Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri



 

Den 30. juni 2008

Sagsnr.: 39

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

./.      Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering supplerende samlenotat til Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 15. juli 2008.

 

 

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Hanne Lauger


Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri          

2.1. Kontoret for europapolitik og internationale relationer

30. juni 2008

FVM 554

____________________________________________________________________

SUPPLERENDE SAMLENOTAT

Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 15. juli 2008

____________________________________________________________________

 

 

10.

Forslag til Rådets forordning om indgåelse af en protokol om de fiskerimuligheder og den finansielle modydelse, der er fastsat i fiskeripartnerskabsaftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og Den Islamiske Republik Mauretanien, for perioden 1. august 2008 - 31. juli 2012

 

Forslag til Rådets afgørelse om indgåelse af en aftale i form af brevveksling om midlertidig anvendelse af protokollen om de fiskerimuligheder og den finansielle modydelse, der er fastsat i fiskeripartnerskabsaftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og Den Islamiske Republik Mauretanien, for perioden 1. august 2008 - 31. juli 2012

- Vedtagelse

KOM (2008) 243 og KOM (2008) 242

Side 2

 


 

NOTAT OM RÅDSMØDE (LANDBRUG OG FISKERI)

den 15. juli 2008

 

 

10.   Forslag til Rådets forordning om indgåelse af en protokol om de fiskerimuligheder og den finansielle modydelse, der er fastsat i fiskeripartnerskabsaftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og Den Islamiske Republik Mauretanien, for perioden 1. august 2008 - 31. juli 2012

 

Forslag til Rådets afgørelse om indgåelse af en aftale i form af brevveksling om midlertidig anvendelse af protokollen om de fiskerimuligheder og den finansielle modydelse, der er fastsat i fiskeripartnerskabsaftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og Den Islamiske Republik Mauretanien, for perioden 1. august 2008 - 31. juli 2012

KOM (2008) 243 og KOM (2008) 242

Genoptryk af samlenotat oversendt den 12. juni 2008. Ændringer er markeret i marginen.

 

Resumé

EU og Mauretanien har genforhandlet den eksisterende protokol om indgÃ¥else af en fiskeripartnerskabsaftale, som reviderer EU’s fiskerimuligheder i mauretanske fiskerizoner. EU og Mauretanien har den 13. marts 2008 paraferet en protokol om de fiskerimuligheder og den finansielle modydelse, der er fastsat i fiskeripartnerskabsaftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og Den Islamiske Republik Mauretanien. Den samlede finansielle modydelse i protokollen er fastsat til 86 mio. EUR  (ca. 654 mio. DKK.) for det første Ã¥r, 76 mio. EUR (ca. 570 mio. DKK) for det andet Ã¥r, 73 mio. EUR (ca. 547,5 mio. DKK) for det tredje Ã¥r og 70 mio. EUR (ca. 525 mio. DKK) for det fjerde Ã¥r. En del af denne finansielle modydelse vil blive anvendt til finansiel støtte til gennemførelse af den nationale fiskeripolitik, nemlig 11 mio. EUR det første Ã¥r, 16 mio. EUR det andet Ã¥r, 18 mio. EUR det tredje Ã¥r og 20 mio. EUR det fjerde Ã¥r.

 

Baggrund

Kommissionen har ved KOM (2008) 243 og KOM (2008) 242 af 13. maj 2008 fremsendt ovennævnte forslag. Forslagene er oversendt til Rådet den 16. maj 2008.

 

Forslagene er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 sammenholdt med artikel 300 stk. 2, og artikel 300, stk. 3, første afsnit og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal. Forslaget til Rådets forordning kan først vedtages efter høring af Europa-Parlamentet.

 

Forslagene er sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 15. juli 2008 med henblik på vedtagelse.

 

Nærhedsprincippet

Forslagene er et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor nærhedsprincippet er tilgodeset.

 

Formål og indhold

EU og Mauretanien har genforhandlet den eksisterende protokol, som giver EU’s fiskere fiskerimuligheder i mauretanske fiskerizoner. Teksten til en aftale blev færdigbehandlet og paraferet den 13. marts 2008.

 

Protokollen dækker en fireårig periode, men kan fornyes stiltiende til den 31. juli 2012.  Den erstatter den protokol om fastsættelse af fiskerimulighederne og den finansielle modydelse, der gælder i perioden 1. august 2006 - 31. juli 2008. Protokollen finder anvendelse fra den 1. august 2008.

 

Det anføres i forslaget, at et vigtigt formål med den nye protokol er at styrke den økonomiske integration i fiskerierhvervet især ved at fremme investeringer i det mauretanske fiskerierhverv, herunder EU-virksomheders investeringer.

 

EU-fartøjer må kun fiske i de mauretanske fiskerizoner, hvis de har fået udstedt en fiskerilicens i henhold til denne aftale, og fiskerilicensen skal være udstedt af de mauretanske myndigheder efter anmodning fra EU’s kompetente myndigheder. For fiskerikategorier, som ikke er omfattet af den gældende protokol og for forsøgsfiskeri, kan licens dog udstedes af de mauretanske myndigheder, men udstedelsen forudsætter accept fra både EU og Mauretanien.

 

Protokollen omfatter reducerede fangstmuligheder i forhold til den gældende protokol for blæksprutter med 25 %, for demersale arter 10-50 % og for pelagiske arter 43 % for små pelagiske arter, så den samlede mængde reduceres fra 400.000 tons til 250.000 tons om året. Reduktionerne er sket med henblik på at afspejle EU-flådens faldende behov og er i overensstemmelse med den seneste videnskabelige rådgivning. Endvidere er protokollen tilpasset således, at midler er afsat til Mauretaniens behov for en bæredygtig udvikling af landets fiskerisektor.

 

Fiskerimulighederne er fastsat i protokollen og er som udgangspunkt fordelt mellem Spanien, Italien, Portugal, Grækenland og Frankrig.

                     

For fiskerimulighederne under kategori 9 (pelagiske frysertrawlere) og kategori 11 (pelagiske fartøjer uden fryseanlæg) foreligger der ikke en fordeling af fiskerimuligheder. For kategori 11 var dette også tilfældet under 2006-protokollen med Mauretanien. Endvidere kan der yderligere fordeles 50.000 tons til medlemslandene for kategori 9.

 

Fiskerimuligheder, som ikke udnyttes af kategori 11 (fartøjer uden fryseanlæg til pelagisk fiskeri), kan udnyttes af kategori 9 (frysetrawlere til pelagisk fiskeri) med højst 20 licenser pr. mÃ¥ned. Med hensyn til kategori 9 (frysetrawlere til pelagisk fiskeri) sender Kommissionen, efter modtagelse af den Ã¥rlige i forslaget nævnte fiskeriplan fra medlemsstaterne, licensansøgningerne til de mauretanske myndigheder. Samtidig meddeler den de mauretanske myndigheder, om EU agter at gøre brug af den supplerende kvote pÃ¥ 50 000 t ud over referencemængden pÃ¥ 250 000 t, og anmoder i givet fald de mauretanske myndigheder om at forhøje kvoten med den supplerende kvote pÃ¥ 50 000 t.

 

Kommissionen kan tage licensansøgninger fra andre medlemsstater i betragtning, hvis de fiskerimuligheder, som protokollen giver, ikke opbruges med licensansøgninger fra ovennævnte medlemsstater.

 

Den samlede finansielle modydelse i protokollen er fastsat til 86 mio. EUR (ca. 654 mio. DKK.) for det første Ã¥r, 76 mio. EUR (ca. 570 mio. DKK.) for det andet Ã¥r, 73 mio. EUR (ca. 547,5 mio. DKK.) for det tredje Ã¥r og 70 mio. EUR (ca. 525 mio. DKK.) for det fjerde Ã¥r. En del af denne finansielle modydelse vil blive anvendt til finansiel støtte til gennemførelse af den nationale mauretanske fiskeripolitik, nemlig 11 mio. EUR (ca. 82,5 mio. DKK.) det første Ã¥r, 16 mio. EUR (ca. 120 mio. DKK.)  det andet Ã¥r, 18 mio. EUR (ca. 135 mio. DKK.) det tredje Ã¥r og 20 mio. EUR (ca. 150 mio. DKK.) det fjerde Ã¥r.

 

Den økonomiske støtte til gennemførelse af den mauretanske fiskeripolitik bidrager til at udvikle og gennemføre den nationale strategi for bæredygtig udvikling af fiskerierhvervet i Mauretanien med henblik på at skabe et bæredygtigt og ansvarligt fiskeri i Mauretaniens farvande i harmoni med de strategiske mål, der går ud på at bevare fiskeressourcerne og få fiskeriet bedre integreret i den nationale økonomi. For at sikre en bæredygtig og ansvarlig forvaltning af ressourcerne og fremme fiskerierhvervets udvikling er følgende indsats områder valgt for fiskeriforvaltningen, fiskeriets økonomiske og samfundsmæssige afkast, samt beskyttelse af havmiljøet:

-         iværksættelse af fiskeriforvaltningsplaner (blæksprutte, rejer osv.)

-         styrket havforskning

-         skærpet overvÃ¥gning

-         kontrol og justering af kapacitet

-         udvikling af nye fiskerier (sardin, ansjos osv.)

-         udvikling af infrastrukturer og havnefaciliteter

-         indførelse af kvalitetsnormer og forbedring af kvaliteten, herunder især forbedring af hygiejnen i forbindelse med produktion af fiskevarer, og udvidelse af de kompetente mauretanske myndighedernes kontrolkapacitet

-         fremme af private investeringer i fiskerierhvervet, især gennem renovering og fornyelse af produktionsapparatet, forbedring af den globale konkurrenceevne og forøgelse de komparative fordele

-         udvikling af ikke-industrielt havfiskeri, indlandsfiskeri og akvakultur

-         bevarelse af havmiljø og akvatiske naturtyper

-         udvidelse af kapaciteten for diagnosticering og bekæmpelse af havforurening

 

Hvis den samlede mængde pÃ¥ 250 000 t om Ã¥ret for kategori 9 (frysetrawlere til pelagisk fiskeri) overskrides, skal EU betale en yderligere afgift pÃ¥ 40 EUR pr. ton.

 

Et fast bidrag fra rederne er blevet afsat til hver kategori  Det er vurderet, at redere samlet skal betale 15 mio. EUR (ca. 112,5 mio. DKK.) direkte til Mauretanien.

 

Der pågår et videnskabeligt samarbejde, hvor parterne samarbejder om en nærmere undersøgelse af visse spørgsmål vedrørende udvikling og overvågning af ressourcerne i den mauretanske fiskerizone. Der vil blive afholdt mindst et årligt videnskabeligt møde i Den Fælles Videnskabelige Komite.

 

Fiskerimulighederne kan efter aftale udvides, hvis udvidelsen er i henhold til konklusionerne fra Den Fælles Videnskabelige Komite og ikke er til skade for en bæredygtig udnyttelse af de mauretanske fiskeressourcer. Fordelingen af fiskerimulighederne mellem de forskellige fartøjskategorier kan revideres efter aftale mellem parterne og under overholdelse af eventuelle henstillinger fra komiteen.

 

Protokollen har hidtil ikke været udnyttet af danske fiskere.

 

Udtalelser

Europa-Parlamentets udtalelse forventes at foreligge den 9. juli 2008.

 

Konsekvenser

Forslaget forventes ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser udover indvirkningen pÃ¥ EU-budgettet. Aftalen forventes at medføre en udgift pÃ¥ EU’s budget pÃ¥ 86 mio. EUR for det første Ã¥r, 76 mio. EUR for det andet Ã¥r, 73 mio. EUR for det tredje Ã¥r og 70 mio. EUR for det fjerde Ã¥r for perioden 1. august 2008 til den 31. juli 2012.

 

Den finansielle modydelse kan op- eller nedjusteres som følge af ændringer i fiskerimulighederne inden for aftalens ramme. Under alle omstændigheder kan EU’s finansielle modydelse ikke overstige det dobbelte af de nævnte beløb, og beløbet skal altid være proportionelt med en udvidelse af fiskerimulighederne.

 

Danmark betaler ca. 2 procent af EU’s udgifter, svarende til en statslig udgift ved aftalen på 1,72 mio. EUR årligt (ca. 13,1 mio. DKK) ved en budgetudgift for EU på 86 mio. EUR, som der er tale om det første år.

 

Høring

§5-udvalget (fiskeri) har ikke haft bemærkninger til forslaget.

 

Regeringens foreløbige generelle holdning

Fra regeringens side er man opmærksom på aftalens betydning for visse EU-landes fiskere og udviklingsaspektet for Mauretanien. Regeringen er positiv over for en reduktion af fiskerimulighederne, der reflekterer EU-fartøjernes kapacitet i området og den videnskabelige rådgivning.

 

Generelle forventninger til andre landes holdninger

Forslagene forventes at opnå kvalificeret flertal.

 

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 20. juni 2008 forud for Rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 23.- 24. juni 2008, jf. samlenotat af 12. juni 2008.

 

Notatet er ligeledes oversendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.