Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

 

Direktoratet for FødevareErhverv

 
Direktoratet for FødevareErhverv                        UDKAST

Koordinationskontoret for Landdistrikter

og Erhvervsudvikling

The Directorate for Food,              Nyropsgade 30                              Tel:  +45 33 95 80 00                      E-mail: [email protected]

Fisheries and Agri Business       DK-1780 Kbh. V                             Fax: +45 33 95 80 80                      www.dffe.dk

 
J.nr. 3401-X-07-1339

Den 4. januar 2008

 

 

 

 

 

 

                                                                Forslag

 

                                                                    til  

                                        Lov om ændring af innovationsloven

 

(Ændrede tilskudsmuligheder, sammenlægning af udvalg, effektvurderinger m.v.)

                                                                    § 1

 

I lov nr. 421 af 31. maj 2000 om tilskud til fremme af innovation, forskning og udvikling m.v. i fødevare-, jordbrugs- og fiskerisektoren (innovationsloven), som ændret ved § 7 i lov nr. 967 af 4. december 2002, § 38 i lov nr. 430 af 6. juni 2005, § 44 i lov nr. 431 af 6. juni 2005, lov nr. 381 af 3. maj 2006 og ved § 70 i lov nr. 538 af 8. juni 2006, foretages følgende ændringer:

 

1. Overskriften til kapitel 2 affattes således:

”Innovation, forskning og udvikling m.v. i det primære jordbrug, den primære fiskeri - og akvakultursektor samt i sektoren vedrørende forarbejdning og forædling af jordbrugs- og fiskeriprodukter”

 

2. §§ 3-9 affattes således:  

 

   ”§ 3. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan yde tilskud til gennemførelse af projekter vedrørende innovation, forskning og udvikling i det primære jordbrug, i det primære fiskeri og i sektoren vedrørende forarbejdning og forædling af jordbrugs- og fiskeriprodukter samt til aktiviteter, der har til formål at undersøge mulighederne for at formulere innovationsprojekter i nævnte sektorer.

 

   § 4. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan tillige yde tilskud til gennemførelse af innovations-, forsknings- og udviklingsprojekter, der omfatter både det primære jordbrug og forarbejdning og forædling af jordbrugsprodukter samt innovations- og forsknings- og udviklingsprojekter, der omfatter både det primære fiskeri og forarbejdning og forædling af fiskeriprodukter (integrerede projekter).

 

   § 5. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri nedsætter et rådgivende udvalg, der kan yde bistand ved behandlingen af ansøgninger om tilskud til gennemførelse af projekter efter

§ 3 og § 4.

 

    § 6. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri fastsætter nærmere regler for udvalgets sammensætning og udpegning af suppleanter for udvalgsmedlemmerne.

 

    § 7. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri fastsætter nærmere regler for udvalgets arbejde, herunder forretningsorden og sekretariatsbetjening af udvalget.

 

    § 8. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri udnævner en formand for udvalget samt en suppleant for formanden.

      Stk. 2.  Formanden er født medlem af udvalget.  

 

    § 9.  Udvalget er rådgivende for ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri med hensyn til den samlede indsats inden for lovens områder, herunder rådgivning i forbindelse med fastlæggelse af temaer, jf. § 11, stk. 1.

 

3.  ”Kapitel 5” ændres til: ”Kapitel 3”.

 

4.  I § 10, stk. 2, ændres ”kapitel 2-4” til: ”kapitel 2”.

 

5. ”Kapitel 6” ændres til: ”Kapitel 4”.

 

6.  I § 11, stk. 3, nr. 2, tilføjes efter ”tilskud”: ”herunder, at tilskudsmodtagere skal deltage i en ekstern evaluering af projektet, hvis de udpeges hertil”.

 

7.  I § 11, stk. 3, nr. 3, udgår ”og”.

 

8.  I § 11, stk. 3, nr. 4, ændres ”jf. dog § 12.” til: jf. dog § 12,”

 

9.  I § 11, stk. 3, indsættes efter nr. 4:

 

      ”5) særlige tilskudsmuligheder for små og mellemstore virksomheder, og

        6) særlige tilskudsmuligheder vedrørende etablering af innovationsklynger og dannelse af netværk.”

 

10. § 12, stk. 1, affattes således:  

 

”§ 12.  Tilskud til projekter, der gennemføres af små virksomheder, kan maksimalt udgøre 45 pct. og vedrørende mellemstore virksomheder maksimalt 35 pct. af de meromkostninger, der er forbundet med det pågældende projekt. Gennemføres projektet som et samarbejdsprojekt, hvori deltager andre små og mellemstore virksomheder eller andre virksomheder (store virksomheder) eller forskningsinstitutioner, kan der til små virksomheder ydes tilskud på maksimalt 60 pct. og til mellemstore virksomheder maksimalt 50 pct. af de meromkostninger, der er forbundet med det pågældende samarbejdsprojekt.”

 

11. I § 12, stk. 4, ændres ”kapitel 5” til ”kapitel 3” og efter ”dog” indsættes: ”stk. 1 og”.   

 

12. § 13, stk. 5, ophæves.

      

Stk. 6 og 7 bliver herefter stk. 5 og 6.

 

13. § 14 affattes således:

 

”§ 14. Der kan afholdes udgifter til oplysnings-, vejlednings-, informations- og undersøgelsesvirksomhed i forbindelse med denne lov, hvilket bl.a. kan omfatte

1)      offentlig information om offentlige mærknings- og kvalitetsordninger,

2)      evaluering og effektvurdering samt

3)      fremme af kendskab til produktion af kvalitetsfødevarer og mangfoldighed i fødevareproduktionen.

 

14. ”Kapitel 7” ændres til: ”Kapitel 5”.

 

15. § 15, stk. 2, ophæves.

 

16. ”Kapitel 8” ændres til: ”Kapitel 6”.

 

17.  I § 19, stk. 1, ændres ”kapitel 2, 3 og 4” til: ”kapitel 2”.

 

18. ”Kapitel 9” ændres til: ”Kapitel 7”.

 

19. ”Kapitel 10” ændres til: ”Kapitel 8”.

 

                                                           

                                                                   § 2

 

Stk. 1.  Loven træder i kraft den 1. juli 2008.

Stk. 2.  Loven finder anvendelse på projektansøgninger, som er modtaget efter lovens ikrafttrædelse.

 

 

 

 

                                               Bemærkninger til lovforslaget

 

                                                 Almindelige bemærkninger

 

1. Indledning

 

Lovforslaget fremsættes med henblik på ændring af lov om tilskud til fremme af innovation, forskning og udvikling m.v. i fødevare-, jordbrugs- og fiskerisektoren (innovationsloven), jf. lov nr. 421 af 31. maj 2000, som ændret ved lov nr. 967 af 4. december 2002, lov nr. 430 af 6. juni 2005, lov nr. 431 af 6. juni 2005, lov nr. 381 af 3. maj 2006 og lov nr. 538 af 8. juni 2006. En oversigt over Folketingets forhandlinger vedrørende loven og de senere ændringer af loven fremgår af bilag 2.

 

Lovforslaget indeholder følgende hovedelementer:

 

-         Nye og ændrede tilskudsmuligheder.

 

-         Sammenlægning af Innovationsudvalget og Det RÃ¥dgivende Udvalg for det Primære Jordbrug til ét udvalg, der tillægges rÃ¥dgivningskompetence.

 

-         Bemyndigelse til ministeren til fastsættelse af regler for udvalgets sammensætning m.v.

 

-         Modernisering og præcisering af ministerens muligheder for særlige oplysningskampagner m.v. vedrørende fremme af lovens formÃ¥l samt mulighed for at foretage effektvurdering m.v.

 

-         Ændring af bestemmelse om klageadgang.

 

-         Ophævelse af begrænset adgang til modregning.  

 

2. Baggrunden for lovforslaget

 

Forskning, udvikling og innovation er en væsentlig faktor til sikring af Danmarks fremtidige konkurrenceevne og til skabelse og bevarelse af arbejdspladser. Det er regeringens ønske at fremme innovationsindsatsen i hele samfundet, herunder i fødevare-, jordbrugs- og fiskerisektoren.

 

Regeringen lægger stor vægt på at gøre Danmark til et førende viden- og iværksættersamfund. Her er der et stort potentiale i fødevaresektoren, der tegner sig for næsten en fjerdedel af den samlede danske eksport. Innovation er afgørende, hvis det danske samfund skal rustes bedre til at klare udfordringerne i en stadig mere globaliseret verden. Varer, teknologi, investeringer og arbejdspladser flytter sig hurtigere over landegrænserne og stiller større krav til virksomhedernes evner til at kunne konkurrere på ny viden og nye idéer – og evnen til at indføre disse i tilstrækkeligt højt tempo.

 

I tråd med de erhvervspolitiske ambitioner i regeringsgrundlaget ”Nye mål” fra februar 2005 og Globaliseringsrådets drøftelser om større videnspredning og innovation samt flere iværksættere, støtter innovationsloven en produkt-, proces- og markedsinnovation på fødevareområdet, som ellers ikke ville have fundet sted eller først ville have fundet sted på et senere tidspunkt.

 

Med sin brugerdrevne platform og erhvervsnære tilgang til forskning og innovation bidrager innovationsloven til at bygge bro mellem fødevarevirksomhedernes behov for viden og forskning på den ene side og de danske forskningskompetencer på den anden side.

 

Som et supplement til aktiviteterne under innovationsloven har Fødevareministeriet i 2007 igangsat to nye erhvervsfremmeordninger under det danske landdistriktsprogram. Disse ordninger omfatter tilskud til visse samarbejder om udviklingsprojekter, demonstration og investeringer i henholdsvis det primære jordbrug og forarbejdning i fødevaresektoren. Dermed dækker Fødevareministeriets ordninger vedrørende innovation og erhvervsfremme hele videnkæden fra forskning og innovation til investering og demonstration.

 

Fødevareministeriet lægger stor vægt på, at der sker en tværgående koordination i forbindelse med regeringens erhvervsfremmeindsats og dermed i forhold til de aktiviteter, som en række andre ministerier gennemfører på innovations- og erhvervsfremmeområdet. Fødevareministeriet deltager derfor bl.a. i tværministerielle informationsmøder om aktiviteter på innovationsområdet, og ministeriet samarbejder med en række ministerier om, hvordan man hensigtsmæssigt kan tilrettelægge og gennemføre effektmålinger på innovationsområdet.

 

Efter ikrafttrædelse af EU-Kommissionens nye rammebestemmelser for statsstøtte til forskning, udvikling og innovation (2006/C 323/01), der trådte i kraft den 1. januar 2007, er der givet adgang til en række nye tilskudsmuligheder for især små virksomheder (mikrovirksomheder og små virksomheder) samt mellemstore virksomheder. Innovationsloven, der er en national tilskudsordning, som er godkendt af EU-Kommissionen, foreslås derfor tilpasset disse nye tilskudsmuligheder.

 

Forslaget er i overensstemmelse med EU-Kommissionens Midtvejsevaluering af sin politik vedrørende støtte til små og mellemstore virksomheder, hvori det konkluderes, at de hidtidige bestræbelser har virket, men at der fortsat er behov for forstærkede indsatser, hvorfor EU-Kommissionen anbefaler, at medlemslandene i deres nationale programmer giver støtte til små og mellemstore virksomheder høj prioritet.

 

Her er innovationsloven af stor betydning, da den bidrager til at øge innovationsindsatsen, ikke mindst blandt jordbrugere og små og mellemstore virksomheder. Af de projekter, der har fået tilsagn i 2006, er 51 pct. af tilsagnsmodtagerne jordbrugere eller små og mellemstore virksomheder. Den positive effekt af innovationsindsatsen forstærkes gennem samarbejdsprojekter, hvor partnerskaber opstår og udvikles, og hvor der foregår en betydelig udveksling af viden og kompetence mellem projektdeltagerne i og mellem de forskellige led i værdikæden.

 

Lovens intention om at øge innovationsindsatsen blandt jordbrugere og små og mellemstore virksomheder vurderes således at have haft den ønskede virkning.

 

Fødevareministeriet har gennem de senere år tilstræbt at skabe større strategisk sammenhæng i ministeriets innovationsindsats bl.a. gennem udmelding af temaer med indsatser på tværs af primær- og forarbejdningssektorerne, der blev muligt efter lovændringen i 2006. Erfaringerne siden har imidlertid vist, at der er behov for at gå et skridt videre med henblik på at skabe større sammenhæng i udvalgsstrukturen. Der foreslås således en sammenlægning af Det Rådgivende Udvalg og Innovationsudvalget med henblik på at skabe større synergi mellem de to udvalgs forskellige faglige kompetencer især i forhold til projekter, der vedrører både den primære sektor og forarbejdningsindustrien. Derudover er der behov for at styrke sammenhængen til regeringens og regionernes erhvervsfremmeindsats. Innovationsloven foreslås derfor ændret med henblik på en sammenlægning af de to nævnte udvalg.    

 

3. Gældende regler

 

3.1. Loven og bekendtgørelsen

 

Lov nr. 421 om tilskud til fremme af innovation, forskning og udvikling m.v. i fødevare-, jordbrugs- og fiskerisektoren blev vedtaget den 31. maj 2000. Efter notifikation for EU-Kommissionen trådte loven i kraft den 7. maj 2001 samtidig med ikrafttrædelse af bekendtgørelse nr. 318 om tilskud til fremme af innovation, forskning og udvikling m.v. i fødevare-, jordbrugs- og fiskerisektoren. Efter lov nr. 381 af 3. maj 2006 om ændring af innovationsloven trådte i kraft den 15. juni 2006, trådte en ny bekendtgørelse i kraft den 9. august 2006, jf. bekendtgørelse nr. 865 om tilskud til fremme af innovation, forskning og udvikling m.v. i fødevare-, jordbrugs- og fiskerisektoren.

 

3.2.  Lovens formål

 

Lovens formål er at fremme fødevare-, jordbrugs- og fiskerisektorens innovationsindsats med henblik på at bidrage til at

1) sikre, at de fødevarer, der produceres, er sunde og af høj kvalitet,

2) styrke fødevare-, jordbrugs- og fiskerisektorens konkurrenceevne,

3) fremme udviklingen af nye produkter, herunder nonfoodprodukter, med højt innovationsindhold,

4) bevare jordbrugs- og fiskerierhvervets ressourcegrundlag og sikre miljø og dyrevelfærd samt gode arbejdsbetingelser,

5) forbedre forbrugernes mulighed for at opnå relevante og pålidelige oplysninger om produkternes egenskaber og om de forhold, hvorunder produkterne er produceret, og

6) styrke innovationskapaciteten i fødevare-, jordbrugs- og fiskerisektorens virksomheder og institutioner.

 

3.3. Målgruppe – tilskud, tilskudskriterier og projekttyper

 

Innovationsloven er inddelt i kapitler, som er rettet mod følgende områder:

 

- Kapitel 2 – Innovation, forskning og udvikling m.v. i det primære jordbrug.

- Kapitel 3 – Innovation, forskning og udvikling m.v. i den primære fiskerisektor.

- Kapitel 4 – Innovation, forskning og udvikling m.v. i forarbejdning og forædling af jordbrugs- og fiskeriprodukter.

- Kapitel 5 – Fremme af økologiske udviklingsprojekter inden for jordbrug m.v.

 

Inden for disse kapitler i loven er det hensigten at tilskynde små og mellemstore virksomheder (SMV´er) til en målrettet indsats inden for innovation og bidrage til et større netværkssamarbejde og videnoverførsel mellem SMV´er, store virksomheder og offentlige såvel som private forskningsinstitutioner. SMV´er defineres i overensstemmelse med EU´s definitioner, dvs. erhvervsvirksomheder som beskæftiger under 250 personer, og som har enten en årsomsætning på maksimalt 50 mio. EUR (372,5 mio. kr.) eller en årlig samlet balance på maksimalt 43 mio. EUR

(320,3 mio. kr.). Et eller flere selskaber, som ikke opfylder denne definition, må maksimalt eje 25 pct. af erhvervsvirksomheden, for at den kan defineres som en SMV. Små virksomheder defineres som erhvervsvirksomheder, som beskæftiger under 50 personer, og som har en årlig omsætning eller en samlet årlig balance på ikke over 10 mio. EUR (74,5 mio. kr.). Som mikrovirksomheder defineres erhvervsvirksomheder, som beskæftiger under 10 personer, og som har en årlig omsætning eller en samlet årlig balance på ikke over 2 mio. EUR (14,9 mio. kr.).

 

Dannelsen af netværksmiljøer på tværs af SMV´er, store virksomheder og forskningsinstitutioner er en forudsætning for, at den danske fødevareindustri kan udvikle kvalitetsprodukter til de internationale højprismarkeder og derved bevare en fremtrædende rolle på verdensmarkedet. Loven giver derfor adgang til, at der kan ydes tilskud til projekter, der fremmer virksomhedernes innovationskompetence med henblik på, at der udvikles eller sker en fornyelse af produkter, produktionsprocesser eller markeder, som ellers ikke ville have fundet sted, eller først ville finde sted på et senere tidspunkt. Dette indebærer, at et projekt skal have nyhedsværdi.

 

I forbindelse med gennemførelsen af et projekt kan der i et nærmere begrænset omfang ydes tilskud til små og mellemstore virksomheder til testmarkedsføring af det udviklede produkt. Kollektive enheder som brancheorganisationer, foreninger og lignende kan opnå tilskud til generiske kampagner, hvis kampagnen har nyhedsværdi i forhold til samfundsmæssige prioriteringer, herunder kvalitet, fødevaresikkerhed, miljø, ernæring eller økologi.

 

Tilskud ydes som en procentdel af de meromkostninger, der er forbundet med projektets gennemførelse (udgifter til løn, ekstern bistand, indkøb af materialer og nødvendigt udstyr og lignende). Hvis meromkostningerne vedrører nødvendigt udstyr, fastsættes en scrapværdi, som modregnes ved opgørelsen af meromkostningerne.

 

Kun SMV´er (erhvervsvirksomheder) kan opnå tilskud til innovationsprojekter uden at indgå i samarbejde med andre virksomheder eller forskningsinstitutioner. Andre virksomheder (store erhvervsvirksomheder samt organisationer, brancheforeninger, producentsammenslutninger og lignende) kan kun opnå tilskud, hvis virksomheden indgår i et samarbejdsprojekt med enten en SMV, en forskningsinstitution eller en kombination af disse. Forskningsinstitutioner kan kun opnå tilskud, hvis institutionen indgår i et projektsamarbejde med en virksomhed (SMV´er eller andre virksomheder).

 

Tilskudsprocenten afhænger af såvel tilskudsmodtager som projekttype. Udviklingsprojekter, der gennemføres af små og mellemstore virksomheder, kan opnå tilskud på maksimalt 50 pct. af projektets omkostninger. Udviklingsprojekter, der gennemføres af andre virksomheder, kan opnå tilskud på maksimalt 40 pct. af projektomkostningerne. Der ydes maksimalt 70 pct. i tilskud til forskningsinstitutioner, der gennemfører anvendelsesorienterede forskningsprojekter, mens forskningsinstitutioner, der gennemfører grundlagsskabende forskningsprojekter, kan opnå tilskud på op til 90 pct. Økologiske udviklingsprojekter inden for jordbrug kan opnå tilskud på mere end 50 pct. Disse tilskudsprocenter udgør overgrænsen for innovationslovens tilskud, hvorfor tilskuddet kan ydes med en lavere sats, der bl.a. afstemmes i forhold til det konkrete projekt.

 

Følgende indsatsområder skal, jf. innovationslovens bemærkninger, prioriteres:

 

- Nye produkter og produktionsprocesser

- Eksport

- Opbygning af innovationskompetence, herunder uddannelse af kvalificeret arbejdskraft

- Spisekvalitet, sporbarhed og kvalitetssikring

- Fødevare- og ernæringssikkerhed

- Fødevaredokumentation

- Arbejdsmiljø

- Sikring af miljø, natur og ressourcegrundlag

- Økologi

- Dyrevelfærd

- Nonfood

- Anvendelsesorienteret forskning.

 

3. 4. Forvaltning af loven

 

3. 4. 1. Udvalg under innovationsloven m.v.

 

Til bistand ved behandlingen af ansøgninger om tilskud til gennemførelse af projekter under innovationsloven har ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri nedsat følgende udvalg:

 

- Det Rådgivende Udvalg vedrørende det Primære Jordbrug. Dette udvalg afgiver indstilling til ministeren i forbindelse med kapitel 2-projekter og integrerede projekter, der vedrører kapitel 2.

- Innovationsudvalget. Dette udvalg træffer afgørelse om kapitel 4-projekter, integrerede projekter, projekter under temaerne og tilskud til generiske kampagner, jf. bekendtgørelse nr. 865 af 9. august 2006. Desuden har udvalget rådgivningskompetence vedrørende kapitel 3-projekter.

 

Det Økologiske Fødevareråd, der er nedsat under økologiloven, rådgiver ministeren vedrørende kapitel 5-projekter.

 

3. 4. 2. Innovationsudvalgets generelle kompetence

 

Ud over kompetence til at træffe afgørelse om kapitel 4-projekter, integrerede projekter, projekter under temaerne og tilskud til generiske kampagner samt rådgivningskompetence vedrørende kapitel 3-projekter er Innovationsudvalget rådgivende for fødevareministeren vedrørende den samlede innovations-, forsknings- og udviklingsindsats inden for innovationslovens område, og herunder rådgivning i forbindelse med fastlæggelsen af temaer.

 

4. Lovforslagets indhold

 

4. 1. Nye og ændrede tilskudsmuligheder

 

Med lovforslaget foreslås på baggrund af EU-Kommissionens nye rammebestemmelser for statsstøtte til forskning, udvikling og innovation (2006/C 323/01), at små virksomheder (mikrovirksomheder og små virksomheder), der samarbejder med mindst en anden virksomhed eller en forskningsinstitution om et udviklingsprojekt, får mulighed for at opnå tilskud på op til 60 pct. af de meromkostninger, der er forbundet med gennemførelse af projektet.

 

Under den gældende innovationslov er tilskudsmulighederne for små virksomheder (mikrovirksomheder og små virksomheder) de samme, som er gældende for mellemstore virksomheder, dvs. op til 50 pct. af de meromkostninger, der er forbundet med gennemførelse af projektet. Denne maksimale tilskudssats er gældende, uanset om virksomheden indgår i et samarbejde med andre virksomheder eller en forskningsinstitution.

 

Med forslaget præciseres, at mellemstore virksomheder alene kan opnå op til 50 pct. i tilskud, hvis virksomheden samarbejder med mindst en anden virksomhed eller en forskningsinstitution.

 

Begrundelsen er, at der kan være et betydeligt potentiale for hele fødevaresektoren i, at små virksomheder (mikrovirksomheder og små virksomheder) motiveres til at involvere sig i samarbejder med andre, herunder forskningsinstitutioner, om et udviklingsprojekt.

 

Med lovforslaget foreslås på baggrund af EU-Kommissionens nye rammebestemmelser, at ministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler for ydelse af særlige tilskud til små (mikro- og små virksomheder) og mellemstore virksomheder, f.eks. vedrørende tilskud til lån af kvalificeret personale, herunder til forskningsmedarbejdere, og til køb af innovationsrådgivning i forbindelse med gennemførelse af et konkret udviklingsprojekt under innovationsloven.

 

Desuden foreslås vedrørende samtlige typer af virksomheder, at der bliver mulighed for tilskud til særlige projekter vedrørende etablering af innovationsklynger og netværksdannelser. Erfaringer har vist, at der er behov for at understøtte små og mellemstore virksomheder på så tidligt et tidspunkt som muligt i deres udviklingsplaner, hvis de skal kunne forbedre deres muligheder for at bidrage til en progressiv udvikling i den danske fødevaresektor. Desuden vil der ske et dynamisk løft, hvis der under innovationsloven bliver adgang til at opnå tilskud til dannelsen af innovationsklynger og netværker, hvori også forskere kan indgå. Virksomhederne får herved forbedrede muligheder for udveksling og spredning af viden og erfaringer med hensyn til deltagelse i udviklings- og innovationsprocesser. Der vil blive fastsat nærmere regler for f.eks. maksimalt tilsagn om tilskud og krav til de deltagende parter i forbindelse med sådanne projekter.

 

Efter EU-Kommissionens nye rammebestemmelser er det ikke længere muligt at yde tilskud til små virksomheders (mikrovirksomheder og små virksomheder) udviklingsprojekter (enkeltmandsprojekter) med den maksimale tilskudssats på 50 pct. som under den gældende innovationslov, hvorfor tilskudssatsen foreslås tilpasset rammebestemmelserne, dvs. nedsat til maksimalt 45 pct. Tilsvarende foreslås tilskudssatsen vedrørende mellemstore virksomheders udviklingsprojekter nedsat fra maksimalt 50 pct. til maksimalt 35 pct.

 

Med hensyn til definition m.v. af små virksomheder (mikrovirksomheder og små virksomheder) og mellemstore virksomheder henvises til afsnit 3.3.

 

Der vil blive fastsat nærmere regler om, at samarbejder om udviklingsprojekter, hvortil der kan opnås tilskud under erhvervsfremmeordningerne under det danske landdistriktsprogram, ikke vil kunne opnå tilskud under innovationsloven.

 

4. 2. Innovationsudvalget og Det Rådgivende Udvalg sammenlægges til ét udvalg, der tillægges 

        rådgivningskompetence m.v.

 

De nuværende to udvalg under innovationsloven, dvs.

-       Det RÃ¥dgivende Udvalg vedrørende det Primære Jordbrug, som afgiver indstilling om kapitel 2-projekter og om integrerede projekter, der vedrører kapitel 2, og

-       Innovationsudvalget, der træffer afgørelse om kapitel 4-projekter, integrerede projekter, projekter under temaerne og tilskud til generiske kampagner samt har rÃ¥dgivningskompetence vedrørende kapitel 3-projekter,

foreslås lagt sammen til ét udvalg. Dette udvalg vil være et rådgivende udvalg vedrørende ansøgninger under det primære jordbrug, ansøgninger under det primære fiskeri, ansøgninger vedrørende forarbejdning og forædling af jordbrugs- og fiskeriprodukter, ansøgninger vedrørende integrerede projekter, projekter under temaerne samt tilskud til generiske kampagner.

 

Erfaringerne siden sidste lovændring har vist, at der er behov for en udvalgsstruktur, der kan skabe større sammenhæng i den samlede innovationsindsats samt etablere den nødvendige sammenhæng mellem de forskellige faglige kompetencer, som medlemmerne af de to udvalg besidder. De to udvalg foreslås derfor sammenlagt til ét udvalg. Der henvises til bemærkningerne i afsnit 4.3, hvoraf det fremgår, at det er hensigten, at det nye udvalg skal sammensættes således, at den store faglige kompetence, som de to nuværende udvalg hver især besidder, bevares.

 

Det foreslås endvidere, at det nye udvalg skal have rådgivningskompetence med hensyn til indstillinger i forbindelse med samtlige typer af konkrete projektansøgninger, hvortil der kan ydes tilskud under innovationsloven, dvs. også vedrørende projektansøgninger, der vedrører tilskud til forædling og forarbejdning af primære jordbrugsprodukter (kapitel 4-projekter).

 

Da produktudviklingslovene, der er forløberen for innovationsloven, blev vedtaget i 1987, blev bevillingskompetencen vedrørende kapitel 4-projektansøgninger tillagt et bevillingsnævn (det senere Innovationsudvalg), der bestod af en række repræsentanter fra fødevareerhvervet med stor indsigt i fødevaresektorens forhold, mens det udvalg, der skulle bistå med vurderingen af kapitel 2-projekter, fik rådgivningskompetence. Begrundelsen var, at det daværende Landbrugsministerium mere var rettet mod det primære jordbrug end mod forarbejdningssektoren og derfor i højere grad var i besiddelse af den erfaring og viden, der var nødvendig for at træffe afgørelse vedrørende ansøgninger om tilskud til udviklings- og forskningsprojekter inden for den primære jordbrugssektor (kapitel 2-projekter).

 

I dag besidder Fødevareministeriet imidlertid langt større viden og erfaring med fødevareindustriens forhold og vilkår, end da produktudviklingslovene fra 1987 blev vedtaget, hvorfor det foreslås, PPat det nye udvalg også får tillagt rådgivningskompetence vedrørende projekter, der er rettet mod forarbejdningsindustrien.

 

Det nye udvalg vil desuden efter anmodning skulle rådgive ministeren om den samlede indsats inden for lovens område, og herunder i forbindelse med fastlæggelse af særlige temaer, tilrettelæggelse af en faglig strategi for behandling og prioritering af projektansøgninger samt konkret prioritering af projektansøgninger inden for bevillingen.

 

Endvidere vil det nye udvalg og dets kompetencer også blive udnyttet til rådgivning i forbindelse med EU-ordninger, der har fokus på aktiviteter vedrørende innovation, udvikling og forskning.

 

Med forslaget bringes innovationsområdet på linie med ministeriets øvrige fagområder, hvor der gennem en årrække er høstet gode erfaringer med gennem rådgivende udvalg at indhente ekstern faglig rådgivning til såvel den overordnede strategiske prioritering af indsatser som den konkrete stillingtagen til projektsansøgninger. I forbindelse med Direktoratet for FødevareErhvervs hidtidige afgørelser vedrørende projektansøgninger, hvor Det Rådgivende Udvalg vedrørende det primære jordbrug eller Innovationsudvalget har afgivet indstilling i sagen, er afgørelserne i høj grad truffet i overensstemmelse med indstillingerne fra udvalgene.

 

I spørgsmål, der omhandler tilskud til fremme af udviklingsprojekter vedrørende økologisk produktion inden for jordbrug, jf. lovens kapitel 5, indhenter ministeren en udtalelse fra Det Økologiske Fødevareråd, som er nedsat under økologiloven. Denne bestemmelse fortsætter uændret, fordi den kompetence, der findes hos medlemmerne af Det Økologiske Fødevareråd, er væsentlig i forhold til at vurdere innovations-, forsknings- og udviklingsprojekter inden for det økologiske jordbrug.

 

4. 3. Bemyndigelse til ministeren til fastsættelse af regler om udvalgets sammensætning og virke

 

Med lovforslaget foreslås, at fødevareministeren fastsætter nærmere regler om sammensætningen af det nye udvalg og om udpegningen af suppleanter for udvalgsmedlemmerne. Det er hensigten, at de organisationer, foreninger og ministerier, der er repræsenteret i de nuværende to udvalg under innovationsloven, også vil være repræsenteret i det nye udvalg. Det gælder således Dansk Landbrug, Landbrugsraadet, Dansk Gartneri, Økologisk Landsforening, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Forbrugerrådet, Dansk Industri, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, Økonomi- og Erhvervsministeriet, Fødevareministeriet, Danmarks Fiskeriforening og Danmarks Fiskeindustri- og Eksportforening. Medlemmerne vil blive udpeget efter indstilling fra de pågældende organisationer, foreninger og ministerier. Desuden er det hensigten, at de regionale vækstfora og Miljøministeriet skal være repræsenteret i udvalget. Fødevareministeren udnævner formanden for udvalget og en suppleant for formanden. Udnævnes en ekstern formand for udvalget, indgår denne som medlem af udvalget. Endelig er det hensigten, at udvalget kan indskrænkes eller udvides, f.eks. i tilfælde, hvor organisationer eller ministerier m.v. sammenlægges eller opsplittes.

 

Sammensætningen af udvalget afspejler således også den tværgående koordination, der finder sted i forbindelse med regeringens erhvervsfremmeindsats, jf. afsnit 2.

 

Med lovforslaget foreslås, at fødevareministeren fastsætter nærmere regler for udvalgets arbejde m.v., herunder f.eks. at udvalget alene skal orienteres om afgørelser vedrørende visse projektansøgninger under en vis beløbsgrænse m.v., og at udvalget eller fødevareministeren kan indhente rådgivning fra sagkyndige.

 

4. 4. Modernisering og præcisering af ministerens muligheder for særlige oplysningskampagner og lignende vedrørende fremme af lovens formål, herunder af bevillingsmæssig art m.v.

 

Med forslaget præciseres ministerens adgang til også at afholde udgifter til effektvurdering af innovation i fødevaresektoren samt til fremme af kendskabet til produktion af kvalitetsfødevarer og mangfoldighed i fødevareproduktionen. Den gældende bestemmelse har været anvendt til at afholde udgifter til konferencer, evalueringer af innovationslovens ordning, udvikling af strategier på området samt generelle informationsaktiviteter vedrørende lovens område. Udmøntningen sker under Direktoratet for FødevareErhverv, da der efter de generelle regler for tilskudsordninger ikke kan afholdes udgifter til administration m.v. på tilskudskontoen. Udgiften afholdes inden for den samlede ramme for tilskud under innovationsloven  

 

4. 5. Ændring af bestemmelse om klageadgang

 

Som en konsekvens af forslaget, jf. afsnit 4. 2, ophæves § 15, stk. 2, hvorefter afgørelser, der træffes af Innovationsudvalget, alene kan påklages til ministeren, for så vidt angår retlige spørgsmål.

 

Med hjemmel i den gældende § 15, stk. 1, fastsættes nærmere regler om adgangen til at klage over afgørelser truffet i henhold til innovationsloven, herunder at klage over afgørelser truffet efter indstilling fra det nye rådgivende udvalg alene kan påklages for så vidt angår retlige spørgsmål. En sådan bestemmelse er i overensstemmelse med den nugældende klagebestemmelse vedrørende afgørelser, der træffes efter indstilling fra udvalg, der medvirker ved afgørelser, der træffes i henhold til innovationsloven. 

 

4. 6. Ophævelse af begrænset adgang til modregning

 

Med lovforslaget foreslås, at adgangen til begrænset modregning ophæves, således at det offentlige får adgang til fuld modregning med tilskudsmodtagers eventuelle restance til det offentlige.

 

I henhold til § 13, stk. 5, i den gældende innovationslov kan kun op til 20 pct. af tilskuddet tilbageholdes og anvendes til modregning med virksomhedens eventuelle restancer til det offentlige.

 

Bestemmelsen har baggrund i lov nr. 284 af 27. april 1994 om ændring af forskellige særlovsbestemmelser om inddrivelse af statskrav. Det fremgår af bemærkningerne til denne lov, at praksis med hensyn til statslig modregning i erhvervstilskud varierede, og på en række områder blev der ikke foretaget modregning i statslige tilskud til gennemførelse af konkrete projekter i erhvervsvirksomheder ud fra den betragtning, at projektet i så fald ikke ville kunne gennemføres i fuldt omfang. Imidlertid forekommer det ikke rimeligt, at virksomheder eller privatpersoner, der – i strid med lovgivningen i øvrigt – samtidig er i restance med skyldige statskrav, modtager sådanne tilskud i fuldt omfang. Det blev derfor foreslået, at der fremover skulle ske modregning på op til 20 pct.

 

På innovationslovens område udbetales de fleste tilskud imidlertid efter, at projektudgifterne er afholdt, hvorfor argumentationen om risiko for manglende gennemførelse af disse projekter ikke længere gør sig gældende. Desuden beror modregning i dag på en konkret vurdering af det enkelte projekt, herunder ansøgers likviditet, tilskuddets andel af de samlede projektomkostninger m.v.

 

Endvidere er det ud fra en lighedsbetragtning vanskeligt at opretholde en bestemmelse, hvorefter modregning i et vist omfang undlades ved projekttilskud efter innovationsloven, men ikke på andre tilskudsordninger inden for Fødevareministeriets område, hvor der ligeledes ydes tilskud til konkrete projekter. Desuden begrænser bestemmelsen unødigt statens adgang til fuld modregning.

 

5. Lovforslagets økonomiske konsekvenser for staten

 

Lovforslaget har i sig selv ingen konsekvenser for de statslige udgifter til tilskud under innovationsloven, idet de statslige udgifter til tilskud under innovationsloven bliver fastlagt på de årlige finanslove i form af tilsagnsrammer, inden for hvilke der kan gives tilsagn om tilskud.

 

Forslaget om ændrede bestemmelser om ophævelse af begrænset adgang til modregning, jf. afsnit 4.6, vil betyde, at der fremover kan foretages fuld modregning i forbindelse med projekttilskud under innovationsloven. Dermed sker der en forenkling i inddrivelsen af statens fordringer, en harmonisering i forhold til de gældende regler for andre støtteordninger samt i begrænset omfang en forøgelse af statens indtægter.

 

Samlet set vurderes lovforslaget ikke at have væsentlige konsekvenser for Fødevareministeriets administration af innovationsloven. Eventuelle merudgifter vil blive afholdt inden for Fødevareministeriets samlede rammer.

 

6. Lovforslagets økonomiske konsekvenser for kommuner og regioner

 

Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser for kommuner og regioner.

 

7. Lovforslagets administrative konsekvenser for staten

 

Modellen for administration af loven er uændret med central statslig administration med bistand fra det under loven nedsatte udvalg. Den foreslåede udvalgsstruktur med et udvalg i stedet for to, jf. afsnit 4.2, vil alt andet lige medføre en mindre administrativ lettelse. Gennemføres forslaget om de nye tilskudsmuligheder for især SMV´er og de nye muligheder for tilskud til etablering af innovationsklynger og netværker, vil det formentlig medføre en forøgelse af antallet af projektansøgninger under innovationsloven. Desuden vil forslaget om fastsættelse af bestemmelser om adgang til at klage over afgørelser om afslag på støtte i tilfælde, hvor udvalget har indstillet den pågældende ansøgning til støtte, formentlig medføre flere klagesager og dermed en forøgelse af de administrative opgaver. Endelig vil forslaget om ministerens mulighed for at afholde udgifter til særlige indsatser vedrørende bl.a. fremme af kendskabet til produktion af kvalitetsfødevarer og mangfoldighed i fødevareproduktionen medføre en mindre forøgelse af de administrative opgaver.

 

Samlet set vurderes lovforslaget ikke at have væsentlige konsekvenser for Fødevareministeriets administration af innovationsloven..

 

8. Lovforslagets administrative konsekvenser for kommuner og regioner

 

Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for kommuner og regioner.

 

9. Lovforslagets regionaløkonomiske konsekvenser

 

Lovforslaget har i sig selv ingen regionaløkonomiske konsekvenser.

 

Indsatsen under innovationsloven er primært rettet mod små og mellemstore virksomheder inden for det primære landbrug og fiskeri samt forarbejdningsvirksomhederne knyttet hertil. Disse virksomheder er i betydeligt omfang beliggende i landdistrikter og landets yderområder. Indsatsen under innovationsloven vurderes generelt at medvirke til en afbalanceret regionaløkonomisk udvikling i Danmark.

 

10. Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

 

Lovforslaget vurderes overordnet set at have positive økonomiske konsekvenser for erhvervslivet. Ændringen af tilskudssatserne, de nye tilskudsmuligheder for små- og mellemstore virksomheder samt muligheder for tilskud til f.eks. etablering af innovationsklynger og netværker forventes at øge incitamentet til at igangsætte innovationsprojekter til gavn for både virksomheder og samfundet.

 

Ophævelsen af den begrænsede adgang til modregning vil have en beskeden negativ konsekvens for de virksomheder, som omfattes af ændringen. Bestemmelsen har kun været anvendt yderst sjældent.

 

Forslaget har været sendt til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen med henblik på en vurdering af, om forslaget skal forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspanel. Styrelsen vurderer, at forslaget …………

 

Lovforslaget udsendes i en bred høring til organisationer m.v. i fødevaresektoren, og som følge af strukturen i fødevaresektoren udbredes lovforslagets hensigter hermed umiddelbart straks til relevante målgrupper for ordningens muligheder. Den videre behandling af forslaget og den efterfølgende udmøntning i ny bekendtgørelse, vejledning m.v. vil løbende blive drøftet, ligesom der vil blive informeret herom på de møder, der afholdes i de udvalg, der er nedsat under loven samt i Det Økologiske Fødevareråd. Disse udvalg har en bred repræsentation og vil kunne sikre en løbende dialog med de centrale aktører for ordningen.

 

Fødevareministeriet vil løbende via www.fvm.dk og www.dffe.dk informere om, hvordan lovændringen bliver gennemført i praksis. Fødevareministeriet forventer – når den endelige udmøntning af lovændringen er bekendtgjort i form af en ny bekendtgørelse, vejledninger m.v. – at gennemføre en særlig informationsindsats om de nye tilskudsmuligheder under loven. Informationsindsatsen vil blive målrettet virksomheder, brancheorganisationer, fonde og forskningsinstitutioner, der med lovændringen opnår nye muligheder for at fremme deres innovationsindsats.

 

11. Lovforslagets miljømæssige konsekvenser

 

Lovforslaget har i sig selv ingen miljømæssige konsekvenser.

 

12. Lovforslagets administrative konsekvenser for borgerne

 

Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne, da ordningen er rettet mod virksomheder, organisationer, forskningsinstitutioner m.v.

 

13. Lovforslagets forhold til EU-retten

 

Lovforslaget indeholder EU-retlige aspekter i forhold til EU’s rammebestemmelser om statsstøtte til forskning, udvikling og innovation (2006/C 323/01), men skal ikke anmeldes til og godkendes af EU-Kommissionen for at kunne træde i kraft. Der henvises til EU-Kommissionens skrivelse af 4. april 2001 til Danmark, SG nr. 287440, støttesag DK nr. 459/00, og til Danmarks skrivelse til EU-Kommissionen af 9. marts 2007 vedrørende anvendelsen af de nye rammebestemmelser, jf. ovenfor.

 

14. Høring

 

Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Beskæftigelsesministeriet, Danmarks Fiskeindustri- og Eksportforening, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Akvakultur, Dansk Gartneri, Dansk Handel og Service, Dansk Industri, Fødevareindustrien, Dansk Landbrug, Dansk Åleproducent Forening, Danske Fiskeres Producentorganisation, Danske Regioner, Danske Slagterier, Det Økologiske Fødevareråd, Fagligt Fælles Forbund, Finansministeriet, Forbrugerrådet, Foreningen af Danmarks Fiskemel- og Fiskeolieindustri, Foreningen af Danske Landbrugskonsulenter, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen af Registrerede Revisorer (FRR), Håndværksrådet, Justitsministeriet, Klima- og Energiministeriet, Kommunernes Landsforening, Konsumfiskeindustriens Arbejdsgiverforening, Landbrugets Rådgivningscenter, Landbrugsraadet, Landsorganisationen af Danmarks Detailfiskehandlere, Landsorganisationen i Danmark (LO), Mejeriforeningen, Miljøministeriet, Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, NNF, Notfiskernes Producentorganisation, Rigsrevisionen, Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforening, Samvirkende Købmænd, Skagen Fiskernes Producentorganisation, Skatteministeriet, Statsministeriet, Transportministeriet, Undervisningsministeriet, Velfærdsministeriet, Økologisk Landsforening, Økonomi- og Erhvervsministeriet.

      

     

 

        

Vurdering af konsekvenser af lovforslaget

 

 

 

Positive konsekvenser/ mindre udgifter

Negative konsekvenser / merudgifter

Administrative konsekvenser for staten

Samlet set vurderes lovforslaget ikke at have væsentlige konsekvenser for Fødevareministeriets administration af innovationsloven.

Ingen.

Økonomiske konsekvenser for staten

Beskeden forøgelse af statens indtægter som følge af ophævelsen af den begrænsede adgang til modregning.

Ingen.

Økonomiske og administrative konsekvenser for regioner og kommuner

Ingen.

Ingen.

Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Lovforslaget vurderes samlet set at have positive økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.

Beskeden negativ økonomisk konsekvens for de virksomheder, der omfattes af ophævelsen af den begrænsede adgang til modregning.

Administrative og økonomiske konsekvenser for borgerne

Ingen.

 

Ingen.

Regionaløkonomiske konsekvenser

Ingen.

Ingen.

Miljømæssige konsekvenser

Ingen.

Ingen.

Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder EU-retlige aspekter i forhold til EU-ramme-bestemmelser om statsstøtte til forskning, udvikling og innovation (2006/C 323/01), men skal ikke anmeldes til og godkendes af EU-Kommissionen for at kunne træde i kraft.

 

 

 

 

                            Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

 

                                                              Til § 1

 

Til nr. 1

 

På baggrund af forslaget om sammenlægning af Innovationsudvalget og Det Rådgivende Udvalg til ét udvalg, jf. de almindelige bemærkningers afsnit 4.2., foreslås kapitel 2, 3 og 4 sammenskrevet til et nyt kapitel 2, hvorfor overskriften til kapitel 2 ændres tilsvarende. I over I Iskriften præciseres, at akvakultursektoren er omfattet af innovationslovens tilskudsbestemmelser vedrørende den primære fiskerisektor, jf. afsnit 4.3. i de almindelige bemærkninger til lov nr. 381 af 3. maj 2006 om ændring af innovationsloven.

 

Til nr. 2

 

Som det fremgår af de almindelige bemærkningers afsnit 4.2., foreslås Innovationsudvalget og Det Rådgivende Udvalg sammenlagt til ét udvalg. I konsekvens heraf foreslås kapitel 2, 3, og 4 derfor sammenskrevet til et nyt kapitel 2.

 

Til § 3

 

Bestemmelsen, der er ny, samler mulighederne for at yde tilskud til innovation, forskning og udvikling inden for henholdsvis det primære jordbrug, den primære fiskerisektor og forarbejdning og forædling af jordbrugs- og fiskeriprodukter, jf. § 3, stk. 1, § 5 og § 7, stk. 2, i den gældende innovationslov, i en fælles bestemmelse.

 

Til § 4

 

Bestemmelsen er ny og en konsekvens af forslaget om sammenlægning af Innovationsudvalget og Det Rådgivende Udvalg til ét udvalg og forslaget om, at det nye udvalg alene tildeles rådgivningskompetence. Der henvises i øvrigt til afsnit 4.2. i de almindelige bemærkninger.

 

Til § 5

 

Ved bestemmelsen, der er ny, fastsættes, at kun ét udvalg medvirker ved behandling af ansøgninger om tilskud til de i § 3 og § 4 omhandlede projekter. Endvidere foreslås med bestemmelsen, at udvalget skal være rådgivende for ministeren vedrørende ansøgninger under det primære jordbrug, ansøgninger under det primære fiskeri, ansøgninger vedrørende forarbejdning og forædling af jordbrugs- og fiskeriprodukter, ansøgninger vedrørende integrerede projekter, projekter under temaerne samt tilskud til generiske kampagner.

 

Udvalget vil desuden efter anmodning skulle rådgive ministeren om den samlede indsats inden for lovens område, og herunder i forbindelse med fastlæggelse af særlige temaer samt vedrørende tilrettelæggelse af en faglig strategi for behandling og prioritering af projektansøgninger.

 

Til § 6

 

Ved bestemmelsen, der er ny, foreslås ministeren bemyndiget til at fastsætte regler for udvalgets sammensætning og udpegning af suppleanter. Det er hensigten, at de organisationer, foreninger og ministerier, der er repræsenteret i de nuværende to udvalg under innovationsloven, også vil være repræsenteret i det nye udvalg. Medlemmerne vil blive udpeget efter indstilling fra de pågældende organisationer, foreninger og ministerier. Desuden er det hensigten, at de regionale vækstfora og Miljøministeriet skal være repræsenteret i udvalget. Endelig er det hensigten, at udvalget kan indskrænkes eller udvides, f.eks. i tilfælde, hvor organisationer eller ministerier m.v. sammenlægges eller opsplittes.

 

Til § 7

 

Bestemmelsen svarer til § 4, stk. 6, og § 9 i den gældende innovationslov.  

 

Til § 8

 

Bestemmelsen svarer til § 8, stk. 3, i den gældende innovationslov. 

 

Til § 9

 

Bestemmelsen svarer til § 7, stk. 4, i den gældende innovationslov.

 

Til nr. 3 – 5

 

Der er tale om konsekvensrettelser.

 

Til nr. 6

 

Bestemmelsen, der er ny, giver ministeren mulighed for at fastsætte nærmere regler om, at tilskudsmodtagere forpligtes til at deltage i en ekstern evaluering af projektet, hvis de udpeges til dette.

 

Til nr. 7

 

Der er tale om en konsekvensændring.

 

Til nr. 8

 

Der er tale om en konsekvensændring.

 

Til nr. 9

 

Bestemmelserne er nye og giver ministeren mulighed for at fastsætte nærmere regler om særlige tilskud til små og mellemstore virksomheder og særlige tilskudsmuligheder vedrørende dannelse af innovationsklynger og netværker.

 

Reglerne om særlige tilskud til små og mellemstore virksomheder kunne f.eks. vedrøre tilskud til lån af kvalificeret personale, herunder til forskningsmedarbejdere, og til køb af innovationsrådgivning i forbindelse med gennemførelse af et konkret udviklingsprojekt under innovationsloven.

 

I forbindelse med muligheden for at yde tilskud til etablering af innovationsklynger og netværksdannelser kunne fastsættelse af nærmere regler omfatte f.eks. maksimalt tilsagn om tilskud og krav til de deltagende parter i forbindelse med sådanne projekter.

 

Til nr. 10

 

Bestemmelsen er ny, og der foreslås en tilpasning af tilskudssatserne på baggrund af de nye rammebestemmelser for forskning, udvikling og innovation (2006 C/323/01). Ifølge disse rammebestemmelser kan der til små virksomheder (mikrovirksomheder og små virksomheder) ydes maksimalt 45 pct. i tilskud og maksimalt 35 pct. i tilskud til mellemstore virksomheder, der gennemfører et enkeltmandsprojekt.

 

Ved samarbejder om et udviklingsprojekt er den maksimale tilskudssats 60 pct. for små virksomheder (mikrovirksomheder og små virksomheder) og 50 pct. for mellemstore virksomheder.

 

Det er hensigten ved nærmere regler at fastsætte, at de samarbejder om udviklingsprojekter, hvortil der kan opnås tilskud under erhvervsfremmeordningerne under landdistriktsprogrammet, ikke skal kunne opnå tilskud under innovationsloven. De samarbejder om udviklingsprojekter, der kan opnå tilskud under erhvervsfremmeordningerne under landdistriktsprogrammet, er samarbejder mellem primærproducenter inden for landbrug, forarbejdningsindustrien og/eller tredjeparter. Dette fremgår af bekendtgørelse nr. 1079 af 3. september 2007 om tilskud til innovation gennem udvikling, demonstration og investeringer vedrørende det primære jordbrug, og bekendtgørelse nr. 1080 af 3. september 2007 om tilskud til fremme af innovation vedrørende forarbejdning i fødevare- og skovbrugssektoren gennem udvikling, demonstration og investeringer.

 

Herefter vil følgende typer af samarbejdsprojekter være tilbage under innovationsordningen: Samarbejder om anvendelsesorienteret og grundlagsskabende forskning, samarbejder om udviklingsprojekter vedrørende fiskerisektoren og samarbejder om udviklingsprojekter, hvor samtlige deltagere i det enkelte samarbejdsprojekt er fra enten det primære jordbrug eller forarbejdningsindustrien.

 

Til nr. 11

 

Der er tale om en konsekvensændring.

 

Til nr. 12

 

Bestemmelsen ophæves. Der henvises til afsnit 4.6. i de almindelige bemærkninger.

 

Til nr. 13

 

Med forslaget præciseres ministerens adgang til at afholde udgifter til yderligere spredning af kendskab til foranstaltninger, der fremmer innovation inden for lovens område, samt til afholdelse af udgifter til at foretage effektvurdering, herunder af resultatet af gennemførte projekter og disse resultaters betydning for innovationen i fødevaresektoren. Udgifterne afholdes inden for den samlede ramme til projekter under innovationsloven.

 

Til nr. 14

 

Der er tale om en konsekvensændring.

 

Til nr. 15

 

Bestemmelsen ophæves. Det er hensigten med hjemmel i § 15, stk. 1, at fastsætte nærmere regler vedrørende klageadgang, herunder vedrørende afgørelser, der træffes på baggrund af indstilling fra det nye rådgivende udvalg. Der henvises i øvrigt til afsnit 4.5. i de almindelige bemærkninger.

 

Til nr. 16

 

Der er tale om en konsekvensændring.

 

Til nr. 17

 

Der er tale om en konsekvensændring.

 

Til nr. 18

 

Der er tale om en konsekvensændring.

 

Til nr. 19

 

Der er tale om en konsekvensændring.

 

 

                                                                    Til § 2

 

Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2008.

 

 

 

 

Bilag 1

 

 

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

 

 

Gældende formulering

 

Lovforslaget

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kapitel 2

Innovation, forskning og udvikling m.v. i det primære jordbrug

 

 

 

 

 

 

§ 3.  Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan yde tilskud til gennemførelse af projekter vedrørende innovation, forskning og udvikling i det primære jordbrug og til aktiviteter i forbindelse med projekter, der har til formål at undersøge mulighederne for at formulere innovationsprojekter.«

 

 

 

§ 4.  Til bistand ved behandling af ansøgninger om tilskud til gennemførelse af projekter efter § 3 nedsætter ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri et rådgivende udvalg.

Stk. 2. Medlemmerne af udvalget udpeges af ministeren. 2 medlemmer udpeges som repræsentanter for Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. 3 medlemmer udpeges efter indstilling fra Dansk Landbrug.1 medlem udpeges efter indstilling fra Dansk Erhvervsgartnerforening. 1 medlem udpeges efter indstilling fra Økologisk Landsforening. 2 medlemmer udpeges efter indstilling fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.1 medlem udpeges efter indstilling fra Forbrugerrådet.

Stk. 3. Ministeren kan udnævne yderligere medlemmer af udvalget.

Stk. 4. Ministeren udpeger én af ministeriets repræsentanter som formand for udvalget.

Stk. 5. For medlemmerne og formanden udnævnes en suppleant efter reglerne i stk. 2-4.

Stk. 6. Ministeren fastsætter udvalgets forretningsorden og de nærmere regler for udvalgets arbejde, herunder om sekretariatsbetjening af udvalget.

 

 

§ 5.  Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan yde tilskud til gennemførelse af projekter vedrørende innovation, forskning og udvikling i det primære fiskeri og til aktiviteter i forbindelse med projekter, der har til formål at undersøge mulighederne for at formulere innovationsprojekter.

 

 

§ 6. Innovationsudvalget, jf. § 7, stk. 1, kan rÃ¥dgive ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri ved behandling af ansøgninger om tilskud efter dette kapitel.

 

 

§ 7. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri nedsætter et innovationsudvalg for fødevaresektoren (Innovationsudvalget).

Stk. 2. Udvalget kan træffe afgørelse om at yde tilskud til gennemførelse af projekter vedrørende innovation, forskning og udvikling i forbindelse med forarbejdning og forædling af jordbrugs- og fiskeriprodukter og til aktiviteter i forbindelse med projekter, der har til formål at undersøge mulighederne for at formulere innovationsprojekter.

Stk. 3. Udvalget kan endvidere træffe afgørelse om at yde tilskud til gennemførelse af innovations-, forsknings- og udviklingsprojekter, der omfatter både det primære jordbrug og forarbejdning og forædling af jordbrugsprodukter, og innovations-, forsknings- og udviklingsprojekter, der omfatter både det primære fiskeri og forarbejdning og forædling af fiskeriprodukter.

Stk. 4. Udvalget er rådgivende for ministeren vedrørende den samlede innovations-, forsknings- og udviklingsindsats inden for lovens område, herunder rådgivning i forbindelse med fastlæggelse af temaer, jf. § 11, stk. 1.

Stk. 5. Udvalget kan indhente rådgivning fra sagkyndige.

 

 

§ 8. Medlemmerne af Innovationsudvalget udpeges af ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri. 1 medlem udpeges som repræsentant for Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. 1 medlem udpeges efter indstilling fra Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender. 1 medlem udpeges efter indstilling fra Økonomi- og Erhvervsministeriet. 1 medlem udpeges efter indstilling fra Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling. 1 medlem udpeges efter indstilling fra Landbrugsraadet. 1 medlem udpeges efter indstilling fra Dansk Industri. 1 medlem udpeges efter indstilling fra Økologisk Landsforening. 1 medlem udpeges efter indstilling fra Danmarks Fiskeriforening. 1 medlem udpeges efter indstilling fra Danmarks Fiskeindustri- og Eksportforening. 2 medlemmer udpeges efter indstilling fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. 1 medlem udpeges efter indstilling fra Forbrugerrådet.

Stk. 2. Ministeren kan udnævne yderligere medlemmer af udvalget.

Stk. 3. Ministeren udpeger et af udvalgets medlemmer som formand.

Stk. 4. For medlemmerne og formanden udnævnes en suppleant efter reglerne i stk. 1-3.

 

 

§ 9. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri fastsætter Innovationsudvalgets forretningsorden og de nærmere regler for udvalgets arbejde, herunder om sekretariatsbetjening af udvalget.

Stk. 2. Ministeren kan fastsætte regler om, at udvalget i visse sager kan bemyndige formanden til at træffe afgørelser på udvalgets vegne.

 

 

Kapitel 5

 

 

 

§ 10.  Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan yde tilskud til fremme af udviklingsprojekter inden for økologisk jordbrugsproduktion og til fremme af udviklingsprojekter vedrørende bæredygtig fiskeriproduktion.

Stk. 2. Ansøgninger om tilskud til gennemførelse af økologiske projekter vedrørende innovation og udvikling med hovedsageligt kommercielt sigte samt til økologiske forsknings-projekter behandles efter reglerne i kapitel 2-4.

Stk. 3. - - -

 

 

 

Kapitel 6

 

 

 

§ 11.  Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan udmelde særlige temaer for projekter, der kan opnå tilskud inden for lovens område. Ministeren kan fastsætte nærmere regler herom.

Stk. 2. Ministeren kan yde tilskud til testmarkedsføring og generiske kampagner inden for fødevare-, jordbrugs- og fiskerisektoren.

Stk. 3. Ministeren kan fastsætte nærmere regler om lovens administration, herunder om

1) de foranstaltninger, der kan ydes tilskud til med henblik på at fremme de i loven nævnte formål,

2) de betingelser, der skal opfyldes for at opnå tilskud,

3) hvem der kan opnå tilskud, og

4) tilskudsprocent, jf. dog § 12.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 12.  Tilskud til projekter, der gennemføres af små og mellemstore virksomheder, kan udgøre indtil 50 pct. af de meromkostninger, der er forbundet med det pågældende projekt.

Stk. 2. Tilskud til andre virksomheder end de i stk. 1 nævnte kan ydes, såfremt der er tale om projekter, der gennemføres i samarbejde med små og mellemstore virksomheder eller i samarbejde med forsknings- og forsøgsinstitutioner. Tilskuddet til disse virksomheder kan udgøre indtil 40 pct. af meromkostningerne.

Stk. 3. Der kan ydes tilskud til projekter, der gennemføres af forsknings- og forsøgsinstitutioner, såfremt projekterne gennemføres i samarbejde med virksomheder. Tilskud til forsknings- og forsøgsinstitutioner kan udgøre mere end 50 pct. af meromkostningerne.

Stk. 4. Tilskud vedrørende aktiviteter i henhold til kapitel 5 kan udgøre mere end 50 pct. af meromkostningerne, jf. dog stk. 2.

Stk. 5. De tilskudsberettigede omkostninger opgøres med fradrag af merværdiafgift.

 

§ 13. Projekter skal gennemføres på de vilkår og inden for de tidsfrister, som fastsættes i en tilskudsaftale.

Stk. 2. Det er en betingelse for ydelse af tilskud, at virkningerne af projektet kan påregnes inden for en periode på 5 år fra projektets påbegyndelse. Denne tidsfrist kan fraviges, når særlige omstændigheder taler derfor.

Stk. 3. Tilskud kan ydes til omkostninger, som ansøgeren har afholdt eller påtaget sig at afholde, efter at tilsagn om tilskud er givet.

Stk. 4. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri fastsætter regler om udbetaling af tilskudsbeløb, herunder forskudsbeløb.

Stk. 5. Op til 20 pct. af tilskuddet kan tilbageholdes og anvendes til modregning med virksomhedens

eventuelle restancer til det offentlige.

Stk. 6. Ministeren kan fastsætte regler om, at der kan ydes tilskud til ansøgers eget arbejde.

Stk. 7. Ministeren fastsætter nærmere regler om, at en fast andel af de direkte projektudgifter kan ydes i tilskud til indirekte fællesudgifter som husleje, bygningsdriftsudgifter og administration m.v. i forbindelse med projekter, der gennemføres af forsknings- og forsøgsinstitutioner.

 

 

 

 

§ 14.  Der kan afholdes udgifter til oplysnings-, vejlednings-, informations- og undersøgelsesvirksomhed i forbindelse med denne lov, herunder til offentlig information om offentlige mærknings- og kvalitetsordninger samt til evaluering.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kapitel 7

 

 

 

§ 15. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan henlægge sine beføjelser efter loven til en institution under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Ministeren kan i forbindelse hermed fastsætte regler om adgangen til at klage over disse myndigheders afgørelser, herunder om, at klage ikke skal kunne indbringes for anden administrativ myndighed, og om myndighedens adgang til at genoptage en sag, efter at der er indgivet klage.

Stk. 2. Afgørelser truffet af Innovationsudvalget i henhold til kapitel 4 kan alene påklages til ministeren, for så vidt angår retlige spørgsmål.

 

 

 

 

Kapitel 8

 

 

 

 

§ 19. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri fastsætter regler om, at tilskud ydet i henhold til kapitel 2, 3 og 4 skal tilbagebetales og forrentes pÃ¥ markedslignende vilkÃ¥r, hvis projektets resultater udnyttes kommercielt.

Stk. 2. Ministeren kan fastsætte regler om, at kravet om tilbagebetaling bortfalder for tilskud ydet til projektaktiviteter, der opbygger virksomheders innovationskompetence.

Stk. 3. Ministeren fastsætter en beløbsgrænse, under hvilken kravet om tilbagebetaling bortfalder.

Stk. 4. Ministeren kan fastsætte regler om, at kravet om tilbagebetaling bortfalder for tilskud ydet til brancheorganisationer vedrørende rammeskabende aktiviteter, hvor resultaterne kommercialiseres af en bredere kreds, såfremt de rammeskabende aktiviteter ikke direkte medfører en målbar omsætningseffekt hos brancheorganisationen.

 

 

 

 

Kapitel 9

 

 

 

Kapitel 10

 

 

§ 1

I lov nr. 421 af 31. maj 2000 om tilskud til fremme af innovation, forskning og udvikling m.v. i fødevare-, jordbrugs- og fiskerisektoren (innovationsloven), som ændret ved § 7 i lov nr. 967 af 4. december 2002, § 38 i lov nr. 430 af 6. juni 2005, § 44 i lov nr. 431 af 6. juni 2005, lov nr. 381 af 3. maj 2006 og ved § 70 i lov nr. 538 af 8. juni 2006, foretages følgende ændringer:

 

 

1. Overskriften til kapitel 2 affattes således:

 

 

”Innovation, forskning og udvikling m.v. i det primære jordbrug, den primære fiskeri – og akvakultursektor samt i sektoren vedrørende forarbejdning og forædling af jordbrugs - og fiskeri-produkter”

 

 

2. §§ 3- 9 affattes således:

 

”§ 3. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan yde tilskud til gennemførelse af projekter vedrørende innovation, forskning og udvikling i det primære jordbrug, i det primære fiskeri og i sektoren vedrørende forarbejdning og forædling af jordbrugs- og fiskeriprodukter samt til aktiviteter, der har til formål at undersøge mulighederne for at formulere innovationsprojekter i nævnte sektorer.

 

 

 

§ 4. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan tillige yde tilskud til gennemførelse af innovations-, forsknings- og udviklingsprojekter, der omfatter både det primære jordbrug og forarbejdning og forædling af jordbrugsprodukter samt innovations- og forsknings- og udviklingsprojekter, der omfatter både det primære fiskeri og forarbejdning og forædling af fiskeriprodukter (integrerede

projekter).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 5. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri nedsætter et rådgivende udvalg, der kan yde bistand ved behandlingen af ansøgninger om tilskud til gennemførelsen af projekter efter § 3 og § 4.

 

 

 

 

 

§ 6.  Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri fastsætter nærmere regler for udvalgets sammensætning og udpegning af suppleanter for udvalgsmedlemmerne.

 

 

 

§ 7. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri fastsætter nærmere regler for udvalgets arbejde, herunder forretningsorden og sekretariatsbetjening af udvalget.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 8. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri udnævner en formand for udvalget samt en suppleant for formanden.

Stk. 2. Formanden er født medlem af udvalget.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 9. Udvalget er rådgivende for ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri med hensyn til den samlede indsats inden for lovens område, herunder rådgivning i forbindelse med fastlæggelse af temaer, jf. § 11, stk. 1.”

 

 

 

 

 

 

3.

Kapitel 3

 

 

4. § 10, stk. 2, affattes således:

 

 

 

 

 

 

”Stk. 2. Ansøgninger om tilskud til gennemførelse af økologiske projekter vedrørende innovation og udvikling med hovedsageligt kommercielt sigte samt til økologiske forskningsprojekter behandles efter kapitel 2.”

 

 

 

 

5.

 

Kapitel 4

 

6. § 11, stk. 3, nr. 2, affattes således:

 

 

 

 

 

 

 

 

”2) de betingelser, der skal opfyldes for at opnå tilskud herunder, at tilskudsmodtagere skal deltage i en ekstern evaluering af projektet, hvis de udpeges hertil, ”

7. § 11, stk. 3, nr. 3, affattes således:

”3) hvem der kan opnå tilskud,”

 

8. § 11, stk. 3, nr. 4, affattes således:

”4) tilskudsprocent, jf. dog § 12,”

 

9. § 11, stk. 3, nr. 5 og nr. 6, affattes således:

”5) særlige tilskudsmuligheder for små og mellemstore virksomheder, og

6) særlige tilskudsmuligheder vedrørende etablering af innovationsklynger og dannelse af netværk.”

 

10. § 12, stk. 1, affattes således:

”§ 12. Tilskud til projekter, der gennemføres af små virksomheder, kan maksimalt udgøre 45 pct. og vedrørende mellemstore virksomheder maksimalt 35 pct. af de meromkostninger, der er forbundet med det pågældende projekt. Gennemføres projektet som et samarbejdsprojekt, hvori deltager andre små og mellemstore virksomheder eller andre virksomheder (store virksomheder) eller forskningsinstitutioner, kan der til små virksomheder ydes tilskud på maksimalt 60 pct. og til mellemstore virksomheder maksimalt 50 pct. af de meromkostninger, der er forbundet med det pågældende samarbejdsprojekt.”

 

 

11. § 12, stk. 4, affattes således:

”Stk. 4. Tilskud vedrørende aktiviteter i henhold til kapitel 3 kan udgøre mere end 50 pct. af meromkostningerne, jf. dog stk. 1 og stk. 2.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12. § 13, stk. 5, ophæves.

 

Stk. 6 og stk. 7 bliver herefter til stk. 5 og stk. 6.

 

 

 

 

 

 

13. § 14 affattes således:

”§ 14. Der kan afholdes udgifter til oplysnings-, vejlednings-, informations- og undersøgelsesvirksomhed i forbindelse med denne lov, hvilket bl.a. kan omfatte

1)      offentlig information om offentlige mærknings- og kvalitetsordninger,

2)      evaluering og effektvurdering samt

3)      fremme af kendskab til produktion af kvalitetsfødevarer og mangfoldighed i fødevareproduktionen.”

 

14.

Kapitel 5

 

15. § 15, stk. 2, ophæves.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

16.

Kapitel 6

 

17. § 19, stk. 1, affattes således:

”§ 19. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri fastsætter regler om, at tilskud ydet i henhold til kapitel 2 skal tilbage-betales og forrentes på markedslignende vilkår, hvis projektets resultater udnyttes kommercielt.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

18.

Kapitel 7

 

19.

Kapitel 8

 

§ 2

Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. juli 2008.

Stk. 2. Loven finder anvendelse på projektansøgninger, som er modtaget efter lovens ikrafttrædelse.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bilag 2.

 

Henvisninger til respektive spalter i FT tidende vedr. behandlingen i FT af den oprindelig lov og senere væsentlige ændringslove (det drejer sig om lov nr. 381 af 3. maj 2006).