Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri



 

Den 23. september 2008

Sagsnr.: 39

 

 

 

 

 

 

./.      Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat og grundnotat om forslag til Kommissionens forordning om gennemførelsesbestemmelser til implementering af Rådets forordning (EF) nr. 834/2007 vedr. import af økologiske produkter fra tredjelande.

 

         Forslaget behandles i en forskriftskomitéprocedure (1999/468/EF art. 5) i Den Stående Komi-té for Økologisk Jordbrug. Forslaget forventes sat til afstemning på mødet den 29. september 2008.   

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Hanne Lauger


FVM 584

 

 

Notat til Folketingets Europaudvalg

 

om forslag til Kommissionens forordning om gennemførelsesbestemmelser til implementering af Rådets forordning (EF) nr. 834/2007 vedr. import af økologiske produkter fra tredjelande

 

KOM-dokument foreligger ikke

 

Kommissionen har fremsat forslag til fastsættelse af gennemførelsesbestemmelser til implementering af Rådets forordning (EF) nr. 834/2007 om import af økologiske produkter fra tredjelande. Formålet med forslaget er at opnå en ensartet og mindre bureaukratisk administration af markedsadgangen til EU for økologiske produkter importeret fra tredjelande.

 

Med forslaget vil der blive indført et fælles EU importsystem, der omfatter en centraliseret EU-godkendelse af kontrolorganer, som udfører kontrol med økologiske produkter importeret fra tredjelande til EU. Forslaget fastlægger detailbestemmelser for ansøgnings-, optagelses- og overkontrolprocedurer med kontrolorganerne og deres økologikontrol i tredjelande.

 

Forslaget behandles i en forskriftskomitéprocedure (1999/468/EF art. 5) i Den Stående Komité for Økologisk Jordbrug. Forslaget forventes sat til afstemning på mødet den 29. september 2008.

 

Danmark er tilhænger af tiltag, som kan forenkle administrationen, fremme samhandelen, og styrke kontrollen med økologiske produkter. En centraliseret godkendelse af kontrolorganerne via Kommissionen, i stedet for decentrale nationale godkendelser, vurderes at være en styrkelse af økologikontrollen med tredjelandsprodukter. Forslaget berører ikke beskyttelsesniveauet i Danmark.

 

Regeringen agter på den baggrund at stemme for forslaget, idet man dog vil arbejde for, at de økonomiske og administrative byrder i medfør af forslaget begrænses.

 


Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

Fødevarestyrelsen

Den 19. september 2008

 

FVM 584

 

 

 

Grundnotat til Folketingets Europaudvalg

 

om forslag til Kommissionens forordning om gennemførelsesbestemmelser til implementering af Rådets forordning (EF) nr. 834/2007 vedr. import af økologiske produkter fra tredjelande

 

KOM-dokument foreligger ikke

 
Resumé

Forslaget omhandler gennemførelsesbestemmelser for et nyt importsystem, der omfatter en centraliseret EU-godkendelse af kontrolorganer, som udfører kontrol med økologiske produkter importeret fra tredjelande til EU. Forslaget indeholder detaljerede ansøgnings-, optagelses-, og overtilsynsprocedurer for kontrolorganerne. Forslaget vurderes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark

 

Baggrund

Kommissionen har den 12. september 2008 fremsendt forslag til en Kommissionsforordning, der fastlægger gennemførelsesbestemmelser til artikel 32 og 33 om import af økologiske produkter fra tredjelande i Rådets forordning (EF) nr. 834/2007 om økologisk produktion og mærkning af økologiske produkter.

 

Kommissionen har 16. september 2008 meddelt, at forslaget kommer til afstemning i Den Stående Komité for Økologisk Jordbrug den 29. september 2008. Forslaget foreligger ikke på dansk.

 

Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14 i Rådets forordning (EØF) nr. 2092/91 af 24. juni 1991 om økologisk produktionsmetode for landbrugsprodukter og om angivelse heraf på landbrugsprodukter og levnedsmidler, der henviser til EF-traktatens artikel 37, stk. 2 og kan vedtages af Kommissionen med kvalificeret flertal i en forskriftskomitéprocedure efter artikel 5 og 7 i afgørelse 1999/468/EF. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller udtale sig mod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede forordningen.

 

Nærhedsprincippet

Der er tale om en ændring af en allerede vedtaget retsakt. Det vurderes derfor, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.

 

Formål og indhold

Rådets forordning (EF) nr. 834/2007 fastlægger, at der skal indføres et fælles EU-system hvor kontrolorganer i tredjelande godkendes til at certificere økologiske produkter, der skal importeres og markedsføres som økologiske i EU. Kommissionen skal i samarbejde med medlemslandene godkende kontrolorganerne. Det nye system skal primært afløse den del af det nuværende importsystem, hvor de enkelte medlemslande udsteder nationale importtilladelser til import af enkeltpartier fra de såkaldte ”ikke-godkendte tredjelande”. Den nuværende liste med ”godkendte tredjelande” der umiddelbart er godkendt af Kommissionen til EU-import, vil fortsætte uændret under det nye system.

 

Formålet er at opnå en ensartet og mindre bureaukratisk administration af markedsadgangen til EU for økologiske produkter importeret fra tredjelande.

 

Forslaget fastlægger detailbestemmelser for ansøgnings-, optagelses- og overkontrolprocedurer med kontrolorganerne og deres økologikontrol i tredjelande.

 

Forslaget indeholder en overgangsordning, så importer under det gamle system, baseret på importtilladelser, kan fortsætte minimum 2 år fra det tidspunkt, hvor den første liste over kontrolorganer offentliggøres af Kommissionen. Importtilladelser kan ikke udstedes efter 1. januar 2013.

 

Kommissionen skal, bistået af medlemslandene, sikre, at der udføres overtilsyn med kontrolorganernes arbejde i tredjelandene. Kontrolorganerne skal være akkrediterede af internationale akkrediteringsorganer. Akkrediteringsorganerne skal løbende føre tilsyn med den faktisk udførelse af kontrollen. Derved kan det sikres, at produktions- og kontrolregler lever op til EU-standarden for økologis produktion i forordning (EF) nr. 834/2007. Alle kontrolorganer, der skal certificere økologiske produkter i tredjelande med henblik på eksport til EU, skal forinden godkendes i Kommissionen. Der etableres en offentlig liste over kontrolorganer, tredjelande og produkter. Listen definerer, hvor der umiddelbart kan importeres fra.

 

Forslaget samler to forordninger, der vedrører import på økologiområdet. Der er tale om Kommissionens forordning (EF) nr. 345/2008 (liste over godkendte tredjelande) og Kommissionens forordning (EF) nr. 605 /2008 (toldprocedurer ved import fra tredjelande, herunder importcertifikater). Samordningen i forslaget er af rent teknisk karakter.

 

Forslaget giver mulighed for at der også kan bruges elektroniske importcertifikater.

 

Konsekvenser

Forslaget har ikke statsfinansielle konsekvenser og berører ikke beskyttelsesniveauet i Danmark. Forslaget kan have administrative konsekvenser for de nationale myndigheder.

 

Høring

Sagen er sendt i høring via høringsportalen, og §2-udvalget er blevet hørt i skriftlig høring.

 

Landbrugsraadet støtter umiddelbart forslaget. Forslaget anses som værende medvirkende til at sikre troværdigheden af de importerede økologiske produkter og dermed for hele den økologiske produktion i EU. Landbrugsraadet finder det vigtigt, at kontrollen ved importen fra 3. lande styrkes, og at der kommer klare fælles retningslinjer for ansøgning og optagelsesprocedurer i EU ad disse landes kontrolorganer. Samtidig pointerer Landbrugsraadet, at det er vigtigt, at denne ændring ikke resulterer i administrative flaskehalse og ulige konkurrencevilkår.

 

Coop Danmark finder det hensigtsmæssigt, at import af økologiske fødevarer skal godkendes af en central myndighed frem for at skulle vurderes individuelt i de enkelte medlemslande, som ønsker at foretage import. En sådan proces sikrer ensartethed og forhåbentlig rutine og hastighed i vurderingerne. Det vil dog være afgørende, ifølge Coop Danmark, at der til den centrale godkendelse allokeres de nødvendige ressourcer, så centraliseringen ikke kommer til at forårsage flaskehalse. Coop Danmark opfordrer til, at der udarbejdes en læsevenlig vejledning, som både virksomheder og tilsynsmyndigheder kan anvende, og Coop Danmark vil meget gerne have mulighed for at blive inddraget i denne proces. Afslutningsvis gøres der opmærksom på, at de store administrative byrder, der er pålagt virksomheder, som importerer og forhandler økologiske fødevarer i dag er en begrænsende faktor for udbuddet af økologiske fødevarer. Enhver administrativ lettelse hilses derfor velkommen.

 

Muligheden for elektroniske importcertifikater har ved en tidligere uformel høring af Toldmyndigheden i Danmark ikke givet anledning til negative bemærkninger.

 

Regeringens foreløbige generelle holdning

Danmark er tilhænger af tiltag, som kan forenkle administrationen, fremme samhandelen, og styrke kontrollen med økologiske produkter. Regeringen er derfor positiv overfor, at der indføres detailbestemmelser på EU-niveau, der forventes at kunne bidrage til dette.

 

Generelle forventninger til andre landes holdning

Forslaget forventes at få opbakning fra et flertal af medlemslande.

 
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Forslaget er ikke tidligere blevet forelagt for Folketingets Europaudvalg.