Til
Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri (FLF).
Kvisselholt, d. 14. september 2008.
Vedr. fødevareregionernes kontrol af dagligvarevirksomheder i Danmark.
I Danmark har vi en meget stram lovgivning på fødevareområdet. Og denne lovgivning er udmøntet i en ufattelig lang række regler, udarbejdet at FVST, som også skal varetage kontrollen i virksomhederne.
Disse regler kan være meget besværlige for virksomhederne at administrerer. Men det skønnes samtidigt, at langt hovedparten af detailvirksomhederne, har rimeligt styr på tingene.
Undertegnede, som er fødevarepolitisk rådgiver for bl.a. Nærbutikkernes Landsforening (NBL), har igennem de senere år, haft en del kontakt med såvel politikere som med FVST. Og jeg har løbende gjort opmærksom på, at der er en stor uensartethed i måden, hvorpå kontrollen foregår og der sanktioneres på.
I disse forbindelser, har skiftende Ministre på området, flere medlemmer af FLF, samt flere medarbejdere fra FVST udtalt, at der SKAL være en ens fortolkning af reglerne, samt garanteret at kontrollen er ens, uanset hvor i landet det foregår.
Dette vil jeg hermed bevise, med nedenstående liste af kontrolrapporter, LANGT FRA er tilfældet.
I den forbindelse, ønsker jeg svar på spørgsmålene, som er stillet umiddelbart efter listen af eksemplerne.
Eksempler på uensartede kontroller.
Smiley 1 = glad Smiley.
Smiley 1. Lidl, Odense C. 1 time.
Smiley 1. Netto, Haderslev, 30 min. (Ingen datokontrol.)
Smiley 1. Nærkøb, Ørsted. 1 time.
Smiley 1. Nærkøb, Saltum. 1 time.
Smiley 1. Føtex Højbjerg. 45 min. (ingen vedligeholdelseskontrol)
Smiley 1. Føtex, Køge. 30 min.
Smiley 1. Føtex Kbh. S. 1 time. (datokontrol stikprøvevis på mel. (lang holdbarhed))
Smiley 1. Føtex Hvidovre. 30 min. (Ingen datokontrol.) 12/9 2006
Smiley 1. Føtex Hvidovre. Varighed? (ingen datokontrol.) 11/6 2007. To år i træk uden kontrol med mærkning.
Smiley 1. Føtex Nyborg. 45 min.
Smiley 1. Føtex Greve. 45 min.
Smiley 1. Føtex Køge. 30 min. (ingen vedligeholdskontrol).
Smiley 1. Føtex Ringsted. 30 min. (ingen vedligeholdskontrol).
Smiley 1. Camping Rolighed, GÃ¥rdbutik. 1 time 30 min.
Smiley 1. Sulsted skolebod. 1 time.
Smiley 1. Central kiosken, Brønderslev. 45 min.
Smiley 1. Aldi, Brønderslev. 1 time 30 min.
Smiley 1. Frank Graven, købm. Brønderslev. 1 time.
Smiley 1. Rema 1000, Brønderslev. 1 time 30 min. (ingen rengøringskontrol)
Smiley 1. Bilka, Field’s, Kbh. S. 1 time. (alle punkter kontrolleret. Fylder 4 linier i rapport. Normalen er 11 – 12 linier.)
Smiley 1. Bilka, Viborg. 18/2 2008. 45 min. (ingen kontrol af rengøring, vedligehold, og datomærkning.)
Smiley 1. Bilka, Viborg. 03/04 2007. 45 min.
Smiley 1. Bilka, Slagelse. 1 time.
Smiley 1. Bilka, Greve. 1 time.
Smiley 1. Bilka, Horsens. 45 min. (datokontrol på kaffe, oprindelsesland på meloner)
Smiley 1. Bilka, Odense. 45 min.
Smiley 1. Føtex, Århus C. 30 min.
Smiley 1. Føtex, Århus N. 45 min.
Smiley 1. Føtex 2, Århus C. 45 min.
Smiley 1. 7-Eleven, Ã…rhus C. 1 time 15 min.
Smiley 1. Føtex, Haderslev. 30 min. (ingen datokontrol.)
Smiley 1. Kvickly, Haderslev. 45 min. (ingen datokontrol.)
Smiley 1. Shell Pølsevogn, Kolding. 1 time. (ingen kontrol af rengøring, vedligehold samt datomærkning. Alligevel tager kontrollen en time.)
Smiley 1. Shell Service, Brønderslev. 1 time 15 min. (ingen kontrol af vedligehold.)
Smiley 1. Kwik Spar, Brønderslev. 1 time 15 min.
Smiley 1. Aldi, Fjerritslev. 1 time 45 min.
Smiley 1. Hjortdal Købmandshandel, Fjerritslev. 1 time 30 min. (ingen kontrol af datomærkning.)
Smiley 1. Fakta Vejlevej, Kolding. 1. time 15 min. (Ingen kontrol af vedligehold eller dato.)
Smiley 1. Fakta, Randers. 1 time.
Smiley 1. Fakta, Tilst. 1 time. (ingen kontrol af vedligehold.)
Smiley 1. Fakta, Ribe. 1 time 15 min.
Smiley 1. Aldi, Egå. 1 time 15 min. (kontrol af samtlige 15 køle/frysere)
Smiley 1. Aldi, Bramminge. 45 min. (ingen kontrol af behandling af fødevarer samt vedligehold)
Smiley 1. Vivaldis isbutik. 45 min. (ingen kontrol af vedligehold og datomærkning.)
Smiley 1. Fakta, Ølgod. 45 min. (ingen kontrol af rengøring, vedligehold samt datomærkning.)
Smiley 2 = mellemfornøjet Smiley.
Smiley 2. Netto, Hellerup. 1 time 30 min. Ingen kontrol af rengøring og vedligehold. Indskærpelser: 2 graders kød opbevares ved 5 grader, -18 graders frost opbevares ved – 11,7 grader. Ingen fyldestgørende egenkontrol kunne fremvises. Ingen synlig kontrolrapport.
Smiley 2. Føtex, Kbh. V. 30 min. (ingen datokontrol) Får indskærpelse fordi leveret kolonial står 5 timer ubeskyttet mod skadedyr.
Smiley 2. Netto, Kongens Lyngby. 45 min. Ingen kontrol af rengøring og vedligehold. Indskærpelse: 2 graders køl opbevares ved 6 grader.
Smiley 2. Netto, Kerteminde. 1 time 15 min. Indskærpelse: Frostvarer – 18 grader opbevares ved – 7,6 grader.
Smiley 2. Netto Kbh. Ø. 1 time 30 min. Ingen kontrol af vedligehold. Indskærpelse: 5 graders kølevarer opbevares ved 10 grader.
Smiley 2. Døgn Netto, Kbh. K. 45 min. Ingen kontrol af rengøring samt datomærkning. Indskærpelse: 5 graders kølevarer opbevares ved 14 grader.
Smiley 2. Føtex, slagter, Esbjerg. 1 time 30 min. Ingen kontrol af rengøring samt vedligehold. Indskærpelse: Fersk kød (2 gr.) opbevares ved 12 grader.
Smiley 2. Bilka Quick food, Ishøj. 1 time 30 min. Ingen kontrol af vedligehold og mærkning. Indskærpelser: Pålæg til sandwich er 17 dage overskredet samt dårlig rengøring.
Smiley 2. Bilka Quick food, Kolding. 2 timer. Ingen kontrol af rengøring samt vedligehold. Indskærpelser: Pålæg til sandwich overskredet med 24 dage samt opbevaring af sandwich og pizza var 15 grader. (5 grader)
Smiley 2. Bilka, cafeteria, Holstebro. 1 time 45 min. Ingen kontrol af vedligehold samt uddannelse. Indskærpelse: Køler med ingredienser (5 gr.) var 12 grader.
Smiley 2. Q8 Service, Fjerritslev. 1 time 45 min. Ingen kontrol af vedligehold. Indskærpelser: Rengøring og fejl i egenkontrol vedr. rengøring.
Smiley 2. Kvickly Xtra, Fast food, Nørresundby. 45 min. Ingen kontrol af vedligehold samt uddannelse. Indskærpelser: Optøning af hakkebøffer ved 12 grader, rester af gammelt fedt og støv pÃ¥ emhætte udgjorde en risiko for forurening af fødevarer, samt gammelt fedtlag i ovn. Egenkontrollen følges ikke og var mangelfuld. Der benyttes â€post mix†som var overskredet med 34 dage.
Smiley 2. Fakta, Kbh. S. 1 time. (2 graders køl var 5,5 grader)
Smiley 2. Kvickly, Kbh. S. 1 time. Kølevarer (5 gr.) opbevares ved 9,1 grad. Indskærpelse.
Smiley 4 = sur Smiley.
Smiley 4. Minimarked, Esbjerg. 1 time 30 min. Bøde 10.000. 5 graders køl var 11 grader. Her kan sammenlignes med Netto Kbh. Ø., Netto Kbh. K, Føtex Esbjerg; Bilka Kolding, Kvickly Kbh. S. samt Bilka Holstebro. Alle fik kun indskærpelser.
Smiley 4. Kwik Spar, Kbh. K. 1 time. Bøde 2000. Ingen kontrolrapport. Her sammenlignes med Netto, Hellerup, som kun fik indskærpelse.
Smiley 4. Fakta, Sønderborg. 2 timer. Bøde 10.000. 5 graders køl opbevares ved hhv. 9,4, 7,6 og 7,1 grader. Hvilket er koldere end ved Netto Kbh. Ø, Netto Kbh. K, Føtex Esbjerg, Bilka Kolding, Kvickly Kbh. S. samt Bilka Holstebro, som alle fik indskærpelser.
Smiley 4. Spar, Grindsted. 1 time 30 min. Bøde 10.000. 2 graders køl var 5 – 8 grader. Her kan sammenlignes med Netto, Hellerup, Netto, Kongens Lyngby, Føtex, Esbjerg samt Fakta, Kbh. S. som kun fik indskærpelser. Vedligehold med indskærpelse pga. lagerport ikke var 100 % tæt. Her kan sammenlignes med en del Føtex varehuse, som slet ikke har fået kontrolleret vedligehold pga. kort besøgstid.
Smiley 4. Aldi, Fakse, 1 time 30 min. Bøde 10.000. 5 varenumre med overskredet dato. Varerne er alle datomærkede, så kunden kan se datoen. Her kan sammenlignes med Bilka Ishøj, Bilka Kolding samt Kvickly Xtra Nørresundby som alle brugte overskredet pålæg i deres cafeteria – hvor kunden IKKE kunne se datomærkningen. Dette gav kun indskærpelser. Desuden blev følgende butikker slet IKKE kontrolleret for datomærkning: Netto, Haderslev, Føtex Hvidovre 2 år i træk, Bilka Viborg, Føtex Haderslev samt Kvickly Haderslev.
Smiley 4. Købm. Hessum Viborg. 1 time 30 min. Bøde 10.000. 4 varenumre overskredet – heraf de 2 â€kun†var 3 dage overskredet. Se bemærkninger ovenfor. (Aldi, Fakse.)
Smiley 4. Walther’s Dinner, Odense. 1 time. Bøde 10.000. Optøning sker ved stuetemp. Temperatur målt til hhv. 11 og 1 grad. Kvickly Xtra Nørresundby optør ved 12 grader med indskærpelse.
Afslutningsvis er her 3 kontrolrapporter fra kiosker i Odense. Alle med Smiley 4.
TK Kiosken. 45 min. Ny ejer. Ingen egenkontrolprogram. Bøde 10.000.
City Kiosk. 30 min. Ny ejer. Ingen egenkontrol – Ingen bøde. Glemt at melde ejerskifte til regionen. Bøde 5000.
Mama Kiosk. 30 min. Ny ejer. Ingen egenkontrol – ingen bøde. Glemt at melde ejerskifte til regionen. Bøde 5000.
Det er meget iøjnefaldende, at store varehuse – de fleste fra Dansk Supermarked – kan kontrolleres på 30 – 45 minutter. Denne kontrol KAN IKKE være særlig betryggende for forbrugerne. Kontrollen formenes ikke være grundig nok, når det kan tage dobbelt så lang tid, at kontrollere en lille butik – eller en butik, som IKKE er ejet af Dansk Supermarked. Derfor ønskes besvaret, hvorfor et varehus kan kontrolleres på betydeligt kortere tid, end en butik med langt færre varenumre og mindre areal?
Den store uensartethed ses ogsÃ¥ i udvalget af Smiley 2 rapporter – nÃ¥r de sammenlignes med listens Smiley 4 rapporter. Her falder der store bøder til mindre butikker, selv om de af de store butikker har samme overtrædelser, blot kan sanktioneres med en indskærpelse. OgsÃ¥ her slipper hovedsageligt butikker fra Dansk Supermarked â€billigst†fra forseelsen.
Det ønskes besvaret, hvorfor hovedsageligt varehuse, sanktioneres med en indskærpelse, når en mindre forretning skal straffes med bøde, når der er sammenlignelige overtrædelser af regler?
Det kan også oplyses, at FVST utallige gange har sagt til brancheforeningerne, at butikker skal betragte fødevarekontrollanterne som samarbejdspartnere. Og samtidigt hører vi, at fødevarekontrollanterne, i stigende grad, bliver udsat for trusler. Disse trusler er oftest fra mindre detailvirksomheder. Hvilket bør give stof til eftertanke.
Tror udvalget, at dette kan skyldes, at de mindre virksomheder føler sig â€jagtet†af fødevarekontrollen – fordi disse kontrollanter ikke lever op til rollen som â€samarbejdspartnereâ€?
Og endelig det sidste, men vigtige spørgsmål:
Hvilke tiltag agter De at gøre, for at sikre at detailvirksomhederne – store som små – bliver kontrolleret og behandlet ens – areal og varesortiment taget i betragtning?
Må vi høre fra Dem.
Mvh
Købmand Peer Risager
Fødevarepolitisk rådgiver for NBL
Kvisselholtvej 72
Agersted
9330 Dronninglund.