Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri



 

Den 14. december 2007

Sagsnr.: 39

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

./.      Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering besvarelse af spørgsmål 2, ad Rådsmøde nr. 2837 – Beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse, den 5.-6. december 2007.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Marie Louise Flach de Neergaard


 

Folketingets Europaudvalg



 

København, den 12. december 2007

FVM: 476

 

 

Folketingets Europaudvalg har i skrivelse af 3. december 2007 (2837 – Beskæftigelse m.v. – offentligt) anmodet om min besvarelse af følgende spørgsmål:

 

2837 – Beskæftigelse m.v.

Rådsmøde nr. 2837 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 5.-6. december 2007

 

Spørgsmål 2:

”Ministeren bedes – som lovet på Europaudvalgets møde den 30. november 2007 – fremsende en redegørelse for hvilke EU-regler, der findes om indholdet af transfedtsyrer i fødevarer, samt om status på sagen om Danmarks muligheder for at opretholde særligt skrappe regler på området.”

 

Svar:

 

I øjeblikket er der ikke på EU-niveau regler, som regulerer indholdet af transfedtsyrer i fødevarer.

 

Ved bekendtgørelse nr. 160 af 11. marts 2003, som trådte i kraft den 1. juni 2003, indførte Danmark særlige nationale regler til regulering af indholdet af transfedtsyrer i fødevarer.

 

I den danske lovgivning er der indført en øvre grænse for, hvor meget industrielt fremstillede transfedtsyrer, der må være i olier og fedtstoffer, der sælges direkte til forbrugerne, eller som bruges som ingrediens i fødevarer. Fra 1. januar 2004 har maksimumgrænsen for transfedtsyrer været 2 gram pr. 100 gram olie/fedt i alle produkter, der sælges til forbrugerne. I produkter, der anprises med  ”fri for transfedtsyrer”, skal indholdet af transfedtsyrer være mindre end 1 gram pr. 100 gram af den enkelte olie eller det enkelte fedtstof i det færdige produkt.

 

Kommissionen valgte efter indførelsen af de danske særregler at sende en åbningsskrivelse til Danmark, da man mente at Danmark havde tilsidesat sine forpligtelser i henhold til EF-Traktatens artikel 28 og 30 om varernes frie bevægelighed.

 

Efter at de danske myndigheder tilsendte Kommissionen udførlig videnskabelig dokumentation til støtte for de danske regler og argumenterede for, at der i denne sag ikke er egnede alternative foranstaltninger, der kan sikre samme beskyttelsesniveau, meddelte Kommissionen i marts 2007, at sagen mod Danmark var henlagt.

 

Fødevarestyrelsen har oplyst mig om, at man på denne baggrund vurderer, at Kommissionen nu har accepteret, at de danske foranstaltninger er berettigede i forhold til beskyttelse af sundheden.

 

Der har siden indførelsen af de danske regler været en positiv udvikling i forhold til den opmærksomhed, der er omkring transfedt, og om behovet for, at myndighederne bidrager til at sikre et lavere indtag af transfedt i befolkningen. Der er i EU stor opmærksomhed om problemstillingen, og Parlamentet har udvist interesse for spørgsmålet.

 

Såfremt der på EU-plan tages initiativ til at indføre regler om indhold af transfedt i fødevarer, vil vi fra dansk side arbejde for, at reglerne kommer til at indebære et beskyttelsesniveau, som svarer til det nuværende danske.