. ≥ 50.000 kr. |
161 |
53 |
909 |
128 |
1.250 |
Fartøjer med fangstværdi < 50.000 kr. |
39 |
18 |
135 |
25 |
216 |
Ophørte fartøjer |
73 |
25 |
1.065 |
53 |
1.216 |
I alt |
2.514 |
540 |
21.426 |
5.105 |
29.585 |
|
|
|
|
|
|
|
Fangstværdi (1.000 kr.) |
||||
3AN |
3AS |
3BCD |
4ABC2A |
I alt |
|
Fartøjer med fangstværdi ≥ 216.731 kr. |
55.026 |
7.396 |
236.514 |
121.207 |
420.144 |
Fartøjer med fangstværdi < 216.731 kr. ≥ 50.000 kr. |
3.625 |
965 |
11.555 |
3.064 |
19.209 |
Fartøjer med fangstværdi < 50.000 kr. |
838 |
363 |
1.692 |
555 |
3.447 |
Ophørte fartøjer |
1.704 |
427 |
11.707 |
1.196 |
15.034 |
I alt |
61.193 |
9.151 |
261.467 |
126.022 |
457.834 |
Havde torskefiskeriet i Østersøen været stoppet i 2006 ville det således umiddelbart have betydet en reduktion i den samlede danske fangstværdi på 261 mio. kr. svarende til godt 8% fra 3,18 mia. kr. til 2,92 mia. kr.
Et torskestop i Østersøen ville ikke alene medføre en reduceret fangstværdi. Omkostningerne vil også blive mindre, som følge af den mindre aktivitet. Til at belyse de økonomiske konsekvenser for disse fartøjer anvendes indtjeningsevnen, som viser overskuddet til aflønning af arbejdskraft og kapital. Tabel 2 viser ændringen i den forventede indtjeningsevne for de kommercielle fartøjer, der har en samlet fangstværdi over 216.731 kr. i 2006.
Tabel 2 Indtjeningsevne (1.000 kr.)
|
Gennemsnit pr. fartøj |
I alt alle fartøjer |
Ændring (%) |
|||
Længde |
Redskabstype/ fiskeri |
Forventet 2006 |
Forventet 2006 ved torskestop i 3BCD |
Forventet 2006 |
Forventet 2006 ved torskestop i 3BCD |
|
<12m |
Garn/krog |
328 |
147 |
78.370 |
35.143 |
-55 |
|
Jolle/ruse |
371 |
302 |
24.101 |
19.655 |
-18 |
|
Trawl |
530 |
374 |
9.008 |
6.354 |
-29 |
|
Alle redskaber |
347 |
191 |
111.480 |
61.152 |
-45 |
≥12m - <15m |
Garn/krog |
703 |
588 |
44.273 |
37.070 |
-16 |
|
Trawl |
795 |
463 |
83.424 |
48.663 |
-42 |
|
Alle redskaber |
760 |
510 |
127.697 |
85.733 |
-33 |
≥15m - <18m |
Garn/krog |
1.411 |
1.374 |
39.513 |
38.468 |
-3 |
|
Snurrevod |
1.066 |
941 |
17.057 |
15.064 |
-12 |
|
Trawl |
1.431 |
910 |
107.288 |
68.284 |
-36 |
|
Alle redskaber |
1.377 |
1.024 |
163.857 |
121.816 |
-26 |
≥18m - <24m |
Garn/krog |
2.268 |
2.209 |
36.289 |
35.351 |
-3 |
|
Snurrevod |
1.969 |
1.401 |
43.309 |
30.827 |
-29 |
|
Trawl |
2.173 |
1.812 |
160.778 |
134.090 |
-17 |
|
Alle redskaber |
2.146 |
1.788 |
240.375 |
200.268 |
-17 |
≥24m - <40m |
Bomtrawl |
1.751 |
1.577 |
12.258 |
11.040 |
-10 |
|
Trawl industri |
3.874 |
3.873 |
85.222 |
85.212 |
0 |
|
Trawl konsum |
3.926 |
3.869 |
180.586 |
177.954 |
-1 |
|
Trawl blandet |
3.775 |
3.595 |
33.977 |
32.354 |
-5 |
|
Alle redskaber |
3.715 |
3.650 |
312.043 |
306.560 |
-2 |
≥40m |
Not |
31.329 |
31.329 |
219.300 |
219.300 |
0 |
|
Trawl industri |
5.548 |
5.548 |
88.766 |
88.766 |
0 |
|
Trawl blandet |
19.684 |
19.684 |
255.898 |
255.898 |
0 |
|
Alle redskaber |
15.666 |
15.666 |
563.964 |
563.964 |
0 |
Specialfiskerier |
Hesterejefiskeri |
1.792 |
1.792 |
48.390 |
48.390 |
0 |
|
Muslingefiskeri |
1.023 |
1.013 |
61.359 |
60.769 |
-1 |
|
Alle specialfiskerier |
1.261 |
1.255 |
109.749 |
109.159 |
-1 |
I alt |
|
1.757 |
1.563 |
1.629.165 |
1.448.652 |
-11 |
Et torskestop i Østersøen ses således primært at ramme de små, mindre og mellemstore fartøjer. Mest markant er faldet på 55% i indtjeningsevnen for de små garnfartøjer under 12m, men set generelt er det trawlerne som får den største reduktion.
Â
Beskæftigelseskonsekvenser
En vurdering af de beskæftigelsesmæssige konsekvenser må nødvendigvis opdeles i tre dele:
1. Det direkte fiskeri
2. Fiskeforarbejdningsindustrien
3. Fiskeriafhængige servicevirksomheder
Den samlede arbejdskraftaflønning kan anvendes til en vurdering af de beskæftigelsesmæssige konsekvenser af et torskestop i Østersøen for det direkte fiskeri. Samlet set forventes et torskestop at reducere arbejdskraftaflønningen med 118 mio. kr. svarende til 10%. Holdes dette beløb op mod den gennemsnitlige aflønning af en proces- og maskinarbejder i provinsen, svarer dette til en reduktion i beskæftigelsen på godt 385 personer ud af en samlet beskæftigelse ved denne beregningsmetode på 3.753 personer.
Hovedparten af torsk anvendt i den danske fiskeforarbejdningsindustri kommer fra andre områder end Østersøen, hvorfor den beskæftigelsesmæssige effekt ventes at være lille. Datamaterialet for en sådan analyse er dog mangelfuldt. Antages det, at forarbejdningsindustrien anvender den samme faste andel af de danske torskelandinger fra Østersøen i deres produktion, som den observeret for den samlede forsyning af torsk, ventes et torskestop i Østersøen i yderste konsekvens at betyde et fald i beskæftigelsen på omkring 75 personer. Det reelle fald må dog forventes at være mindre.
En række brancher leverer serviceydelser til de danske fiskerfartøjer i form af vedligeholdelse, redskaber, proviant, brændstof etc. Det er ikke umiddelbart på grundlag af det tilgængelige datamateriale muligt at vurdere de beskæftigelsesmæssige konsekvenser af et torskestop i Østersøen.
For den samlede økonomi vurderes beskæftigelseskonsekvenserne at være marginale, hvilket ikke er ensbetydende med, at der ikke lokalt kan være tale om mærkbare konsekvenser.