Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri



 

Den 11. januar 2008

Sagsnr.: 39

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

./.      Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering halvårsoversigt over EU-sager inden for Fødevareministeriets område i 1. halvår af 2008.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Marie Louise Flach de Neergaard


 

Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

2.1/ Kontoret for Europapolitik og internationale relationer

Sagsnr.: 10472

Den 11. januar 2008

TAER/NBD

FVM 484

 

 

 

EU-sager 1. halvår 2008 – orientering fra Fødevareministeriet

 

 

1.     Indledning

2.     Generelle forventninger til det slovenske formandskabsprogram

a.      Landbrug

b.      Fødevare- og veterinæromrÃ¥det

c.       Fiskeri

3.     Større sager pÃ¥ landbrugsomrÃ¥det

a.      Sundhedstjekket

b.      Forhøjelse af EU’s mælkekvoter

c.       Eftersyn af krydsoverensstemmelsessystemet

d.      Revision af markedsordningen for bomuld

e.      Ændring af mærkningsreglerne for foder

f.        Implementering af fusionsmarkedsordningen (én fælles markedsordning)

g.      Skolefrugtordning

4.     Større sager pÃ¥ fødevare- og veterinæromrÃ¥det

a.      4-pakken

b.      Revision af de horisontale mærkningsregler

c.       Revision af forordning om novel food

d.      Revision af biproduktforordningen

e.      Handlingsplan for EU’s dyresundhedsstrategi 2007-2013

5.     Større sager pÃ¥ fiskeriomrÃ¥det

a.      TAC/ kvoter

b.      Bekæmpelse af ulovligt, urapporteret og ureguleret fiskeri

c.       Forslag om flerÃ¥rige planer for forvaltning og genopretning

d.      Forslag om beskyttelse af sÃ¥rbare marine økosystemer

 

 

 

Bilag: Foreløbige oversigter over rådsmøder (landbrug og fiskeri) i 1. halvår af 2008 og foreløbig oversigt over rådsmøde (EPSCO) den 9. – 10. juni 2008.

 

1. Indledning

Denne orientering har til formål at præsentere det slovenske formandskabs program for det 1. halvår af 2008 for så vidt angår de sager, der hører under Fødevareministeriets ressort. Orienteringen vil fokusere på de sager, som Slovenien har annonceret, at de vil behandle i løbet af deres formandskabsperiode.

 

Slovenien er det sidste formandskabsland i den trojka, der sammen med Tyskland og Portugal har været formand for EU siden 1. januar 2007. Slovenien er det første land blandt de nye medlemslande, der skal bestyre formandsposten. Samtidig med, at Slovenien har samarbejdet med Tyskland og Portugal om det 18-måneders formandskabsprogram, har Slovenien ligeledes arbejdet sammen med Frankrig, som overtager formandskabet i 2. halvår af 2008. Ikke mindst i forbindelse med behandlingen af ”Sundhedstjekket” foregår der et tæt samarbejde mellem Slovenien og Frankrig. Sundhedstjekket forventes at udgøre det helt store emne på landbrugsområdet under det slovenske formandskab.

 

Der er planlagt rådsmøder (landbrug og fiskeri) på følgende datoer:

·                            21. januar i Bruxelles

·                            18. – 19. februar i Bruxelles

·                            17. – 18. marts i Bruxelles

·                            14. – 15. april i Luxembourg

·                            19. – 20. maj i Bruxelles

·                            23. – 24. juni i Bruxelles

 

Fødevareministeriet har også sager på rådsmødet (EPSCO) den 9. – 10. juni 2008.

 

Derudover er der planlagt et uformelt rådsmøde mellem landbrugsministrene fra den 25. – 27. maj 2008 i Brdo pri Kranju.

 

 

2. Generelle forventninger til det slovenske formandskabsprogram

 

a. Landbrug

På baggrund af Kommissionens meddelelse om Sundhedstjekket, som blev præsenteret på rådsmødet i november 2007, er det nu op til Slovenien at fortsætte arbejdet frem mod det franske formandskab. Slovenerne har annonceret drøftelser på rådsmøderne i januar og februar måned således, at der kan vedtages Rådskonklusioner i forbindelse med rådsmødet i marts 2008. Sundhedstjekket indeholder eftersyn af en række væsentlige elementer i den fælles landbrugspolitik, herunder forenkling af enkeltbetalingsordningen, eftersyn af krydsoverensstemmelsessystemet, forslag om ophør af udtagningsordningen, reform af mælkekvoter og øget modulation m.m. (jf. nærmere beskrivelse under ”større sager”).

 

Derudover forventes følgende sager at komme på dagsordenen i 1. halvår af 2008, som nærmere beskrives afsnit 3:

 

·    Forslag om at forøge EU’s mælkekvoter pr. 1. april 2008.

 

·    Forslag om en reform af markedsordningen for bomuld.

 

·    Forslag om krydsoverensstemmelsesreglerne.

 

·    Forslag om ændring af EU’s regler for mærkning af foder forventes præsenteret tidligt i det slovenske formandskabs periode.

 

·    Implementeringen af de vedtagne retsakter i forhold til fusionsmarkedsordningen (én fælles markedsordning) forventes fortsat under det slovenske formandskab.

 

Arbejdet med at indføre en egentlig skolefrugtordning forventes videreført under det slovenske formandskab.

 

 

b. Fødevare- og veterinærområdet

Det slovenske formandskab har meddelt, at man fortsætter arbejdet med udmøntning af Dyresundhedsstrategien for den Europæiske Union (2007-2013). Det forventes, at der vil blive fastsat strategiske mål for prioritering af indsatsen for bekæmpelse af dyresygdomme, finansiering af bekæmpelsesprogrammer og forbedring af bio-sikkerheden i forbindelse med handel med dyr og fødevarer. Disse elementer vil udgøre grundstammen i udarbejdelsen af en handlingsplan for udmøntning af dyresundhedsstrategien (se nærmere beskrivelse i afsnit 4).

 

På baggrund af hvidbogen om en EU-strategi om sundhedsproblemer i relation til ernæring, overvægt og fedme forventes det, at der i 2008 sættes fokus på udmøntning af strategien. De igangværende forhandlinger af 4-pakken om tilsætningsstoffer, aromastoffer og enzymer forventes endvidere at nå til en afslutning i løbet af foråret 2008 (se nærmere beskrivelse i afsnit 4).

 

Herudover vil formandskabet indlede forhandlinger om følgende kommende forslag (beskrives nærmere i afsnit 4):

·        mærkning og næringsdeklaration,

·        novel foods

·        bi-produkter af animalsk oprindelse.

 

 

 

c. Fiskeri

Det slovenske formandskab vil fokusere indsatsen på fiskeri-området omkring bæredygtigt fiskeri med udgangspunkt i bekæmpelse af illegalt fiskeri og med henblik på at drøfte, hvordan fiskeriressourcerne kan beskyttes. Illegalt fiskeri udgør en af de alvorligste trusler mod fiskebestandenes bæredygtighed og den marine biodiversitet. Det slovenske formandskab vil således fortsætte arbejdet med at arbejde for et bæredygtigt fiskeri ved at koncentrere sig om øget kontrol og inspektion og foranstaltninger, der fører til bevarelse af fiskeriressourcerne. Følgende sager er blandt andet sat på dagsordenen i 1. halvår 2008 (se også nærmere beskrivelse under  afsnit 5):

 

·    Meddelelse om fiskerimulighederne med henblik pÃ¥ fastsættelse af TAC/kvoter for 2009.

 

·    Forslag om bekæmpelse af ulovligt, urapporteret og ureguleret fiskeri.

 

·    Forslag om beskyttelse af sÃ¥rbare marine økosystemer.

 

·    Forslag om flerÃ¥rige planer for forvaltning og genopretning.

 

Der vil også være fokus på kontrollen med EU’s fiskeri. Kommissionen forventes i foråret 2008 at fremlægge forslag om tilbagebetalingen af den polske kvoteoverskridelse i forhold til torsk i den østlige Østersø, hvor fiskeriet blev lukket med Kommissionens forordning (EF) nr. 804/2007.

 

Derudover vil det slovenske formandskab afholde en konference i juni om udviklingen af Europæisk akvakultur. 

 

 

3. Større sager på landbrugsområdet

 

a. Sundhedstjekket

På baggrund af Kommissionens meddelelse fra november måned vil meddelelsen blive drøftet i Rådet i løbet af januar og februar med henblik på at kunne vedtage rådskonklusioner om sundhedstjekket på rådsmødet i marts. Foreløbig er meddelelsen på dagsordenen for rådsmøderne (landbrug og fiskeri) i januar, februar og marts 2008. Derefter forventes Kommissionen at udarbejde konkrete forslag til justeringer. På rådsmødet (landbrug og fiskeri) i juni 2008 er de juridiske forslag foreløbig sat på dagsordenen som punkt til statusdrøftelse.

 

Kommissionen har fremhævet, at der er tale om en finjustering af de eksisterende ordninger og derfor ikke en ny reform. Kommissionen har i sin præsentation af Sundhedstjekket koncentreret sig om følgende elementer:

 

Ø   Forenkling og effektivisering af enkeltbetalingsordningen: Bl.a. mulighed for tilpasning af medlemsstaternes støttemodeller, sÃ¥ledes, at der arbejdes hen imod en ensartet støttefordeling i perioden 2009 - 2013, der ikke længere er baseret pÃ¥ historisk støttefordeling. Bevægelsen mod fuld afkobling bør endvidere videreføres. Delvis koblet støtte kan dog fortsat være relevant i nogle regioner, hvor potentielle risici ved fuld afkobling kan være til stede.

Kommissionens meddelelse opererer også med muligheden for at indføre afgrænsninger af støtten både i form af en begrænsning af den øvre støtte (capping) og i form af en nedre bagatelgrænse som et minimumsniveau for udbetalinger.

 

Ø   Tilpasning af markedsinstrumenterne: Tanken er her at se pÃ¥, hvordan markedsmekanismerne som bl.a. intervention, eksportstøtte og udtagningsforpligtelsen kan justeres og gerne afvikles, sÃ¥ de fortsat er tidssvarende, den globale kontekst taget i betragtning. Kommissionen foreslÃ¥r bl.a. at afskaffe udtagningsforpligtelsen (brak). Kommissionen vil se pÃ¥, om de eksisterende instrumenter tjener et gyldigt formÃ¥l, om interventionssystemet skal erstattes af et sikkerhedsnet, eller om det blot hæmmer landbrugets tilpasning til markedssignaler. Dertil kommer, at meddelelsen reflekterer over, hvordan udløbet af mælkekvoterne kan forberedes. Mælkekvoterne udløber den 31. marts 2015. Det skal derfor overvejes, om der skal træffes foranstaltninger og i givet fald hvilke, for at sikre en smidig overgang til udløbet.

 

Ø   HÃ¥ndtering af nye udfordringer som eksempelvis klima og biobrændstoffers stigende betydning: For at kunne imødekomme disse udfordringer og den stigende offentlige interesse herfor, foreslÃ¥r Kommissionen bl.a. øget obligatorisk modulation frem mod 2013 (13% i modulation) og sÃ¥ledes en styrkelse af søjle II. I relation til bioenergi vil det i forbindelse med sundhedstjekket blive undersøgt, om den aktuelle støtteordning for energiafgrøder stadig er omkostningseffektiv set i lyset af de nye incitamenter til biomasseproduktion (obligatoriske energimÃ¥l og høje priser). Ligeledes vil det blive undersøgt, hvordan vandforvaltningsspørgsmÃ¥l yderligere kan integreres i den fælles landbrugspolitiks relevante instrumenter, sÃ¥ledes at en bæredygtig vandforvaltningspolitik sikres.

 

Det slovenske formandskab har i forbindelse med arbejdet med Sundhedstjekket, som nævnt, allieret sig med det efterfølgende franske formandskab, som fra 2. halvår af 2008 er ansvarlige for at få vedtaget de konkrete forslag, som Sundhedstjekket munder ud i, og som tiltænkes at træde i kraft den 1. januar 2009.

 

Sundhedstjekket er tæt knyttet til en række andre sager, som Slovenien forventes at sætte på dagsorden i foråret 2008. Dette gælder, som nævnt, bl.a. spørgsmålet om forøgelse af EU’s mælkekvoter.

 


b. Forøgelse af EU’s mælkekvoter

EU’s mælkekvotesystem skal være afviklet i 2015. Den aktuelle markedssituation har bevirket, at Kommissionen allerede nu tager initiativ til at forøge mælkekvoterne. Denne markedsudvikling skyldes især øget efterspørgsel på verdensmarkedet kombineret med mindre udbud i vigtige eksportørlande som Australien og New Zealand. Eksporten finder kun sted i form af forarbejdede produkter som smør, ost og skummetmælkspulver, og eksporten udgør 6-7 % af den samlede produktion. Prisstigninger har medført, at EU siden juni 2007 har kunnet eksportere til verdensmarkedet uden restitutioner, ligesom interventionslagrene er tomme.

 

I selve Sundhedstjekket anbefaler Kommissionen en såkaldt ”blød landing” med gradvis kvoteforøgelse frem mod endelig afvikling i 2015.

 

Kommissionen har på rådsmødet i december 2007 præsenteret et forslag om en forøgelse af mælkekvoterne med 2%. Forøgelsen foreslås at skulle træde i kraft den 1. april 2008. Forslaget er foreløbig sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) i marts 2008 med henblik på vedtagelse.

 

c. Eftersyn af krydsoverensstemmelsessystemet

Både under tysk og portugisisk formandskab har der været forhandlinger om, hvordan kontrol- og sanktionsaspektet ved krydsoverensstemmelsessystemet kan forbedres. Forslaget indeholder forslag om at ændre enkelt­betalingsordningen, for så vidt angår reglerne om krydsoverensstemmelse og om landbrugerens rå­dighedsperiode. Blandt andet foreslås en hjemmel til at indføre bagatelgrænser på krydsoverensstemmelsesordningen, således, at medlemsstaterne kan vælge at undlade at gennemføre nedsættelser på 100 EUR og derunder pr. landbruger pr. kalenderår, og medlemsstaterne kan beslutte at undlade at sanktionere mindre overtrædelser, medmindre der er tale om overtrædelser, der udgør en direkte risiko for mennesker eller dyrs sundhed. Kontrolmyndigheden skal underrette landbrugeren om alle konstaterede overtrædelser og foretage opfølgende kontrol det efterfølgende kalenderår. Derudover foreslås en præcisering af landbrugernes ansvar i forhold til krydsoverensstemmelse i tilfælde af overdragelse af arealer i løbet af kalenderåret.

 

Sagen forventes snarest muligt afsluttet under det slovenske formandskab.

 

Forslaget er foreløbigt sat på dagsordenen for rådsmøderne (landbrug og fiskeri) i januar og februar 2008 med henblik på politisk enighed/vedtagelse.

 

Dertil kommer, at også Sundhedstjekket vil forholde sig til, hvordan krydsoverensstemmelsessystemet kan tilpasses, navnlig for så vidt angår omfanget af systemet. Med andre ord skal Sundhedstjekket sanere krydsoverensstemmelsesordningen således, at bestemmelser, som ikke har direkte relevans for formålet med krydsoverensstemmelse, afskaffes, ligesom nye og mere relevante bestemmelser kan tilføjes.

d. Revision af markedsordningen for bomuld

I november 2007 fremsatte Kommissionen et forslag til reform af markedsordningen for bomuld. Det er 2. gang, at Kommissionen fremsætter forslag herom, idet Spanien i 2004 efter vedtagelse af den første reform anlagde et annullationssøgsmål ved EF-Domstolen, der i 2006 annullerede bomuldsreformen, da man fandt, at proportionalitetsprincippet var tilsidesat. Det aktuelle fremlagte forslag tager hensyn til manglerne angivet af EF-Domstolen. Forslaget bygger således fortsat på ønsket om en mere konkurrencedygtig, bæredygtig og markedsorienteret bomuldssektor, der bedre harmonerer med WTO-reglerne samt den fælles landbrugspolitik i EU. Kommissionen foreslår, at 65 % af den tidligere produktionsstøtte bevares afkoblet og integreres i enkeltbetalingsordningen. Kommissionens forslag blev positivt modtaget af medlemslandene på rådsmødet i november 2007 og vil nu blive behandlet under det slovenske formandskab med henblik på vedtagelse på rådsmødet (landbrug og fiskeri) i marts.

 

e. Ændring af mærkningsreglerne for foder

Det fremgår allerede af Kommissionens hvidbog om fødevaresikkerhed fra 2000, at mærkningsreglerne for foder bør ændres. Kommissionen har fremført, at de eksisterende mærkningsregler for foder er komplicerede og trænger til modernisering og forenkling, bl.a. af hensyn til foder- og fødevaresikkerhed. Det forventes, at Kommissionen vil foreslå, at reglerne forenkles uden at kompromittere fødevaresikkerheden, og at Kommissionen fremsætter et endeligt forordningsforslag, der samler alle fodermærkningsreglerne, hvor de i dag findes i fire direktiver.

 

Kommissionens forslag forventes præsenteret tidligt under det slovenske formandskab. Forslaget vil skulle vedtages i fælles beslutningsprocedure med Europa-Parlamentet. Det forventes, at forhandlingerne om forslaget vil tage 2-3 år, medmindre der kan opnås vedtagelse i 1. læsning og alt afhængig af de kommende formandskabers prioriteter og en eventuel forligsprocedure.

 

f. Implementering af fusionsmarkedsordningen (én fælles markedsordning)

RÃ¥dets forordning (EF) nr. 1234/2007 af 22. oktober 2007 om fusionsmarkedsordningen (en fælles markedsordning) for landbrugsprodukter og om særlige bestemmelser for visse landbrugsprodukter (fusionsmarkedsordningen) er vedtaget i efterÃ¥ret 2007 og finder som udgangspunkt anvendelse fra 1. januar 2008, dog sÃ¥ledes at fusionsmarkedsordningen først finder anvendelse indenfor de enkelte sektorer, nÃ¥r et nyt markedsÃ¥r pÃ¥begyndes indenfor den pÃ¥gældende sektor. Fusionsmarkedsordningen finder sÃ¥ledes anvendelse fra 1. april for sÃ¥ vidt angÃ¥r mælkereguleringsordningen, fra 1. juli 2008 indenfor mejerisektoren generelt, korn, frø, oksekød, svinekød, æg og fjerkræ. Sukker bliver reguleret af fusionsmarkedsordningen fra 1. oktober 2008.

 

Sideløbende med forhandlingerne om fusionsmarkedsordningen har Rådet vedtaget en ny markedsordning for frugt og grønt, ændringsbestemmelser til den fælles markedsordning for sukker, samt forlængelse af regler om finsk statsstøtte til frø. Disse regler skal inkorporeres i fusionsmarkedsordningen under det slovenske formandskab. Yderligere skal der inkorporeres regler i fusionsmarkedsordningen om mærkning af okse- og kalvekød. Disse forslag er foreløbigt sat på dagsordenen for rådsmøderne (landbrug og fiskeri) i marts, april og maj 2008 med henblik på vedtagelse.

 

g. Skolefrugtordning

I september 2007 vedtog Rådet en reform af den fælles markedsordning for frugt og grønt. I forbindelse med den politiske enighed om reformen i juni 2007 pålagde Rådet Kommissionen at fremsætte forslag om en skolefrugtordning hurtigst muligt. Forslaget om en skolefrugtordning skal være baseret på en konsekvensanalyse af fordele, gennemførlighed og administrative omkostninger.

 

Formålet med en skolefrugtordning er bl.a. at øge skolebørns forbrug af frugt og grønt på lang sigt, fremme sunde spisevaner og dermed forbedre deres sundhed og mindske udbredelsen af fedme blandt børn, samt fremme markedsføring af forbrug af frugt og grønt i fattige regioner og blandt socialt dårligt stillede skolebørn.

 

Kommissionen har efterfølgende nedsat en intern arbejdsgruppe samt organiseret en række høringer og drøftelser med relevante eksperter og interessenter i løbet af efterÃ¥ret 2007, hvor bl.a. de danske erfaringer med skolefrugtordningen blev præsenteret. Foruden disse høringer har DG-Agri iværksat en offentlig høring, der forventes afsluttet den 28. februar 2008. Kommissionen vil i løbet af forÃ¥ret udgive en konsekvensanalyse for en skolefrugtordning. 

 

Kommissionen forventes på denne baggrund at fremsætte forslag om en skolefrugtordning i slutningen af det slovenske formandskab.

 

 

4. Større sager på fødevare- og veterinærområdet

 

a. 4-pakken

”4-pakken” af forordningsforslag omhandler aromaer, enzymer og tilsætningsstoffer samt en fælles godkendelsesprocedure for de tre stofgrupper. Indenfor de tre områder bliver der fastsat anvendelsesbetingelser, og senere skal der fastsættes fællesskabslister over tilladte stoffer for henholdsvis aromaer, enzymer og tilsætningsstoffer – såkaldte positivlister. Der vil ligeledes ske en ensretning af godkendelsesproceduren for disse tre områder.

 

På Rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 17.-19. december 2007 vedtog Rådet ”politisk enighed” for de fire forslag. Såfremt forhandlingerne med Europa-Parlamentet forløber planmæssigt, forventes pakken vedtaget som en 2. læsnings aftale. Rådets fælles holdning må forventes til afstemning i Europa-Parlamentet ved plenarmødet i maj, og forslagene er foreløbigt sat på dagsordenen på Rådsmødet (EPSCO) i juni 2008 til vedtagelse.

 


b. Revision af de horisontale mærkningsregler

Som en del af EU’s regelforenklingsprogram har Kommissionen planlagt en revision af mærkningsreglerne. En ny forordning om generelle mærkningsregler forventes fremsat i januar 2008.

 

Forordningen vil erstatte en række direktiver, herunder det horisontale (generelle) mærkningsdirektiv, der regulerer mærkning af færdigpakkede fødevarer samt næringsdeklarationsdirektivet. Endelig forventes, at der vil blive lagt op til en større revision af de gældende regler om næringsdeklaration, herunder, at der vil blive åbnet for angivelsen af næringsdeklarationsoplysninger på forsiden af fødevarerne.

 

Forslaget skal vedtages i fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet. Foreløbig er forslaget sat på dagsordenen på Rådsmødet (EPSCO) i juni 2008 til statusrapport/drøftelse.

 

c. Revision af forordning om novel food

Det forventes, at Kommissionen fremsætter forslag til revision af novel food-forordningen primo 2008. Forordningen regulerer forhåndsgodkendelse af importerede produkter, som ikke kendes på EU's indre marked

 

Revisionen af forordningen om novel food forventes, at:

1)      stramme op pÃ¥ og strømline autorisationsprocedurerne for novel food;

2)      tilpasse sikkerhedsvurderinger sÃ¥ledes at fødevareprodukter med en ”sikker historie” udenfor EU nemmere kan godkendes til videresalg indenfor EU, end det er tilfældet i øjeblikket; og

3)      tage højde for nye teknologier som fx nanoteknologi og kloning af dyr.

 

Formålet er dels at præcisere og afgrænse forordningens omfang og dels at skabe bedre betingelser for nytænkning indenfor fødevareindustrien, og at fremme handel medlemsstater imellem og med tredjelande.

 

Forslaget skal vedtages i fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet. Foreløbig er forslaget sat på dagsordenen på Rådsmødet (EPSCO) i juni 2008 til politisk enighed/generel indstilling.

 

d. Revision af biproduktforordningen

Det forventes, at Kommissionen fremsætter forslag til revision af biproduktforordningen i løbet af 1. halvår 2008. Biproduktforordningen fastsætter regler for indsamling, transport, opbevaring, håndtering, forarbejdning og anvendelse eller bortskaffelse af animalske biprodukter for at undgå, at sådanne produkter kan udgøre en risiko for menneskers eller dyrs sundhed

 

Efter at biproduktforordningen blev vedtaget i oktober 2002 har det vist sig, at medlemsstaterne og erhvervet har haft svært ved at leve op til alle forordningens bestemmelser, hvilket Kommissionen dokumenterede i 2005 i en evalueringsrapport.

 

Formålet med forslaget er bl.a. at tydeliggøre forordningens anvendelsesområde og der sigtes i forslaget mod:

 

Forslaget skal vedtages i fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet. Foreløbig er forslaget sat på dagsordenen på Rådsmødet (landbrug og fiskeri) i juni 2008 til fremskridtsrapport/politisk drøftelse.

 

e. Handlingsplan for EU’s dyresundhedsstrategi 2007-2013

Kommissionen præsenterede på Rådsmødet (landbrug og fiskeri) i oktober 2007 sin meddelelsen om en samlet strategi indenfor dyresundhedsområdet for perioden 2007 til 2013. Visionen med strategien er, at forebyggelse er bedre end helbredelse.

 

MÃ¥lene for strategien er:

 

På baggrund af rådskonklusionerne vedtaget på Rådsmødet (landbrug og fiskeri) i december 2007, iværksætter det slovenske formandskab nu en udmøntning af dyresundhedsstrategien i form af en handlingsplan, som forventes fremsat på Rådsmødet (landbrug og fiskeri) i maj 2008. 

 

 

5. Større sager på fiskeriområdet

 

a. TAC/ kvoter

Under det slovenske formandskab vil man have en første drøftelse af TAC/kvoter for 2009. Denne drøftelse forventes at tage udgangspunkt i den principerklæring om TAC/kvoter for 2009, som Kommissionen forventes at fremlægge i løbet af foråret 2008, sammen med den tidligere videnskabelige rådgivning fra ICES. Sagen er foreløbig sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) i juni 2008.

 

Kommissionen forventes endvidere at fremlægge et forslag om forvaltning af TAC/kvoter i forhold til blandt andet år til år kvotefleksibilitet og tilbagebetaling ved kvoteoverskridelser. Der vil sandsynligvis komme forslag til yderligere mindre tilpasninger af TAC/kvoter for 2008 samt en fastlæggelse af TAC’erne for tobis, ansjos og eventuelt sperling.

 

b. Bekæmpelse af ulovligt, urapporteret og ureguleret fiskeri

På rådsmødet i november 2007 præsenterede Kommissionen et forslag om en EF-ordning, der skal forebygge, afværge og standse ulovligt, urapporteret og ureguleret fiskeri. Slovenien meddelte på samme rådsmøde, at man vil søge at fremme forhandlingerne om dette forslag mest muligt. Der er lagt op til at opnå politisk enighed og eventuelt vedtagelse af forslaget på rådsmødet (landbrug og fiskeri) i juni 2008.

 

Forslaget til, hvordan ulovligt, urapporteret og ureguleret fiskeri kan forebygges, afværges og standses lægger op til, at der søges opnået et mere sammenhængende kontrolsystem, hvorunder, der kan føres kontrol med fiskeriprodukter fra internationale farvande. Udkastet til forordning indeholder 56 artikler, der fokuserer på fangstdokumentation, forbedret havnekontrol, kontrolregler for ulovligt fiskeri, etableringen af et certificeringssystem, beredskabssystem og registrering af ulovlige fiskerifartøjer.

 

c. Forslag om flerårige planer for forvaltning og genopretning

Det slovenske formandskab har meddelt, at man særligt vil koncentrere sig om genopretning og forvaltning af torske- og sildebestandene. Kommissionen forventes således i 1. halvår af 2008 at fremlægge forslag om tilpasning af genopretningsplanen for torsk og forslag om fastlæggelse af en flerårig plan for sildebestandene tildelt vest for Skotland og det fiskeri, der udnytter disse bestande.

 

Derudover forventes Kommissionen i det 1. halvår af 2008 at fremlægge forslag til en flerårig plan for nordlig kulmule, forslag om en flerårig plan for laks i Østersøen og endelig forslag til en flerårig plan for ansjos i Biscayen.

 

Forslaget om en flerårig plan for sild og forslag om genopretning af torsk er foreløbig sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) i april og juni 2008.

 

d. Forslag om beskyttelse af sårbare marine økosystemer

På baggrund af Kommissionens meddelelse om ødelæggende fiskerimetoder i internationalt farvand og beskyttelse af sårbare marine økosystemer og på baggrund af forslag til Rådets forordning om beskyttelse af sårbare marine økosystemer i internationalt farvand mod negativ påvirkning af bundfiskeredskaber fra oktober 2007 har det slovenske formandskab meddelt, at de vil tage emnet op under deres formandskab. Forslaget er en opfølgning på en FN-resolution fra december 2006 om foranstaltninger med henblik på at eliminere ødelæggende fiskerimetoder, som truer sårbare marine økosystemer på internationalt farvand, hvor FN opfordrer landene til at gøre en konkret indsats mod ødelæggende fiskerimetoder.

 

Forslaget er foreløbig sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) i juni 2008 med henblik på generel indstilling/politisk enighed.


Bilag - Foreløbige oversigter over rådsmøder (landbrug og fiskeri) i 1. halvår af 2008 og foreløbig oversigt over rådsmøde (EPSCO) den 9. – 10. juni 2008.

(fra dok 16657/07 af 19. december 2007)

 

 

 

AGRICULTURE AND FISHERIES COUNCIL

 

21–22 JANUARY 2008

 

 

1.             Presidency Work Programme

-               Presentation

 

AGRICULTURE

 

SCA POINTS

 

2.             Communication from the Commission to the Council and the European Parliament: "Preparing for the 'Health Check' of the CAP reform"

-               Policy debate

 

3.             (poss.) Proposal for a Council Regulation amending Regulation (EC) No 1782/2003 establishing common rules for direct support schemes under the common agricultural policy and establishing certain support schemes for farmers, as regards the support scheme for cotton

Interinstitutional file 2007/0242 (CNS)

-               Policy debate

 

4.             Proposal for a Council Regulation on the measures to be undertaken by the Commission in 2008 -2013 making use of the remote-sensing application developed within the framework of the common agricultural policy

Interinstitutional File: 2007/0132 (CNS)

-               Adoption

 

5.             (poss.) Proposal for a Council Regulation on the common organisation of the market in the wine sector

Interinstitutional file 2007/0138 (CNS)

-               Policy debate

 

6.             (poss.) Proposal for a Council Regulation amending Regulation (EC) No 1782/2003 establishing common rules for direct support schemes under the common agricultural policy and establishing certain support schemes for farmers and Regulation (EC) No 1698/2005 on support for rural development by the European Agricultural Fund for Rural Development (EAFRD) (Cross compliance)

-               Political agreement

 

7.             AOB

 

WTO-DDA Negotiations

-               State of play

 

 

__________


AGRICULTURE AND FISHERIES COUNCIL

 

18–19 FEBRUARY 2008

 

 

 

AGRICULTURE

 

 

SCA POINTS

 

1.             Communication from the Commission to the Council and the European Parliament: "Preparing for the 'Health Check' of the CAP reform"

-               Policy debate

 

2.             (poss.) Proposal for a Council Regulation amending Regulation (EC) No 1782/2003 establishing common rules for direct support schemes under the common agricultural policy and establishing certain support schemes for farmers and Regulation (EC) No 1698/2005 on support for rural development by the European Agricultural Fund for Rural Development (EAFRD) (Cross compliance)

-               Political agreement/Adoption

 

 

 

__________


AGRICULTURE AND FISHERIES COUNCIL

 

17–18 MARCH 2008

 

 

 

AGRICULTURE

 

 

SCA POINTS

 

1.             Communication from the Commission to the Council and the European Parliament: "Preparing for the 'Health Check' of the CAP reform"

-               Council Conclusions - Adoption ("A" item)

 

2.             Proposal for a Council Regulation on the common organisation of the market in the wine sector

Interinstitutional File: 2007/0138 (CNS)

-               Adoption ("A" item)

 

3.             Proposal for a Council Regulation amending Regulation (EC) No 1782/2003 establishing common rules for direct support schemes under the common agricultural policy and establishing certain support schemes for farmers, as regards the support scheme for cotton

Interinstitutional file 2007/0242 (CNS)

-               Adoption ("A" item)

 

4.             Proposal for a Council Regulation amending Council Regulation (EC) establishing a common organisation of agricultural markets and on specific provisions for certain agricultural products (Single CMO Regulation as regards the National quotas for milk)

-               Adoption (poss. "A" item)

 

5.             Proposal for a Council Decision on the conclusion of the Agreement in the form of an Exchange of Letters between the EC and the ACP States and India on the guaranteed prices for cane sugar for the 2006/2007 delivery period

-               Adoption ("A" item)

 

6.             Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council on farm structure surveys and the survey on agricultural production methods and repealing Council Regulation (EEC) No 571/88

Interinstitutional File: 2007/0084 (COD)

-               Adoption

 

7.             Proposal for Council Regulation amending Regulation (EC) No 1234/2007 establishing a common organisation of agricultural markets and on specific provisions for certain agricultural products ("single CMO Regulation") (to provide a roll-over of the current flax and hemp regime)

-               Adoption (possible "A" item)

 

 

COREPER POINTS

 

8.             Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council on the submission by Member States of statistics on aquaculture

Interinstitutional File: 2006/0286 (COD)

-               Adoption

 

9.             AOB

 

a)         WTO-DDA Negotiations

-              State of play

 

b)         Avian influenza

-              Information from the Commission

 

 

 

__________

 


AGRICULTURE AND FISHERIES COUNCIL

 

14–15 APRIL 2008

 

 

 

AGRICULTURE

 

 

SCA POINTS

 

1.             Proposal for Council Regulation amending Regulation (EC) No 1234/2007 establishing a common organisation of agricultural markets and on specific provisions for certain agricultural products ("single CMO Regulation") (to incorporate fruit and vegetables, milk, sugar, beef and veal labelling)

-               Adoption (possible "A" item)

 

2.             Proposal for a Council Decision on the conclusion of the Agreement in the form of an Exchange of Letters between the EC and the ACP States and India on the guaranteed prices for cane sugar for the 2006/2007 delivery period

-               Adoption (possible "A" item)

 

3.             Proposal for Council Regulation amending Regulation (EC) No 1234/2007 establishing a common organisation of agricultural markets and on specific provisions for certain agricultural products ("single CMO Regulation") (to provide a roll-over of the current flax and hemp regime)

-               Adoption (possible "A" item)

 

4.             Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council concerning meat and livestock statistics

Interinstitutional File: 2007/0051 (COD)

-               Adoption

 

5.             Proposal for a Council Regulation on the common organisation of the market in the wine sector

Interinstitutional file 2007/0138 (CNS)

-               Adoption ("A" item)

 

 

COREPER POINTS

 

6.             (poss.) Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council concerning the placing of Plant Protection Products on the market

Interinstitutional file 2006/0136 (COD)

-               Policy debate


FISHERIES

 

7.             Communication from the Commission to the Council and the European Parliament - 2006-2008 Action Plan for simplifying and improving the Common Fisheries Policy

-               Information from the Commission

 

8.             (poss.) Proposal for a Council Regulation establishing a long-term plan for the stock of herring distributed to the West of Scotland and the fisheries exploiting that stock

-               Exchange of views

 

9.             Proposal for a Council Regulation authorising the Commission to approve modifications to protocols of Fisheries Partnership Agreements concluded between the European Community and third countries

Interinstitutional file 2007/0222 (CNS)

-               Political agreement/Adoption

 

10.         Communication on the implementation of Council decision 2004/585/EC establishing Regional Advisory Councils under the Common Fisheries Policy and on the functioning of the Regional Advisory Councils.

-               Exchange of views

 

11.         (poss.) Proposal for a Council Regulation amending Council Regulation (EC) No 423/2004 of 26 February 2004 establishing measures for the recovery of cod stocks

-               Policy debate

 

 

 

__________


AGRICULTURE AND FISHERIES COUNCIL

 

19–20 MAY 2008

 

 

 

AGRICULTURE

 

 

SCA POINTS

 

1.             Proposal for Council Regulation amending Regulation (EC) No 1234/2007 establishing a common organisation of agricultural markets and on specific provisions for certain agricultural products ("single CMO Regulation") (to incorporate fruit and vegetables, milk, sugar, beef and veal labelling)

-               Adoption (possible "A" item)

 

2.             Proposal for Council Regulation amending Regulation (EC) No 1234/2007 establishing a common organisation of agricultural markets and on specific provisions for certain agricultural products ("single CMO Regulation"): Revision of the marketing standards for poultry meat

-               Adoption (possible "A" item)

 

 

COREPER POINTS

 

3.             Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council amending for the second time Council Directive 86/609/EEC on the approximation of laws, regulations and administrative provisions of the Member States regarding the protection of animals used for experimental and other scientific purposes

-               Exchange of views

 

4.             Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council amending Council Directive 96/22/EC concerning the prohibition on the use in stockfarming of certain substances having a hormonal or thyreostatic action and of beta-agonists

Interinstitutional File: 2007/0102 (COD)

-               Political agreement

 

5.             Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council amending Regulation (EC) No 998/2003 on the animal health requirements applicable to the non-commercial movement of pet animals as regards the extension of the transitional period

Interinstitutional File: 2007/0202 (COD)

-               Political agreement

 

6.             Communication from the Commission on additional legislative options to combat illegal logging

-               Presentation by the Commission

 

7.             Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council concerning the placing of Plant Protection Products on the market

Interinstitutional file 2006/0136 (COD)

-               Political agreement

 

8.             AOB

 

a)         WTO-DDA Negotiations

-              State of play

 

b)         Avian influenza

-              Information from the Commission

 

 

 

__________

 


AGRICULTURE AND FISHERIES COUNCIL

 

23–24 JUNE 2008

 

 

 

AGRICULTURE

 

 

SCA POINTS

 

1.             Health Check (Legislative proposal)

-               State of play

 

 

COREPER POINTS

 

2.             Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council amending Regulation (EC) No 1774/2002 laying down health rules concerning animal by-products not intended for human consumption

-               Progress report/Policy debate

 

3.             Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council laying down Community procedures for the establishment of residue limits of pharmacologically active substances in foodstuffs of animal origin, and repealing Regulation (EEC) No 2377/90

Interinstitutional File: 2007/0064 (COD)

-               Political agreement

 

4.             Proposal for a Council Regulation on simplifying procedures of listing and publishing information in the veterinary and zootechnical fields

-               Political agreement

 

5.             (poss.) Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council amending Council Directive 96/22/EC concerning the prohibition on the use in stockfarming of certain substances having a hormonal or thyreostatic action and of beta-agonists

Interinstitutional File: 2007/0102 (COD)

-               Political agreement

 

6.             Proposal for a Council Directive on the marketing of fruit plant propagating material and fruit plants intended for fruit production - Recast version

Interinstitutional File: 2007/0014 (CNS)

-               Political agreement

 

7.             Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council on feed labelling

Interinstitutional File: 2006/0117 (COD)

-               Progress report/Policy debate

 

 

FISHERIES

 

 

8.             Proposal for a Council Regulation concerning authorisations for fishing activities of Community fishing vessels outside Community waters and the access of third country vessels to Community waters

Interinstitutional file 2007/0114 (CNS)

-               Political agreement/Adoption

 

9.             Proposal for a Council Regulation on stepping up the fight against Illegal, Unreported and Unregulated (IUU) fishing

Interinstitutional file 2007/0223 (CNS)

-               Political agreement/Adoption

 

10.         (poss.) Proposal for a Council Regulation establishing a long-term plan for the stock of herring distributed to the West of Scotland and the fisheries exploiting that stock

-               Political agreement/Adoption

 

11.         Communication from the Commission to the Council: Fishing opportunities for 2009 - Policy statement from the European Commission

-               Exchange of views

 

12.         Proposal from the Commission to the Council and the European Parliament for a Council Regulation on the protection of vulnerable marine ecosystems in the high seas from the adverse effects of bottom fishing gears

Interinstitutional file 2007/0224 (CNS)

-               Political agreement/Adoption

 

13.         (poss.) Proposal for a Council Regulation amending Council Regulation (EC) No 1967/2006 concerning management measures for the sustainable exploitation of fishery resources in the Mediterranean Sea, amending Regulation (EEC) No 2847/93 and repealing Regulation (EC) No 1626/94

-               General approach/Political agreement

 

 

 

__________

 

 

 

EMPLOYMENT, SOCIAL POLICY, HEALTH AND CONSUMER AFFAIRS COUNCIL

 

9–10 JUNE 2008

 

 

 

EMPLOYMENT AND SOCIAL POLICY ITEMS

 

 

14.         Youth and employment

-               (poss.) Council conclusions

-               Endorsement of an Employment Committee Opinion

 

15.         Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council laying down the procedure for implementing Regulation (EC) No 883/2004 on the coordination of social security systems

Interinstitutional File: 2006/0006 (COD)

-               Partial general approach

 

16.         Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council amending the annexes to Regulation (EC) No 883/2004 on the coordination of social security systems

-               General approach

 

17.         (poss.) Proposal for a Council Regulation extending the provisions of Regulation (EC) No 883/2004 and Regulation (EC) No […] to nationals of third countries who are not already covered by these provisions solely on the ground of their nationality

-               General approach

 

18.         Social Services of General Interest

-               (poss.) Council conclusions

-               Endorsement of a Social Protection Committee Opinion/Progress Report

-               Information from the Commission on Biannual Report on Social Services of General Interest

 

19.         Review of the implementation by the Member States and the EU institutions of the Beijing Platform for Action (girls and the girl child)

Follow-up of implementation by the Member States and the EU institutions of the Beijing indicators already adopted (Women in political decision-making)

-               Council conclusions

 

20.         Elimination of gender stereotypes and promotion of girls and young women in society

-               Council conclusions

 

21.         (poss.) Amended proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council on minimum requirements for enhancing worker mobility by improving the acquisition and preservation of supplementary pension rights

Interinstitutional File: 2005/0214 (COD)

-               Political agreement

 

22.         Proposal for a Decision of the European Parliament and of the Council on the European Year for combating poverty and social exclusion (2010)

Interinstitutional File: 2007/0278 (COD)

-               Political agreement

 

23.         (poss.) Proposal for a Directive on equal treatment outside employment

-               Exchange of views

 

 

HEALTH and CONSUMER AFFAIRS

 

 

HEALTH ITEMS

 

24.         Community Framework for safe and efficient Health Services

-               Policy debate

-               Progress report

 

25.         Reducing the burden of Cancer

-               Council conclusions

 

26.         Antimicrobial resistance

-               Council conclusions

 

27.         Implementation of the EU Health Strategy

-               (poss.) Council conclusions

 

 

PHARMACEUTICAL ITEMS

 

28.         Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council amending Directive 2001/82/EC and Directive 2001/83/EC as regards variations to the terms of marketing authorisations for medicinal products

-               Presentation and exchange of views

 

29.         (poss.) Communication on Report on Information to Patients

-               Council conclusions

 


FOODSTUFFS ITEMS

 

30.         FOOD IMPROVEMENTS AGENTS PACKAGE

-               Adoption of the legislative acts

 

a)      Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council on food additives

Interinstitutional File: 2006/0145 (COD)

 

b)      Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council establishing a common authorisation procedure for food additives, food enzymes and food flavourings

Interinstitutional File: 2006/0143 (COD)

 

c)       Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council on food enzymes and amending Council Directive 83/417/EEC, Council Regulation (EC) No 1493/1999, Directive 2000/13/EC, and Council Directive 2001/112/EC

Interinstitutional File: 2006/0144 (COD)

 

d)      Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council on flavourings and certain food ingredients with flavouring properties for use in and on foods and amending Council Regulation (EEC) No 1576/89, Council Regulation (EEC) No 1601/91, Regulation (EC) No 2232/96 and Directive 2000/13/EC

Interinstitutional File: 2006/0147 (COD)

 

31.         (poss.) Proposal for a Regulation on novel food

-               Political agreement/General approach

 

32.         (poss.) Proposal for a Regulation on general and nutrition labelling

-               State of play

-               Exchange of views

 

33.         AOB

 

a)         Revision of the European Work Councils Directive (94/45/EC)

-              Presentation by the Commission

 

b)      Conferences organized by the presidency

-              Information from the Presidency

 

c)       EU Strategy to support Member States in reducing alcohol related harm

-              Information from the Commission and the Presidency

 

d)      Nutrition, Overweight and Obesity related health issues

-              Information from the Commission and the Presidency

 

e)      Framework Convention on Tobacco Control

-              Information from the Commission and the Presidency

 

f)       Organ donation and transplantation

-              Information from the Commission

 

g)      Patient safety package

-              Information from the Commission

 

h)      Health Security related matters

-              Information from the Commission

 

i)          EU Action plan to fight tuberculosis

-              Information from the Commission

 

j)          Mental health for Europe

-              Information from the Commission

 

 

 

__________