Folketingets
Udvalg for Fødevarer, Landbrug
|
./.     Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat til Folketingets Europaudvalg om forslag til Rådets forordning om bevarelse af fiskeressourcerne gennem tekniske foranstaltninger.
Med venlig hilsen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriInternationalt Fiskerikontor/ 2.1 Sagsnr.: 591/397621 Den 7. juli 2008 BRRA FVM 559 |
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg
om forslag til RÃ¥dets forordning om bevarelse af fiskeressourcerne gennem tekniske foranstaltninger
KOM (2008) 324
Resumé
Kommissionens forslag indeholder overordnede retningslinjer vedrørende tekniske bevaringsforanstaltninger i Nordsøen og Atlanterhavet og skal erstatte de nuværende regler i Rådets forordning (EF) nr. 850/98 om bevarelse af fiskeressourcerne gennem tekniske foranstaltninger til beskyttelse af unge marine organismer. Det er Kommissionens hensigt, at reglerne skal være enkle, forståelige, kontrollerbare og have en positiv effekt på arternes bevaring, beskyttelsen af de marine habitater og omfanget af udsmid. De detaljerede regler, som skal fastsættes for hvert enkelt område dækkende et regionalt rådgivende råd (RAC), foreslås fastsat som gennemførelsesbestemmelser i Kommissionsforordninger via forvaltningskomitéprocedure.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2008) 324 endelig af 4. juni 2008 fremsendt forslag til RÃ¥dets forordning om bevarelse af fiskeressourcerne gennem tekniske foranstaltninger. Forslaget er oversendt til RÃ¥det den 6. juni 2008. Forslaget er modtaget fra RÃ¥dssekretariatet i dansk sprogversion den 9. juni 2008. Â
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
Nærhedsprincippet
Det er Kommissionens vurdering at nærhedsprincippet ikke finder anvendelse, idet forslaget falder ind under Fællesskabets enekompetence. Idet der er tale om et led i gennemførelse af den fælles fiskeripolitik, er Regeringen enig heri.
Formål og indhold
Kommissionens formål med forslaget er at forenkle og målrette de tekniske bevaringsforanstaltninger med henblik på, at reglerne bliver forståelige, kontrollerbare og får en positiv effekt på arternes bevaring, beskyttelsen af de marine habitater og omfanget af udsmid (discard). Forslaget erstatter Rådets forordning (EF) nr. 850/98 af 30. marts 1998 om bevarelse af fiskeressourcerne gennem tekniske foranstaltninger til beskyttelse af unge marine organismer[1], Rådets forordning (EF) nr. 2549/2000 om yderligere tekniske foranstaltninger til genopbygning af torskebestanden i Det Irske Hav (ICES-afsnit VIIa) samt visse regler i de årlige forordninger om TAC/kvoter.
Forslaget skal gælde for fiskeri i alle EU-farvande, bortset fra Middelhavet, Østersøen og Sortehavet og for fiskeri efter stærkt vandrende bestande i alle farvande, som er omfattet af selvstændige forordninger. Endvidere skal det gælde for EU-fartøjers fiskeri uden for EU-farvande i Nordsøen og i Atlanterhavet, samt for import af fiskeprodukter, der er fanget uden for Nordsøen og Atlanterhavet, eller på et hvilket som helst andet sted af et tredjelandsfiskerfartøj i relation til mindstemål.
Et hovedformål med de tekniske regler er beskyttelse af ungfisk, og en stor del af foranstaltningerne tager derfor sigte på at begrænse fangsten af dem, bl.a. ved at stille krav til redskabsanvendelsen eller ved at lukke visse fangstperioder/områder. Andre foranstaltninger har til formål at beskytte bestemte arter eller økosystemer ved at begrænse fiskeriindsatsen, f.eks. gennem lukninger.
Kommissionen foreslår, at den nye rådsforordning skal indeholde de permanente overordnede rammer i form af generelle retningslinier for alle områderne. De detaljerede regler, som skal fastsættes for hvert enkelt område dækkende et regionalt rådgivende råd (RAC) foreslås fastsat som Kommissionsforordninger via forvaltningskomitéprocedure. Dvs. at der vil blive fremlagt forslag til Kommissionsforordninger for de områder, der dækker henholdsvis Det Regionale Rådgivende Råd for Nordsøen, Det Regionale Rådgivende Råd for de nordvestlige farvande, Det Regionale Rådgivende Råd for de sydvestlige farvande og det fiskeri, der hører under Det Regionale Rådgivende Råd for Pelagiske Bestande. Denne strukturændring af reglerne er den væsentligste ændring i forhold til de gældende regler.
I forhold til de gældende regler kan særligt fremhæves følgende indholdsmæssige ændringer i forslaget til Rådsforordning:
- Reduktion af antallet af arter med mindstemÃ¥l.Â
- Forbud mod at medbringe redskaber med flere forskellige maskestørrelser på én fangstrejse.
- Et fartøj skal flytte til ny fangstplads, hvis undermålsfisk udgør over 10 pct. af den samlede mængde i et træk.
- Et fartøj skal ligeledes flytte til ny fangstplads, hvis den procentvise andel af målarter (bortset fra undermålsfisk af målarter), som det er tilladt at fange med den tilladte maskestørrelse for den pågældende art i et træk ikke har været i overensstemmelse med de procentvise andele, som er fastsat for det pågældende fiskeri.
- Medlemsstaterne og/eller de regionale rådgivende råd kan fremsætte forslag for Kommissionen vedrørende udarbejdelse af planer med henblik på at mindske eller helt undgå udsmid og forbedre fiskeredskabernes selektivitet. Kommissionen skal senest tre måneder efter datoen for modtagelsen af disse forslag fremsætte sine bemærkninger til medlemsstaten og/eller de regionale rådgivende råd, især i forhold til, hvordan Kommissionen finder, at planerne vil bidrage til at mindske eller undgå udsmid.
- Hvis en forsinkelse med hensyn til at mindske eller eliminere udsmid medfører en skade, som vanskeligt vil kunne genoprettes, kan en medlemsstat træffe ikke-diskriminerende bevarelsesforanstaltninger for de farvande, der hører under dens højhedsområde eller jurisdiktion i form af hasteforanstaltninger.
- Reglerne gælder som hidtil ikke for videnskabelig forskning, men som noget nyt stilles der krav om, at fartøjsføreren skal tage en observatør fra kystmedlemsstaten med om bord, hvis kystmedlemsstaten anmoder flagmedlemsstaten herom.
- Gennemførelsesbestemmelserne skal som hidtil fastsættes i forvaltningskomitéprocedure på grundlag af forslag fra Kommissionen, men betydeligt flere regler kan fastsættes via gennemførelsesbestemmelser, herunder:
o MÃ¥lartsprocenter
o Den tilladte maskestørrelse for hver målart
o Bestemmelser om reduktion og eliminering af udsmid og forbedring af fiskeredskabers selektivitet
o Foranstaltninger i forbindelse med begrænsning af fiskeriet i bestemte perioder og/eller områder på grundlag af de bedste foreliggende videnskabelige oplysninger med henblik på at beskytte marine habitater i disse områder
o Andre tekniske foranstaltninger til beskyttelse af marine habitater eller fiskeressourcer.
- Bilagene til forordningen (om mindstemål og måling af marine organismers størrelse) kan ændres via en forskriftskomitéprocedure.
Udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke afgivet udtalelse.
Â
Konsekvenser
Forslaget skønnes ikke umiddelbart at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Høring
§ 5-udvalget (fiskeri) vil blive hørt.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side er man positiv over for, at der nu er fremlagt et forslag til nye tekniske bevaringsforanstaltninger for Nordsøen og Atlanterhavet, idet det eksisterende regelsæt er kompliceret og har udviklet sig til â€lag-pÃ¥-lag†lovgivning. Man ser fra dansk side fremlæggelsen af forslaget som grundlaget for at fremme anvendelse af selektive redskaber og reduktion af udsmid.
Fra dansk side finder man, at de overordnede tekniske bevaringsforanstaltninger skal fastsættes af Rådet, mens mere tekniske elementer kan fastsættes som gennemførelsesbestemmelser i Kommissionsforordninger via forvaltningskomitéprocedure.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at medlemsstaterne generelt har en positiv holdning til, at de tekniske regler revideres, og at de vil lægge vægt på, at reglerne forenkles. Det forventes, at flere lande vil være skeptiske over for den foreslåede fordeling af elementer i henholdsvis Rådsforordning og Kommissionsforordninger.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.