Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

 



 

København, den 11. juli 2008

Sagsnr.: 12566

 

 

Bemærkninger til Folketingets Fødevareudvalg vedr. Revisionsenhedens rapport om fødevarestyrelsens kontrol med fødevarer, dyrevelfærd og dyresundhed i 2007

 

 

I henhold til lov nr. 526 af 24. juni 2005 om fødevarer udarbejder ministeren årligt en redegørelse til Folketinget om fødevarekontrollen. I henhold til bemærkningerne til loven sender ministeren Revisionsenhedens rapport om Fødevarestyrelsens kontrol med fødevarer til Folketingets Udvalg for Fødevarer Landbrug og Fiskeri. Endvidere oversendes Fødevarekontroludvalgets bemærkninger, Fødevarestyrelsens kommentarer, referat af drøftelserne i Det Rådgivende Fødevareudvalg og ministerens eventuelle bemærkninger.

 

På den baggrund fremsender jeg hermed mine generelle bemærkninger til rapporten.

 

Bemærkninger til rapporten

Overordnet finder jeg, at rapporten efterlader det indtryk, at der er sket rigtigt meget på fødevareområdet i 2007 - navnlig i forbindelse med indgåelse og implementering af forliget om fødevarekontrollen fra maj 2007.

 

Jeg kan på baggrund af rapporten konkludere, at Fødevarestyrelsen i 2007:

 

Når det er sagt, viser rapporten imidlertid også, at der er områder, hvor der er plads til forbedringer. Som det fremgår af Fødevarestyrelsens bemærkninger til rapporten, er der en række af disse forhold, man allerede har fokus på at forbedre.

 

Udgifterne til kødkontrollen på slagterierne blev i 2007 højere end budgetteret, hvilket medførte efterregninger til slagterierne. Et af de væsentligste kritikpunkter i rapporten er, at enhedsomkostningerne pr. slagteenhed er steget for både slagtesvin, kreaturer og fjerkræ fra 2006 til 2007, og Fødevarekontroludvalget finder derfor at der er behov for at vurdere mulighederne for omlægning og forenkling. Jeg er enig i, at der er derfor behov for at se på økonomi- og budgetstyring i kødkontrollen, herunder incitamenter til at nedbringe omkostningerne i kødkontrollen både for myndigheder og erhvervet. Arbejdet er godt i gang, og jeg følger det tæt med løbende møder med Danish Meat Association for hurtigt at finde løsninger på problemet.

 

Forliget på fødevareområdet fra maj 2007 indeholdt en række initiativer med henblik på at modernisere kødkontrollen og gøre kontrolindsatsen mere risiko- og behovsorienteret samt forbedre arbejdsmiljø og arbejdstilrettelæggelse. Fødevarestyrelsen færdiggjorde i marts 2008 en handlingsplan for udvikling af arbejdsmiljøet i kødkontrollen. Moderniseringen af kødkontrollen ved at indføre visuel kødkontrol er betinget af, at de amerikanske fødevaremyndigheder accepterer denne kontrolform, idet en såkaldt USA-godkendelse af slagterierne har betydning for eksport til en lang række lande.

 

Et andet væsentligt element i forliget om fødevarekontrollen var etableringen af et nyt tilsynskoncept, der bl.a. betyder større ensartethed, og dermed imødegår Fødevarekontroludvalget udsagn om tilfældigheder i styringen og planlægningen.

 

Det nye tilsynskoncept, der trådte i kraft 1. januar 2008, betyder også, at der i 2008 er sket en ikke ubetydelig ændring i ressourcefordelingen mellem de forskellige kontrolafdelinger, hvilket bl.a. medfører, at Kontrolafdeling Rødovre tildeles en relativt større andel af Fødevarestyrelsens samlede kontrolressourcer. Jeg er opmærksom på, at netop denne kontrolafdeling har haft en udfordring i at nå at få gennemført det antal audits, som de skulle have nået efter den såkaldte begavede model.

 

På det veterinære område fremhæves i rapporten, at der har været en uensartet bedømmelse af slagtesvin i henhold til dyreværnsbestemmelserne. Dette er ikke tilfredsstillende. Fødevarestyrelsens dyrevelfærdsrejsehold gik i starten af 2008 i gang med en kampagne, hvor de har besøgt en række slagterier for at finde årsager til og løsninger på forskellene ved bedømmelse af overtrædelser af dyrevelfærdslovgivningen. Den lave målopfyldelse for opfølgende tilsyn med dyrevelfærd er selvsagt også utilfredsstillende. Jeg har derfor med tilfredshed noteret mig, at Fødevarestyrelsen har nedsat en task force, der dels skal sikre, at der sker fuld målopfyldelse for 2008 samt bistå kontrolafdelingerne med at vurdere, hvorvidt der er behov for mere strukturelle tiltag for at sikre den fremtidige målopfyldelse. Task forcen har i den forbindelse allerede identificeret en række problemstillinger i forhold til dyrevelfærdskontrol med dyretransporter, hvor eksporten foregår udenom samlestederne. Kontrol med disse transporter er ganske ressourcekrævende, og det overvejes derfor, hvordan f.eks. praktiserende dyrlæger under visse betingelser kan hjælpe kontrolafdelingerne med dette arbejde.

 

Endelig kan jeg oplyse, at den igangværende evaluering af bødestørrelser og skærpet bødesanktionering viser, at det er værd at overveje om den skærpede bødesanktionering er gået for vidt. Jeg vil i løbet af efteråret drøfte resultaterne af evalueringen med de politiske partier.

 

2007 var et overgangsår i den forstand, at fødevareområdet gennemgik en grundig analyse af mulige forbedringer i fødevarekontrollen. Analysen resulterede i et forlig om fødevarekontrollen mellem alle de politiske partier. Forliget er i al væsentlighed implementeret, og jeg er sikker på, at de mange gode tiltag giver en bedre fødevarekontrol. I 2008 har vi så arbejdet på et forlig på veterinærområdet, som jeg ser frem til at fortsætte drøftelserne om efter sommeren.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Eva Kjer Hansen