Folketingets Udvalg
for Fødevarer, Landbrug
|
Den 14. december 2007 Sagsnr.: 39 |
./.     Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering besvarelse af spørgsmål 2, ad Rådsmøde nr. 2837 – Beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse, den 5.-6. december 2007.
Med venlig hilsen
|
København, den 12. december 2007  |
2837 – Beskæftigelse m.v.
Rådsmøde nr. 2837 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 5.-6. december 2007
â€Ministeren bedes – som lovet pÃ¥ Europaudvalgets møde den 30. november 2007 – fremsende en redegørelse for hvilke EU-regler, der findes om indholdet af transfedtsyrer i fødevarer, samt om status pÃ¥ sagen om Danmarks muligheder for at opretholde særligt skrappe regler pÃ¥ omrÃ¥det.â€
Â
I øjeblikket er der ikke på EU-niveau regler, som regulerer indholdet af transfedtsyrer i fødevarer.
Ved bekendtgørelse nr. 160 af 11. marts 2003, som trådte i kraft den 1. juni 2003, indførte Danmark særlige nationale regler til regulering af indholdet af transfedtsyrer i fødevarer.
I den danske lovgivning er der indført en øvre grænse for, hvor meget industrielt fremstillede transfedtsyrer, der mÃ¥ være i olier og fedtstoffer, der sælges direkte til forbrugerne, eller som bruges som ingrediens i fødevarer. Fra 1. januar 2004 har maksimumgrænsen for transfedtsyrer været 2 gram pr. 100 gram olie/fedt i alle produkter, der sælges til forbrugerne. I produkter, der anprises med â€fri for transfedtsyrerâ€, skal indholdet af transfedtsyrer være mindre end 1 gram pr. 100 gram af den enkelte olie eller det enkelte fedtstof i det færdige produkt.
Kommissionen valgte efter indførelsen af de danske særregler at sende en åbningsskrivelse til Danmark, da man mente at Danmark havde tilsidesat sine forpligtelser i henhold til EF-Traktatens artikel 28 og 30 om varernes frie bevægelighed.
Â
Efter at de danske myndigheder tilsendte Kommissionen udførlig videnskabelig dokumentation til støtte for de danske regler og argumenterede for, at der i denne sag ikke er egnede alternative foranstaltninger, der kan sikre samme beskyttelsesniveau, meddelte Kommissionen i marts 2007, at sagen mod Danmark var henlagt.
Fødevarestyrelsen har oplyst mig om, at man på denne baggrund vurderer, at Kommissionen nu har accepteret, at de danske foranstaltninger er berettigede i forhold til beskyttelse af sundheden.
Der har siden indførelsen af de danske regler været en positiv udvikling i forhold til den opmærksomhed, der er omkring transfedt, og om behovet for, at myndighederne bidrager til at sikre et lavere indtag af transfedt i befolkningen. Der er i EU stor opmærksomhed om problemstillingen, og Parlamentet har udvist interesse for spørgsmålet.
Såfremt der på EU-plan tages initiativ til at indføre regler om indhold af transfedt i fødevarer, vil vi fra dansk side arbejde for, at reglerne kommer til at indebære et beskyttelsesniveau, som svarer til det nuværende danske.