Folketingets Udvalg for Fødevarer,
Landbrug
|
./.     Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering supplerende samlenotat til Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 15. juli 2008.
Med venlig hilsen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri        Â
2.1. Kontoret for europapolitik og internationale relationer
30. juni 2008
FVM 554
____________________________________________________________________
SUPPLERENDE SAMLENOTAT
Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 15. juli 2008
____________________________________________________________________
|
10. |
Forslag til Rådets forordning om indgåelse af en protokol om de fiskerimuligheder og den finansielle modydelse, der er fastsat i fiskeripartnerskabsaftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og Den Islamiske Republik Mauretanien, for perioden 1. august 2008 - 31. juli 2012
Forslag til Rådets afgørelse om indgåelse af en aftale i form af brevveksling om midlertidig anvendelse af protokollen om de fiskerimuligheder og den finansielle modydelse, der er fastsat i fiskeripartnerskabsaftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og Den Islamiske Republik Mauretanien, for perioden 1. august 2008 - 31. juli 2012 - Vedtagelse KOM (2008) 243 og KOM (2008) 242 Side 2
|
NOTAT OM RÅDSMØDE (LANDBRUG OG FISKERI)
den 15. juli 2008
10.  Forslag til Rådets forordning om indgåelse af en protokol om de fiskerimuligheder og den finansielle modydelse, der er fastsat i fiskeripartnerskabsaftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og Den Islamiske Republik Mauretanien, for perioden 1. august 2008 - 31. juli 2012
Forslag til Rådets afgørelse om indgåelse af en aftale i form af brevveksling om midlertidig anvendelse af protokollen om de fiskerimuligheder og den finansielle modydelse, der er fastsat i fiskeripartnerskabsaftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og Den Islamiske Republik Mauretanien, for perioden 1. august 2008 - 31. juli 2012
KOM (2008) 243 og KOM (2008) 242
Genoptryk af samlenotat oversendt den 12. juni 2008. Ændringer er markeret i marginen.
Resumé
EU og Mauretanien har genforhandlet den eksisterende protokol om indgåelse af en fiskeripartnerskabsaftale, som reviderer EU’s fiskerimuligheder i mauretanske fiskerizoner. EU og Mauretanien har den 13. marts 2008 paraferet en protokol om de fiskerimuligheder og den finansielle modydelse, der er fastsat i fiskeripartnerskabsaftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og Den Islamiske Republik Mauretanien. Den samlede finansielle modydelse i protokollen er fastsat til 86 mio. EUR (ca. 654 mio. DKK.) for det første år, 76 mio. EUR (ca. 570 mio. DKK) for det andet år, 73 mio. EUR (ca. 547,5 mio. DKK) for det tredje år og 70 mio. EUR (ca. 525 mio. DKK) for det fjerde år. En del af denne finansielle modydelse vil blive anvendt til finansiel støtte til gennemførelse af den nationale fiskeripolitik, nemlig 11 mio. EUR det første år, 16 mio. EUR det andet år, 18 mio. EUR det tredje år og 20 mio. EUR det fjerde år.
Â
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2008) 243 og KOM (2008) 242 af 13. maj 2008 fremsendt ovennævnte forslag. Forslagene er oversendt til Rådet den 16. maj 2008.
Forslagene er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 sammenholdt med artikel 300 stk. 2, og artikel 300, stk. 3, første afsnit og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal. Forslaget til Rådets forordning kan først vedtages efter høring af Europa-Parlamentet.
Forslagene er sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 15. juli 2008 med henblik på vedtagelse.
Nærhedsprincippet
Forslagene er et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor nærhedsprincippet er tilgodeset.
Formål og indhold
EU og Mauretanien har genforhandlet den eksisterende protokol, som giver EU’s fiskere fiskerimuligheder i mauretanske fiskerizoner. Teksten til en aftale blev færdigbehandlet og paraferet den 13. marts 2008.
Protokollen dækker en fireårig periode, men kan fornyes stiltiende til den 31. juli 2012. Den erstatter den protokol om fastsættelse af fiskerimulighederne og den finansielle modydelse, der gælder i perioden 1. august 2006 - 31. juli 2008. Protokollen finder anvendelse fra den 1. august 2008.
Det anføres i forslaget, at et vigtigt formål med den nye protokol er at styrke den økonomiske integration i fiskerierhvervet især ved at fremme investeringer i det mauretanske fiskerierhverv, herunder EU-virksomheders investeringer.
EU-fartøjer må kun fiske i de mauretanske fiskerizoner, hvis de har fået udstedt en fiskerilicens i henhold til denne aftale, og fiskerilicensen skal være udstedt af de mauretanske myndigheder efter anmodning fra EU’s kompetente myndigheder. For fiskerikategorier, som ikke er omfattet af den gældende protokol og for forsøgsfiskeri, kan licens dog udstedes af de mauretanske myndigheder, men udstedelsen forudsætter accept fra både EU og Mauretanien.
Protokollen omfatter reducerede fangstmuligheder i forhold til den gældende protokol for blæksprutter med 25 %, for demersale arter 10-50 % og for pelagiske arter 43 % for små pelagiske arter, så den samlede mængde reduceres fra 400.000 tons til 250.000 tons om året. Reduktionerne er sket med henblik på at afspejle EU-flådens faldende behov og er i overensstemmelse med den seneste videnskabelige rådgivning. Endvidere er protokollen tilpasset således, at midler er afsat til Mauretaniens behov for en bæredygtig udvikling af landets fiskerisektor.
Fiskerimulighederne er fastsat i protokollen og er som udgangspunkt fordelt mellem Spanien, Italien, Portugal, Grækenland og Frankrig.
                    Â
For fiskerimulighederne under kategori 9 (pelagiske frysertrawlere) og kategori 11 (pelagiske fartøjer uden fryseanlæg) foreligger der ikke en fordeling af fiskerimuligheder. For kategori 11 var dette også tilfældet under 2006-protokollen med Mauretanien. Endvidere kan der yderligere fordeles 50.000 tons til medlemslandene for kategori 9.
Fiskerimuligheder, som ikke udnyttes af kategori 11 (fartøjer uden fryseanlæg til pelagisk fiskeri), kan udnyttes af kategori 9 (frysetrawlere til pelagisk fiskeri) med højst 20 licenser pr. måned. Med hensyn til kategori 9 (frysetrawlere til pelagisk fiskeri) sender Kommissionen, efter modtagelse af den årlige i forslaget nævnte fiskeriplan fra medlemsstaterne, licensansøgningerne til de mauretanske myndigheder. Samtidig meddeler den de mauretanske myndigheder, om EU agter at gøre brug af den supplerende kvote på 50 000 t ud over referencemængden på 250 000 t, og anmoder i givet fald de mauretanske myndigheder om at forhøje kvoten med den supplerende kvote på 50 000 t.
Kommissionen kan tage licensansøgninger fra andre medlemsstater i betragtning, hvis de fiskerimuligheder, som protokollen giver, ikke opbruges med licensansøgninger fra ovennævnte medlemsstater.
Den samlede finansielle modydelse i protokollen er fastsat til 86 mio. EUR (ca. 654 mio. DKK.) for det første år, 76 mio. EUR (ca. 570 mio. DKK.) for det andet år, 73 mio. EUR (ca. 547,5 mio. DKK.) for det tredje år og 70 mio. EUR (ca. 525 mio. DKK.) for det fjerde år. En del af denne finansielle modydelse vil blive anvendt til finansiel støtte til gennemførelse af den nationale mauretanske fiskeripolitik, nemlig 11 mio. EUR (ca. 82,5 mio. DKK.) det første år, 16 mio. EUR (ca. 120 mio. DKK.) det andet år, 18 mio. EUR (ca. 135 mio. DKK.) det tredje år og 20 mio. EUR (ca. 150 mio. DKK.) det fjerde år.
Â
Den økonomiske støtte til gennemførelse af den mauretanske fiskeripolitik bidrager til at udvikle og gennemføre den nationale strategi for bæredygtig udvikling af fiskerierhvervet i Mauretanien med henblik på at skabe et bæredygtigt og ansvarligt fiskeri i Mauretaniens farvande i harmoni med de strategiske mål, der går ud på at bevare fiskeressourcerne og få fiskeriet bedre integreret i den nationale økonomi. For at sikre en bæredygtig og ansvarlig forvaltning af ressourcerne og fremme fiskerierhvervets udvikling er følgende indsats områder valgt for fiskeriforvaltningen, fiskeriets økonomiske og samfundsmæssige afkast, samt beskyttelse af havmiljøet:
- iværksættelse af fiskeriforvaltningsplaner (blæksprutte, rejer osv.)
- styrket havforskning
- skærpet overvågning
- kontrol og justering af kapacitet
- udvikling af nye fiskerier (sardin, ansjos osv.)
- udvikling af infrastrukturer og havnefaciliteter
- indførelse af kvalitetsnormer og forbedring af kvaliteten, herunder især forbedring af hygiejnen i forbindelse med produktion af fiskevarer, og udvidelse af de kompetente mauretanske myndighedernes kontrolkapacitet
- fremme af private investeringer i fiskerierhvervet, især gennem renovering og fornyelse af produktionsapparatet, forbedring af den globale konkurrenceevne og forøgelse de komparative fordele
- udvikling af ikke-industrielt havfiskeri, indlandsfiskeri og akvakultur
- bevarelse af havmiljø og akvatiske naturtyper
- udvidelse af kapaciteten for diagnosticering og bekæmpelse af havforurening
Hvis den samlede mængde på 250 000 t om året for kategori 9 (frysetrawlere til pelagisk fiskeri) overskrides, skal EU betale en yderligere afgift på 40 EUR pr. ton.
Et fast bidrag fra rederne er blevet afsat til hver kategori Det er vurderet, at redere samlet skal betale 15 mio. EUR (ca. 112,5 mio. DKK.) direkte til Mauretanien.
Â
Der pågår et videnskabeligt samarbejde, hvor parterne samarbejder om en nærmere undersøgelse af visse spørgsmål vedrørende udvikling og overvågning af ressourcerne i den mauretanske fiskerizone. Der vil blive afholdt mindst et årligt videnskabeligt møde i Den Fælles Videnskabelige Komite.
Fiskerimulighederne kan efter aftale udvides, hvis udvidelsen er i henhold til konklusionerne fra Den Fælles Videnskabelige Komite og ikke er til skade for en bæredygtig udnyttelse af de mauretanske fiskeressourcer. Fordelingen af fiskerimulighederne mellem de forskellige fartøjskategorier kan revideres efter aftale mellem parterne og under overholdelse af eventuelle henstillinger fra komiteen.
Protokollen har hidtil ikke været udnyttet af danske fiskere.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse forventes at foreligge den 9. juli 2008.
Konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser udover indvirkningen på EU-budgettet. Aftalen forventes at medføre en udgift på EU’s budget på 86 mio. EUR for det første år, 76 mio. EUR for det andet år, 73 mio. EUR for det tredje år og 70 mio. EUR for det fjerde år for perioden 1. august 2008 til den 31. juli 2012.
Den finansielle modydelse kan op- eller nedjusteres som følge af ændringer i fiskerimulighederne inden for aftalens ramme. Under alle omstændigheder kan EU’s finansielle modydelse ikke overstige det dobbelte af de nævnte beløb, og beløbet skal altid være proportionelt med en udvidelse af fiskerimulighederne.
Danmark betaler ca. 2 procent af EU’s udgifter, svarende til en statslig udgift ved aftalen på 1,72 mio. EUR årligt (ca. 13,1 mio. DKK) ved en budgetudgift for EU på 86 mio. EUR, som der er tale om det første år.
Høring
§5-udvalget (fiskeri) har ikke haft bemærkninger til forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra regeringens side er man opmærksom på aftalens betydning for visse EU-landes fiskere og udviklingsaspektet for Mauretanien. Regeringen er positiv over for en reduktion af fiskerimulighederne, der reflekterer EU-fartøjernes kapacitet i området og den videnskabelige rådgivning.
Â
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslagene forventes at opnå kvalificeret flertal.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 20. juni 2008 forud for Rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 23.- 24. juni 2008, jf. samlenotat af 12. juni 2008.
Notatet er ligeledes oversendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.